Schaduw station V3

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Schaduw station V3

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Wegens omstandigheden prive kwam ik niet verder met mijn baan. :-(

Nu heb de boel weer opgepakt en mijn schaduwstation verder uitgewerkt en ik benieuwd naar jullie op of aanmerkingen.

Ik heb gekozen voor elektrische wissels omdat ik niet met servo's aan de gang wil in het schaduwstation en heb het idee dat deze daar wat minder fout gevoelig zijn en wat makkelijker aan te sluiten , dit is een aanname klopt die niet hoor ik het natuurlijk graag.

De helix wordt een ovaal en heb gekozen voor de binnenkant R2 en de buitenkant R3.

Wissels die gebruik worden zijn: 22261 en de 22263 van Fleischmann.

Alvast bedankt voor jullie op en aanmerkingen.


Afbeelding


-----
Gr,
Erik

piksov
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Schaduw station V3

Bericht door piksov »

Kijk hier eens



Guus



Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Schaduw station V3

Bericht door Martin K »

In het voorbeeld filmpje is gekozen voor lange opstelsporen waarbij treinen ook achter elkaar opgesteld kunnen worden. Dat lijkt in jouw tekening ook wel mogelijk door de beide bundels aan elkaar te koppelen. Dan heb je meer opstellengte voor minder kosten. Het scheelt immers flink wat wissels. Ook zijn de sporen in dit voorbeeld heel goed te bereiken doordat er genoeg ruimte boven sporen aanwezig is. Op mijn eigen baan is dat aan de krappe kant wat lastig is bij ontsporingen of voor het schoonmaken van de sporen.

Ik heb zelf ook gekozen voor het toepassen van de standaard wisselaandrijvingen in het schaduwstation om het mezelf niet al te moeilijk te maken. Deze zijn bij storingen ook eenvoudig te verwisselen.
In je plan hebben de sporen verschillende lengtes. Dat hoeft geen probleem te zijn als de treinen steeds naar een vast spoor rijden. Maar het is handiger is om de sporen zoveel mogelijk een gelijke lengte te geven. Dat kan door de wissels anders neer te leggen. Daarvan zijn op internet voldoende voorbeelden te vinden. En maak de sporen zo lang als mogelijk. Spoor kost niet zo veel en een korte trein past wel op een lang spoor maar andersom werkt dat niet.


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Schaduw station V3

Bericht door bpieters »

zoals hierboven al aangegeven zou je de boovenste 5 sporen helemaal rond laten lopen.
je kunt er dan missckhien wel 2 treinen achter elkaar kwijt zodat je die in mijn ootiek korte overige spoortjes niet allemaal nodig hebt.
scheelt ook veel wissels en dus ook minder kans op storingen.



piksov
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Schaduw station V3

Bericht door piksov »

Ik denk ook dat je opstellengte wel 2 of 3 keer zo groot wordt als je de opstelsporen rond laat gaan.

Het scheelt je ook een kapitaal aan wissels, en het komt ook ten goede aan de bedrijfszekerheid!

Zeker als je je baan digitaal aanstuurd zou dit de boel zelfs enorm versimpelen ...

Laat maar weten wat je gaat doen ...

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Schaduw station V3

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Bedankt voor jullie input en ben er mee aan de slag gegaan, het was/is even puzzelen met flexrails en radiussen om die mooi gelijk te krijgen in AnyRail maar volgens mij is me dat aardig gelukt :-)

Ik heb 5 opstelsporen gemaakt en dacht al ik nou een aftakking maak kan ik nog een deel gebruiken van het vorige model, misschien gebruiken als continu spoor waarop niet gerangeerd mag worden.

Ik zit nog na te denken of ik er ook engelse wissels er in wil hebben zodat je makkelijk van spoor kan wisselen of is dat niet handig?

Alvast weer bedankt voor jullie input.

Afbeelding


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Schaduw station V3

Bericht door bpieters »

Het schaduwstation is goed.
De helix zal qua hellingspercentage boven de 2 % uitkomen met een stijgrende binnenboog bij rechtsrijdend verkeer en dat beperkt de treinenloop behoorlijk.
Dus de ovaal verlengen met wat rechte railstukken is een optie.
De boogstralen vergroten een 2e optie.
Of beide opties gecombineerd kan ook natuurlijk en daar zou ik persoonlijk voor kiezen.
Voor wat betreft engelse wissels :ik zou het afraden ivm storingsgevoeligheid.



piksov
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Schaduw station V3

Bericht door piksov »

Heb je ook trek-duw treinen of treinstellen?

Die heb ik wel, die gaan getrokken weg en komen dan geduwd weer terug (of andersom ....)

Afbeelding

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Schaduw station V3

Bericht door e.lotte »

Hoi Guus,

Tot nu toe alleen getrokken, ik vind het wel een interessant idee van het bovenste lijntje om daar een wissel te plaatsen maar creëer je daar door niet een keerlus?


-----
Gr,
Erik

piksov
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Schaduw station V3

Bericht door piksov »

Die maak je inderdaad wel op deze manier.

Maar misschien wel makkelijk op te lossen door de polariteit van de opstelsporen met stootblok om te schakelen met een wisselstand.

Beetje afhankelijk of je links of rechts rijdt, stel je rijdt rechts.

Dan kom je door de buitenste lus van de keerlus naar beneden

Het laatste wissel voor het bovenste rode lijntje moet je dan richting bovenste lijntje schakelen, en dan moet je ook de polariteit voor de rode opstelsporen voor inrijden goed zetten, dan kun je doorrijden naar de opstelsporen.

Wil je daarna vertrekken van die opstelsporen, dan moet het wissel boven niet meer naar het bovenste rode lijntje wijzen,die moet dus om, en dan gelijk ook de polariteit op uitrijden zetten.

of zoiets ... :-)

Ga maar eens intekenen, en zet het en der wat letters in het plaatje, om sporen of wissels aan te geven....

Dat kletst makkelijker...

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Schaduw station V3

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Hier een plaatje met de nummers van de onderdelen, het is allemaal Fleischmann.
Wissels die gebruik worden zijn: 22261 en de 22263 en de bocht wissel 22273

De bedoeling is rechts rijden, dus buitenste lus naar beneden en de binnenste lus omhoog.
De helix kan ik nog extra verlengen in het midden om langere rechte stukken te gebruiken, alleen in AnyRail is er geen optie om een ovale helix te maken.

Vraagje tussendoor die misschien iemand kan beantwoorden: 1 hele winding, begint op 0cm. Wat is de "ideale" hoogte voor de winding om te eindigen?
Zat zelf te denken zo'n 7cm, als er iets gebeurt kan je er nog een beetje bij.

Afbeelding


-----
Gr,
Erik

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: Schaduw station V3

Bericht door tijdperk3 »

Erik,

Meestal is de buitenring gebruiken voor omhoog rijden handiger. Dat geeft minder wrijving door de grotere radius.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Schaduw station V3

Bericht door bpieters »

Bij een hoogteverschil van 7cm en helling van 2% moet de straal van de helix als cirkel al ca.54 cm zijn of als ovaal totale lengte 3,5m.
Dus dat wordt woekeren met de ruimte.


Plaats reactie