Eerste baanplan n schaal

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Eerste baanplan n schaal

Bericht door Eendenreetx »

Ik ben begonnen met het schetsen van een eerste baanplan wat op een afbeelding op internet gebaseerd is, wat mij erg aansprak. Ik heb er bewust nog geen afmetingen bijgezet omdat ik eerst wil weten of dit plan realiseerbaar is. Mocht het plan groter moeten dan kan ik nog verplaatsen naar de vlizo zolder, maar de voorkeur heeft om op de verdieping te blijven maar dan zit ik gebonden aan 220x80cm.

Op niveau 0 wil ik een schaduwstation maken waar de buitenste rail een trein rondjes kan blijven rijden.

De binnenste ring moet naar niveau 1 lopen waar een station komt te liggen. Uiteindelijk verlaat deze het station waarnaar deze verdwijnt in een berg met een helix naar beneden.

Alle input is welkom en wellicht is het verstandig om deze week een digitaal programma aan te schaffen.

Uiteindelijk wil ik digitaal gaan rijden maar dit is voor mij compleet nieuw, maar ben bereid dit te leren met servos e.d. maar eerst eens een plan uitwerken.


Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Eendenreetx »

Heb inmiddels anyrail gedownload, maar het is heel lastig omdat je in n schaal de nummers van bochten nog totaal niet kent en nog geen exact merk rails gekozen heb. Is het ook mogelijk om ergens een raster met afmetingen aan te zetten op de achtergrond? Zodat je weet hoe groot je baan momenteel is. Ben aan het klooien met R3 bochten van fleishmann maar krijg daar geen wissel in gepast.

Ben aan het proberen om niveau 0 in te tekenen.....
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1087
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door bpieters »

Het baanplan zal in grote lijnen wel te realiseren zijn.
Alleen de helix zoals getekend zal een probleem worden denk ik.
De rechte stukken zijn Peco en de bochten en wissels Fleischmann en dat lijkt me niet handig.
Ik zou aanbevelen alles Fleischmann te maken in het ontwerp.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Eendenreetx »

Ik zal de rechte stukken van Peco eruit halen. Is er een bocht van fleishmann die inpasbaar is in r3 bochten?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1087
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door bpieters »

Eendenreetx schreef: 22 nov 2023 06:55 Ik zal de rechte stukken van Peco eruit halen. Is er een bocht van fleishmann die inpasbaar is in r3 bochten?
R4 gaat buiten om.
Er binnen moet je met flex aan de gang.



BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door BartenThomas »

Fleischmann met bedding is beperkt.
Fleischmann zonder bedding heeft wel R2a en R2b die tussen R2 en R3 passen



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Eendenreetx »

Heb het baanplan omgegooid naar zonder bedding.
Vanavond even de volledige versie aanschaffen. En proberen een stijging voor elkaar te krijgen in de binnenste rails aan de onderzijde. Is het verstandig om vanuit daar in laag 1 t gaan werken?


Afbeelding



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Eendenreetx »

Heeft fleishmann geen grote gebogen wissels zonder bedding? Kom alleen kleine tegen. Ik ga momenteel 3 plannen uittekenen. Het eerste bovenstaande plan vind ik mooi en vooral dat aan de onderkant een trein kan blijven rondrazen… hetgeen wat me een beetje tegenstaat is hoe ik het geheel naar beneden krijg aan het einde van het station gedeelte.....
Ook dat het station boven ligt, aangezien dat ik ook met ns treinen wil rijden past dit niet geheel in berg landschap.

Vandaar ook 2 andere plannen, ik hoop dat jullie er lekker op schieten, alle tips en input welkom.
Afbeelding



BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door BartenThomas »

Volgens mij idd alleen bochtwissel van r1 naar r2.
met een r2 of grotere bocht direct ervoor en erna gaat dit eigenlijk altijd goed.



roba
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 mar 2016 20:53

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door roba »

Hoi, je kunt gewoon Minitrix meegebogen wissels R3/R4 gebruiken, die passen perfect aan Fleischmann zonder bedding/ex Roco.
De hele geometrie van Minitrix en Fleischmann zonder bedding/ex Roco is identiek.

Trix heeft vanaf eind jaren 60 de volgende geleverd:
Minitrix oud: 4970 links en 4971 rechts, ook geleverd als wisselpaar 4944, alles met vaste elektrische aandrijving

Een paar jaar geleden kwamen ze met een opvolger
Minitrix nieuw: 14947 links en 14948 rechts, beiden geleverd zonder aandrijving.
Het verschil tussen de oude en nieuwe is vrij klein. In bepaalde beschrijvingen van Trix/Márklin staat iets over een stopwissel functie, maar dat is waarschijnlijk gecopiëerd uit de beschrijving van andere wissels.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Rob



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Eendenreetx »

Dankje!

Na een hele dag geklooi krijg ik geen goede daling voor elkaar op de lus rechtsboven. Misschien toch maar een platte baan maken in ns stijl…



BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door BartenThomas »

Als je maar èèn kant op rijd is een sterke daling niet zo'n probleem. Zeker niet als je digitaal rijd.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Bjor »

En je gebruikt nu 22223, dat is R3 met een diameter van een cirkel van 67cm. Als je het einde van het station iets naar de onderrand verlegd en dan een 180 gr. boog naar links legt met R2 (nr 22222) met een diameter van ca 47 cm gaat het misschien wel.
De boog wordt dan krapper en dat is een minder realistisch gezicht, maar dan kun je hem misschien grotendeels in een tunnel leggen.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Wat je ook kunt doen is de buitenbaan laten zakken. In werkelijkheid laatje dan de voorkant al 1 of 2 cm stijgen, dat ligt dan verhoogd. Dan is de verdere stijging na het wissel (rechts onder) niet meer zo'n probleem omdat het geheel dan al 1of 2 centimeter hoger ligt. De baan die je wil kruisen ligt dan dus 1 of 2 centimeter lager. Weet die locomotief veel..


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Eendenreetx »

Bjor schreef: 23 nov 2023 21:47 En je gebruikt nu 22223, dat is R3 met een diameter van een cirkel van 67cm. Als je het einde van het station iets naar de onderrand verlegd en dan een 180 gr. boog naar links legt met R2 (nr 22222) met een diameter van ca 47 cm gaat het misschien wel.
De boog wordt dan krapper en dat is een minder realistisch gezicht, maar dan kun je hem misschien grotendeels in een tunnel leggen.
Heb het station iets naar beneden gelegd, kun je wellicht schematisch aangeven waar ik met de bocht naartoe moet om hem ergens aan te sluiten op het schaduw station? Zie door de bomen het bos niet meer hehe

Als ik r2 pak krijg ik hem teruggeleid, echter moet ik dan de ene rail die aan het stijgen is kruisen. Een keerlus terug wil ik niet maken aangezien ik nog handmatig wil rijden, dat gaat een keer mis. Enige oplossing is om de baan iets langer te maken en buiten de andere bochten te dalen.
Afbeelding



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Eendenreetx »

Iemand die trouwens het stuk tussen de rooie lijnen kan namaken? Ik krijg het niet passend voor elkaar, maakt niet uit welk type rail, voorkeur flm
Afbeelding


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Eendenreetx schreef: 24 nov 2023 07:52
Bjor schreef: 23 nov 2023 21:47 En je gebruikt nu 22223, dat is R3 met een diameter van een cirkel van 67cm. Als je het einde van het station iets naar de onderrand verlegd en dan een 180 gr. boog naar links legt met R2 (nr 22222) met een diameter van ca 47 cm gaat het misschien wel.
De boog wordt dan krapper en dat is een minder realistisch gezicht, maar dan kun je hem misschien grotendeels in een tunnel leggen.
Heb het station iets naar beneden gelegd, kun je wellicht schematisch aangeven waar ik met de bocht naartoe moet om hem ergens aan te sluiten op het schaduw station? Zie door de bomen het bos niet meer hehe

Als ik r2 pak krijg ik hem teruggeleid, echter moet ik dan de ene rail die aan het stijgen is kruisen. Een keerlus terug wil ik niet maken aangezien ik nog handmatig wil rijden, dat gaat een keer mis. Enige oplossing is om de baan iets langer te maken en buiten de andere bochten te dalen.
Afbeelding
Oh, is dat de bedoeling, kreeg een andere indruk met dat "groene" plaatje. Dit is veel makkelijker. De binnenbaan heeft aan beide zijden van het kruispunt genoeg lengte om een helling te maken van zeg 1,5% of 2%. De boog kan dan onder het spoor door en met een wissel verbonden worden met het binnenste spoor bovenaan.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Eendenreetx schreef: 24 nov 2023 08:45 Iemand die trouwens het stuk tussen de rooie lijnen kan namaken? Ik krijg het niet passend voor elkaar, maakt niet uit welk type rail, voorkeur flm
Afbeelding
Ik heb geen Anyrail, maar ik denk dat je er zelf wel uit kunt komen. Je moet even naar de site van Fleischmann gaan https://www.fleischmann.de/uploads/Unte ... erbett.pdf en daar Technik-Info_N-Gleis_mit_Schotterbett.pdf downloaden. Het is een pdf van 3 bladzijden. Daarin staan voorbeelden van wisselcombinaties.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Eendenreetx »

Ik heb hem in iedergeval sluitend gekregen. Ben niet tevreden met het eindresultaat, maar ik kan op 1 baan naar boven rijden en weer naar beneden zonder kruisend verkeer. Onderaan kan een trein rondjes blijven rijden.
Afbeelding


Ik heb je site erbij gepakt en dan krijg je de bocht alleen gemaakt met een r1 bocht helaas en die wil je dus vermijden

Afbeelding


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Eendenreetx schreef: 24 nov 2023 19:25 Ik heb hem in iedergeval sluitend gekregen. Ben niet tevreden met het eindresultaat, maar ik kan op 1 baan naar boven rijden en weer naar beneden zonder kruisend verkeer. Onderaan kan een trein rondjes blijven rijden.
Afbeelding
Tja, en toen ging het weer mis. Tussen de meegebogen wissel links en de uiteindelijke kruising zit te weinig lengte om een helling van 1,5 tot 2,5% te maken. Ik had gedacht vanuit de eerste tekening om met de boog rechtuit te gaan en dan rechts met een wissel te verbinden
Eendenreetx schreef: 24 nov 2023 19:25 Ik heb je site erbij gepakt en dan krijg je de bocht alleen gemaakt met een r1 bocht helaas en die wil je dus vermijden
Afbeelding
Alleen Minitrix en Peco hebben meegebogen wissels R3/R4. Fleischmann heeft alleen R1/R2 zowel in met en zonder bedding. Je zult een keuze moeten maken. Overigens is de nieuwe tekening met de meegebogen wissels niet goed. Er moet een stukje recht tussen meegebogen wissel 9177 en wissel 9181 vanwege boog/tegenboog. Laat je dit zo zitten dan kan dat problemen geven met ontsporen van materiaal. Je kunt jezelf ook de vraag stellen of het zo hoog nodig een meegebogen wissel moet worden, het zijn niet de fijnste wissels en geven vaak problemen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

MarkV
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2022 15:02

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door MarkV »

Eendenreetx schreef: 21 nov 2023 19:05 Is het ook mogelijk om ergens een raster met afmetingen aan te zetten op de achtergrond? Zodat je weet hoe groot je baan momenteel is.
Bij het tabblad instellingen kun je in de sectie werkblad lengte en breedte opgeven, het raster inschakelen en de rastergrootte instellen. Je kan ook linealen aanzetten, daarvoor moet je onder bestand het item Opties aanklikken en in Algemeen kiezen welke meetlatten je zichtbaar wil hebben.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Eendenreetx »

Vandaag voor het eerst op een treinbeurs geweest. Hetgeen wat mij erg aansprak waren de kleine demo banden die vol automatisch reden.
Dit heeft mij sterk doen twijfelen of ik wel moet gaan starten met een baan op zolder van 290x100cm.
Wellicht starten met een kleine baan van 60x120cm en deze volledig gaan digitaliseren met hulp van andere.... Het zal wel een hele klus worden want als ik verhalen lees over servo's en blokken dan haak ik af, maar het lijkt me wel leuk om het uiteindelijk voor elkaar te krijgen.



MarkV
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2022 15:02

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door MarkV »

Klein beginnen is het advies wat ik heb gekregen van verschillende mensen. Een advies wat ik ter harte heb genomen, want het is behoorlijk uitdagend om vanaf niets de verschillende aspecten van digitaal rijden onder de knie te krijgen. Momenteel ben ik aan het oefenen op een eenvoudig ovaal met inhaalspoor. Je kunt veel zelf uitzoeken, op het YouTube kanaal van Albert vind je veel info over digitaal rijden. En loop je vast dan kunnen de leden hier op het forum je geheid weer op weg helpen.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door Eendenreetx »

Komend weekend eens lekker sporen na kleine digitale banen met ns treinen. Voor de testbaan wil ik geen flexrails nemen maar gewoon flm of minitrix of peco 80. Ik kom er internet weinig tegen hoe z’n geleidende wissels aan te sluiten, daar zit ik nog een beetje mee in m’n maag.



BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Eerste baanplan n schaal

Bericht door BartenThomas »

Bij de geleidende Minitrix wissels schakelt het hartstuk automatisch mee ( als je de draadbrugjes die er standaard in zitten laat zitten)
Van andere merken weet ik het niet.


Plaats reactie