Tankwagens vullen /legen
Tankwagens vullen /legen
Domme vraag misschien maar worden deze aan de onder of de bovenkant aangesloten bij een terminal
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Tankwagens vullen /legen
Ik dacht altijd boven laden en onder lossen, met behulp van zwaartekracht.
Zal er ook aan liggen wat er in de tank zit.
Zal er ook aan liggen wat er in de tank zit.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Tankwagens vullen /legen
Laten we uit gaan van olie. Lossen dus aan de onderkant.
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Tankwagens vullen /legen
Alleen zal de pijpaansluiting waarschijnlijk ook gewoon aan de onderkant zitten, op de wagon zal deze met een leiding dan naar boven lopen.
Als ik de nieuwe laad/losinstallatie hier bekijk (http://www.eisenbahn-nord.de/newordner% ... large.html) zie ik boven alleen een inspectieplatform, ook op de wagons zie ik bovenin wel een deksel, maar ik verwacht niet dat hierdoor geladen wordt.
Als ik de nieuwe laad/losinstallatie hier bekijk (http://www.eisenbahn-nord.de/newordner% ... large.html) zie ik boven alleen een inspectieplatform, ook op de wagons zie ik bovenin wel een deksel, maar ik verwacht niet dat hierdoor geladen wordt.
Re: Tankwagens vullen /legen
Ik lees het volgende op een site:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... es9ml2Glao
Lijkt me ook wel logisch. Niet alle vloeistoffen vinden het leuk om 2 meter te vallen. Je krijgt luchtbellen en kleine deeltjes van de vloeistof die dan via de ontluchting ontsnappen. Via de onderkant stroomt het makkelijker de wagen in.
Leuke vraag trouwens.
Beetje lastige link:We onderscheiden twee typen: de “gewone”
vloeistofketelwagen en de gasketelwagen.
Vloeistofketelwagens zijn er in allerlei soorten,
maten en kleuren, en als twee- of vierasser. Ze
hebben ook wel halverwege de ketel een verti-
cale witte band. Dit duidt er op dat bij het laden
of lossen via de onderzijde een beluchtingsklep
aan de bovenzijde van de wagen automatisch
wordt geopend. Dit voorkomt overdruk (explo-
sie) of onderdruk (implosie).
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... es9ml2Glao
Lijkt me ook wel logisch. Niet alle vloeistoffen vinden het leuk om 2 meter te vallen. Je krijgt luchtbellen en kleine deeltjes van de vloeistof die dan via de ontluchting ontsnappen. Via de onderkant stroomt het makkelijker de wagen in.
Leuke vraag trouwens.
Re: Tankwagens vullen /legen
Dan sluit ik de vtg wagons via de onderkant aan. https://youtu.be/aEELj-oEZN4
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht