Brawa sound locomotieven

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Brawa sound locomotieven

Bericht door Ton Duits »

Wie heeft er ervaring met Brawa soundlocomotieven?
Hoe staat het met de kwaliteit van het geluid.
Hoe is de trekkracht, vooral op helingen.
Hoe is het programmeren van de DCC functies.

Ik rij met iTrain icm met Z21


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…

Nijboer
Berichten: 903
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Brawa sound locomotieven

Bericht door Nijboer »

Ik heb een BR216.
Optisch is deze erg goed.
Geluid is prima.
Trekkracht is prima

Maar..... bij die van mij is er iets in het draaistel gekomen waardoor deze niet fijn meer reed.
En laat het nou een verschrikking zijn om zo'n draaistel uit mekaar te krijgen....
Ik was er zo klaar mee, dat de loc nu al 3 maand uit mekaar aan de kant ligt....

Groet,
Collin



Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Brawa sound locomotieven

Bericht door Ton Duits »

Collin,
Dat klinkt niet zo mooi! Ik hoop dat je hem nog terug in elkaar krijgt.

Bedankt voor je reactie…


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…

FidOo
Berichten: 5675
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brawa sound locomotieven

Bericht door FidOo »

Ton. Ik denk dat je specifieker naar een model moet vragen.

Net als alle andere fabrikanten zijn er goede en minder goede modellen

Ik heb zelf een gravita en een br132 ludmilla (zelf met sound decoder uitgerust maar wel identiek aan die brawa zelf inbouwd)

Beide loks hebben vrij veel last van een niet geweldige stroomafname de gravita is zelfs bij doehler-haass geweest om extra buffer condensator in te laten bouwen. De ludmilla moet ik nog eens wat mee doen. Verder ben ik wel tevreden over het geluid en de trekkracht.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 658
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Brawa sound locomotieven

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Ton,
Net als Collin heb ik een BR216. Zoals gezegd, optisch (heel) goed, geluid goed en trekkracht (zeer) goed.
Ik heb gelukkig niet de problemen gehad zoals Collin.
Maar zoals Joost aangeeft, verschillen tussen modellen kan groot zijn (dat is zo bij andere fabrikanten dus waarschijnlijk ook bij Brawa).


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Brawa sound locomotieven

Bericht door Ton Duits »

Heren,
Ik heb nog geen specifiek model op het oog, de diverse ludmila’s zijn wel erg mooi.
Zelf heb ik pas een BR216 van Piko, ook met sound, erg mooi model.
Verder heb ik een BR23 van Fleischmann, die trekt dus geen rijtuigen tegen een helling van 2’5 a 3% op!

Ik was zomaar benieuwd naar jullie ervaringen. Bedankt voor jullie reacties…


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Brawa sound locomotieven

Bericht door Jeroen »

FidOo schreef: 09 mei 2023 21:22 Ton. Ik denk dat je specifieker naar een model moet vragen.

Net als alle andere fabrikanten zijn er goede en minder goede modellen

Ik heb zelf een gravita en een br132 ludmilla (zelf met sound decoder uitgerust maar wel identiek aan die brawa zelf inbouwd)

Beide loks hebben vrij veel last van een niet geweldige stroomafname de gravita is zelfs bij doehler-haass geweest om extra buffer condensator in te laten bouwen. De ludmilla moet ik nog eens wat mee doen. Verder ben ik wel tevreden over het geluid en de trekkracht.
Joost,

Je kunt bij de Ludmilla even kijken naar de koperen lipjes aan de bovenkant van de draaistellen. Ik heb die iets bijgebogen en sindsdien rijdt ie subliem. Het lage gewicht viel me al wel op (lok is zonder sound) maar ik heb bovenin de kap wat daklood geplaatst en dat hielp heel erg.

Grtz,

J.


Afbeelding

u43hvs
Berichten: 603
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Brawa sound locomotieven

Bericht door u43hvs »

Ik heb een brawa 232 met sound af fabriek. Geluid is best goed, maar rijden is bij mijn exemplaar vrij dramatisch. Staat vaak stil. Trekkracht durf ik niets over te zeggen . De laatste keer dat de loc wat wagons getrokken heeft is al weer een tijdje terug.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Brawa sound locomotieven

Bericht door Ton Duits »

Dat klinkt allemaal niet goed! De modellen van Brawa zien er idd erg goed uit. Maar het moet wel functioneren!


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Brawa sound locomotieven

Bericht door Jeroen »

Hoi Ton,

Mijn Brawa rijdt voorbeeldig nu. Maar het was even een kwestie van de lipjes aanpakken.


Afbeelding

FidOo
Berichten: 5675
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brawa sound locomotieven

Bericht door FidOo »

He jeroen. Thanks voor de tip. Bij mij is ooit 1 van de lipjes afgebroken (ding was nieuw) heb die toen kunnen terug solderen. Heb toen gekeken of ik niet met draadjes de stroomafname kon doen maar doordat de print onder op de lok zit Was dst eigenlijk ook geen optie. Zal er nog eens naar kijken of ik ze wat beter kan afstellen / bijbuigen.

Verder prachtige lok hoor en qua trekkracht ook gewoon dikke prima. Misschien wat licht qua gewicht maar vond dat niet heel storend. Heb eventueel nog wat wolfram putty wat ik zou kunnen gebruiken om hem te verzwaren.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: Brawa sound locomotieven

Bericht door Jantje »

Ik heb ook een Br216 , geluid trekkracht etc is bij mij goed. Zie filmpje https://youtu.be/HFUD6p2OTJg


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 724
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Brawa sound locomotieven

Bericht door epocheales denken »

Hoi Ton, ik heb al een paar jaar de Baureihe E44 Sound. Hele mooie gedetalleerde loc met zelfs machineruimte-verlichting. Veel soundfuncties, de decoder is Doehler&Haass. Wat mij wel opviel is dat je regelmatig moet rijden met deze loc, hij heeft er geen plezier aan als er lange stilstand is.
Lang op moeten wachten, maar veel mooier als de Minitrix variant. Goede trekkracht.
Deze dus:


Afbeelding




Succes met kiezen! Groetjes, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Brawa sound locomotieven

Bericht door Driesel »

Hoi allen,

Ik heb ook een Gravita van Brawa met geluid: zeer mooi model en het geluid is ook in orde. Maar ook ik had na verloop van tijd problemen met de rij-eigenschappen van deze loc: na enkele jaren zat er plots een sprong in een draaistel tijdens het rijden. Ook hier dus eens met goeie moed het model uit elkaar gehaald: het model zit goed vol, en de stroom-afnamedraden dienden los gesoldeerd te worden. Maar niks te vinden, en na het terug in elkaar zetten zat de sprong nog steeds in het draaistel.
Enkele jaren later dan toch nog eens het model open gedaan, en verder gezocht. Bleek dat het wormwiel van de aandrijf-as te ver zat boven het draaistel, waardoor dit wormwiel na een volledige draaibeweging steeds het draaistel wat optilde! Raar fenomeen. Met een mesje wat meer plaats gemaakt aan het draaistel, zodat het wormwiel terug probleemloos en zonder slepen kan draaien. En zie, na het terug in elkaar zetten bleek het model terug mooi te rijden!
Hier kan je het model in werking zien nog voor de problemen opdoken jaren geleden https://youtu.be/4KvzB2dL8pM?t=108


Plaats reactie