Pagina 1 van 1

Nieuw baanplan door uitbreiding

Geplaatst: 30 sep 2022 21:48
door WimR
Het is voor mij mogelijk om een iets grotere baan te gaan bouwen, de vorige was 293 x 75 en kan nu een tafel van 135 x 75 aan vast gemaakt worden.

In het nieuwe ontwerp kan ik alles van boven bereiken wat nodig is omdat alles op keukenkastjes van 90 cm. hoog ligt.

Afbeelding

De maximale stijging is 2%.
Er zal rechts worden gereden, hierdoor wordt de keerlus aan de rechterkant alleen bereden richting schaduw station, de andere keerlus wordt in 2 richtingen bereden.

De scenery wordt gebouwd op xps platen zodat die afneembaar is.

Graag commentaar of er onmogelijkheden in zitten.

Re: Nieuw baanplan door uitbreiding

Geplaatst: 06 okt 2022 17:40
door bpieters
Het enige wat ik kan opmerken is dat de binnenboog van de keerlus bij de tafelhoek wat krap oogt t.o.v. de andere bogen.

Re: Nieuw baanplan door uitbreiding

Geplaatst: 06 okt 2022 18:41
door Hube
Volgens mij zitten er een paar verborgen keerlussen in.
Dat wordt even puzzelen.

Groetjes,
Gerard

Re: Nieuw baanplan door uitbreiding

Geplaatst: 07 okt 2022 09:58
door WimR
Bert,
Hij oogt inderdaad wat krap, maar is hetzelfde getekend als alle bogen, alleen rechterkant station is ruimer, R3 en R4.
Alle bogen zijn getekend met R3/R4 (15 graden overgangsboog) - R2 - R3/R4 (15 graden overgangsboog).
Ik kan aan die boog nog wel iets veranderen door met flex te werken, dan verplaats ik de keerlusmodule naar het linker deel van dat spoor dat verdeeld is in 2 blokken. Want zaagsnedes voor de nodige isolatie punten in een flex ben ik geen voorstander van, geeft alleen maar problemen.

Gerard, het zijn echt maar 2 keerlussen.
Als je die 2 namelijk weghaalt dan kan je alleen maar een achtje links of rechtsom rijden.

Re: Nieuw baanplan door uitbreiding

Geplaatst: 07 okt 2022 11:01
door Michiel
Lijkt me een leuk plan, met een mooie balans tussen rijden en scenerybouw.

Ik zou toch een paar aanpassingen overwegen:
1) links en rechts van het station kunnen de wisselstraten al vertekken vanuit de beide bogen. Dat maakt de lijn mooier, station langer en treinen rijden eleganter door de wisselcomplexen.
2) de korte bocht met knik vooraan wat vloeiender maken. Het ligt vooraan in volle aandacht, dit wil je zo mooi mogelijk hebben liggen.
3) De engelse wissel in het schaduwstation eventueel vervangen door twee gewone wissels voor de bedrijfzekerheid. Je hebt veel minder onstsporingen en haperingen (stilstand) op gewone wissels, en in een schaduwstation is dat echt wel belangrijk.
4) het onderste opstelspoor van het schaduwstation kan rechts wel langer doorgetrokken worden.
5) zorg dat het keerlusspoor rechts (tegen de baanrand) lang genoeg is voor de langste trein, opdat de keerlusschakeling kan werken.

Afbeelding

Re: Nieuw baanplan door uitbreiding

Geplaatst: 07 okt 2022 21:52
door WimR
Enkele opmerkingen heb ik verwerkt.

Afbeelding

Wissels aan de linker en rechterkant van het station zijn vloeiender geworden.
De bocht is vloeiender gemaakt.
Engelse wissel vervanger door wissels, vanuit de keerlus is alleen het middelste spoor van het schaduwstation bereikbaar, de 2 onderste sporen van het schaduw station moeten eerst gekozen worden vanuit het station.

Opstelsporen aan de rechterkant de wisselstraat veranderen geeft geen langere sporen.
De keerlus recht aan de baanrand is voldoende lang.

In het station passen nu treinen van ca. 100 cm. dat is lang genoeg en kan ook opgedeeld worden voor 2 korte treinen.
De opstelsporen worden opgedeeld in blokken van ca. 45 cm. hierdoor is er ruimte voor meerdere treinen met verschillende lengtes.

De bedoeling is te rijden met treinstellen, personentreinen met ca. 4 tot 5 rijtuigen en goederentreinen van verschillende lengtes.