Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
-
Onderwerp starter - Berichten: 248
- Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
- Locatie: Amsterdam
Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
Ik heb een rangeervraag. Op welke plaatsen zou ik een ontkoppelrail moeten plaatsen als ik op dit emplacement wil kunnen rangeren? In de onderstaande afbeelding zie je mijn plan voor het nabouwen van het rangeerterrein Coenhavenweg Amsterdam. De afmetingen zijn nog niet definitief, de structuur (plaatsing van de wissels) al bijna. Alle mogelijke plaatsen voor een ontkoppelrail heb ik met rode cijfers aangegeven.
Achtergrond: het betreft het rangeerterrein aan de Coenhavenweg, Amsterdam heeft 1 aansluiting op het prorail netwerk en een aantal uitgangen naar de verschillende bedrijven, aangegeven op mijn kaartje met rode letters.
A: Aansluitpunt naar ProRail netwerk, maar ook toegang naar Cotterell/Rotim (olie)
B: Toegang naar Igma, (graanwagens)
C: Toegang naar Cargill (graanwagens)
E/F: Eggerding, (miniralen in bollen en silowagens)
G: Toegang naar Vopak, Amatex, Eurotank (olie).
Alle treinen komen dus vanuit A naar het rangeerterrein, en moeten vervolgens naar de gewenste locaties gebracht worden.
6 lijkt me de meest logische plek om de binnenkomende loc los te koppelen van de wagens
1,2,3,4 lijken me nodig omdat daar een serie wagons los te krijgen om ze 1 voor 1 naar de bestemming te brengen (A t/m G).
Ik ga er van uit dat ik op de loc een op afstand bestuurbare koppeling/ontkoppeling heeft.
Zijn er rangeerexperts die me meer kunnen vertellen over waar ik ontkoppelrails zou moeten plaatsen?
Achtergrond: het betreft het rangeerterrein aan de Coenhavenweg, Amsterdam heeft 1 aansluiting op het prorail netwerk en een aantal uitgangen naar de verschillende bedrijven, aangegeven op mijn kaartje met rode letters.
A: Aansluitpunt naar ProRail netwerk, maar ook toegang naar Cotterell/Rotim (olie)
B: Toegang naar Igma, (graanwagens)
C: Toegang naar Cargill (graanwagens)
E/F: Eggerding, (miniralen in bollen en silowagens)
G: Toegang naar Vopak, Amatex, Eurotank (olie).
Alle treinen komen dus vanuit A naar het rangeerterrein, en moeten vervolgens naar de gewenste locaties gebracht worden.
6 lijkt me de meest logische plek om de binnenkomende loc los te koppelen van de wagens
1,2,3,4 lijken me nodig omdat daar een serie wagons los te krijgen om ze 1 voor 1 naar de bestemming te brengen (A t/m G).
Ik ga er van uit dat ik op de loc een op afstand bestuurbare koppeling/ontkoppeling heeft.
Zijn er rangeerexperts die me meer kunnen vertellen over waar ik ontkoppelrails zou moeten plaatsen?
Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
""""Zijn er rangeerexperts die me meer kunnen vertellen over waar ik ontkoppelrails zou moeten plaatsen? """
Die raag kan ik niet zo beantwoorden.. Wat ik uit eigen ervaring weet is dat je er beter geen in een bocht kunt paatsen,
zoals bij 5 en 10.
Vuistregel is: zorg ervoor dat de te ontkoppelen wagens in een rechte lijn staan opgesteld.
Dit geld ook voor ontkoppelen met de Simpex koppeling an Arnold.
My 2 cents..
Die raag kan ik niet zo beantwoorden.. Wat ik uit eigen ervaring weet is dat je er beter geen in een bocht kunt paatsen,
zoals bij 5 en 10.
Vuistregel is: zorg ervoor dat de te ontkoppelen wagens in een rechte lijn staan opgesteld.
Dit geld ook voor ontkoppelen met de Simpex koppeling an Arnold.
My 2 cents..
Groet van Frank
-
- Berichten: 791
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
Ontkoppelrails plaats je waar jij denkt ze nodig te hebben.
Waar je op moet letten is dat er een of twee loks tussen je wissel/sein en de ontkoppelrail moet kunnen plaatsnemen.
En zoals Frank hierboven aanhaalt, steeds op een recht stuk spoor en nooit in een bocht.
Waar je op moet letten is dat er een of twee loks tussen je wissel/sein en de ontkoppelrail moet kunnen plaatsnemen.
En zoals Frank hierboven aanhaalt, steeds op een recht stuk spoor en nooit in een bocht.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
Als rangeerexpert (heb in het verleden jaren lang met goederen moeten rangeren) kan ik je alleen adviseren over de werkelijkheid.
1) de belangrijkste ontkoppelpunten zijn aan het begin en einde van een spoor (opstelspoor) een ruime locomotieflengte (langste locomotief plus enige speling) van de seinen van dat spoor
Dit voor een aankomende trein die daar zijn wagens achterlaat
2) voor het pure rangeren, in de werkelijkheid daar waar wagens over het algemeen achtergelaten worden.
3) bovenaan de rangeerheuvel op het punt waar de wagen na ontkoppelen naar beneden kunnen rijden (uiteraard als je met een rangeerheuvel werkt)
Dan zoals ik het in model doe. Ik heb magneetonkoppelaars dus ik rij een trein achteruit op een spoor en dan ontkoppeld de lok van de wagens bij het oprijden aan het begin van een spoor. Ze blijven dan ontkoppeld geduwd tot de locatie waar ik ze achter laat en de lok kan gewoon wegrijden.
Het is over het algemeen niet zo eenvoudig en je zal altijd merken dat je weer een ontkoppelaar te weinig hebt geplaatst. Ik zelf leg altijd een spoor of spoorstraat eerst los om te kijken of alles wekt en functioneert zoals ik wil. Dan probeer ik dus ook uit met locatie van ontkoppelrails. Pas als ik tevreden ben dan bevestig ik alles. Echter ik werk dan ook niet met een vooropgesteld sporenplan en kan zo veel flexibeler per locatie wijzigen.
1) de belangrijkste ontkoppelpunten zijn aan het begin en einde van een spoor (opstelspoor) een ruime locomotieflengte (langste locomotief plus enige speling) van de seinen van dat spoor
Dit voor een aankomende trein die daar zijn wagens achterlaat
2) voor het pure rangeren, in de werkelijkheid daar waar wagens over het algemeen achtergelaten worden.
3) bovenaan de rangeerheuvel op het punt waar de wagen na ontkoppelen naar beneden kunnen rijden (uiteraard als je met een rangeerheuvel werkt)
Dan zoals ik het in model doe. Ik heb magneetonkoppelaars dus ik rij een trein achteruit op een spoor en dan ontkoppeld de lok van de wagens bij het oprijden aan het begin van een spoor. Ze blijven dan ontkoppeld geduwd tot de locatie waar ik ze achter laat en de lok kan gewoon wegrijden.
Het is over het algemeen niet zo eenvoudig en je zal altijd merken dat je weer een ontkoppelaar te weinig hebt geplaatst. Ik zelf leg altijd een spoor of spoorstraat eerst los om te kijken of alles wekt en functioneert zoals ik wil. Dan probeer ik dus ook uit met locatie van ontkoppelrails. Pas als ik tevreden ben dan bevestig ik alles. Echter ik werk dan ook niet met een vooropgesteld sporenplan en kan zo veel flexibeler per locatie wijzigen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
Mijn ervaring met ontkoppelrails.
Ik heb zojuist een uitbreiding afgerond op mijn baan inclusief 5 opstelsporen met ontkoppelrails. Ik krijg niet helaas niet voor elkaar de eerste wagon achter de loc te ontkoppelen, wel elke andere, als deze maar niet direct achter de loc zit. Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de ontkoppelbalk niet hoog genoeg kan als er een relatief zware loc op staat. Verschillende locs geprobeerd, maar helaas. Gewoon met de hand loshalen dus. Bij passagierstreinen lukt het overigens wel….
Groet,
Rob
Ik heb zojuist een uitbreiding afgerond op mijn baan inclusief 5 opstelsporen met ontkoppelrails. Ik krijg niet helaas niet voor elkaar de eerste wagon achter de loc te ontkoppelen, wel elke andere, als deze maar niet direct achter de loc zit. Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de ontkoppelbalk niet hoog genoeg kan als er een relatief zware loc op staat. Verschillende locs geprobeerd, maar helaas. Gewoon met de hand loshalen dus. Bij passagierstreinen lukt het overigens wel….
Groet,
Rob
Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
Er is tussen N koppelingen omderling verschil (per fabrikant, niet iedereen houd zich exact aan de normering) in lengte van het pennetje onderaan de koppeling, Rob.
Ook zitten de koppelingen niet altijd op exact dezelfde hoogte.
Zou kunnen dat daar het probleem zit.
Ook zitten de koppelingen niet altijd op exact dezelfde hoogte.
Zou kunnen dat daar het probleem zit.
Groet van Frank
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
Ik experimenteer verder
Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
Rob (Rhoonen)
Het is inderdaad beter om de koppeling van de wagon in plaats van die van de loc naar boven te duwen met de ontkoppelrail.
Dat is een van de zaken waar athmulder tegen aan liep bij het automatisch ontkoppelen in zijn draadje Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg vanaf bladzijde 9.
Er is bij een lok veel minder hoogte beschikbaar vanwege de afdekking voor de tandwielen.
In jouw geval zou ik alle ontkoppelrails gewoon omdraaien met het kastje ook aan de andere kant; dan duwt de balk het pennetje van de wagon omhoog.
Groetjes, Rob (Roba)
Het is inderdaad beter om de koppeling van de wagon in plaats van die van de loc naar boven te duwen met de ontkoppelrail.
Dat is een van de zaken waar athmulder tegen aan liep bij het automatisch ontkoppelen in zijn draadje Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg vanaf bladzijde 9.
Er is bij een lok veel minder hoogte beschikbaar vanwege de afdekking voor de tandwielen.
In jouw geval zou ik alle ontkoppelrails gewoon omdraaien met het kastje ook aan de andere kant; dan duwt de balk het pennetje van de wagon omhoog.
Groetjes, Rob (Roba)
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
Hallo Rob,
Dank voor het meedenken. Ik denk dat dit een oplossing is. Helaas kan ik niet alle ontkoppelaars omdraaien ivm in de weg zittende wisselkasten. Ik ga weer even in beraad bij mezelf.
Groet,
Rob
Dank voor het meedenken. Ik denk dat dit een oplossing is. Helaas kan ik niet alle ontkoppelaars omdraaien ivm in de weg zittende wisselkasten. Ik ga weer even in beraad bij mezelf.
Groet,
Rob
Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
-
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
Hoi Rob, ik heb het verhaal gevolgd van jouw ontkoppelstress Ik zelf liep met mijn Fleischmann beddingrails ook tegen het probleem aan van te weinig ontkoppelrails (en waar) en die lelijke spoel naast het spoor.
Toen heb ik op een gegeven moment eens "out of the Box" gedacht en heb een Repa ontkoppelaar gekocht. (Nu verkrijgbaar bij Conrad)
Je kan deze ontkoppelaars ook in de hoogte afstellen als ik mij niet vergis. Maken wel wat herrie, maar zijn overal in te bouwen.
Deze link is waar het over gaat: https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... r-inbouwen
Succes!
Groetjes, Hans
Toen heb ik op een gegeven moment eens "out of the Box" gedacht en heb een Repa ontkoppelaar gekocht. (Nu verkrijgbaar bij Conrad)
Je kan deze ontkoppelaars ook in de hoogte afstellen als ik mij niet vergis. Maken wel wat herrie, maar zijn overal in te bouwen.
Deze link is waar het over gaat: https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... r-inbouwen
Succes!
Groetjes, Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
Hallo Hans, dit is een zeer goed suggestie, ziet er goed uit. Ik vraag met alleen af of dit ook werkt bij FLM-profirails. Misschien moet ik een één proberen.
Update: ook voor profirail, het gat moet dan wat dieper
Groet,
Rob
Update: ook voor profirail, het gat moet dan wat dieper
Groet,
Rob
Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
-
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
Ja, Rob geen probleem, heb ik zelf ook gedaan op mijn modelbaan. Gewoon lekker boren, aandrijving monteren en ontkoppelen maar...
Bij iedere ontkoppelaar zitten nog verschillende plaatjes, zodat je altijd een goed ontkoppel moment hebt.
Groetjes, Hans
Bij iedere ontkoppelaar zitten nog verschillende plaatjes, zodat je altijd een goed ontkoppel moment hebt.
Groetjes, Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
@epocheales denken mooie tip Hans, die had ik nog niet eerder gezien. Net al mijn ontkoppelrails ingebouwd maar dit geeft zeker opties voor de toekomst, zo zonder die wisselkast ernaast
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
Ik heb er 2 kunnen omdraaien en het werkt zoals bedoeld. Dank voor het meedenken allemaal.
Groet,
Rob
Groet,
Rob
Laatst gewijzigd door Rtoonen op 13 jan 2022 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
-
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
En in het kader van "out of the box": er zijn natuurlijk ook nog ontkoppelaars die je in je loc kunt inbouwen....zinvol als je een kopspoor hebt waar de loc moet omlopen. Met iTrain acties prima te automatiseren.
Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Rangeer expertise gevraagd: waar ontkoppelrails te plaatsen?
Liliput had in hun 2020 Nieuwigheden een Kof aangekondigd die automatisch (mbv decoder) kon ontkoppelen. Helaas lijken ze een beetje het spoor bijster met die ontwikkeling want er is nog altijd geen zicht op een release datum. Maar hoop wel dat die ooit nog komt.Peter Ruifrok schreef: ↑13 jan 2022 15:32 En in het kader van "out of the box": er zijn natuurlijk ook nog ontkoppelaars die je in je loc kunt inbouwen....zinvol als je een kopspoor hebt waar de loc moet omlopen. Met iTrain acties prima te automatiseren.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain