Pagina 28 van 35

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 08 aug 2020 15:25
door traiNiac
Mooie lok William!

Ik denk dat deze ook maar eens ga aanschaffen.
Nog even ter aanvulling, een V220 bestaat niet. De V200.0 (je Roco model, ook Minitrix brengt hem uit) kreeg als UIC aanduiding vanaf 1968 BR 220, de V200.1 (het Piko model, maar ook door Minitrix en Fleischmann uitgebracht) kreeg als aanduiding BR 221. Beide loks zijn wel in dubbeltractie gezien, maar inderdaad in combinatie met stoomloks. Ik heb zelf ook nog nooit een foto van een dubbeltractie van 2 exemplaren van de V200 gezien.

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 08 aug 2020 16:00
door Bjor
traiNiac schreef: 08 aug 2020 15:25 Ik heb zelf ook nog nooit een foto van een dubbeltractie van 2 exemplaren van de V200 gezien.
Dat is een interessante vraag, omdat de V200 en 221 mij ook na aan het hart liggen ;-)
In de EB van juni 2016 staat hierover in het artikel: "Die Star des Wirtschaftswunders":
"Met de inzet van de V200, ook voor werkelijk zware (lange afstands-) sneltreinen zoals de Italië-Skandinavië-Express, of de D363 wilden de voorstanders van het "dieselsnelverkeer" - vaklieden van de Deutsche Bundesbahn en de betreffende industrie - de gelijkwaardige, zo niet de overstijgende kwaliteiten bewijzen van de nieuwe, zware diesellocs tegenover de in zulke diensten gebruikte 01, 01.10 en 03.10.
Maar het vermogen van tweemaal 1000 PK bleek daarvoor toch te gering."

Dat wordt in hetzelfde artikel aangetoond met een foto van twee V200 locs in station Hagen. Het bijschrift: "F17 Germania was tijdens de Hannover Messe 1963 zo lang, dat V200 035 en 069 hem samen moesten trekken, om de rijtijden te kunnen halen."
(Bron: Eisenbahn Journal 6/2016, pag 24)

En in mei 1959 trokken V200 038 en 027 samen een zware trein over de Schwarzwaldbahn.
(Bron: Bahn Extra 6/2008, pag 80.)

Het zal zeker geen dagelijkse praktijk zijn geweest, maar de V200 heeft dus wel in dubbeltractie gereden.
Waarvan akte.

Ben

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 08 aug 2020 16:40
door traiNiac
Hoi Ben,

Niet zo vreemd eigenlijk en reden waarom het vermogen van de V200.0 later werd verhoogd van 2000 PK naar 2200 PK. Maar de V200.1 had aanzienlijk meer vermogen (2700 PK). Ik zal; de foto in de EJ van 2006 eens opzoeken. Staan in de Bahn Extra die je aanhaalt nog foto's van de V200.0 in dubbeltractie?

grt,
Harry

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 08 aug 2020 16:43
door Bjor
Hoi Harry,

Nee, dit zijn de enige twee foto's die ik kon vinden. Het kwam blijkbaar ook weer niet zóveel voor.

m.vr.gr.
Ben

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 08 aug 2020 17:01
door traiNiac
Voor mij is de V200 ook een van de mooiste dieselloks ooit gebouwd.

Ik vind zojuist ook nog een foto van een dubbeltractie van de V200.0 uit 1957 (op de Schwarzwaldbahn). En eentje uit 1977 waarop twee 221 loks de lange Heinrich trekken. De lok was trouwens niet ingericht voor dubbeltractie, dus er waren twee machinisten nodig. Om te voorkomen dat William's draadje wordt vervuild, kunnen we misschien beter via PB of via onze eigen draadjes communiceren.

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 08 aug 2020 17:29
door Nico Essers
Dit bedoelen jullie

Afbeelding

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 08 aug 2020 17:46
door traiNiac
Das de V 200-110 en een V200.0, vermoedelijk met een Sonderzug gezien de vele toeschouwers. Is dat niet een foto uit 1985, het jublieumjaar? Waar komt-ie uit Nico?

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 08 aug 2020 17:47
door william
Heren,

Geen probleem hoor. Vind het zelf ook hoogst interessant en ik ben ook wel nieuwsgierig.

Groeten,
William

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 08 aug 2020 18:23
door traiNiac
Hallo William,

Zojuist een aardig weetje gevonden over de V200.0 op de Schwarzwaldbahn. Op een foto uit 1957 met een dubbeltractie van de V200 053 en de V200 031 had de eerste lok een stalen frame voor de vensters. Tijdens de eerste winter van de V200.0 op de Schwarzwaldbahn waren regelmatig vensters van de lok beschadigd door de ijspegels aan de tunnelwanden! Ze hielpen blijkbaar niet echt veel, want ze werden in de zomer van 1958 weer verwijderd. Ze werden (heel toepasselijk) "geweien" genoemd.

Afbeelding

De foto staat in het boek van Matthias Maier, Die Baureihe V200 (EK Verlag) en dit is daarvan een kleine uitsnede. Ik kan de hele foto niet hier plaatsen (copyright) maar stuur je graag een scan via PB als je dat leuk vindt.

En nog een leuk weetje. Ik weet niet of je stoomloks in St. Georgen gebruikt. Maar omdat de klimatologische installatie van de V200.0 niet zo best was, werd bij lange treinen en in winterse omstandigheden een stoomlok (voorspan) meegevoerd, die voor de verwarming in de rijtuigen moest zorgen.

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 08 aug 2020 18:48
door Hans
Bedankt voor de info over de bankjes William.

m.vr.gr.

Hans

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 08 aug 2020 22:28
door Nico Essers
traiNiac schreef: 08 aug 2020 17:46 Das de V 200-110 en een V200.0, vermoedelijk met een Sonderzug gezien de vele toeschouwers. Is dat niet een foto uit 1985, het jublieumjaar? Waar komt-ie uit Nico?
Ik heb hem gevonden met Google op Fickr pagina van PeterSpoor, stond DB V200 126 + V200 033 Bhf Gerolstein - 9/010/1994 als info bij.

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 09 aug 2020 11:00
door william
Hallo Harry,

Bedankt voor de info. Zeer interessant. Foto mag je wel doorsturen.
En ja ik heb ook stomers, dus voorspan is mogelijk. Heb trouwens ook een 'heizwagen' (van Herris), alleen is die voor tp IV, moet ik de andere ook maar aanschaffen.

Groeten,
William

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 10 aug 2020 17:25
door traiNiac
Hallo William,

Ik heb gisterenavond nog wat verder gezocht en op basis van de foto's in boeken die hier in de kast staan, zie ik dat de V200.0 soms in dubbeltractie reed. Dat was zoals ik vermoedde meestal op de Schwarzwaldbahn met zware reizigerstreinen en meestal met een andere V200.0 (de Roco modellen dus). Verder heb ik ook nogal eens foto's aangetroffen van een V200.0 en een stoomlok van het type 01 of 03. Deels vanwege de reden die ik eerder aangaf, maar soms ook als voorspan omdat de trein te zwaar was voor de stoomlok.

Bovendien trof ik ook éénmaal een dubbeltractie aan van een V200.0 samen met een V200.1, eveneens op de Schwarzwaldbahn. Dat kan in St. Georgen dus ook nagebootst worden :D

Een dubbeltractie of voorspan van twee loks van het zwaardere type V200.1 heb ik maar een enkele keer aangetroffen, alleen als extra trekkracht voor de Lange Heinrich, de ertstrein van 40 zelflossers in Noord-Duitsland.

Ik mail je straks nog een paar fotootjes.

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 10 aug 2020 19:02
door william
_o_

Groeten,
William

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 13 sep 2020 20:05
door william
Zo, na al dat rode diesel-geweld maar weer eens even wat anders ;)
De hitte is het land weer uit, is de temperatuur weer normaal (al komen er nu weer een paar hete dagen aan) en heeft het ook flink wat geregend waardoor het er ineens heel anders uit in Sankt Georgen:

Afbeelding583 - Groen...

Afbeelding584 - En nog meer groen.

Groeten,
William

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 13 sep 2020 20:45
door Raymond (UK)
Blijft mooi om naar te kijken William. Die bankjes op de perrons zijn echt top! Heel mooi.

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 13 sep 2020 22:24
door Ronaldp
Vind die bankjes ook schitterend.
Heb je daar van het merk/type van?

Mvg ronald

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 14 sep 2020 08:51
door bob vermeulen
William,

Goed te zien dat je weer aan het bouwen ben maar de info over het rode geweld was ook erg welkom ben zelf ook V200 fan ;)

Maar deze zin is niet helemaal waar:
De hitte is het land weer uit, is de temperatuur weer normaal
Lekker weer de komende dagen :lol: :lol:

Neemt niet weg dat het stationnetje er mooi bij ligt. (ik gebruik voor Weitmühle ook dat station maar in een iets ander variant.)

mvrgr Bob

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 14 sep 2020 19:35
door william
Nog een keer :D: De bankjes zijn per zes te koop (Noch artikelno.: 35849).

Inderdaad was de info over het rooie geweld prima. Vind stomers machtig mooi, maar de diesels toch net iets meer.
En na lang her-/ge-/verbouwen - en nog steeds niet helemaal klaar :shock: - eindelijk weer tijd voor de hobby en nu het meer en meer aangekleed wordt gaat het er steeds beter uitzien.
Voor wat betreft de foute weersvoorspelling/opmerking: :oops: Je hebt helemaal gelijk - lekker weer de komende dagen :lol:
Weitmühle zal ik binnenkort eens met een bezoekje vereren en kijken hoe het station er daar bij ligt ;)

Groeten,
William

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 14 sep 2020 19:49
door Ronaldp
Haha...nu op geslagen.

Mvg ronald

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 15 sep 2020 07:47
door william
:Thumb

Groeten,
William

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 22 nov 2020 20:07
door william
Na lange tijd hier weer even een berichtje uit Sankt Georgen.
Naast het bouwen van een schuur met overkapping in de tuin, zijn we heel af en toe ook nog bezig met de baan.
Hier is naast het spoor/achter het baanwachtershuisje een watertoren verrezen. Naar het schijnt staat hier een kopie van in Sussenbrunn :mrgreen:
Zie onderstaande foto:

Afbeelding585 - Beroemde watertoren.

Groeten,
William

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 06 dec 2020 19:49
door william
Sint en Piet zijn het land weer uit, maar ze hadden iets voor mij meegebracht: een Mitteleistiegswagen Bauart ABymb 411 der DB.
Hieronder gefotografeerd op het station van Sankt georgen.

Afbeelding586 - Donkere dagen voor kerst.

Groeten,
William

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 06 dec 2020 22:48
door Hans
Hallo Wiliam,

Heel sfeervol. Ook de verlichting.
:Thumb

m.vr.gr.

Hans

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Geplaatst: 11 dec 2020 16:11
door Raymond (UK)
Dat is een mooi plaatje William. Mooi rijtuig is dat zeg. Die lok blijft ook mooi in die kleurstelling. Bij mij hangen er meestal wat zilvervissen achter.