Rails: Fleischmann of Kato of ...

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
BramFokke
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 okt 2023 10:19

Rails: Fleischmann of Kato of ...

Bericht door BramFokke »

Beste forumleden,

Als kind vergaapte ik me al aan de Fleischmann-catalogus. Inmiddels is het 30 jaar later en hoog tijd om er wat mee te doen. Omdat het me leuk lijkt om met langere treinen te rijden en ik niet al te veel ruimte heb, heb ik de keuze voor schaal N gemaakt. Nu zal ik een spoorsysteem moeten kiezen.

Mijn uitgangspunten:
* Ik zal in het begin veel experimenteren met de vorm van de baan, etc. Daarom heeft een systeem dat gemakkelijk koppelbaar is de voorkeur.
* Ballast storten ga ik voorlopig niet doen, dus ik heb voorkeur voor rails inclusief bedding.
* Flex track is (nog) geen optie, een beperkte set met modules lijkt me voor mij als beginner overzichtelijker.
* Ik wil graag een systeem dat goed leverbaar is in Nederland.

Fleischman N met bedding lijkt een logische keuze. Ziet er netjes uit, heeft bedding en is goed verkrijgbaar. De geometrie zit ook heel kunstig in elkaar, dat spreekt me aan. Maar toen ik in Anytrack probeerde een layout te maken met Fleischman N liep ik tegen twee problemen aan:
* Er zit een gat tussen R2 en R3. Daardoor zijn R3 en R4 te groot voor de ruimte die ik heb, terwijl R1 en R2 dan weer heel krap zijn.
* De wissels zijn alleen in R1/R2 (bocht) of R4 verkrijgbaar.

Voor Fleischman zonder bedding zijn er meerdere radii verkrijgbaar, zowel qua bochten als qua wissels. Maar die heeft dan weer geen bedding.

Een ander alternatief is Kato. Ik lees daar veel goede verhalen over en ze hebben ook bedding. Maar die wissels zijn dan weer alleen beschikbaar voor hele grote boogschalen. En een wissel in een bocht hebben ze niet.

Ergens is het een boeiende uitdaging om een interessante layout te maken met de beperkingen van Fleischmann Piccolo, maar het is wel heel onhandig dat voor parallel spoor je vast zit aan een te kleinte, óf een te grote boogstraal.

Wat is wijsheid? Zie ik opties over het hoofd?


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Rails: Fleischmann of Kato of ...

Bericht door WilcoV »

Wijsheid is wat je zelf belangrijk vind. Ik werk al jaren met grote tevredenheid met Kato.
En de wissels met grote boogschalen? Het is 15 graden, hetzelfde als Fleischmann.

Fleischmann is slecht in en uit elkaar te zetten. Als je de rails enkele keren in en uit elkaar hebt gehaald zijn de raillassen al verbogen. Die van Kato zijn veel langer goed en het geheel is betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker. Grootste nadeel van Kato is dat er geen Engels wissel is. Geen gebogen wissel? Tsja dat vind je in de werkelijkheid ook nagenoeg niet. Die hebben we in modelspoor voornamelijk vanwege ruimtegebrek.

Blijft het gewoon een persoonlijke keuze. Wil je met bedding dan heb je de mogelijkheid tussen Fleischmann, Kato en Tomix. Tomix is moeilijker verkrijgbaar maar heeft weer wel Engelse wissels. Kato is zeer gebruiksvriendelijk maar heeft geen Engels wissel. Fleischmann is goed maar minde interessant als je in het begin de boel regelmatig in en uit elkaar wil halen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

FidOo
Berichten: 5661
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Rails: Fleischmann of Kato of ...

Bericht door FidOo »

Helemaal met wilco eens.

Een kleine puntje. 15 graden zegt natuurlijk niets over de boogstraal van de wissel. Volgens mij gebruikt kato een grotere radius als fleischmann doet waardoor de wissels langer zijn van kato.
Kato heeft wel een compacte Hosenträger die flm weer niet kent. De Engelse wissel (dubbele kruiswissel) en boogwissels is is wel een gemis bij kato inderdaad.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Rails: Fleischmann of Kato of ...

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

FidOo schreef: 04 okt 2023 10:46 Helemaal met wilco eens.

Een kleine puntje. 15 graden zegt natuurlijk niets over de boogstraal van de wissel. Volgens mij gebruikt kato een grotere radius als fleischmann doet waardoor de wissels langer zijn van kato.
Laat je niet misleiden bij Kato, ze werken ook met stukjes recht voor en na het wissel. Aan de ene kant is dat het recht van rechtdoor, het deel voor de wisseltongen. Aan de andere kant zitten er een paar bielzen lang recht aan, waarschijnlijk om de wielen te richten. Nog een niet benoemd voordeel van Kato is dat de aandrijving onder het wissel zit ipv naast zoals bij Flm. Het Engels wissel bij Flm is fout ontworpen, laat er maar heel langzaam wat wagens overheen gaan en dan zie je dat op een bepaald punt de wagens iets zakken. Het drieweg wissel heeft daar ook last van. Nadeel bij Kato is dat het ook dicteert hoe het railplan gaat worden, niet elk plan is met Kato te maken. Dus afweging van hoe erg is dat.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
BramFokke
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 okt 2023 10:19

Re: Rails: Fleischmann of Kato of ...

Bericht door BramFokke »

Dank voor jullie gedachten! Ik heb in Anyrail een layout gemaakt met Fleischmann N met bedding. De Engelse wissel had ik voor deze layout niet nodig, maar de ronde wissels helpen enorm met het compact houden van de layout:

Afbeelding

Deze layout is 156x70cm. Ik ga eens proberen hoe ver ik kom met Kato Unitrack. Enkele ronde wissels zijn wel een stukje te verplaatsen en wie weet geven de boogstralen tussen Fleischmann R2 en R3 in me wat extra ruimte.

Edit: Ik zie dat ik een wissel vergeten ben, het is nu niet mogelijk om van de bovenste lus weer naar beneden te rijden.



BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Rails: Fleischmann of Kato of ...

Bericht door BartenThomas »

Ik zou wel kiezen voor een merk dat wissels met geleidende hartstukken heeft. Zeker met bochtwissels, daar zijn de hartstukken nog groter dan bij normale wissels.


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Rails: Fleischmann of Kato of ...

Bericht door Mack »

zou Kato kiezen en Anyrail Kato ook op ,
werk al jaren tevreden met met Kato


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Rails: Fleischmann of Kato of ...

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Als ik wat commentaar mag geven op je baanplan het volgende;
In het midden heb je vier opstelsporen oid. De onderste twee hebben een wissel om een loc te kunnen laten omlopen (denk ik), alleen een wissel komt direct uit op een stootblok. Tussen de wisseltongen en het stootblok is niet veel ruimte, dus met bijna alle locs wordt dat zeuren.
De buitenbaan is slechts met een wissel verbonden met de rest, en trein moet dan achteruit om die baan te verlaten.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
BramFokke
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 okt 2023 10:19

Re: Rails: Fleischmann of Kato of ...

Bericht door BramFokke »

Bedankt voor alle op- en aanmerkingen, het heeft me zeker geholpen met de keuze! Het Kato Unitrack-systeem lijkt me perfect voor mij doeleinden. Ik heb op de beurs in Houten geprobeerd wat unitrack op de kop te tikken, maar dat is niet gelukt. Dus heb ik een bestelling gedaan bij de N-spoorstore.



Onderwerp starter
BramFokke
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 okt 2023 10:19

Re: Rails: Fleischmann of Kato of ...

Bericht door BramFokke »

Ik heb gisteren een bestelling ontvangen met daarin de M2, V2, V3,V14, CV3 en wat klein grut. Ik ben echt onder de indruk, wat een prachtig systeem. Het weegt bijna niks maar voelt heel solide aan. En mijn kersverse TGV Sud-Est met 10 bakken gaat zonder probleem door de super elevated bochten. De wissels werken perfect en het is allemaal makkelijk aan te sluiten en op- en af te breken. Uiteindelijk wil ik een permanente layout maken, maar het kliksysteem maakt het maken van tijdelijke experimentjes makkelijk (en belangrijker, leuk!).

Het enige gemis vind ik de wissel in een bocht. Wellicht is het niet protoypisch is, maar een bochtwissel maakt veel compactere layouts mogelijk en het oogt speels. De Fleischmann R1/R2 bochtwissel is wellicht wat krap, maar ik zet een Kato 285/315mm bochtwissel alvast op mijn lijstje. Je weet maar nooit ;).


Gebruikersavatar

hvdkooij
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jul 2023 20:18
Locatie: Hattem

Re: Rails: Fleischmann of Kato of ...

Bericht door hvdkooij »

Als je serieus veel kato rails wil kopen kan je ook in japan kopen.


rocrail op PI400,
z21 start met diverse modules.,
FM Picolo rails.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1214
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rails: Fleischmann of Kato of ...

Bericht door WimC »

Hobbysearch (1999.jp.co/en) hanteert goede prijzen, heeft een groot assortiment, een engelstalige website en verschillende verzendopties. Heb er meerdere malen wat besteld.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
BramFokke
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 okt 2023 10:19

Re: Rails: Fleischmann of Kato of ...

Bericht door BramFokke »

@hvdkooij @WimC dank voor de tip. Mocht ik een bestelling gaan doen, dan laat ik het zeker even weten. Volgens mij kan het wel uit om bezorgkosten te splitsen als het uit Japan moet komen.

Ik ben nog even verder gegaan met baanontwerp. Ik heb geprobeerd om (ongeveer) dezelfdebaan in AnyRail uit te werken voor Kato Unitrack en Fleischmann Piccolo.

Dit is de layout met Fleischmann Piccolo. Hij is me 160x80cm redelijk compact. De minimum radius is R2 (225mm) op het hoofdspoor en R1 (192mm) op het industriespoor.

Afbeelding

De Kato Unitrack layout is met 180x85 iets groter. Maar de minimum boogstraal is op het hoofdspoor is 282mm, dat is het extra ruimtebeslag wel waard. Doordat er meer boogstralen ter beschikking zijn, oogt het geheel ook iets speelser. Ik denk ik met R249 de layout in dezelfde footprint zou passen als de Fleischmann-layout, maar ik heb geen R249 liggen.

Afbeelding


Plaats reactie