Frans - Duitse grens baanontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

Als jullie een betere optie hebben houd ik me aanbevolen...ik zie een verbeterde tekening tegemoet


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb jouw cad pakket niet, dus nieuwe tekening wordt ingewikkeld dan. Wat je kunt doen is 2 tot 3 centimeter recht voor de wissel in de boog invoegen. Omdat daar vier sporen liggen moet je dat dus vier keer doen, voor elk spoor een klein stukje recht. Dan is je probleem opgelost. Het kleine stukje recht van ongeveer 3cm acteert als wielen richter.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

Kijk...daar kan ik iets mee...thx


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Als je toch weer gaat tekenen, het wissel in de binnenste boog komt afbuigend uit op een ander wissel. Het is aan te raden om tussen het afbuigende deel van het wissel en het wissel wat daar direct op aansluit ook een klein stukje recht in te passen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

Dan moet het nu kloppen...of toch niet


Afbeelding


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ziet er nu goed en strak uit. De kans op ontsporingen is zo tot een minimum gereduceerd.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

Heel erg bedankt...kan ik verder met de rest van de baan...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

Het is duidelijk dat de inspitatie van de Kamerbaan van Sjaak is, ( @Krab sorry maar jouw baan is zo mooi, ik kon het niet laten) wel mijn eigen dingetjes in verwerkt, dit is nog niet definitief, behalve het schaduw station waarvoor ik zeer goede en verhelderende hulp heb gehad
@Zaunkönigs Bahn Joop, heel erg bedankt
Links ligt het tanstation voor de dieselloks
In het modden de fabriekshallen met laad / los perron
rechs daarvan de brugkraan, missschien dat ik die sporen nog ga sspiegelen om zo de rechterkant van de baan aan te kleden

Aan / opmerkingen, adviezen kritiek is altijd welkom


Afbeelding


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Plaatje is een beetje klein. In de twee spoortjes bij de dieselpomp zit een knik, een klein boogje. Als het de bedoeling is hier ook een aantal tankwagons te stallen voor lossen, die dieselpomp vult zich niet vanzelf, dan is dat knikje een probleem met koppelen en ontkoppelen van wagons. Ik neem aan dat je dit knikje er in hebt geprogrammeerd vanwege dat je tegen de binnenboog aanloopt. Je kunt die correctie ook doen in het boogje vlak voor de wissel en dan verder gaan met rechte opstelsporen.
De buitenste baan lijkt mij een hoofdbaan, dan hoort daar geen afbuigend wissel in te zitten, in het echt moet de snelheid van de trein dan drastisch omlaag. Verder kunnen de treinen alleen altijd linksom of rechtsom, komen altijd van dezelfde kant. Kan, maar realistischer is om de trein ergens te keren en hem dan terug te laten gaan.
Verder vraag ik me serieus af of deze baan je dat gaat bieden wat je in je hoofd hebt. Het ziet er indrukwekkend uit, maar alles door het koffietreinenfiltertje heen blijft het een rondje om de kerk. Ik zou zeker aan de voorzijde er wat meer werk van maken en achter liggen dan vijf sporen als schaduwstation en een spoor om door te rijden, of een andere mix, dit vraagt niet om een herhaling aan de voorzijde. Ik denk dat je vrij lange treinen wil laten rijden, wellicht twee of drie naast elkaar. In het begin ziet dat er fantastisch en spectaculair uit, zeker als het lange treinen zijn. Maar na een paar weken gaat het dan volgens mij toch weer kriebelen. Met als ik nu dat of dit... Dus ik zou het nog even laten rusten om je plannen goed te overdenken en dan pas verder te gaan. Er gaat veel tijd, energie en vaak geld zitten in de opbouw.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

Beste Joop,
Wederom enorm bedankt voor je input.
Het idee achter het schaduwstation is mede opstelling en doorrijden, vandaar de 2x in en uit aan beide kanten.

Hierbij de baan op gesplitst in 2 delen..wordt het iets groter en gelijk een paar aanpassingen gedaan


Afbeelding


Afbeelding


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Okay, het is jouw baan hé, alles kan, niets moet. Maar twee maal in en twee maal uit en dat moet allemaal tegelijkertijd?


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

Het parade spoor iets aangepast en iets speelser gemaakt tov de rand en het opstelspoor eruit gehaald, zomaar even spelen

een verbetering? De onderste spreekt me wel aan, tussen de bomen in ruime bogen slingeren


Afbeelding


Afbeelding


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Voor de hoofdbaan, zeker. Ik zou dan alleen die "hobbel" meer naar links leggen, naast het andere spoor. De uitwijk is dan voor een groot stuk rots of zo en verderop weer zo iets.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

Dat ga ik zeker verder uitwerken...moet ik de rotsen erin verzinnen en wellicht ook een kleine flauwe heuvel en misschien zelfs hoogte verschillen tussen de twee sporen



kanarie
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door kanarie »

misschien het middendeel hoger leggen en de parade baan lager .
schaduwstation verbergen onder een heuvel .
groet kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

een beetje zitten te stoeien...het parade spoor een beetje aangepast en "rotsen" toegevoegd, de industrie ook .
Qua hoogte verschillen ben ik er nog niet uit.
Het schaduw station zal verborgen worden achter de achtergrond


Afbeelding


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik weet niet wat je nu wil, een beoordeling? Er is een ding wat je in je achterhoofd moet houden en dat is dat rechts in de industrie spooraansluiting een engels wissel is verschenen met nog een aftakking de andere kant op. Dit heeft tot gevolg dat een van de twee oorspronkelijke industriespoortjes "vrij" moet blijven of anders wordt het industrie spoor de andere kant op gegijzeld. Wel een leuk verhaal om mee te puzzelen als het zo uit komt, maar ik weet niet of je dat leuk vind. Voor hoogte verschillen kun je denken aan de hele baan 4cm hoger de de twee buitenste sporen dan laten afdalen naar 0cm. Alleen in de twee buitenste sporen heb je voldoende lengte om de helling binnen de perken te houden. Je zou eventueel het emplacement van de twee binnenste sporen in zijn geheel op 5cm kunnen leggen, dan heb je 1cm verhoging tov het schaduwstation op 4cm. Maar bedenk dat dit al een goede 1,5% helling is als je de lengte van de binnenste boog in ogenschouw neemt. Dat is ongeveer het "spelletje" wat je nog kunt spelen. Een nog groter verschil is waarschijnlijk niet mogelijk omdat 4cm op de buitenste twee sporen al per helling een baanlengte geeft van bijna 2 meter wil het stijgings-/dalingspercentage binnen de perken blijven. Dus heel veel speling is er niet.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans - Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

Hoi Joop,

Ik had alleen het parade spoor in mind en dan max 2cm lager dan de rest van de baan, en wellicht met een glooiing tot 1cm hoogte verschil tussen de 2 sporen om het net iets speelser te maken.
Het punt van de engelse bij het industrie spoor had ik gezien en ben er bewust van


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

Het baanplan weer iets aangepast en vooral het schaduw station 2 cm hoger gelegd en dan in zicht, het zal meer een rangeer emplacement worden. Ik ga waarschijnlijk spelen met heuvels/ tunnels om de twee delen gescheiden te laten ogen. Ik kan daar 8 treinen van ongeveer 1.20 lang in kwijt + 4 onderweg = 12 treinen in totaal, toch een aardig aantal voor een eerste baan. Het idee is om de treinen rondjes te laten rijden afwisselend tussen binnen en buiten cirkel. Dus het parcours is vertrekken vanuit het rangeer gedeelte van bijv. de buiten ring, rondje over het parade spoor, terug in het rangeer gedeelte naar de binnen ring en dan de keuze tussen het spoor langs de fabriek / loodsen het doorlopend spoor of het gedeelde spoor en terug naar het rangeer gedeelte. Het geen zou willen zeggen dat een rondje ongeveer 18 meter rijden is. Dit in beide richtingen.

Afbeelding

Een extra opstelspoor erbij getekend zodat ik makkelijker treinen kan afwissellen op de baan. Voor de rest het sporen plan maar simpel houden gezien de techniek die op me af zal komen om dit te besturen.
Het zal sws daarna een uitdaging worden en de benodigde tijd nodig hebben om dit netjes aan te keden met de industrie en natuur scenery. Eenmaal klaar wie weet eat ik er dan van ga maken.
Dit wil niet zeggen dat dit al definitief is...het kan zomaar nog eens ( een paar keer ) wijzigen.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Okay, alleen heb je nu rechtsonder een wissel gelegd in de boog waarbij het hoofdspoor een afbuigend wissel is, dat is niet gebruikelijk. In hoeverre je modellen daar last van hebben weet ik niet, maar sommigen willen wel eens wat anders doen met een hoge snelheid en afbuigend gedoe. Links een gewone kruising? en een wissel.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

Beste Joop,
Rekening houdend met de rijrichting is aan de rechterkant: van het opstelspoor naar het buitenspoor dus een r4 boog stuk recht en r4 boog.
Aan de linkerkant kruist het het buitenspoor om in de andere richting op het binnenspoor aan te sluiten..does it makes sense?


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door WimC »

Je hebt wel veel rails liggen (er kunnen tegelijkertijd 4 treinen rijden), maar in feite heb je in je schaduwstation geen opstelsporen. Er kan nooit een trein onbeperkt een rondje rijden.

Je zegt wel dat er plaats is voor 2 treinen per spoor, maar dat betekent wel dat er dan geen opstelplek meer is. Er moet dus een trein weer uit, voordat er weer eentje in kan. De treinen moeten elkaar dan snel opvolgen.

Aan de voorkant van je baan heb je dan nog een inhaalspoor.

Rangeren is niet goed mogelijk, want je hebt geen omloopmogelijkheid in het station (zonder het doorgaande verkeer te belemmeren).


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

Beste Wim,
Bedankt voor de input, dat was een punt dat ik helemaal over het hoofd had gezien. Wat fijn om meedere ogen te hebben op dit forum die meekijken en opbouwende kritiek geven !!


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door WimC »

Een omloopspoor in het station is overigens niet zo heel moeilijk te creëeren.

Ik zie nog een aandachtspunt. Als het je bedoeling is dat een trein eerst een rondje op de buitenbaan rijdt en daarna op de binnenbaan (en dan weer andersom), dan heb je twee bottlenecks in je schaduwstation. Namelijk daar waar de rijbanen elkaar kruisen. Vier treinen tegelijk laten rijden op die manier gaat dan denk ik niet lukken, omdat er op elk spoor in het schaduwstation dan tegelijk een trein moet binnen komen en vertrekken. Dan gaat het mis op de kruisingen.

Volgens mij moet er dan op sommige sporen in the schaduwstation dan zelfs vrijwel tegelijkertijd twee treinen binnen komen. Bijvoorbeeld op het bovenste spoor (in de afbeelding) komt dan rechts in het schaduwstation een trein binnen vanaf het buitenste spoor, en vanaf het derde spoor (dus de 'buitenbocht' van het station).

Logistiek best een ingewikkeld plan met veel kans op opstoppingen, als je 12 treinen op de baan hebt.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Frans -Duitse grens baanontwerp

Bericht door leon1965 »

Feitelijk is mijn banenplan nu geschikt voor max 4 treinen als ik de blokken slim indeel, misschien 6 als ik er 1 laat stoppen aan het goederen station en 1 opstandby op het optelspoor beneden zet.


Plaats reactie