Doncaster (UK)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
EWS 58038
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2009 11:52

Doncaster (UK)

Bericht door EWS 58038 »

Als er een spoorlijn is waar ik bijzonder graag kom, dan is het de East Coast Main Line (ECML) van London Kings Cross naar Edinburgh. Deze lijn bied werkelijk alles wat je zoekt in een Intercity traject. Veel lange afstand verkeer, stoptreinen, sneltreinen, goederentreinen en een bonte variatie aan kleurenschema's van de diverse vervoerders (waarvan er een aantal zijn samengegaan in een nieuwe concessie, of over de kop zijn gegaan als gevolg van economische neergang) als: GNER, NXEC, EastCoast, Grand Central, Hull Trains, Northern Rail, Scotrail, FCC, WAGN, Virgin trains, Arriva Cross Country, East Midland Trains, Central Trains en Transpenine Express.

Genoeg kleur dus. Verder nog een leuk aanbod aan Kolen, staal en intermodaal treinen. En natuurlijk de "Specials" zoals de EWS Business train, de Royal train, en het Museum in York zorgt ook nog weleens voor een Fluitketel op het spoor. Verder zijn er vooral in het weekend veel Charter treinen in Engeland, waarvan de Eastcoast de snelweg is naar bestemmingen in Noord-Oost Engeland.

Doncaster:

Goederen:
Doncaster zelf is een stad met vergane glorie uit de industriële revolutie. Het is het hart van "Coal valey", te zien aan de enorme hoeveelheid kolen gestookte krachtcentrales in de omgeving. Enkele mijnen in de buurt en de zeehavens in de buurt zorgen nog voor een veertig tal kolentreinen per dag. Verder zijn de hoogovens in Scunthorpe goed voor een aantal staaltreinen. Ook de havens van Hull en Grimsby town zorgen voor een paar intermodaal treinen (container). Het vervelende is dat deze treinen veelal "kruisende" rijwegen nodig hebben waardoor het hele station geblokkeerd raakt.... Een regelrechte bak ellende voor de treindienstleiders.... maar wel leuk voor op de modelbaan.

InterCity:
Doncaster is een zeer druk Intercity knooppunt waar mensen overstappen op regionale treinen. Ongeveer 70% van de lange afstandstreinen stoppen hier. De overige 30% kan niet stoppen door ruimtegebrek in het station of door dat er al een stoppende intercity achterop komt. Sommige vervoerders mogen niet in Doncaster stoppen in verband met hun Open Acces contract (Grand Central treinen naar Sunderland).

Doorgaande treinen van/naar Londen maken gebruik van de "fast" lines en passeren met 125 mp'h het station (200 km'h). Uit de GNER tijd was dit ook dagelijks het geval met een treinpaar bestaande uit TGV TMST materieel dat geleased werd van Eurostar UK. De Overige ritten met de GNER Eurostars werden ingezet in de "White Rose" sneldienst tussen Londen en Leeds, maar stopten niet in Doncaster omdat de perronsporen deze treinen niet konden faciliteren. Plannen voor een extra perron (9/10) zijn nooit uitgevoerd.

Vanuit "Donny" kun je naar alle delen van het Verenigd Koninkrijk afreizen per Intercity.

Grofweg zijn dit de verbindingen:

York, Newcastle, Londen*(4x per uur) *(soms tot 7x per uur)
Edinburgh 2x per uur
Glasgow 1x per uur
Birmingham 2x per uur
Manchester (Airport) 1x per uur
Hull 1x per uur plus 7x per dag.
Bradford Interchange 3x per dag
Leeds 4x per uur
Exeter, Plymouth 4x per dag
Reading 7x per dag
Scunthorpe, Barnetby, Grimsby town, Lincoln 1x per uur
Sheffield 1x per uur

Zie link voor "Live Departures from Doncaster" http://realtime.nationalrail.co.uk/ldb/ ... aspx?T=DON
en meer....

Doe hier vier tot 6 goederentreinen tussendoor per uur en een paar "runners" die niet stoppen, en het feest is compleet :D
Verder zit in Doncaster een grote werkplaats van Wabtec waar materieel uit het hele land heen komt om een verjongingskuur te ondergaan. (nog niet in plan verwerkt)

Een schematische weergave van Doncaster station heb ik hieronder geplaatst:
Afbeelding


Aan beide kanten zal de baan verdwijnen in een groot schaduwstation.....


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Doncaster (UK)

Bericht door Michiel »

Hoi EWS 65484325422,

Ik snap helemaal jouw fascinatie voor een station als Doncaster, met de exploitatie ervan. Het lijkt me geweldig boeiend om je project te zien groeien. Het sporenplan van het station is natuurlijk zoals het is, maar heb je iets meer informatie over het sporenplan eromheen? Ga je nog een paradespooor aanleggen, een fly-over of zo, een paar opstelbundels erbij? en ga je voor 1 groot schaduwstation, of meerderen per per bestemming?

In elk geval zit ik op het puntje van mijn stoel. Laat de bouw maar beginnen! :mrgreen:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Doncaster (UK)

Bericht door Jos »

Mooi plan hoor EWS. Hoe lang worden de perrons?

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
EWS 58038
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2009 11:52

Re: Doncaster (UK)

Bericht door EWS 58038 »

De bouw laat nog een paar jaar op zich wachten. Maar dat geeft weer de ruimte om een goed doordacht plan te maken en de benodigde spullen alvast te kopen. (inclusief decoders voor de wissels e.d.)

Afhankelijk van mijn volgende huis zal er een Paradebaan komen. Het schaduwstation zal een bundel worden van minimaal 20 sporen... al dan niet in meerdere lagen. Treinstellen kunnen gebruikmaken van een schaduwstation op hetzelfde niveau en nog een rondje maken, of keren en in tegenovergestelde richting terugkomen. Getrokken treinen komen "altijd" uit de richting waar ze naartoe zijn gegaan. Ik heb echt een "ban" op doelloos rondjes rijden.

Het is wel de bedoeling de baan "modulair" op te bouwen zodat ik het "Engelse" rijden een keer kan demonstreren op een beurs ofzo.

Perrons worden HST+6 of HST+8 lang. Zo kan ik ook nog twee gekoppelde Voyagers kwijt.


Plaats reactie