Prüfling Bhf.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Dank Harry en Sjaak.

Ik snap het nu wat je bedoeld. Wit gips krijg ik kriebels van.

Heb een eerste testhoekje gedaan aan groenwerk. Ben heel benieuwd hoe het gaat drogen.

Een les is geleerd, nooit meer secondelijm op de modelbaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Krab »

Waarom geen secondeslijm op je baan ,ik heb er de draad mee aan de weidepaaltjes vastgezet mee ;)

Heb je dat ergens anders voor gebruikt bv om bomen vast te zetten in ondergrond ?

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

De secondelijm liep door het groen waardoor alles ging plakken wat niet moest plakken. Misschien zou de secondegel wel werken maar halverwege ben ik voor bomen gaatjes gaan boren en ook al het graswerk met houtlijm gaan doen. Dat droog ook minder glimmend op een geeft ruimte om alle struiken enzo te fatsoeneren en een beetje heen en weer te bewegen voor je het in de definitieve positie hebt. En aangezien ik werk zonder bouwtekening en bouwpakket oid voor dat groensel is die flexibiliteit handig. Voor een hekje oid zou ik houtlijm gebruiken denk ik. Beetje rondom de pootjes en direct met 2mm statisch gras eromheen.


Overigens maakt dat groen het wel direct wen stuk leuker om te rijden ;).

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3598
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Schachbrett »

Is een mooi hoekje te worden!

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door traiNiac »

Dat is zeker een leuk hoekje. Ik zou wel de wortel van die boom rechts (llatste foto) camoufleren.



Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Dank Chris en Harry!

Bijwerken gaan we zeker nog doen. Helemaal 100% vind ik het zelf ook niet.

Nu de vakantie voorbij is zullen updates minder frequent zijn.

Laatste week aan de overzijde van het spoor gewerkt van de al gemaakte hoek.


Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3598
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Schachbrett »

Tja als je passie stoom is dan hoort zo'n kolendepot er wel bij :mrgreen:


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Absoluut, en nu is de grote alleen bedoeld als goederen overslag. De locomotieven kolenlaadplek is bij de onderhoudsloods gesitueerd. De gedachte was dat de kleinere locomotieven hier gestald waren terwijl de zware express treinen enzo alleen op doortocht langskwamen.

Afbeelding

Stapje bij beetje werken we verder. Eerste stapje gezet in het verder invullen van het groenwerk. Eerst de grove onderlaag aanleggen. Dan het ballastwerk netjes maken en als laatste aanvullen met struikjes en graspollen.

Afbeelding

De stroomaansluitingen ga ik middels het groene mosachtige materiaal wat ik ook gebruikt heb op de rotswand proberen te camoufleren.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door epocheales denken »

Hoi Sky, lekker bezig nog steeds. Maar nu zie ik dat jij een stroomaansluiting gemaakt hebt met dat huisje er op. Volgens mij is dit deze: https://www.modellbahnshop-lippe.com/Ra ... _4558.html
Ik zag op jouw foto nog net een Multimaus liggen, je rijd dus digitaal? Zo ja, dan moet je helaas deze aansluitrail weer afkoppelen, hier zit een ontstoring in die geen vriendjes is met jouw Multimaus-centrale.. |:( Dus geen aanmerking, maar even een tip. Dan de aansluitdraden aan jouw rails solderen.

Succes met bouwen verder, Groetjes Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

epocheales denken schreef: 12 aug 2023 20:12 Hoi Sky, lekker bezig nog steeds. Maar nu zie ik dat jij een stroomaansluiting gemaakt hebt met dat huisje er op. Volgens mij is dit deze: https://www.modellbahnshop-lippe.com/Ra ... _4558.html
Ik zag op jouw foto nog net een Multimaus liggen, je rijd dus digitaal? Zo ja, dan moet je helaas deze aansluitrail weer afkoppelen, hier zit een ontstoring in die geen vriendjes is met jouw Multimaus-centrale.. |:( Dus geen aanmerking, maar even een tip. Dan de aansluitdraden aan jouw rails solderen.

Succes met bouwen verder, Groetjes Hans
Beste Hans,

Dank voor je bericht. De baan rijd idd digitaal. De ontstoring die de weerstand oid veroorzaakt zal nooit ontstaan. Die heb ik namelijk grondig eruit gesloopt zodat het goed zou moeten werken.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door epocheales denken »

Ja, dat is slim van je, geen conflicten dus. Heb je niet overwogen de aansluitdraden te solderen? Die kleine keet kan je wel ergens op jouw baan kwijt. Zit je nog met die lelijke klemmen. Misschien wat je al zei, wat bossages ter camouflering.. ;)

Groetjes, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3598
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Schachbrett »

Mooi lokaal depot gaat het worden. Leuk :Thumb


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Dank Chris.

Wat betreft de aansluitingen Hans, op een volgende baan zal ik ze allicht solderen, maar ik gebruik deze layout toch ook vooral als proefkonijn en die klemmetjes bieden wel heel veel gemak.

Helaas betekent de hitte van de afgelopen tijd dat er niet al te veel gebeurt is, al helemaal niet de afgelopen 10 dagen.

Maar toch een klein beetje groenwerk kunnen doen.

Vanaf heden lopen de afbeeldingen via imgur en niet meer via de forum tool gezien de uitermate beperkte grootte die deze tool tegenwoordig toelaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Korte update,

Ik wil de hoek voor de rotsen omheinen en dan opvullen met een paar figuren en dieren. Daarom eea aangeschaft in de shop:


Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast ook weer even behoorlijk gereden om alles schoon te houden/krijgen na alle zomerhitte. Ook een aantal piepende assen doorgesmeerd. Die maakten soms meer herrie dan de geluidsmodules. Ook een aanvulling gemaakt op het groenwerk als test on te zien of een boomachtige struik tegen de rotswand er leuk uitziet. Tevens een enkel hekje geplaatst om de kleurstelling van de basislaag te testen. Nu eerst nog met wat olieverf een beetje verouderen en een washlaagje erover.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was ‘t weer voor vandaag


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Een baan komt voor mij pas echt tot leven als je met figuren aan de slag gaat. Ik heb dit nog nooit gedaan dus het is even zoeken. Hoe maak je het interessant. Zie hier de eerste poging.

Erg benieuwd wat jullie er van vinden, en alle tips zijn welkom!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 460
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door jeemka »

Niet te bescheiden! Dit wordt mooi!


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Sky, de ondergrond is nu erg zwart en oogt daarmee vrij onnatuurlijk. Kijk voor volgende stukken eens goed na natuurlijke grond kleuren ofwel bruin/grijze tinten. Denk er aan dat de grond ontstaat door een mix van de geërodeerde rotsen gemengd met verteerde planten.

De kleur die je nu gebruikt heb leent zich wel voor veen, afvalbergen van steenkolenmijnen of hoogovens en gestolde lava.

Ik zou je nu adviseren het zwarte deel een overbrush te geven met een passende bruin/grijze tint en het daarna nog een iets donkerdere bruine wash te geven om zo tot een natuurlijke kleur te komen.

Edit: als je niet gewent bent met die schildertechnieken te werken oefen daar dan eerst mee op proef stukjes zodat je snapt hoe het werkt en hoe de verf en strooimaterialen er op reageren zodat je er daarna comfortabel mee kan werken ;)

De witte steentjes zijn uiteraard( gezien de kleur van de rotsen) veel te licht om natuurlijk over te komen. Als je stukken afgebrokkelde rots er op wilt hebben kies dan steentjes die de zelfde kleur als de rotsen hebben.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door traiNiac »

Ziet er al leuk uit Sky. Het grasland is inderdaad wat donker, maar als je veel schapen laat grazen, dan wordt het toch ook een kale boel.



Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Dank allen voor de reacties en de tips. Die nemen we mee in de vervolgwerkzaamheden.

Vanwege werk en privé drukte helaas tot een week geleden geen tijd gehad om aan de baan te werken.

De keuze voor de donkere ondergrond was/is bewust omdat ik de meeste groene graslandschappen/ondergronden veel te fel groen of licht vind.
De komende weken ontvang ik als het goed is ergens een RTS greenkeeper, daarmee kan ik statisch gras aanbrengen was de kleur waarschijnlijk al veel gemêleerder zal maken, en dit kan dan evt worden aangevuld met een bruinige wash, alhoewel ik niet weet of die bruine look het in mijn eigen ogen veel beter maakt. De natuurlijkheidsgraad terzijde gelaten is het redelijk dicht bij hoe ik het van origine voor ogen heb gehad.

Iets waar ik sowieso verandering in ga aanbrengen is de ballast. De kleur is me veel te effen, daarom een nieuw mengsel gemaakt waar ook lichter bruin, grijs en een snufje groene turf doorheen zitten. Dit is nu aan het drogen, als dat gebeurt is volgen nieuwe fotos. Heb nu iig een aparte mix voor groenere stukjes in het ballastbed

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sky op 20 nov 2023 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Hoewel eea nog steeds aan het drogen is geeft dit een eerste idee. De groenmix heb ik steeds iets aangelenkt met de grasmix zodat hij donker begon en aan het einde donkergroen was.

Daarnaast was ik aan het rijden en aan het uitproberen wat wel en wat niet leidt tot mooie fotos.

De verf werkzaamheden aan het station vorderen langzaam. Heb de les geleerd dar ik beter tijdens de assemblage eea vooraf kan schilderen. Nu is het een hoop gepruts terwijl dat helemaal niet nodig geweest was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door FidOo »

Vind het ballast heel netjes gelukt zo. Maar je rails contrasteert wel erg nu. Daar zou je met wat donkere wash denk ik nog een groot verschil kunnen maken. Zeker omdat je vooral stoom rijdt, daar waren de sporen redelijk goor.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

FidOo schreef: 20 nov 2023 09:49 Vind het ballast heel netjes gelukt zo. Maar je rails contrasteert wel erg nu. Daar zou je met wat donkere wash denk ik nog een groot verschil kunnen maken. Zeker omdat je vooral stoom rijdt, daar waren de sporen redelijk goor.
Dank Joost. Het behandelen met een wash lijkt me een goed idee! De rails ziet er iid niet heel mooi uit met de grijze kleur. Bedoel je dan ook de railstaven of alleen het grijze plastic grind?

Ik twijfel wel of ik de ruimtes tussen de bielzen liever opvul met kleine beetjes ballast, of dat ik met een wash e.e.a. behandel. Zal een test stukje zoeken en e.e.a. uitproberen.

Overigens is het alleen stoom wel achterhaald. Ik kon mij niet weerhouden om iets moderners aan te schaffen. Dus de achtergrond van mijn treinbaan zal ik denk ik moeten herzien. Niet dat het veel veranderd, nog steeds een stoom georiënteerde baan, alleen ipv jaren 30 is het nu een museumlijn a 2023 die bij buitengebruikstelling van bepaalde db lijnen als omleidingsroute gebruikt kan worden voor nieuwer materieel.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Nu het groen is opgedroogd is de kleur veel beter zichtbaar.

Mooi donkergroen zonder dat het effen is geworden.

Ook getest met olie maar het opvullen van de ruimte tussen de bielzen is mooier. Ik heb daarom besloten het op te gaan vullen, wordt een minder aangenaam karweitje maar moet lukken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

sprui811
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door sprui811 »

Een vreselijk karwei lijkt me me veel rails , maar aan de foto's te zien word het wel een factor x mooier.


Smile, life is too short to be sad

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door FidOo »

Ik had mijn uitspraak gedaan aan de hand van jou onderschrift en de foto's met stomers. Maar goed het opvullen, hoe hels ook, geeft wel een 100x mooier effect.

Overigens niet oneerbiedig bedoeld naar jou maar dit is precies waarom ik fleischmann rails met ballast zo zou afraden. Uiteindelijk moet je toch ballast leggen overal wil je het mooiste resultaat krijgen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie