Upgrade van de Minitrix Koploper

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
WouterDeBanaan
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door WouterDeBanaan »

Tijdje terug een ongebruikte koploper op de kop weten te tikken 8)7 . Het leek mij een mooi model om een technische make-over te geven.
Hierbij ben ik gaan kijken naar:
  • Next18 aansluiting
  • Verschillende seinbeelden (Rangeer en gevaar)
  • Binnenverlichting
  • Stroom doorvoerende koppelingen
  • Aansluiting voor een speaker
De digitale ontwerpen:

Afbeelding
De motorbak

Afbeelding
De tussenbak

Afbeelding
De achterste bak

Afbeelding
Het printje voor de verlichting


De print voor de motorbak en verlichting zijn als eerste besteld. De juiste componenten moeten ook nog komen.


Afbeelding
De printjes vergeleken met de originele uit de koploper.

Afbeelding
De LED printjes

Afbeelding
Afbeelding
De printplaat past mooi op de plek van de oude. Er zijn al een paar componenten gesoldeerd om de functies te kunnen testen.

Afbeelding
De frontseinen

Afbeelding
De sluitseinen

Afbeelding
Een deel van de binnenverlichting

Afbeelding
Rangeersein

Afbeelding
Rangeersein

Afbeelding
Gevarensein

Wanneer de componenten en andere printjes binnen zijn zal ik een update geven.
Laatst gewijzigd door WouterDeBanaan op 29 jul 2023 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door erik-n-fan »

Heel tof!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door maarten »

De huidige tijd is toch wel fantastisch, dat 'amateurs' gewoon 'even' een professionele printplaat maken! Daar waar de 'grote jongens' het af laten weten. Petje af!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
WouterDeBanaan
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door WouterDeBanaan »

Bedankt Erik en Maarten


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door Peter »

Heel interessant!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door Momfer »

Mooi stukje huisvlijt!



Onderwerp starter
WouterDeBanaan
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door WouterDeBanaan »

Update:

Ik heb inmiddels de componenten ontvangen. De LEDs voor de binnenverlichting zijn inmiddels ook geplaatst. Over de kleur ben ik zeer tevreden. Naar de frontseinen moet ik nog kijken. De bovenste is nu de gewenste kleur. De LEDs die ik heb ontvangen voor de andere 2 zijn te wit naar mijn mening. Hier ga ik nog iets op bedenken. Voor nu laat ik de gele LEDs daar zitten.


Afbeelding

Afbeelding


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

Riem
Berichten: 161
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door Riem »

Misschien een handige tip voor op de baan, gebruik nooit het middelste hoge frontsein als rangeerpit. Dit doen echte mcn ook niet, al zijn er natuurlijk andere buitenbeentjes. Reden is dat dit frontsein het moeilijkst te vervangen is voor de collega's. Dus als de trein langere tijd op opstel staat met 1 lamp aan, slijt deze het snelst. Tevens heb je deze ook nodig voor het gevaarsein, dus deze wil je liever niet defect hebben.



Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door Peter »

Gaat e.e.a. ook te koop aangeboden worden, als set bijvoorbeeld?
Ik zou daar zeker in geïnteresseerd zijn.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
WouterDeBanaan
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door WouterDeBanaan »

Peter schreef: 01 aug 2023 15:56 Gaat e.e.a. ook te koop aangeboden worden, als set bijvoorbeeld?
Ik zou daar zeker in geïnteresseerd zijn.

Grtz.
Peter
Dat ben ik inderdaad van plan

Gr,
Wouter


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

Onderwerp starter
WouterDeBanaan
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door WouterDeBanaan »

Riem schreef: 01 aug 2023 15:15 Misschien een handige tip voor op de baan, gebruik nooit het middelste hoge frontsein als rangeerpit. Dit doen echte mcn ook niet, al zijn er natuurlijk andere buitenbeentjes. Reden is dat dit frontsein het moeilijkst te vervangen is voor de collega's. Dus als de trein langere tijd op opstel staat met 1 lamp aan, slijt deze het snelst. Tevens heb je deze ook nodig voor het gevaarsein, dus deze wil je liever niet defect hebben.
Bedankt voor de tip. Elk frontsein zit op een eigen fx uitgang, dus aanpassen is geen probleem.

Gr,
Wouter


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

Ipio
Berichten: 456
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door Ipio »

Ziet er goed uit Wouter.

Mvg. Marco


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door Paul_DMV »

Leuk initatief om een nieuwe printplaat te ontwikkelen! ik heb zelf ook een next 18 er in maar dan met een adapter van D&H

Misschien kan je het geheel nog wat verbeteren door mijn magneet koppelingen tussen de rijtuigen zodat de motor wagen ook stroom krijgt van het stuurstandrijtuig en de middenbak, dat scheelt ook behoorlijk met rijden.

Ik heb ook een voor gespoten baanruimer setje beschikbaar. Je moet dan alleen een stukje van de onderkant van de kap afknippen en vijlen tot het past.

Zie hieronder wat ik aan upgrades/reserve onderdelen beschikbaar heb ik 3d prints. Bij interesse even een mailtje naar contact.3dprintn@gmail.com dan krijg je de hele bestellijst.






Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Onderwerp starter
WouterDeBanaan
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door WouterDeBanaan »

Bedankt voor het aanbod, maar ik ben van plan dit zelf te ontwikkelen en aan te bieden bij mijn setjes. De magneet koppelingen heb ik ook al.
Laatst gewijzigd door WouterDeBanaan op 02 aug 2023 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

Onderwerp starter
WouterDeBanaan
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door WouterDeBanaan »

WouterDeBanaan schreef: 01 aug 2023 14:37 Update:

Ik heb inmiddels de componenten ontvangen. De LEDs voor de binnenverlichting zijn inmiddels ook geplaatst. Over de kleur ben ik zeer tevreden. Naar de frontseinen moet ik nog kijken. De bovenste is nu de gewenste kleur. De LEDs die ik heb ontvangen voor de andere 2 zijn te wit naar mijn mening. Hier ga ik nog iets op bedenken. Voor nu laat ik de gele LEDs daar zitten.
Heb inmiddels andere SMD 0402 ledjes besteld met hopelijk de juiste kleur.


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door Paul_DMV »

ik gebruik vaak een transparante gele pen van staedtler om witte lampjes geel mee te maken. Bij de piko loks maak ik vaak niet eens de kap open maar gewoon de licht geleiders van buiten af aantippen. Als je de 2200 lampjes met L sein ook aantipt komt rood er nog steeds door heen, wel beide doen anders zie je mogelijk wel verschil.

Soms is het nog niet geel genoeg, dan even goed laten drogen om een tweede laagje te zetten. Voor de kleur kan het ook uitmaken hoe fel je de lampjes laat branden.


Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door Raymond »

Paul_DMV schreef: 03 aug 2023 08:30 ik gebruik vaak een transparante gele pen van staedtler om witte lampjes geel mee te maken. Bij de piko loks maak ik vaak niet eens de kap open maar gewoon de licht geleiders van buiten af aantippen. Als je de 2200 lampjes met L sein ook aantipt komt rood er nog steeds door heen, wel beide doen anders zie je mogelijk wel verschil.

Soms is het nog niet geel genoeg, dan even goed laten drogen om een tweede laagje te zetten. Voor de kleur kan het ook uitmaken hoe fel je de lampjes laat branden.


Afbeelding
Dat is interessant!
Waar koop je deze pen Paul?

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
WouterDeBanaan
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door WouterDeBanaan »

Paul_DMV schreef: 03 aug 2023 08:30 ik gebruik vaak een transparante gele pen van staedtler om witte lampjes geel mee te maken. Bij de piko loks maak ik vaak niet eens de kap open maar gewoon de licht geleiders van buiten af aantippen. Als je de 2200 lampjes met L sein ook aantipt komt rood er nog steeds door heen, wel beide doen anders zie je mogelijk wel verschil.

Soms is het nog niet geel genoeg, dan even goed laten drogen om een tweede laagje te zetten. Voor de kleur kan het ook uitmaken hoe fel je de lampjes laat branden.


Afbeelding
Bedankt voor de tip


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door Rick »

Mooi gedaan, die wil ik ook wel in één of meerdere Koplopers inbouwen.
Raymond schreef: 03 aug 2023 11:12
Paul_DMV schreef: 03 aug 2023 08:30 ik gebruik vaak een transparante gele pen van staedtler om witte lampjes geel mee te maken. Bij de piko loks maak ik vaak niet eens de kap open maar gewoon de licht geleiders van buiten af aantippen. Als je de 2200 lampjes met L sein ook aantipt komt rood er nog steeds door heen, wel beide doen anders zie je mogelijk wel verschil.

Soms is het nog niet geel genoeg, dan even goed laten drogen om een tweede laagje te zetten. Voor de kleur kan het ook uitmaken hoe fel je de lampjes laat branden.


Afbeelding
Dat is interessant!
Waar koop je deze pen Paul?

Groet,
Raymond
Bol.com. :mrgreen:


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door Paul_DMV »

op bol.com uitverkocht zie ik,

maar je moet zoeken naar Staedtler lumocolor permanent S 0,4mm (zou wel echt zoeken naar de S van super fine en niet de F)

hier heb ik er eentje online gevonden: https://www.ruan.nl/tekenmateriaal/stae ... geel-17114

of https://www.degoudenpluim.be/nl/staedtl ... -geel.html maar dat is uit belgië


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door Raymond »

Hartelijk dank voor voor de informatie Paul!👍🏻
Heb hem besteld!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door Pjotr »

Ik ben wel benieuwd Wouter.

Ga je de printplaten binnenkort ook aanbieden ?


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
WouterDeBanaan
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door WouterDeBanaan »

Ik wacht momenteel nog op een aantal onderdelen. Zodra alles compleet is en ik tevreden ben, ga ik ze te koop zetten.


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

Onderwerp starter
WouterDeBanaan
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door WouterDeBanaan »

De printplaten voor de middenbak en stuurstand zijn binnen. Ik heb deze gelijk geïnstalleerd.
Voor de stuurstand is nu nog een decoder nodig met versterkte AUX5/6 uitgangen. Dit is zo bij een ESU fx decoder, echter niet bij een goedkopere D&H. Een nieuwe versie van de printplaat moet dit gaan oplossen.
Afbeelding

De printplaat in de middenbak hangt nu nog los, die moet ik nog vastzetten.


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Upgrade van de Minitrix Koploper

Bericht door XanderL »

Ik ga deze draad volgen, wat een knap staaltje werk. Ik hoop ooit nog eens een koploper te kunnen kopen zonder gelijk 5x de nieuwprijs te hoeven aftikken.


Plaats reactie