Boppard

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Boppard

Bericht door evo »

Jeroen schreef:Ik heb een goede methode gevonden om te verouderen, en die gebruik ik dan ook volop.
Die containerwagen ziet er erg goed uit Jeroen! Wat is jouw nieuwe methode?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Hi boys,

@Jos: ha! Dank! Ja, die namen en types van goederenwagons vind ik altijd veel te moeilijk om precies op te schrijven, dus ik doe maar wat......

@FiDoO: tja, je geeft zelf het antwoord al eigenlijk. Persoonlijk heb ik er niet echt problemen mee, maar de ruimte op zolder is vrij beperkt. Dus, om nou een paar mensen die Tp. III rijden of wat voor tijdperk dan ook, zomaar op zolder binnen te halen stuit niet alleen op moreel bezwaar, maar ook op praktisch. De ruimte is gewoon beperkt. Maarrr......misschien valt er nog wel een mouw aan te passen. Het idee vind ik nl. wel leuk. Kijk, Robert_Nm_Mmmmn_n die ken ik al een paar jaar ook buiten het forum om en tja, die laat ik gewoon lekker op zolder alleen met de ECoS klooien. Dus weetjewat, we houden het nog even in de peiling Voorlopig überhaupt geen tijd voor uitgebreid Boppard.....

@evo,

ja, die vraag had ik natuurlijk kunnen verwachten.

Voor het verouderen gebruik ik:

-Artitec poeders (maar andere merken kan natuurlijk ook)
-kwastjes van verschillend formaat
-glaasje water
-bierdopjes (goed excuus om er bier bij te drinken!)

Beetje poeder op kleur brengen, eventueel mixen in zo'n bierdopje met gebruik van een weinig water. Let op, niet teveel, want anders rollen de druppels over je model, ipv van te blijven zitten. Vervolgens smeer je er plenty 'verouderwater' op, zoals een kind een kleurplaat inkleurt. Dus slordig en veel! Denk in grote lijnen na over waar het stof (of roest, of wat dan ook) zal komen, en van waar naar waar dat waarschijnlijk gaat 'lopen'.
Zet het inmiddels vieze en natte modelletje nu even weg om te drogen, en ja: doe dit vooral buiten met mooi weer! Dan droogt het ook lekker snel in de zon, en kun je dus onderwijl gewoon bierdrinken in de zon! 8-)
Als je modelletje, wat er nu verschrikkelijk uitziet, droog is, dan begint het leuke karweitje. Het poeder is nu opgedroogd, en overal gaan zitten. Met een droog kwastje "borstel" je het overtollige (en dat is er nogal!) weer vanaf. Zo kun je mooi vloeiende overgangen creëeren. Vooral voor gladde oppervlakken is dit een prima methode, want anders hecht met name Artitec-poeder totaal niet, omdat het vrij grof is. Echte verf plakt te goed, dus dat kun je er dan niet zomaar weer afborstelen.
Goed, eventueel moet je dit soms herhalen met verschillende lagen vuil en roest. Bekijk de voorbeelden van mijn (knik)ketelwagons maar eens in het draadje.
En is het niet goed? Hoppa, onder de kraan ermee en je haalt alles weer weg.....dus redelijk idiot-proof. Is het resultaat wel naar wens, dan moet je er in verschillende hele dunne lagen!!! wat matte blanke lak over spuiten, anders blijven je vingerafdrukken natuurlijk zichtbaar wanneer je een modelletje oppakt.

Pas op met draaistellen verouderen zeker icm. blanke lak. De rolweerstand neemt dan aanzienlijk toe, en dat moet je niet hebben. Een idee is om de wielen er even uit te halen, maar dit doe ik liever niet want hoe vaker erop en eraf hoe losser je wielen gaan zitten, en dat moet je ook niet hebben.

Last but not least: vergeet niet de wielen schoon te maken alvorens je de boel de baan op stuurt.

Vanmiddag maak ik weer wat foto's van inmiddels verouderd materieel. En ook wil ik er nog een paar gaan verouderen.

Jojo!!


Afbeelding
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Boppard

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen,

Leuk antwoord, heb er (nog) nooit bij stil gestaan hoe je de wagens verouder maar je beschrijving is duidelijk.
Ga dit in iedergeval ook eens proberen op een wagon lijkt me leuk om te doen :?:

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Boppard

Bericht door Overdijk »

Dat is een mooie en duidelijke uitleg, waar ik toch eens mee aan de slag moet. Maar ja, er staan ook nog zoveel andere dingen op programma. :?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Overdijk,

yess, I know. Hoewel ik op dit moment nul tot zeer weinig tijd heb/vrij maak voor de modelbaan, grijp ik wel de mogelijkheid aan om mijn materieel te verouderen. Ook ben ik af en toe bezig met mijn rondvaartboot voor bij het dorpje.....klussen die je kennelijk wél doet als het mooi weer is en ver van de baan bent. Want zu Hause vind ik het veel te leuk om wat te gaan rijden.....

@Bob en de rest (Ernst laten we er maar buiten, hier op het N spoor forum....),

Vandaag weer wat containertrailers geweathered. Helaas, op het moment van fotograferen was de zon net weg, dus de foto's zijn iets minder dan vorige keer.

Ik heb deze keer de wagons weer hard smerig gemaakt, en de containers enkel wat vaal. Dat kom je in het echt ook vaak tegen. Zo wordt mijn ogenschijnlijk saaie sleep (due to dezelfde wagons+dezelfde containers) weer een stuk interessanter. Beoogde lok hiervoor is de 185 van Crossrail, die absoluut een verouderbeurt gaat krijgen. De laatste keer dat ik een tweespan loks van dat type zag van Crossrail bij de Lötschberg, was het ernstig met ze gesteld qua wasbeurt. Zodoende......

Afbeelding

Nog een ander kleur containertje erbij....morgen weer verder!

Afbeelding

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Boppard

Bericht door Jos »

Heel fraai Jeroen! Toch vind ik die geweatherde container op de achtergrond bij de laatste foto mooier ;)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Boppard

Bericht door Rob Fongers »

Heel gaaf!!


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: Boppard

Bericht door Glaskast189 »

Ziet er gaaf uit!

Bruce


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Thanks boys,

en Jos, ja....ik zie ook liever die gore containers. Maar ik wil er een beetje afwisseling in krijgen. De trailers worden, zoals gezegd, zonder pardon goor, maar bij de containers is die niet standaard. Misschien maak ik de containers op die foto boven nog iets doffer, want het effect is wat minder nadrukkelijk nu er blanke lak overheen is gegaan.....

Straks ga ik weer vrolijk verder met verouderen.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2086
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Boppard

Bericht door Robert_N-Nm »

Beetje uitbleken zou wonderen doen. Heel vuil zijn ze zelden, maar meestal zijn ze behoorlijk verbleekt in de loop der jaren.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Mijn vingers zijn nog half vies als ik dit typ....want ik ben weer flink aan het weatheren geslagen. Het is er ook weather for, moet je maar denken...... :geek:

Fleischmann heeft ook zo'n MSC-container ding ooit gemaakt.

Afbeelding

En nog een Fleischmann trailertje....

Afbeelding

Toch blijven de Rocky Rail-wagons veruit de mooiste.....en daar heb ik dus nu een complete trein van geweatherd, dus nu nog even mee laten rijden in de actieve dienstregeling van Boppard....

Afbeelding

Afbeelding

@Robert: tja, dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar dat is erg lastig. Met wit verouderpoeder lukt het wel een beetje, maar het effect is erg matig.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu begin ik weer aan een drietal Wascosa-ketelwagons.....en als het goed is ga ik morgen even naar Ede, om de 'nieuwe' aanwinsten op de baan te laten rijden. De camera zal ik dan ook maar even meenemen, altijd handig....

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5105
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Boppard

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ziet er goed uit Jeroen, ook al eens overwogen om de containers lichter te maken met witte of licht gekleurde verf? Het is wel lastig om het goed te krijgen want je kan een container niet zomaar een wash geven want juist de hoekjes en naden waar zo'n wash in trekt wil je niet lichter hebben. Echt drybrushen is het ook niet want dan word het niet egaal genoeg. Ik probeer het meestal met een breed penseel met vrij weinig maar nog wel goed vloeibare verf. Hierbij is denk ik een lichte kleur die verwant is aan de oorspronkelijke kleur het mooiste is.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Boppard

Bericht door evo »

Jeroen schreef:@Robert: tja, dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar dat is erg lastig. Met wit verouderpoeder lukt het wel een beetje, maar het effect is erg matig.....
Probeer het eens met een paar druppeltjes wit in matte blanke lak (op een proefstukje).
Ziet er erg goed uit overigens!


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

@neu(.........)bahn,

Ja, dat heb ik reeds geprobeerd, maar het is bijna niet te doen. Anders verlies je ook sowieso alle opschriften, en dat is toch ook wel zonde. Ik probeerde dus met witte poeder de container een witte waas te geven, maar dat komt er na het opspuiten van blanke matte lak ook niet echt uit. Nog maar eens wat anders proberen dus.

Inmiddels 2 ketelwagons verouderd, de derde ligt buiten nog te drogen....

Afbeelding

Deze Wascosa-wagons had ik al lang in mijn bezit, en ook al geweatherd. Maar het was nog niet naar m'n zin, dus nu nog een extra roestdeken over de bovenkant.

Afbeelding

Nog een detail van de voorkant van de wagon. Als je ook dit soort bakken wilt vervuilen, vergeet dan niet om die trap e.d. even weg te halen. Anders wordt het gegarandeerd niks....

Afbeelding

En de bovenkant....

Afbeelding

Grtz,

JJ.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Boppard

Bericht door Ron »

Die ketelwagens zien er perfect uit zo.

Vwb de containers. Ik heb ze wel eens In de thinner gezet.
Dwz. met een kwastje uit het potje thinner (waarin je je kwasten schoonmaakt) insmeren en dan een beetje laten intrekken en daarna droogvegen.
De containers worden dan iets lichter en wat doffer van kleur.
Voordeel van de vervuilde thinner is dat er al wat troep op de container achterblijft.

Ik heb dit alleen bij Fleischmann containers gedaan, hier bleven de decals zitten. bij andere merken weet ik dat niet.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Boppard

Bericht door Jerome »

Jeroeni,

Gaaf man! kan niet anders zeggen. Ik ga zeker ook ooit die plastic meuk van mij verouderen, ziet er voor realistischer uit!

Greetz, Jeroen



Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Boppard

Bericht door Jos »

Kijk, dat is nou serieus smerig! Mooi man!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Boppard

Bericht door gek op stoom »

dat ziet er mooi smeerig uit

Gr andy


Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Boppard

Bericht door Cybertinus »

Schitterend gedaan die ketelwagens. Echt net echt. Mijn complimenten hoor.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Boppard

Bericht door Overdijk »

Heerlijk om te zien, zo staan deze soort wagens zo vaak op het terrein van DSM. Helemaal onder een roestdeken met een vuile of vale Railion/NS 6400 die ze in de rondte rangeerd.

Gr Ron


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Overdijk schreef:Railion/NS 6400. Gr Ron
Niet zo vloeken! :mrgreen:


Afbeelding
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Boppard

Bericht door spoor65 »

:mrgreen:


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Boppard

Bericht door matthew »

Niks mis met die loks :o


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Boppard

Bericht door Jos »

NSB'er :mrgreen:

Nederlandse Spoorwegen Belediger :roll:

Groetjes,
Jos



matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Boppard

Bericht door matthew »

Dat is een goeie Jos! Ik zal hem onthouden voor een beurs als ze weer lopen te zeuren dat er teveel nederlands materieel op de clubbaan staat :D

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Plaats reactie