Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Bericht door erik-n-fan »

Mijn plan is om kleine modules te maken als diorama’s die samengevoegd een baan zijn. Ik heb beperkt de ruimte (geen ruimte voor een vaste baan) dus dit lijkt voorlopig de beste manier om iets te kunnen bouwen & rijden.

Nieuwste module is een Cement overslag zoals die bij Laarwald in Duitsland net over de grens bij Coevorden heeft gestaan tot midden jaren 2000. Dit past wel goed op mijn tijdperk V/VI periode.

Het plan:
- Faller 222207 Industriële silo’s (4 in totaal)
- Paar vrachtwagens van Herpa: Alfred Talke 066488
- Kibri 37469 Buro + Abfullanlage (zonder de installaties, aangepast naar mijn wensen) als ontvangstgebouw / kantoor
- Enkel kopspoor voor lossen
- Hekwerken, groen, pijpen/buizen voor laden & lossen, interieur voor het kantoor met verlichting, preisertjes (misschien wel iets bewegend op servo).
- Pogingen tot beweging en licht toevoegen onder controle van een Arduino. Hek open/dicht, preisertje dat in het kantoor rondloopt, verlichting op verschillende groepen: overdag, avondwerk, nachtsluiting enz.

Door dit allemaal op een klein / ondiepe module te bouwen (60x18cm) hoop ik deze tzt makkelijker in te passen in een uitgebreidere baan / uitwisselbare modules op een soort basis emplacement te maken.

Wagons: NME CEMEX (203601) en NME Wascosa 50jr (N - Uacns, Ep. VI, WASCOSA 203611)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door erik-n-fan op 03 jul 2018 07:46, 2 keer totaal gewijzigd.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuwe module - Cement overslag

Bericht door Nico Essers »

Je eerste drie diorama's zijn heel mooi gemaakt Erik, ben benieuwd naar dit vierde.
Heb je ook een foto waar de diorama's gekoppeld zijn?
Ik zag trouwens dat je meer treinen hebt dan dat in je rollend materieel overzicht staat zoals de GTW.
Mooie verzameling.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nieuwe module - Cement overslag

Bericht door erik-n-fan »

Dank je wel Nico, alvast de eerste update

De silo’s zijn inmiddels 75% voltooid (ik wil nog een vierde maken :-) ). Zoals genoemd Faller 222207 heeft een mooie Vallejo behandeling gehad.

- Vallejo Plastic Putty (70400) Voor het vullen van de fijne naden tussen de verlijmde delen
- Vallejo Model Air Steel(71065)
- Vallejo Model Air Blue Steel (71087)
- Vallejo Model Air Fire Red (71084)
- Vallejo White (71119)
- Vallejo Acrylic Satin Varnish (28532)
- Faller lijm en Pattex secondelijm

Weathering heb ik nog uitgesteld :-) Ook de bijgeleverde plastic gevallen onder de silo moet ik nog even kiezen wat ik daarmee ga doen / hoe te plaatsen en in welke kleur.

Ik heb de bovenkant van de silo pas na het spuitwerk geplaatst. Eerst een grote kwast van dubbelzijdig plakband voorzien zodat de holle silo erop kon om te airbrushen.

Na verlijmen van de 2 silo delen heb ik de overgangen met heel fijn schuurpapier nat geschuurd. Zodoende geprobeerd een mooie overgang te krijgen. Een eventuele kier is opgevuld met Plastic Putty van Vallejo mbv een tandenstoker / wattenstaafje. 2 a 3x Wit gespoten, 1x vernis, Tamiya tape gebruikt voor afplakken (icm stukje A4 papier). Rode baan gemaakt, 2x vernis, halve blauwe baan op de bredere rode baan gespoten, 2x vernis laag erop.

De metalen delen gebogen en daarna 2x staal grijs gespoten. De stellage is ook staal grijs geworden. Alles vervolgens in elkaar gelijmd… en zie hieronder het resultaat.

Zoals Faller wil dat je ze maakt:
Afbeelding

In kleurstelling zoals genoemd:
Afbeelding

Zoals ze er ongeveer uit gaan zien
Afbeelding


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Nieuwe module - Cement overslag

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er mooi uit!

Mvg

Arnold



Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nieuwe module - Cement overslag

Bericht door erik-n-fan »

Kantoor - in wording. Het is de Kibri 37469 Buro + Abfullanlage waarvan ik een deel van de installatie weglaat.

Ik vind het nog iets te twijfelachtig-Nederlands maar verder goed toepasselijk. Dus ik denk nog even na over de opties om het nog wat te veranderen ... of als jullie ideeen hebben dan hoor ik het graag!

Wit / Vallejo Model Air Black Grey (71055) en wederom Vallejo Model Air Blue Steel (71087) om het blauw in-lijn te houden met de silo's.

De grond is Light Grey, Cement en Concrete gespoten. Oneven vanuit de airbrush voor wat weathered look alvast. Graffiti komt nog, verdere weathering e.d. maar da's voor een latere fase.

Afbeelding

Je ziet hierboven 2 kliko's en een zonnepaneel van de Faller vrienden. Dat paneel moet nog wat schuiner komen.

Afbeelding

Hierboven een indruk van de geplande layout qua parkeerplaats, kantoor etc.

Nu de logistieke operatie van het vinden, kopen en vervoeren van wat XPS / Styrofoam / Blauwschuim platen zodat de module ook werkelijk in elkaar kan :D


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuwe module - Cement overslag

Bericht door Nico Essers »

Ziet er leuk uit Erik, die bulkwagens van Talke komen ook dagelijks bij ons op het werk. :D
Mooie modellen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nieuwe module - Cement overslag

Bericht door erik-n-fan »

Nico Essers schreef:... die bulkwagens van Talke ...
Mooie modellen.
mooie modellen ... in de basis wel Nico, maar ook deze hebben likjes verf gehad inmiddels. Spatborden / onderstel / achterbumper in grijs, antraciet, licht grijs en aluminium geloof ik, enz enz. Anders is hij gewoon helemaal rood aan de onderkant en da's toch wel iets te eenvoudig ;) Een paar posts terug staat ie mooi op de voorgrond in de door mij toegevoegde detailkleurtjes.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Re: Nieuwe module - Cement overslag

Bericht door Evoluzione »

Tof idee zo voor een kleine module. Lekker industrieel. Wordt het puur een cement overslag, dus silo's, of ga je het idee nog verder uitbreiden? (mits daar ruimte voor is) Denk dan aan eventueel een zandbunker, of een installatie voor betonmortel.

Mbt het ontvangstgebouw: Heeft het nut dat deze op een verhoging/perron staat? Ik denk persoonlijk dat het beter tot zijn recht komt zonder die voetplaat. Klein strookje groen er om heen voor het breken, en een achterplaats van asfalt/beton of stelconplaten.

De zonnepanelen zou je met van die beugels eventueel schuiner kunnen zetten, gebruiken ze in het echt ook veel op platte daken. En om de 1 of andere reden zou ik ook een teerdak op zon gebouw verwachten, ipv golfplaten. Maar zo te zien ligt het dak op afschot(?), dus kunnen golfplaten prima.

Ik ben benieuwd hoe je de verdere afwerking en aankleding gaat maken! In ieder geval een mooi thema, vooral de laad- en losinstallaties ben ik nieuwschierig naar!



Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nieuwe module - Cement overslag

Bericht door erik-n-fan »

Hi evoluzione, zoals in Laarwald bij Coevorden tot 2006: geen zandbunker of betonmortel, puur logistiek van cement overslag. Het gebouw staat aan het spoor en dus verhoogd. Oude functie kan zijn geweest omdat er olie of brandstof werd overgeslagen. Inmiddels is dat niet meer het geval en is het terrein een cementoverslag.

Ik ga een basisemplacement maken waarop 2 a 3 van dit soort modules afwisselend geplaatst kunnen worden. Dat moet het interessant houden :)

Dak is op afschot. Lossen gebeurde in Laarwald eenvoudig obv de foto’s die ik heb gezien. Wat pijpen en buizen langs het spoor met aansluiting op de silo’s .


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Re: Nieuwe module - Cement overslag

Bericht door Evoluzione »

Duidelijke antwoorden! De situatie die je namaakt ken ik niet in het echt namelijk, daarom mijn vragen.

Mbt het lossen: Het lossen bet een normale bulktrailer of silotrailer ben ik bekend mee, ik deed het voorheen dagelijks. (Ben chauffeur, zodoende) Dik kan kippend, of blazend, en gezien jou lossituatie zal het idd blazen zijn. Met de compressor lucht boven het poeder drukken, en dan onder de klep open en het de silo in blazen. Dan volstaat een compressorhuis en een boel slangen en pijpen die alles met elkaar verbinden.

Daarom zei ik ook: ik ben benieuwd naar je losinstallatie!



Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nieuwe module - Cement overslag

Bericht door erik-n-fan »

Evoluzione schreef:Mbt het lossen: Het lossen bet een normale bulktrailer of silotrailer ben ik bekend mee, ik deed het voorheen dagelijks. (Ben chauffeur, zodoende) Dik kan kippend, of blazend, en gezien jou lossituatie zal het idd blazen zijn. Met de compressor lucht boven het poeder drukken, en dan onder de klep open en het de silo in blazen. Dan volstaat een compressorhuis en een boel slangen en pijpen die alles met elkaar verbinden.
Daarom zei ik ook: ik ben benieuwd naar je losinstallatie!
Whoei! Kennis & ervaring! Heel fijn! Het plaatje met heel weinig info (de installatie heeft t/m 2006 daar gestaan:
http://www.nols-maatschappij.info/stations/laarwald.htm.
http://www.railgoed.nl/laarwald-historisch1.html
Wat ik daar dus zie is vooral puur buizen & slangen en geen verdere installatie. Daarmee is mijn aanname dat het lossen rechtstreeks op de truck of het overzetten van cementstof in de staande silo's als buffer door technische installatie in de betreffende trucks zal hebben plaatsgevonden. Dit weet ik verre van zeker. Dus als je tips/ideeen hebt (misschien zie jij iets op de foto op de 2de link uit 1986 dat ik niet zie :D ) evt voor een logischer aanpak met bijvoorbeeld een vaste compressor aanwezig naast/bij de silos dan hoor ik je idee graag!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Re: Nieuwe module - Cement overslag

Bericht door Evoluzione »

Ik kan het een en ander wel wat voor je verduidelijken:

-Op foto 1 van je 2e link zie je de silos staan. deze zijn onderling met buizen verbonden. Onderlangs loopt 1 buis, en van daaruit naar elke silo 1 omhoog naar de bovenkant. Door die buizen "blazen" ze het cementpoeder de silo in. Onderop de silo zit een soort van trechter. De vrachtwagen wordt hier onder gereden, klep open en het valt zo de bulkwagen in. Dit betekent dus dat de onderdoorgang hoog genoeg is voor een vrachtwagen!

-Op dezelfde foto zie je de eenvoudige losinstallatie voor wagons. Op de meest rechter silo loopt de buis voor het vullen van de silo tot een metertje van de grond. Hier zal een koppeling zitten waar een slang aan zit. Deze slang wordt weer gekoppeld aan de losopening van de wagon. De luchtdruk voor het lossen zal wel ondergronds naar een machinekamer lopen, en ter hoogte van de silos uit de grond komen. Ook deze wordt door middel van een slang gekoppeld met de persleiding van de wagon.

-Op de voorgrond zie je de truck direct geladen worden vanaf de wagon. De slang aan de achterkant rechts van de truck, die helemaal het dak op loopt, zit gekoppeld aan de losopening van de wagon. Waarschijnlijk is de compressor van de vrachtwagen ook gekoppeld met de wagon, om deze van druk te voorzien voor het lossen.

Hoe het vroeger precies in zijn werk ging, weet ik niet, daar ben ik niet oud genoeg voor! Maar de techniek is nog steeds hetzelfde als ik zo de installaties zie. Je aanname is dus deels goed! Alleen het lossen in de silo's zal dan niet mogelijk zijn zonder een vrachtwagen in de buurt. Dit is dus eenvoudig op te lossen door een vaste compressor en een buis, al dan niet onder de grond door.

Met betrekking tot je module en de gebouwen/silo's die je gekozen hebt en mijn ideeën/oplossingen:
- In het ontvangstgebouw lijkt me een soort van "magazijn" te zitten, gezien de 2 schuifdeuren. Nu heb je niet direct een groot magazijn nodig. Genoeg ruimte om hier een behoorlijke compressor neer te zetten. Paar ventilatieroosters en een uitlaat door de muur, en het is plausibel genoeg.
Voorbeeldje:
Afbeelding

- Vanuit het gebouw laat je een leiding langs het spoor/onder de grond naar de silo's lopen. Daar aangekomen een klep/afsluiter en een koppeling voor een slang. Verder nog een bedieningskast met drukmeters en schakelaars voor de bediening van de kleppen.

- Zo te zien kun je niet met de vrachtwagen onder je silo's door rijden. Simpele oplossing is de boel verhogen, zodat dit wel kan. Een andere oplossing: De compressorleiding splitsen, en deze op de onderkant van alle silo's aansluiten doormiddel van een t koppeling op de silos. Via deze pijp kan je dan meteen ook de trailer laden.
Afbeelding
(de afbeelding is van een trailer met meerdere compartimenten, maar qua werking gelijk aan silo's)
De 3 trechters onderaan zijn de onderkanten van je silo's. Hier loopt 1 leiding onder door die ze allemaal verbindt. Tussen de silo en deze leiding zit een afsluiter, zodat je kan kiezen welke silo je gaat lossen. In geval van dit plaatje komt van rechts de lucht van de compressor, En zit uiterst links een koppeling voor een slang, welke weer verbonden kan worden met hetgene waar je in lost. In jou geval dus even de wielen en alles vergeten, dan komt van rechts de lucht, je kiest welke silo je wilt lossen, doet die klep open, en het "valt" in de luchtstroom. Deze zal het meevoeren naar uiterst links, waar je het geheel doormiddel van een slang aan de bulktrailer koppelt. Alle afsluiters open, lucht er op en blazen maar!

Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel! Mvg Willem



Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nieuwe module - Cement overslag

Bericht door erik-n-fan »

Nogmaals dank voor de tips hierboven. Ik ga een keuze maken wat betreft compressor, leidingen, slangen enz enz... maar stel dat nog heel even uit.

Ondertussen druk bezig geweest met mijn Arduino! Jeetje wat kun je daar leuke dingen mee doen zeg! Voorlopig voorzie ik:
- Het hek open/dicht obv druktoets (+ servo)
- Dag / Nacht cyclus obv druktoets
(Nacht -> Dag = hek gaat open, verlichting kantoor aan, terrein (nacht) verlichting uit, parkeerterrein vol laten zien...)

Tijdens de dag kan een bezoeker / ik :D een paar preisertjes mbv servo's laten bewegen/tonen (aan het werk gezet worden). Hopelijk incl wat compressor en vrachtwagen motor geluiden op de juiste plekken. En ook de terreinverlichting kan gewoon aan worden gezet indien gewenst. Het hek is ook te openen/sluiten obv druktoets tijdens de werkdag.

(Dag -> Nacht) = terrein vol verlicht, dan weer uit, parkeerterrein leeg, nachtverlichting aan, kantoor donker, hek dicht)

Misschien maak ik daar nog een automatisch loopje bij als er een tijd niet op een knop is gedrukt dat dan Arduino zelf bepaald om even wat activiteit te laten zien...

Hoe dan ook, veel electronica knutselwerk / leermomentjes en ge-programmeer ... het resultaat ... daar moeten we nog even op wachten.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1504
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Bericht door Hans »

Hallo Erik,

Dat zijn indrukwekkende plannen.
Ik ben reuze benieuwd hoe het gaat worden. In elk geval geen standaard Faller modelletje, zoveel is wel duidelijk.

Veel succes.

Hans'


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Bericht door erik-n-fan »

Dank je Hans. En dank aan Willem! via PB nog veel meer ideeen opgedaan waar ik nu mee aan het ontwikkelen ben om het laden/lossen proces van het Cement - in schaal N - zo interessant mogelijk thema te maken qua buizenstelsel, geluid, slangen en wat niet...

Op z'n zomer-tempo's gaat het verder :D

Het plan is om 2 Arduino's te plaatsen onder de modules. 1 voor aansturing van nacht (alles donker/spaarzaam verlicht) naar dag (hek open & bedienbaar, verlichting in kantoor. 2de arduino voor aansturing van preisertjes op servo's rond de silo's/truck die tevoorschijn komen. Wat geluiden van een AVTProducts soundmodule voor wat compressor-geluiden uit het kantoorgebouw, truck lawaai bij de trucks en misschien geluid van poort die opent en sluit? Anyways ... veel plannen en veel tijd aan het stoppen in het leren kennen van Arduino en de benodigde schakelingen. Mbv een paar druktoetsen kan je de module van staat veranderen en acties dus doen. Voordeel van arduino is ook dat dit bijv op een automatische loop kan gebeuren zonder dat je wat hoeft te doen. Als het puur schakelaar > verlichting aan/uit schakelingen zouden zijn mis je die dynamiek.

Tevens een leuke bestelling bij Shapeways gedaan. Onder andere kantoorinrichting en afzetting op het terrein met wit/rood/wit/rood allemaal eerste laag verf - maar eigenlijk is het daar wat te warm voor. Kliko's zijn al klaar, overig afvalbakken enz enz... maar nog veeeel meer te doen!

Arduino
Afbeelding

Shapeways
Afbeelding


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Bericht door erik-n-fan »

Er is een kantoor met inrichting, verlichting en Tatjana mocht hier natuurlijk niet ontbreken op de achterwand op poster formaat. Met een messing buis van 1mm heb ik een constructie gevouwen zodat de ledjes hangen zoals ik wil & het dak afneembaar blijft. Het was ook de bedoeling er de - Pool aan te maken maar .. plannen veranderen wel eens :D

Afbeelding

Mijn experiment om het hek van het terrein automatisch te openen heeft nog wat tijd nodig. Het omzetten van servo (ronde-) beweging naar een (lineair) schuif beweging is niet helemaal zoals ik het wil. Het is nu een 1mm messing vierkante pijp in een U profiel en door een open vierkant profiel. Het schuift betrouwbaar maar hapert wat. Ik zie de servo de 1mm pijp langzaam wat doorbuigen als hij zijn verste stand bereikt en het verenstaal dus maximaal uitslaat. Ik ga nog even diep nadenken over een verdere aanpak ...


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Bericht door Debvd »

Waarvoor gebruik je daar geen servo hevel voor??

Net als in de model vliegtuigbouw....Dan blijft de beweging van de draad aan het hek recht en de servo bedient dan de hevel en kan je alle kanten mee op... gaat goed tot een hoek van 90 graden.

Gr.. Bjorn



Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Bericht door erik-n-fan »

Met de servo hevel kreeg ik toch teveel druk op de hendel waarmee ik de poort open en dicht liet gaan. Hierdoor kwam hij wat omhoog uit z'n gootje en was de beweging niet 100% soepel.

Dus plan B is nu met een tandwiel (+/- 3cm diameter) aan de servo en een tandheugel waaraan de 1mm messing vierkanten pijp verbonden is die door een messing gootje schuift. Daarop staat dan het kartonnen hekwerk. Dit moet een beweging van ongeveer 4cm open/dicht mogelijk maken en eenvoudig weg te werken zijn onder de module... Hopelijk snel een update. Met dit weer schiet het allemaal niet zo op vrees ik...


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Heb net je bijdragen (en die van andere ook natuurlijk ;) ) gelezen.
Heel leuk project waar erg veel tijd inzal gaan zitten ,respect
Blijf het vanaf nu zeker volgen

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Bericht door erik-n-fan »

Leuke reacties! Thanx allemaal!

Niet staat echt vast op de foto's nog, oke de lantaarnpaal verplaatsen zal het nit meer worden maar de rest zit nog niet vastgelijmd. Input altijd welkom.

Wat een beetje noch structuurpasta al niet doet (Industrie kleuren). De arduino software nader z'n eindstadium. Het hek kan open/dicht. Verlichting in het huisje is schakelbaar / gaat op "dag programma" aan ... en "nacht programma" weer uit (en het hek dicht bijvoorbeeld). Geluid van een ratelend electrisch hek wordt gestart bij open/sluiten vh hek.

Next up is Arduino 2 voor de rechtermodule met de silo's. Daar moeten wat lantaarns aan/ uit. Laad/los geluiden op programma gestart worden en vooral een paar preisertjes tevoorschijn komen mbv een servo of 2/3. Genoeg te doen nog...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het hek in actie: Tandwiel + Tandheugel. Filmpje van 600Kb. Het lijkt best betrouwbaar en rustig te werken. Ik heb een 1x1 messing vierkant profiel in een U profiel geplaatst. Dat profiel zit vast aan de tandheugel die door de servo met 3cm tandwiel wordt bewogen. Totale beweging ongeveer 3,5-4cm ... ruim voldoende voor het hek.

Klik voor het filmpje...


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Bericht door maarten »

Nette en strakke beweging zo! Dat belooft wat. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Bericht door erik-n-fan »

maarten schreef:Dat belooft wat...
Ik ben wel zo blij dat dit maar een mini-module is. Voor mij is al dit soort constructie / electronica / werken met Arduino nog zo ongelofelijk nieuw (of lang geleden). Nu toch al zien dat na een maand of 1.5 aan vrije uurtjes in de avond ik al dit soort resultaat kan boeken mbv een servo waar ik 0,0 verstand van had tot nu ... Wow! Ik sta versteld van mezelf...


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Bericht door maarten »

Dat vind ik nu het leuke aan deze hobby, het kan zo veel meer zijn dan alleen aan een knop draaien om een trein te laten rijden!! :D


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Bericht door erik-n-fan »

Een kleine update. Ik schilder / begras en proefplaats vrolijk verder. De software voor de Arduino's kost wel serieus tijd om naar mijn hand te zetten.

Het is weer eerder donker dus. even een snel kiekje over het hek gemaakt achteraan het terrein.

Afbeelding

Maar zoals te zien is wordt op het laatste moment toch nog een verse lading cement wagons geplaatst

Afbeelding


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3005
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Cement overslag module (naar voorbeeld Laarwald D)

Bericht door Ron »

Mooie plaatjes, ziet er helemaal echt uit.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Plaats reactie