Ontwerpen van opstelsporen

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rien46
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2023 21:50

Ontwerpen van opstelsporen

Bericht door Rien46 »

Hallo Allemaal,
Ik ben begonnen met het ontwerpen van een modelspoor met de afmeting van 200 bij 80 cm. Bij het zoeken op internet kwam ik verschillende manieren tegen om een opstelspoor te ontwerpen, voor een "schaduw station". Ik ben nieuw bij modelspoorbanen, nog nooit van mijn leven er iets mee gedaan, de naamgeving van allerlei onderdelen is wel apart en soms verwarrend, verschillende namen voor hetzelfde onderdeel. Bijvoorbeeld schaduwstation, opstelspoor, rangeer terrein. Maar ja ik zal het moeten gaan leren.
Ik heb een vraag, ik heb 2 manieren getekend voor een 8tal opstelsporen op een plaats onder de rijbaan, via punt A en B kom je op die baan terecht.
De opstelsporen komen onder de baan te liggen. Ik zie lussen niet zo zitten, daar hoor ik allee maar problemen over.
Welk ontwerp zouden jullie mij aanbevelen?
Afbeelding

Afbeelding



BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Ontwerpen van opstelsporen

Bericht door BartenThomas »

Het voordeel van ontwerp B is dat al je opstelsporen even lang zijn en je dus niet hoeft na te denken welke trein je waar parkeert. Echter zijn ze wel korter dan de langste van ontwerp A. Keuze hangt dus af van welke treinlengtes je wil gaan gebruiken. Past je langste trein op plan B dan zou ik daarvoor gaan.


Plaats reactie