Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Tot op heden "vervuil" ik mijn eigen draadje met mijn projectjes voor het verfijnen van rollend materieel (spoor en weg). Ik heb besloten daar nu eens een nieuw draadje voor te starten. Het verfijnen van rollend materieel vind ik een welkome afwisseling voor andere klusjes, zoals het schilderen van Preisertjes (zie hier).

Het eerste projectje is het aanpassen van de werkwagens van Minitrix en Roco. Tussen 1970-1971 produceerde Minitrix een kraanwagenset, met een groene vlakke wagen als ondersteuning voor de kraanarm. De typeaanduiding is Xlm 57:

Afbeelding

Vanaf 1972 werd deze kraanwagenset geproduceerd door Roco en deze firma bracht de vlakke wagen ook afzonderlijk uit in roodbruine kleur. Typeaanduiding en wagennummer zijn ongewijzigd:

Afbeelding

Minitrix ontwikkelde in 1975 inmiddels een nieuwe kraanwagenset, eveneens met een groene kraanondersteuningswagen. De typeaanduiding op de ondersteuningswagen is nu Kklmmp 514:

Afbeelding

De vlakke wagen werd vanaf hetzelfde jaar ook in roodbruin uitgebracht, met dezelfde typeaanduiding. Omdat voor dit model nieuwe mallen werden gebruikt, wijkt dit model enigszins af van het oude model, wat sinds 1972 dus door Roco werd gebruikt. Hoewel iets te kort, komt dit model beter overeen met het grote voorbeeld. Dit is vooral goed zichtbaar aan het separaat te verwijderen middendeel van de zijwanden:

Afbeelding

Dit model is vervolgens in allerlei varianten uitgebracht, zoals dit exemplaar voor het late tijdperk 3, met de tussen 1966 en 1968 gebruikelijke dubbele aanduiding Kklmmp 514 en Xf 38:

Afbeelding

Het grote voorbeeld is echter niet de Kklmmp 514 (voorheen Xf(l) 38), want deze vlakke wagen had helemaal geen (vaste of afneembare) zijwanden. En evenmin was dat de Xm Erfurt uit tijdperk 2 (de latere Xm 06 en Xm 36) waarvan we hier een model zien:

Afbeelding

Het bijzondere is dus eigenlijk dat alleen het oude model geproduceerd door Minitrix en sinds 1972 door Roco de juiste typeaanduiding (en wagennummer) draagt. Het grote voorbeeld is immers de Xlm 57 (de latere K(k)lm 505), waarvan veel foto’s te vinden zijn op het web, zoals hier en hier.

Maar een wagennummer als dienstwagen kan weer wel correct zijn:

Afbeelding

En daarvan zijn ook weer foto’s op het web te vinden, zoals hier.

Mijn ombouwprojectje zal deze keer dus bestaan uit het aanpassen en hernummeren van de oude groene wagens en ik ga ook proberen om de ontbrekende versterkingsribben aan de onderzijde te fabriceren. Maar daarover een volgende keer meer.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

De groene wagentjes zijn inmiddels geschilderd:

Afbeelding

Van het nieuwere modelletje van Minitrix (uitvoering tijdperk 4) is een deel van de opschriften verwijderd. Hier een foto van de oorspronkelijke uitvoering:

Afbeelding

En na het verwijderen van enkele opschriften, zoals type aanduiding en wagennummer. Ook het aantekenveld links is zwart geschilderd:

Afbeelding

Volgende stap was het aanbrengen van nieuwe opschriften:

Afbeelding

Tot zover weer. Nu de opschriften meerdere malen met weekmaker behandelen en daarna blanke verf erover.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Bericht door traiNiac »

Weer een stapje verder. Ik heb de versterkingsribben gemaakt van polystyreen stripjes. Hoekprofieltjes zouden te grof worden:

Afbeelding

Het eindresultaat mag er wel zijn, vind ik:

Afbeelding

Afbeelding

Maar het was wel veel werk, dus misschien hou ik het maar bij deze twee. Morgen nog wat kleine details en dan onderzijde schilderen. Net als de laadvloer van de nieuwere Minitrix wagon.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Bericht door Krab »

Hoi Harry ,
ik heb ook wagons verfraait zoals koppelwagons en werkplaats wagons met assen en delen van cabines .
Leuk onderwerp is dat wagons maken die niet in de reguliere handel aanwezig zijn .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Bericht door traiNiac »

Hallo N fans,

De Xlm 57 zijn klaar. Het Roco wagentje heeft nieuwe treeplanken, remhandels, sjorogen en kortere koppelingen (Eichhorn) gekregen:

Afbeelding

Van het Minitrix wagentje zijn de kunststof wieltjes nog vervangen, evenals de treeplanken:

Afbeelding

Nog een zinvolle lading maken en ik ben tevreden.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Bericht door Hans »

Hallo Harry,

Knap gedaan.
Ik doe het je niet na. Zelfs niet als ik er het geduld voor zou hebben.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Bericht door traiNiac »

Hallo Hans,

Dank voor je bezoekje. Ik hou wel van een beetje priegelen. Zeker als het erom gaat wagentjes van meer dan 50 jaar oud nog een beetje toonbaar te maken. Hierbij twee fotootjes van de wagens op de baan:

Het modelletje van Roco uit 1971:

Afbeelding

Het modelletjje van Minitrix uit 1975:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Bericht door Folkert van Wijk »

Erg mooi, je research, kennis, toewijding en uitwerking zijn ongekend. Mijn petje af. _o_


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3598
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Bericht door Schachbrett »

Hallo Harry,

Dat ziet er netjes uit.
Die kunnen er weer een tijdje tegenaan.


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

erwin9
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2023 11:07
Locatie: Antwerpen

Re: Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Bericht door erwin9 »

Harry,
Dat is een fijne aanpassing die u daar gemaakt heeft. Met wat verwering krijgt dit model ongetwijfeld nog meer "realiteit". Ik heb onlangs een gelijkaardig wagentje onder handen genomen, ik deel graag even het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Bericht door traiNiac »

Dank voor je bezoekje hier Erwin. Het wagonnetje moet inderdaad nog geweatherd worden. Het resultaat van jouw lage bakwagentje mag er zeker zijn, heel fraai! Ik meen dat dat het Fleischmann modelletje is. Heb je de buitenkant ook geverfd? De exemplaren die ik heb, zijn allemaal roodbruin.



erwin9
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2023 11:07
Locatie: Antwerpen

Re: Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Bericht door erwin9 »

Harry,
Het is inderdaad een Fleischmann wagon. De buitenzijde is (was) de originele kleur, maar er zijn een vijftal washings aangebracht om het geheel wat te "verbleken", en om de randen en details te accentueren. De binnenzijde is volledig herschilderd. Dit alles geeft het toch een minder "speelgoedachtig" uiterlijk. Momenteel ben ik nog een aantal wagons aan het "weatheren". Ik vind dit een absolute meerwaarde, en een veel realistischer beeld.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer

Bericht door traiNiac »

Geheel mee eens Erwin,

Ik en alleen nog wat huiverig met het weatheren van locs. Ik gebruik behalve verf ook washes op basis van acryl en enamel, naast weatheringpoeders. Wat gebruik jij?


Plaats reactie