Prüfling Bhf.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Volledig eens Joost. Die les heb ik nu geleerd. Nooit meer rails met ballast. Toen ik aan dit project begon lag alle rails al en had ik geen idee hoeveel priegelwerk het zou opleveren. Maar met een muziekje op, en een trein die rondrijd over de rails waar niet aan gewerkt wordt moet t zeker te doen zijn🙂

Op Een volgende baan komt denk ik peco rails, wijdere radii en een minder modelogend circuit, maar die wensen kan ik helaas pas na de verhuizing (gepland 25/26) invulling geven.

Ik had gehoopt deze week het ballastwerk te kunnen doen maar ik ben helaas geveld door corona.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

sprui811
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door sprui811 »

Ai, corona is niet leuk, van harte beterschap Sky, ik hoop dat je er niet te veel last van gaat hebben en weer snel door kan met ballasten !


Smile, life is too short to be sad

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door FidOo »

He we zijn nooit te oud om te leren en gaande weg zijn er altijd dingen die je de volgende keer anders doet.

Beterschap en hopelijk valt 't mee met de klachten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door maarten »

Beterschap!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Dank allen. Covid gaat bij meestal gepaard met een dag migraine en koorts en daarna een hobbelende stijgende lijn. Dat lijkt ditmaal hetzelfde te verlopen.

Er is echter een pleister voor op de wonde, gisteravond laat kreeg ik dit binnen per post:


Afbeelding

Afbeelding

De volledige sleep heb ik een foto van laten maken en ziet er dan als volgt uit:

Afbeelding

Afbeelding

(Ik heb ook mn fototoestel gevonden, dus betere foto’s zijn onderweg na herstel.

Maandag had ik een rondje gereden met de br78 en rheingold sleep (deze lok is de enige die hem mijn helling op krijgt, de br18.5 laat het helaas afweten). Die had ik willen posten, nu hierbij,

Afbeelding

Nu wacht ik met smart op de fleischmann br01 drg.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Het idee on de hele baan uiteindelijk te moeten ballasten tussen de railstaven zelf stond me toch niet zo aan. Daarom nog wat geëxperimenteerd met verf. Hierbij een viertal foto’s van hoe dat er uit komt te zien. Het is een beetje mengen op verfgebied maar een stuk eenvoudiger dan helemaal instrooien.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hiernaast heb ik een en ander aan spoor iets herzien in de bochten. De linkerbaan op de helling aan de achterzijde ga ik ook opnieuw aanleggen zodat ik die bocht minder scherp kan maken. De br18 komt nu iig boven met een 7tal expresswagons en dat waren er eerst 3, dus het heeft geholpen.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sky op 30 nov 2023 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door BartenThomas »

Ik vind die ballast er niet verkeerd uitzien. Misschien nog een beetje vervuilen in het midden dan helemaal prima.



Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Dank BartenThomas, Dat vervuilen is een goed idee, ik zal eens eea uitproberen met wat donkere grijstinten in washvorm.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Altijd leuk om post te krijgen. Na lang wikken en wegen besloten ok toch de 35kv greenkeeper en niet de 25kv te kopen. Wel het kleine zeefje erbij gekocht zodat er iets meer controle is over waar ik het strooi.

Vooral zin om dit apparaat zsm uit te proberen. Het gras had ik al even in voorraad, zal binnenkort een foto posten van een teststukje op wat papier.
Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Een kleine update,

Ik ben begonnen met het herzien van een problematische bocht waarin alle grote stoomlocs slipten en ontspoorden. Het euvel was vooral de radius en de combinatie van een r1 met een stijging. Sommige locs wipten zelfs uit de rails.

De eerste stap is met flexrails een nieuwe bocht aanleggen. Het oude toeleidende spoor op de helling wat parallel lag aan het hoofdspoor is omgedoopt tot rangerspoor. Hier kunnen de kortere treinen wachten/kan ik iets met industrie doen. De nieuwe situatie is nu als volgt:

Afbeelding

Ook de begrasser voor het eerst uitgeprobeerd:

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Nog wat foto's die ik recent met de camera heb geschoten.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Krab »

Mooie stoomloc's Gerco je baan word ook steeds natuurlijker .
Het gras groeit ook goed zo te zien op het plaatje .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Dank sjaak. Dat gras groeit goed door. Ik heb bij de winkel nu gras gehaald zonder gele en rode deeltjes, dat vind ik zelf veel mooier.

Tevens nieuwe aanwinsten. Helaas moet de br50 terug. Die maakt kortsluiting in de bochten. Echt enorm jammer.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

In de winkel zei de decoder na wat proberen zapp. De loc moet helaas terug naar Fleischmann dat gaat even duren. Wanneer hij terug is zal ik een rijvideo ermee maken.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Krab »

Jammer dat die mooie stoomloc kortsluiting maakt ,en dat ze dat niet hebben opgemerkt hebben tijdens de eindcontrole .
Hoop dat je hem vlug terug heb en wacht dus even af op de video van je ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Die video houd je tegoed!

Bij het terugbrengen liep ik nog een leuk kraanwagentje tegen het lijf. Die hebben we direct meegenomen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb ook besloten dat ik binnenkort de eerste signalen wil plaatsen. Is de vraag vooral semaphores of light signals. Denk dat ik voor het laatste ga, goedkoper, makkelijke aan te sturen, minder kwetsbaar, en ik vind die lampjes zelf ook wat leuker. De locomotief mix is ondertussen toch al niet volledig drg meer dus waarom ook niet. Zal binnenkort de eerste plattegrond maken en uploaden. Ben van plan om en mix te gebruiken van seinen met de voorseinen, inrij/vertrek en blokseinen door elkaar semi volgens het officiële handboek.

Is de volgende vraag hoe we dat willen gaan aansturen. Viessmann signaalknoppen of toch maar s een dcc controller van wat serieuzer formaat aanschaffen.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Krab »

Leuk aanwinst dat kraantje trouwens ;) heb je daar kon enkel de gele uitvoering ervan .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Klopt. Die gele vind ik er persoonlijk niet uitzien, deze kleur past echter heel mooi bij mijn thema.

Ondertussen heeft het groenwerk ook niet stilgezeten. We hebben flink wat gras gelegd. Langzaam begin ik een beetje te begrijpen hoe die statische machine werkt. Levert mooie resultaten op.

Ik moet wel zeggen dat het donkere gras mij meer aanspreekt dan het lichte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ten laatste heb ik een testhoekje gemaakt met eea aan graswerk. Dit ga ik verder aankleden met struiken e.d. om te zien of ik er een mooi landschap van kan maken.
Afbeelding


Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3598
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Schachbrett »

Ziet netjes uit👍🏻


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Krab »

Ik zie dat het witte verdwijnt en die mooie kleuren groen Gerco ,
echt mooi gedaan met die greenkeeper .
Ik heb het op mijn baan nog met de ouderwetse omgebouwde vliegenmepper gedaan .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Dank Chris en Sjaak,

Stapje voor stapje vooruit. Vandaag twee loks grondig schoongemaakt. Die oude rails blijft een hoop troep afgeven aan de wielen. Die moeten we daarom geregeld met wasbenzine schoonmaken.

Heb ook een seinenlayout gemaakt, alle tips zijn welkom. Ben van plan om met mafen H/V signalen te gaan werken.


Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

De eerste twee sets aan signalen zijn geplaatst. Nog niet aangesloten, wel Een test aansluiting gemaakt voorafgaand aan het plaatsen. Ik zet de signalen vast met een beetje bluetac. Als er dan onverhoopt tegen wordt gestoten dan komen ze direct los uit het boorgat.

Voor de bediening heb ik voor de esu signalpilot gekozen. Omdat ik ook een lokprogrammer heb kan ik die zelf helemaal instellen naar mijn eigen wensen.

Ik hoop tevens volgende maand een BR01 met sound van de DRG te ontvangen. Heb een aantal hekjes van de weide iets verzet om wat meer ruimte te creëren langs het spoor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door OBBinN »

Sky schreef: 06 dec 2023 13:35 Altijd leuk om post te krijgen. Na lang wikken en wegen besloten ok toch de 35kv greenkeeper en niet de 25kv te kopen. Wel het kleine zeefje erbij gekocht zodat er iets meer controle is over waar ik het strooi.

Vooral zin om dit apparaat zsm uit te proberen. Het gras had ik al even in voorraad, zal binnenkort een foto posten van een teststukje op wat papier.
Afbeelding
Zit even wat topics door te kijken, maar dit is er voor mij ook weer één in de categorie 'was ik maar zover..' :lol:
Die greenkeeper hebben wij ook, maar dat 'tuutje' lijkt mij wel verdomde handig! Zo kan je denk ik veel gerichter en kleinschaliger gras schieten. Waar heb je die vandaan?

Verder vooral zo door gaan! _o_


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Dank voor je bezoek Wouter. Het tuitje is een rts product. Heb ik los gekocht bij locdepot, de forumsponsor heeft hem namelijk helaas niet. https://locdepot.nl/product/fijn-doseer-zeef/

Mijn ervaring is dat het zeefje helaas te grof is. Daarom heb ik ook nog de xs zeef aangeschaft, die werkt voor mij het beste. Zeker met 2mm gras werkt de doseerzeef niet goed vanwege de te grote mazen. Ga ooit nog een keer een nieuw zeefje erop zetten denk ik.

Qua voortgang had ik het geluk (een ook eigenlijk het ongeluk) dat de rails er al lag, dus ik kon direct verder.

Ondertussen heb ik de seinpaaltjes aangesloten. Mijn soldeerkunst is niet geweldig maar het werkt en dat is het enige wat telt. Alle soldeerverbindingen zijn in een stukje electrotape gewikkeld en de kabeltjes aangesloten op de signalpilot, deze is geprogrammeerd en de signalen werken. Puur cosmetisch omdat ik handmatig rijd, heb ik wat te doen als de treinen hun rondes maken. Naast de multimaus ligt een plattegrond met alle wisselnummers en seinnummers (per signaalbeeld uitgeschreven). Dan kan ik altijd snel schakelen. Ga nu de instellingen volr het fade-in/fade-out effect iets aanpassen en ben ook voornemens om de lichtsterkte iets te reduceren. Ben overigens erg blij dat ik voor mafen signalen heb gekozen, kwam deze bij de forumsponsor tegen en ze zijn in mijn ogen een stuk mooier dan die van Viessmann.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door OBBinN »

Thanks voor de info! Zal even bij hun buurten.

Seinen van Mafen zijn inderdaad een stukje fijner gebouwd! Heb zelf OBB seinen als zelfbouw uit Oostenrijk laten komen, en sinds kort ook een eerste sein van Mafen en ik moet zeggen die zijn heel erg strak!!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Plaats reactie