AMW DSR (deel 1)

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

AMW DSR (deel 1)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

AMW DSR
Dat DSR staat voor Digital Signal Regulator. Het apparaat is er in vier uitvoeringen, de kleine variant met 30W vermogen, een grote variant met 60W vermogen, een bestukte print zonder koellichaam en een speciale versie voor schaal Z, dit apparaat is vast ingesteld op 9,5-10 Volt. Voor schaal N hebben we dus de keuze tussen drie varianten. De bestukte print zonder koellichaam is breder dan de printen met met koellichaam, althans als ik de opgave op de site vergelijk. De bestukte print kun je dan ergens inbouwen met een eigen koeling. De 30W en de 60W varianten hebben slechts één verschil en dat is het koelblok. Voor het overige zijn de twee identiek. Dit betekent dat de 30W uitvoering ruim is overbemeten. Alle onderdelen zijn gekozen op robuustheid volgens de bijgevoegde handleiding (D/E). Een kortsluiting is geen probleem. De maximale stroom ligt op 30 Ampère en impuls zelfs op 100 Ampère. Waarden die in het N domein nooit gehaald worden. De maximale ingangsspanning is 50 Volt, de uitgangsspanning is regelbaar van 10-24 Volt waarbij opgemerkt moet worden dat de verschilspanning minimaal of groter dan 2 Volt moet zijn. Ik heb de 30W uitvoering gekocht om te gebruiken met de Intellibox Basic. De maximale spanning van de Intellibox Basic is gemeten 24,15 Volt, dwz de uitlezing staat te springen tussen 24,1 en 24,2 Volt. Met deze Digital Signal Regulator (DSR) kan dat eenvoudig worden teruggebracht naar een eigen waarde. Voor schaal N wordt een spanning van tussen de 11 en 13 Volt aanbevolen. De decoders moeten meer kunnen verdragen als de fabrikant zich houdt aan de normen. Bedenk verder dat een hogere spanning meer warmte genereert en in schaal N modellen is dat moeilijk op te vangen of weg te werken. Dit kan tot gevolg hebben dat onderdelen te heet worden, als dat van kunststof is kan dat gaan smelten. Met deze regelaar kan dat worden voorkomen door de standaard waarde terug te brengen.

Wat krijg je?
Je krijgt een koelblok in handen met in de uitsparing een gemonteerde bestukte print. De print is van een zeer goede kwaliteit en professioneel uitgevoerd. De print is enkelzijdig en voorzien van opdruk. De ingang wordt gemerkt met "schiene_in", de uitgang met "schiene_out", alleen dat zit een beetje verstopt onder het groene aansluitblokje. De aansluitingen zijn schroefklemmen, draadje insteken en schroefje aandraaien, gelijk bij een kroonsteentje. Het zijn beide DCC aansluitingen, dus er is geen plus of min. Er zijn dan nog twee lampjes, leds, te zien. De glasheldere led is in werkelijkheid een rode led, de led straalt dus rood licht uit. De andere led is een groene led en ziet er ook zo uit. De groene led geeft aan dat de regelaar aan staat. De rode led geeft aan als het allemaal te heet wordt. Er zit dan nog een instelpotmeter op de print met een rode knop waarmee het makkelijk te regelen is. De knop heeft een pijl in het plastic meegegoten, dus niet een of andere opdruk die na x-tijd vervaagd of verdwijnt. Rondom de instelpotmeter zijn de waarden 10V, 12,5V, 15V, 18V, 20V, 22,5V en 24V te vinden. De "V" bij de getallen staat voor Volt. Wat er dan nog overblijft is een schroefkop. Mijn advies is om daar van af te blijven. Rondom de schroefkop zitten vier gaten. Achter twee daarvan zit een zwarte schroefkop van de schroef die de MOS-FET aan het koelblok bevestigd. Voor het geval dat er iets stuk zou gaan, maar gezien de uitvoering is dat bijna niet mogelijk.

Afbeelding
Links de DSR en rechts de meetopstelling

Testen
Ik had een meter mee besteld en met deze meter heb ik de waarden gemeten die rondom de instelpotmeter staan. Bij de meeste waarden is geen scherpe afbakening waarop je de pijl kunt richten, beetje meer naar links of rechts geeft dan dus een andere uitlezing. Bij het ontbreken van een streep als scherpe afbakening heb ik de pijl naar het midden van de tekst laten wijzen.
De waarde 10V is volgens de meter in werkelijkheid ±9V. 12,5V=±11V, 15V=±15,3V, 18V=±17,5V, 20V=±19V, 22,5V=±21,5V, 24V niet meetbaar. Bij 22V gaat de groene led dimmen omdat mijn Intellibox Basic 24,15 Volt afgeeft en er bij een hogere instelwaarde dan 22 Volt er dus geen verschilspanning overblijft van 2 Volt voor de MOS-FET's. Geeft ook aan dat de meter redelijk nauwkeurig meet! De rode led staat altijd aan, er is dus bij normaal bedrijf een zwak schijnsel zichtbaar. Dus de onderdelen zijn dus niet te heet, kun je natuurlijk ook voelen aan het koelblok. Als het wel te heet wordt gaat de rode led feller branden en omdat de led nu meer spanning krijgt zakt de spanning voor de aansturing van de MOS-FET's die dus gaan knijpen. De uitgaande spanning zakt. Met diodes alleen zoals wel eens wordt gesuggereerd red je dat niet.

Er is ook een nadeel te vinden en dat is dat er nergens een schroefgaatje zit voor het bevestigen. Ik heb mijn exemplaar met twee kleine drupjes Pattex repair gel op een plankje gelijmd en dat zit nu dus muurvast.

Welke DSR?, reken voorbeeld
De DSR heeft bestelnummer DSR_KK_kl en kost € 42,00 en dat is echt niet duur als je bedenkt dat een opgeblazen decoder bijna hetzelfde kost.
Dat is voor de 30W uitvoering. Die 30W (van Watt) is dus de waarde die de DSR kan "verstoken". De Intellibox Basic geeft 24,15Volt. De DSR wordt ingesteld op 14,15 Volt, er is dus een verschil van 10 Volt. We nemen die 30W gedeeld door 10 Volt geeft 3 Ampère. Een gedigitaliseerde BR64 met een Esu lokpilot verbruikt iets van 40mA, met 12 wagonnetjes wordt dat iets van 70mA. Voor schaal N is die 30W uitvoering groot genoeg. Maar mocht het zo lopen dat er wel een grotere nodig is, dan behoef je alleen maar een groter koelblok te kopen en wat warmtegeleidende pasta en je zet je oude systeem over op het nieuwe koelblok en je kunt verder.

Versturen duur?
De regelaar kwam in een klein doosje binnen. Het is stevig verpakt en het doosje, ontdaan van de post attributen, kan nog dienst doen voor wat anders. In het doosje van die kunststof schuimpjes als anti stoot en schud verpakking. Deze bende doet inmiddels dienst als doosjes opvuller in vvp verpakkingen. Bovenop een wagonnetje komt dan zo'n schuimpje en de wagon zit klemvast in het doosje. Ik had twee dingen besteld met een totale waarde van € 70,00. De uiteindelijke factuur was € 85,40. Ik heb € 2,50 betaald voor de verpakking en € 12,90 voor verzendkosten. Op het forum is een keer een opmerking gemaakt dat verzenden vanuit Oostenrijk erg duur is. Dat heb ik uitgezocht en het is niet duurder/anders dan in Nederland. Extra service kost extra geld en het pakketje is verzonden met "track and trace", zonder kost dat € 8,20 en "trac and trace" kost extra € 3,65. Bij elkaar € 11,85, maar het pakketje moet ook naar het postkantoor worden gebracht. Dus compleet verklaarbaar. Duur? In Nederland kennen we een grotere tarief differentiatie, in Oostenrijk is het tot 1kg en in Nederland kan ik kiezen voor tot 500 gram. Het pakketje weegt 400 gram. Van Nederland naar Oostenrijk kost dan € 9,00 en met "track and trace" € 10,20. Voor mij zijn dat gelijkwaardige tarieven, dus ik ben het met de steller, van het forumbericht dat opsturen vanuit Oostenrijk duur is, het niet eens. Ook het tarief voor de verpakking heb ik ontleed en ook daar kwam ik geen vreemde zaken tegen die het extra duur maakte. Kortom, de kosten zijn alleszins acceptabel. Zelf ophalen kan ook, maar dat is veel duurder.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie