Pagina 1 van 2
ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 13:33
door martinb
Ik heb weer eens een stukkie online gezet. Deze keer over ATF vloeistof en de verbeteringen voor de rijeigenschappen. Heeft iemand er nog een aanvulling of correctie op? Zie:
http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... rails.html
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 13:43
door nspoorkees
Ik zie een totaal verzadigd en doordrenkt wattenstaafje, en het advies om 5cm van je rails per 10 meter in te smeren. Dat is al veel te veel... het wattenstaafje moet net aan vochtig zijn, niet doordrenkt, en een cm een klein beetje aantippen is voldoende. Je treinen verdelen het dan over de rest van de baan. Liever 2x iets te weinig aanbrengen dan veel te veel. Ik denk dat je veel duidelijker aan moet geven dat het echt heel minimaal gebruikt moet worden, je foto's laten al zien dat je het veel te vet maakt.
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 13:49
door martinb
OK ik zal de tekst even aanpassen. Probleem met het wattenstokje is dat je wel een wattenstokje wilt laten zien waar het op zit. Als ik weinig gebruik is het wattenstokje wit en als ik ook maar iets de ATF aanzuig is het ding direct verzadigd. Tekst zal ik even duidelijker zetten met een waarschuwing.
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 14:19
door nspoorkees
De atf is rood, als je ook maar een klein beetje op het wattenstaafje doet, zie je dat al snel hoor

Probleem bij atf is dat veel mensen denken 'meer is beter'. Ze denken vaak ook dat het een schoonmaakmiddel is, dus hoe meer hoe schoner, en dat is dus hier absoluut niet de bedoeling
Misschien moet je ook duidelijk(er) aangeven dat je na het aanbrengen moet gaan rijden en dat de wielen van de treinen het goedje vervolgens over de hele baan moeten verspreiden?
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 14:27
door Maurits71
Mart.
hoewel ik me kan vinden in je verhaal, zeker als je de aanvullingen van vriend Kees erbij zet zou ik toch ook vermelden dat er een prima alternatief is in de vorm van contact spray. Niet iedereen is zo'n superfan van ATF, ik ben een voorbeeld daarvan. Ik heb in het begin op mijn rijlengte van 400 meter 1 x 5 cm ingesmeerd en na een paar uur kwam er niet 1 loc meer boven in de helixen. Daarnaast geeft ATF een hele vieze zwarte aanslag , ga er maar eens met een doek overeen, en dat heb je met contact spray weer niet.
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 14:39
door nspoorkees
Maurits, je verhaal is het perfecte voorbeeld van veel te veel atf... alleen vlak na het smeren,en op die plek alleen, kan er even iets slippen, maar dat moet daarna meteen over zijn. Ook de zwarte drab is een teken dat er veel te veel gebruikt is. Echt minimaal aanbrengen, zo weinig dat je denkt "dit gaat nooit werken" is al meer dan genoeg

Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 14:42
door martinb
@nspoorkees : goede tips! tekst aangepast.
@Maurits71 : kun je aangeven hoe je dat toepast? Op een doekje, om de hoeveel cm, hoeveelheid e.d?? Dan maak ik daar even een nieuw artikeltje voor met de voor en (geen idee?) nadelen daarvan.
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 14:50
door nspoorkees
Ik zie contactspray meer als schoonmaakmiddel. Zo wordt het in de electronica ook gebruikt. Een goede contactspray maakt schoon en laat geen (schadelijke)? residu achter. Het verwijderd aanslag, corrosie,vuil etc. Ideaal dus om ook de rails mee schoon te maken.
Om het schoon en vrij van corrosie te houden, komt atf in beeld. Dat vormt een superdunne olie-achtige film op de rails en wielen wat corrosie tegengaat en zo beter contact mogelijk maakt.
Beiden gebruiken lijkt me een ideale combi

Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 14:57
door Maurits71
Mart kan op een doekje, of rechtstreeks.
Kees, ik denk dat we in de lengte van dagen hierover kunnen discuseren en dan wordt dit topic er vanzelf een met een heel hoog bier en ships gehalte. er zijn heel veel mensen tevreden over het gebruik van ATF dus prima moeten we zo houden.
echter er zijn ook diverse mensen waaronder ondergetekende die er niet zo tevreden over zijn en dus alternatieven gebruiken, lijkt me ook prima toch, linksom of rechtsom hoe je contact spray noemt ik heb een baan met 400 meter die nog nooit is schoon gemaakt

Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 15:07
door spoorfreak
Maurits,
Is wd40 een geschikte contact spray?
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 15:11
door Maurits71
Daniel, ik woon niet in Nederland dus ik gebruik een Engels produkt, echter ik weet dat Rob Fongers van Fantasie en Sjaak Garage baan inderdaad WD40 gebruiken
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 15:28
door nspoorkees
Maurits71 schreef:linksom of rechtsom hoe je contact spray noemt ik heb een baan met 400 meter die nog nooit is schoon gemaakt

Nou... contact spray IS een schoonmaakmiddel.. dus je maakt je baan wel degelijk schoon, en goed ook

WD40 is dus absoluut GEEN contactspray... dat is een ontroester die een residu achterlaat. Dat kun je meer met atf vergelijken.
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 15:32
door Maurits71
goed laat ik op de eerste dag van 2017 de slimste zijn en me er verder van buiten houden. pfffff
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 15:42
door nspoorkees
Volgens mij wordt er toch niets raars gezegd? Maar goed, wees dan maar 'slim'.
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 16:27
door Marksintpancras
Jongens jongens, zit ik ff met bier en chips dit te lezen.
WD40 is een merknaam, voor producten op basis van koolwaterstoffen. Door de koolwaterstoffen verdringt het vocht, en daarom werkt het tegen roest.
Door de toevoegingen heb je verschillende toepassingen, zowel als contactspray, als oplossing en smeermiddel.
ATF heeft een hele andere basis en geleidt gewoon stroom beter, alleen omdat het smeerbaar is geeft een positief effect op de rijeigenschappen op modelbanen.
Echter een schone baan en goede rails zijn net zo belangrijk.
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 20:16
door martindomburg
WD40 is inderdaad GEEN Contactspray.
Contactspray werkt ook erg goed, ATF ook. Eigenlijk mag je gewoon stellen dat beide middelen goed werken.
Zelf gebruik ik ATF. Schellenbach is daarmee echt een issue armer want ik vroeg me daarvoor altijd af hoe ik in hemelsnaam de boel zou schoonhouden.
Ik gebruik ATF nu een jaar en heb serieus tot gisteren nog geen enkele hoeven te poetsen. Ook niet na 8 weken niet rijden was het gewoon starten, lopen.
Ook geen last van weggevreten anti-slip banden. Wel van Te veel opbrengen en zwarte rails.
Maar hoe werkt het nu? wat ook wel leuk is om te zien. Het komt doordat de smerigheid die je niet kan voorkomen zich niet aan de rails hecht, maar op de filmlaag blijft liggen. Als er dan een loc aankomt drukken de wielen die filmlaag aan de kant en daarmee ook de smerigheden. Dus houdt je een schoon contact over met de rails die hierdoor niet kan corroderen (zeg ik dat goed?). beetje zoals je banden doen met water op het asfalt. En net als bij teveel water zorgt teveel ATF voor aquaplanning oftewel ATFplanning
Gisteren heb ik voor de proef de baan eens helemaal gegumd met een blokje, en weer ingesmeerd met ATF. Dat was nodig omdat ik heb lopen rommelen boven het spoor en er zaagsel, slijpsel en ander gruis op was gekomen. Maar nu rijdt allesweer netjes rond.
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 01 jan 2017 21:32
door martinb
Bedankt allemaal voor de input!!
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 02 jan 2017 13:15
door Andre de Ruiter
@Mark ATF geleidt absoluut geen stroom, steek je multimeter er maar eens in dan zul je het zien.
@Martin Ik vraag me af of jouw verklaring juist is gegeven de hoeveelheid gebruikt ATF. Bij teveel gebruik is het effect zelfs desastreus, zoals op meerdere plekken op dit nuttige forum is beschreven. Ten tweede denk ik dat in dat geval andere oliën hetzelfde effect zouden moeten hebben.
Voor wat het waard is mijn theorie over de werking van ATF.
Onze rails zijn gemaakt van nieuw zilver, een legering van zink, nikkel en koper. Per merk kan de samenstelling iets verschillen dat zich o.a. uit in het meer of minder gemakkelijk solderen. Het zwarte goedje dat op de rails zit bestaat dus uit een mengsel van stof, olie, zink-, nikkel- en koperoxide. De oxiden zijn alle halfgeleiders en dus geleid dit zwarte goedje de stroom slecht. Grotere schalen hebben hier minder last van omdat door het grotere gewicht van de locs de wielen door de viezigheid heen drukken.
De werking van ATF moet denk ik gezocht worden in het effect dat sommige stoffen hebben op halfgeleiders. Deze stoffen kunnen halfgeleiders als ze slechts in zeer kleine hoeveelheden gemengd worden met een halfgeleider deze veranderen in een geleider.
ATF bevat een ingewikkelde organische zinkverbinding die mogelijk verantwoordelijk is voor dit effect.
My two cents.
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 02 jan 2017 13:46
door martindomburg
Dat zou goed kunnen André, ben immer geen chemicus
Maar hoezo gebruik ik teveel? Die opmerking kan ik niet plaatsen. Kan aan mij liggen hoor

Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 02 jan 2017 13:56
door Overdijk
Ik denk de andere Martin, Martin.
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 02 jan 2017 14:01
door Andre de Ruiter
@Martin D, Ik bedoelde niet dat jij teveel gebruikt. Ik bedoelde dat als jouw theorie juist is dan zal bij iets teveel gebruik het heilzame effect nog steeds optreden. Terwijl bij teveel gebruik, zoals we allemaal weten, het tegenovergestelde bereikt wordt van wat we beogen. Ik had het misschien iets beter moeten formuleren.
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 02 jan 2017 14:58
door martindomburg
Ahh ok no problem
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 02 jan 2017 16:07
door Marksintpancras
@Andre, Atf geleid in een film laag wel stroom, echter in een dikkere laag niet omdat dan teveel olie moleculen om aanwezig zijn.
Gewoon smeerolie heeft een negatieve effect als je deze op je rails uitsteekt, atf niet, die geleid ook een beetje stroom als het een film laag in.
Dit komt door de samenstelling van atf, hebt dit ook van de kroon-oils boys.
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 02 jan 2017 19:10
door Krab
Hoi ,
ik gebruik dit spul
geen WD40 en Rob ook niet .
Soms staat het een paar weken tot langer dan een maand stil dan is het de Pc opstarten en rijden maar ......
mvg Sjaak
Re: ATF vloeistof
Geplaatst: 02 jan 2017 19:38
door Maurits71
thanks Sjaak, dat. was het spul wat ik in gedachte had dat jullie gebruikten.