13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Een beurs of evenement, plaats hier uw bericht.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
tothebeach
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2011 14:27
Locatie: Gelderland

13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door tothebeach »

Op 13 en 14 januari 2024 zijn de Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk. Een gezellige beurs om banen te kijken, modelbouwtechnieken op te doen en om modelbouwspullen te kopen.

De Nederlandse Modelspoordagen hebben inmiddels een grote(re) naamsbekendheid. Dat bewijst het aantal aanmeldingen en bezoeker dat wij afgelopen editie hebben mogen ontvangen.
Deze editie hebben wij meer dan 30 banen voor u klaar staan! Een deel van de deelnemers is al bekend gemaakt. dus houdt de website in de gaten voor de aanvullingen.

Evenals vorige edities, geven we onze bezoekers vanaf ongeveer 12 jaar opnieuw de kans om dieper in te duiken in de wondere wereld van modelbouw.
Ben je enigszins handig met scherpe messen en andere gereedschappen? Dan zijn onze workshops perfect voor jou! Hier krijg je geen demonstraties, maar ga je echt zélf aan de slag. En van zelf doen leer je ook het meest.

Natuurlijk is er een kinderhoek: voor de allerkleinsten is er de BRIO baan. Maar ook een zwaargewicht is beschikbaar: een baan met een LGB locomotief. Voor de wat grotere kinderen is er veel materiaal van Märklin om zelf een baan uit te leggen en kennis te maken met het spelen met de “electrische trein”.

Met andere woorden, er is voor iedereen wat wils.
Wil je meer informatie, kijk even op de website: https://modelspoordagen.nl/

Groet,
michel
Laatst gewijzigd door tothebeach op 09 nov 2023 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet,
Michel


_____________________________________________
Website Rangeerbanen
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 307
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door sik234 »

ik ga zekker kommen


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door traiNiac »

Ik ga (net als vorige jaren) ook weer. Het is een leuk evenement.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door FidOo »

Ik ben weer present, zoals al jaren op de stand van Treinofieltje/Gotheim Industries.
Dit jaar ook weer met een fotodijkje tevens als testbaantje.
Mocht je dus je aanwinst willen testen (digitaal of analoog) kom dan even langs.
We staan op de hoek bij de grote ingang nadat je de trap opgelopen bentgelijk , direct tegenover de snoeptent.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door Sibbesuisje »

Ik kom ook weer. Vind de combinatie van mooie banen, workshops en een beetje struinen voor koopjes perfect!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door JohanBR64 »

Als herintreder in het N spul klinkt dit interessant. Zijn op deze beurs de banen van het kaliber dat je vroeger, toen je de mest nog rook, in de Brabant hallen zag?


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door FidOo »

Ik vind de beurs wel de moeite waard. Kan dat persoonlijk moeilijk inschatten voor iemand anders. En de Brabant hallen ken ik alleen vanuit mijn vroege jeugd dus daar heb ik weinig herinneringen aan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door Modelbouwerke »

Het staat bij mij ook op de planning.
Vind het een leuke beurs om eens rond te kijken.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
tothebeach
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2011 14:27
Locatie: Gelderland

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door tothebeach »

JohanBR64 schreef: 18 nov 2023 14:01 Als herintreder in het N spul klinkt dit interessant. Zijn op deze beurs de banen van het kaliber dat je vroeger, toen je de mest nog rook, in de Brabant hallen zag?
Wat bedoel je hiermee? Qua grootte of qua afwerking/detaillering?
Er staan sowieso een aantal (voor mij) leuke banen bij. misschien niet groot, maar wel mooi afgewerkt. Op dit moment is er slechts 1 N spoorbaan bekend zie ik.

De banen worden langzamerhand bekend gemaakt, dit is te lezen op de website van de beurs:
https://modelspoordagen.nl/programma/tentoonstellingen/

Zelf sta ik op het expertiseplein, hetgeen een leuk onderdeel van deze beurs is. Je kunt er diverse basistechnieken leren en/of demo's bijwonen en dus vragen stellen. Dat laatste (vragen stellen) zou ik zeker doen, daarvoor zitten de mensen die de demo's geven. Deelname aan een workshop is ook leuk, "al doende leert men" toch? En het is heel gezellig zijn, je leert zo ook andere modelbouwers kennen.


Groet,
Michel


_____________________________________________
Website Rangeerbanen

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door FidOo »

Ik weet wel dat een maatje van mij komt met zijn Engelse baantje in N (op de BNLS stand).
Das een leuk baantje om te zien.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door JohanBR64 »

tothebeach schreef: 24 nov 2023 14:22
JohanBR64 schreef: 18 nov 2023 14:01 Als herintreder in het N spul klinkt dit interessant. Zijn op deze beurs de banen van het kaliber dat je vroeger, toen je de mest nog rook, in de Brabant hallen zag?
Wat bedoel je hiermee? Qua grootte of qua afwerking/detaillering?
Er staan sowieso een aantal (voor mij) leuke banen bij. misschien niet groot, maar wel mooi afgewerkt. Op dit moment is er slechts 1 N spoorbaan bekend zie ik.
Kwaliteit niet kwantiteit. Vroeger toen wij dus vaak naar Rail zijn geweest in de Brabanthallen vond ik het altijd inspirerend om naar de super gedetailleerde Britse modules te kijken. Hoe langer je bleef kijken hoe meer details je ontdekte. Dat soort baantjes wil ik dus graag zien. Niet waar zoveel mogelijk rails en treinen op de vierkante centimeter gepropt zijn. Het hoeft natuurlijk niet per se N te zijn. Bijvoorbeeld een mooie gedetailleerde O baan werkt ook inspirerend. De geur van mest gaf ik voor het tijdsbeeld. (Woon in een polder, dus als ik naar buiten ga ben ik er al) Rail in Houten nooit geweest, maar in de nieuwe moderne Brabanthal vond ik het al minder worden. Eurospoor ook een paar keer geweest, maar dat voldeed nooit aan mijn verwachtingen. Ik wil dus graag mooie banen bekijken, handel interesseert wij eigenlijk niks.


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
tothebeach
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2011 14:27
Locatie: Gelderland

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door tothebeach »

Misschien dat Ontraxs dan beter geschikt is. Dat is in het spoorwegmuseum in het weekeinde van 15-17 maart 2024:
https://www.spoorwegmuseum.nl/en/ontdek ... -on-traxs/

Groet,
michel


Groet,
Michel


_____________________________________________
Website Rangeerbanen

JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door JohanBR64 »

Verklaar eens nader.


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door Sibbesuisje »

JohanBR64 schreef: 25 nov 2023 11:19 Verklaar eens nader.
Ontraxs slaagt er in om hele mooie banen aan te trekken. De banen staan centraal, en er is weinig handel (al helemaal geen tweede hands spul groot ik), dus vandaar dat hij OnTraxs aan rade.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
tothebeach
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2011 14:27
Locatie: Gelderland

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door tothebeach »

Exact, maar aan de andere kant heeft Rijswijk 30 banen aangekondigd en zijn de banen die nu bekend zijn ook van een leuk niveau. Want er staan een aantal banen tussen die ook op andere beurzen hebben gestaan met een hoog niveau. Zoals Carola Metal, Le Temple d’Osiris en de bakken van Modulebaan.nl. Deze zijn zeker de moeite waard om te zien.
Zelf ben ik nieuwsgierig naar Copper Wort en Müsum 1896. Die laatste is spoor Z, overigens.


Groet,
Michel


_____________________________________________
Website Rangeerbanen

JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door JohanBR64 »

Het is niet omdat er handel is dat ik ergens niet heen wil. Je hoeft het niet te bekijken hè? Het is alleen dat je van een koude kermis thuiskomt als je het één verwacht en het blijkt het andere. Dus als het als liefhebber van mooie banen de moeite is om te komen kijken zie ik geen reden om niet langs te komen. Ik ben er een tijd uit geweest dus ik probeer alleen een beeld te krijgen van wat te verwachten? Wat is wat? Er zijn namelijk ook beurzen waarbij het draait om de handel en er geen modelshow is voor zover ik begrijp.


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

thevandijks
Berichten: 434
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door thevandijks »

Is al geschreven, dan naar Ontraxs als je een museumkaart of loterijkaart bezit kan je ook nog gratis naar binnen!

Groet Hans


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
tothebeach
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2011 14:27
Locatie: Gelderland

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door tothebeach »

JohanBR64 schreef: 25 nov 2023 15:29 Het is niet omdat er handel is dat ik ergens niet heen wil. Je hoeft het niet te bekijken hè? Het is alleen dat je van een koude kermis thuiskomt als je het één verwacht en het blijkt het andere. Dus als het als liefhebber van mooie banen de moeite is om te komen kijken zie ik geen reden om niet langs te komen. Ik ben er een tijd uit geweest dus ik probeer alleen een beeld te krijgen van wat te verwachten? Wat is wat? Er zijn namelijk ook beurzen waarbij het draait om de handel en er geen modelshow is voor zover ik begrijp.
De modelspoordagen in Rijswijk is een combinatie beurs. Er komen zo'n 30 modelbanen, er is handel en er zijn workshops/demo's. Het is een gezellige ontspannen beurs. Laagdrempelig zou ik het noemen, terwijl er wel degelijk goed gelet wordt op kwaliteit.

Ik ben er ook niet één die komt voor de handel, maar mijn principe voor een leuke beurs is dat er minimaal 4-5 modelbanen moeten zijn, die ik wil zien. Want dan kan ik daar uitgebreid de tijd voor nemen. De rest van de banen is bijvangst, en daar kunnen verrassingen bij zitten.

En zoals het er nu naar uit ziet, is lijkt dat het geval te zijn. Ik zit nu op 3, want Le Temple d’Osiris en Scheldekaai heb ik ook nog niet gezien. Om een impressie te krijgen van die laatste, verwijs ik naar het forum van onze zuiderburen Modelspoormagazineforum.

Dat is overigens ook hoe ik een selectie maak. Ik zoek op modelbaan naam en de naam van de bouwer en hoop dan foto's of een bouwverslag ergens te vinden.

Overigens ben ik zelf een h0/h0e bouwer. Maar dit forum is voor mij interessant door enkele bouwverslagen die elders niet te vinden zijn.

Groet,
michel


Groet,
Michel


_____________________________________________
Website Rangeerbanen

JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door JohanBR64 »

Eens even het topic van de zuiderburen bekeken. En dat ziet er precies zo uit als ik bedoel. Dus lang verhaal kort. De kwaliteit van de banen zit wel snor te Rijswijk. Afgaande op die beelden is het dus zeker de moeite om heen te gaan.


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door FidOo »

Het is de moeite waard om zeker ene keer heen te gaan. Hou je de verwachting niet te hoog dan kan het alleen maar meevallen.
Ontrax is wel de plek waar je heen zou moeten voor mooie banen. Daar kunnen we vrij kort over zijn. Maar ook Rijswijk weet de nodige banen aan te trekken die zeker de moeite waard zijn. Het is zeker alleen niet allemaal van top Niveau.
Mijn eigen baan in aanbouw heeft er ook gestaan en die is nou niet echt beurs waardig in dat opzicht.
Helaas (althans) doordat ik zelf achter een stand sta kom ik er nooit aan toe om de banen te bekijken.
Ik verheug me er in ieder geval wel weer op.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
tothebeach
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2011 14:27
Locatie: Gelderland

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door tothebeach »

JohanBR64 schreef: 25 nov 2023 18:04 Eens even het topic van de zuiderburen bekeken. En dat ziet er precies zo uit als ik bedoel. Dus lang verhaal kort. De kwaliteit van de banen zit wel snor te Rijswijk. Afgaande op die beelden is het dus zeker de moeite om heen te gaan.
Leuk, ik hoop je er te ontmoeten, al is het alleen maar om de handen even te schudden :)

Groet,
michel


Groet,
Michel


_____________________________________________
Website Rangeerbanen

JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door JohanBR64 »

Ik herken je aan een modeltrein? 😉


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
tothebeach
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2011 14:27
Locatie: Gelderland

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door tothebeach »

Meer aan een stapel vervuilde wagonnetjes, vrees ik. :D


Groet,
Michel


_____________________________________________
Website Rangeerbanen
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door Merijn »

Ik ga ook! Voor het eerst. Ben benieuwd.


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
tothebeach
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2011 14:27
Locatie: Gelderland

Re: 13 en 14 januari 2024 Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk

Bericht door tothebeach »

Afbeelding

Het wachten is bijna voorbij! De Nederlandse Modelspoordagen staan voor de deur, en we kunnen niet wachten om je te verwelkomen op 13 en 14 januari 2024.
Dit wordt een geweldig weekend vol treinplezier en modelspooravonturen.

30+ Prachtige Modelbanen
150+ Verkoopstands:
Boeiende Workshops en Demonstraties


Openingstijden
Zaterdag & Zondag: 10:00 - 17:00 uur

Waar moet u zijn?
De Broodfabriek, Volmerlaan 12 in Rijswijk.

We hebben veel parkeergelegenheid, maar het kan soms even zoeken zijn naar de perfecte plek. Dus kom op tijd om stressvrij te genieten van het evenement

Ticketinformatie
Volwassenen: €15,- per dag
Kinderen (6-12 jaar): €7,50 per dag
Kinderen onder de 6 jaar: Gratis toegang


Groet,
Michel


_____________________________________________
Website Rangeerbanen
Plaats reactie