NS plan W

in2n
Plaats reactie

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

NS plan W

Bericht door caspervt »

Hallo allemaal,

Het is alweer vreselijk lang geleden dat ik een update heb geplaatst. Het project stroomlijnmaterieel ligt nog wat stil door laatste issues met de aandrijving. Een project wat inmiddels wel gereed is zijn de door mij ontwikkelde plan W rijtuigen.

De eerste drie modellen zijn gereed. De bouw liet nog wat kleine onvolkomenheden zien die inmiddels opgelost zijn.

Afbeelding

Het model heeft de volgende kenmerken:

– Geëtst 0,3 mm messing: wanden, frame en basis van de draaistellen
– Geëtst 0,2 mm nieuw zilver: ramen (zowel de originele driedelige als de gerenoveerde tweedelige versie), traptreden, handgrepen en open roosters boven de deuren.
– 3D print (resin): dak, interieur, details onderzijde, buffers, vouwbalgen en draaistelzijkanten
– Het model is kortgekoppeld met kortkoppelingsmechanisme uit geëtst messing. Koppelingshouder volgens NEM 355. Deze houder functioneert goed maar is niet geschikt voor alle soorten koppelingen. De normale N koppeling heeft de neiging in deze houder iets omhoog te gaan staan en ontkoppelt hierdoor iets te makkelijk. De Fleischmann kortkoppelingen (en ook die van Peho en Paul's 3D print magneetkoppelingen) blijven keurig zitten en functioneren netjes. Na uitgebreid testen blijken deze koppelingen probleemloos door alle boogstralen te lopen zonder te ontsporen. Ook een R1 S-bocht vormt geen probleem voor deze rijtuigen! Dit laatste geldt wel zonder de rangeerders treden te monteren, ik moet nog uitzoeken door welke boog het rijtuig kan met rangeerderstreden op de kopeinden.
– de verbinding tussen bodem en rijtuigbak en de verbinding tussen rijtuigbak en dak wordt gemaakt door zes kleine magneetjes. Hierdoor is het rijtuig eenvoudig te demonteren voor bijvoorbeeld het aanbrengen van binnenverlichting.
– glaswerk van laser gesneden 0,5 mm acrylglas.
- volledig interieur met de karakteristieke plan W bankjes met losse armleuningen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gekoppeld met Minitrix ICR

Afbeelding
De kortkoppeling

Zie voor meer foto's ook mijn website: https://www.in2n.nl/ns-plan-w/


Voor wie interesse heeft komt een bouwset beschikbaar. Deze set komt in twee versies: met driedelige schuiframen en met tweedelige schuiframen. De set bevat de volgende onderdelen:
– 0,3 mm messing etsplaat voor de wagenbak, draaistellen, kortkoppeling
– 0,2 mm nieuw zilver etsplaat voor de ramen (drievoudige schuiframen of dubbele schuiframen), traptreden, etc
– 0,5 mm acrylglas kant en klaar op maat uit de lasersnijder
– 3D print dak, draaistelzijkanten, stoelen, buffers, vouwbalgen, onderzijde
– wielen en aslagers
– magneetjes 2 mm
– opschriften in waterslide decal (voor alle mogelijke versies).
- kartonnen template (lasegesneden) voor het plaatsen van het interieur.

Zelf nog aan te schaffen:
– soldeer
– lijm (secondenlijm met kwastje)
– verf van jouw keuze

Het messing gedeelte kan alleen gesoldeerd worden. Ik moet van de etsplaat en de bouw nog foto's maken, die heb ik op dit moment niet gereed. De bouw is goed te doen als je al vaker gesoldeerd hebt. De messing delen zijn voorzien van pasnokjes zodat je ze precies op de juiste manier kan vastsolderen.

De volgende versies kunnen gemaakt worden:

Afbeelding

De bouwset kost 75 per stuk of 200 voor drie stuks (denk aan de benelux variant). Mocht je na dit verhaal interesse hebben, dan hoor ik het heel graag. Dat kan via PM maar liever via de mail: casper at in2n punt nl. Zou je dan ook aan willen geven of je de tweedelige of driedelige schuiframen zou willen ontvangen? Ik verwacht de sets te kunnen leveren rond oktober, maar pin me hier niet op vast. Betaling vindt pas plaats als ik alles gereed heb voor levering, dus je loopt geen risico. Inschrijven is vrijblijvend.

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag!

Met hartelijke groet,
Casper


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: NS plan W

Bericht door Sibbesuisje »

Mooi werk Casper. Zag al wat op MP voorbijkomen.
Zelf totaal geen held met solderen dus zo’n bouwpakket is niet mijn ding, maar vind het een mooi initiatief!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: NS plan W

Bericht door Peter »

Ziet er heel goed uit Casper!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: NS plan W

Bericht door tijdperk3 »

Hallo Casper.
Dat ziet er heel fraai uit. Ik zal je een mail sturen voor een kit.
Dat wil ik wel eens proberen.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

henkoia
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jan 2015 20:57
Locatie: Utrecht

Re: NS plan W

Bericht door henkoia »

Hallo Casper,
Ziet er heel mooi uit inderdaad.
Heb jou inmiddels een mail gestuurd voor een kit van 3 stuks.
Lijkt mij heel leuk om hier mee aan de slag te gaan.

Groeten, Henk Raven


Plaats reactie