Welke 3d printer?

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie

Onderwerp starter
PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Welke 3d printer?

Bericht door PeterB »

Wij overwegen om een 3D printer aan te schaffen voor onze hobbies. Ik voor N-spoor en mijn vrouw voor haar poppenhuis (1:12). Heeft iemand ervaring met 3D printen die ons advies kan geven voor een soort en type printer? Wij denken aan een prijs van 200 á 300 euro.

Alvast bedankt

Peter en Ineke


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Welke 3d printer?

Bericht door maarten »

Peter en Ineke, ik heb je onderwerp even verplaatst. Hier is het beter op zijn plek.

Wat voor soort printer zit je aan te denken? Fillament (met een smelt-draad) of resin (vloeibare hars die uithardt dmv UV-licht)? Hoe groot moeten je prints worden en met welke kwaliteit?

Houd er rekening mee dat je met de aanschaf van een printer er nog niet bent. Je hebt ook consumables nodig zoals resin of fillament en aanverwante zaken.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Re: Welke 3d printer?

Bericht door PeterB »

Hey Maarten,
Ik wil in schaal 1:160 metselwerk kunnen printen om gebouwen te maken. Het langste gebouw dat ik in gedachten heb is ongeveer 150mm lang. Het is mijn idee om wanden en daken te printen en die dan in elkaar te lijmen. Voor de schaal 1:12 printjes zullen de grootste delen 70 mm lang zijn. Wat voor type printer het wordt maakt mij niet zoveel uit, ik heb geen idee wat het makkelijkste werkt. Ik snap dat ik ook consumables nodig heb, daar had ik al op gerekend. Ik heb wel gezien dat filament flink goedkoper is dan resin.

Groeten,
Peter



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke 3d printer?

Bericht door FidOo »

Voor details in N kom je eigenlijk niet onder een resin printer uit. Dus zou ik eerst willen aanraden om je daarover in te lezen en vooral wat youtube filmpjes te kijken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Welke 3d printer?

Bericht door EdwinB »

Peter,

Ik heb een PLA printer en een resin printer. De PLA printer kan details zoals in N-spoor echt niet aan dat wordt niet mooi. Ik heb mijn resin printer tweedehands gekocht op MP voor een prijs die in jou budget past.
Ik gebruik een resin printer, dat is wel een hobby op zich dus daar moet je wel rekening mee houden en wat duurder maar o zo beter voor N-spoor. Wat printen betekent zorgvuldige voorbereiding en nabehandeling maarrrrrrr.....het resultaat mag er zijn.
Bedenk dat je je moet eigen maken in ontwerpen daarna omzetten naar printbestand, printen en nabewerking het woordje "even" past niet bij 3d printing met resin of PLA
Als je eenmaal een routine hebt gaat het prima zonder problemen.
Hier wat voorbeelden van mijn baan (haven muren en winkels, muur):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Re: Welke 3d printer?

Bericht door PeterB »

Dank voor de feedback allemaal. Ik ga me hier wat verder in verdiepen.
@Edwin, hoe groot zijn de steentjes en de voegen bij de trap?

Groet,
Peter



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Welke 3d printer?

Bericht door EdwinB »

Peter,

De steentjes zijn 1.2x2.6mm en de voeg 0.4mm. Dat heb ik bewust zo gedaan om nog enigzins steentjes te zien in de haven dat mag best iets groter. In de winkelstraat zijn de steentjes kleiner, rechts op die foto zie je een steunmuur met de stenen op formaat 1.2x2.6 ten opzicht van de kleinere metselstenen van de winkelpanden.

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Re: Welke 3d printer?

Bericht door PeterB »

Wat is de maat van die steentjes en de voegen?

Peter



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Welke 3d printer?

Bericht door EdwinB »

Van alles......ik zou zeggen gewoon inlezen,inleren en zelf gaan proberen.....:D. je zult gaan zien dat je niet alles exact op 1:160 kan maken maar dat is helemaal niet erg.

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Plaats reactie