Brouwerbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

Hallo,

Inmiddels ben begonnen met mijn eerste echte N spoor baan.

Ik rijd met periode V/VI. Ik zal sowieso Duits materiaal gaan rijden en twijfel nog of ik met Ns materiaal erbij ga rijden of Oostenrijks.
Het is de bedoeling dat ik digitaal ga rijden, ik heb bezetmelders in mijn plan verwerkt maar of ik ze al meteen ga aansluiten weet ik nog niet. Ik wil als centrale wel de z21 wit gaan halen. Ik heb al 1x DR4088 S88 en 1x DR4088RB voor de aansluiting op de z21. Ik zal nog ergens 2x de DR4088 moeten scoren met S88 uitgang.


Ik ben begonnen met de onderbouw en heb het baanplan 1:1 uitgetekend en daar ben ik het houtwerk op aan het uitzagen en uitleggen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding



BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Brouwerbaan

Bericht door BartenThomas »

Dat is een mooi plan!
Ik weet niet hoeveel hoger het kleine station komt te liggen, maar het lijkt mij nogal een (te) steil stuk van BL14 naar BL10.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

Onderste station ligt al op +40 mm en het station blok 14 ligt op +60, dus is maar een kleine stijging.
Het schaduwstation achter ligt als enige op 0mm.



BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Brouwerbaan

Bericht door BartenThomas »

Dat lukt dan wel.


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3598
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Brouwerbaan

Bericht door Schachbrett »

Straks zaagwerk!👍🏻


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Brouwerbaan

Bericht door Krab »

Mooi uitgezaagd die bogen ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

Baanplan is helemaal uitgezaagd en in grote lijnen opgehoogd. Doorrijdhoogtes komen overeen zoals gepland. De kurk op het stationgedeelte is gelegd en naar het 0 niveau( shaduwstation).
Afbeelding

Afbeelding

Ik twijfel alleen nog over de toekomstige bezetmelders, mijn baan is ontworpen en getest met itrain en traincontroller met 1 bezetmelder per blok. Werd me geadviseerd bij het schaduwstation wel 2 melders per blok toe te passen. Natuurlijk heb ik gelezen dat er ook mensen 3 melders per blok toepassen, maar het moet wel nog een beetje betaalbaar worden en de kleine nadelen voor lief nemen.
Afbeelding



Yentl
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 dec 2023 15:33

Re: Brouwerbaan

Bericht door Yentl »

Leuk om dit te volgen... Succes...



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

Kerstvakantie zit er weer op. Dat betekend ook weer minder tijd voor de baan. Inmiddels overal de kurk geplaatst en de brug globaal ingepast. Tevens de eerste banen uitgelegd en de nodige draden gesoldeerd( dit viel me uiteindelijk best mee)

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

Netjes boekbinders gelijmd. Ringleiding overal gelegd voor de rijstroom en alle aftakkingen verlengt. Volgende stap is de bezetmelders verlengen en aansluiten
Afbeelding



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

Alle bezetmelder draden van laag 0 zijn verlengt en aangesloten. Als ik de de 4088 alleen aansluit op de c|c aansluiting, kan ik dan wel handmatig testrijden? En is de diode brug in de bezetmelder dan wel actief? Dus de 1,4V volt verlaging op de baanspanning? Baan op diverse punten nog wat vastzetten en dan toch maar op zoek naar de eerste loc om komend weekend te gaan rijden. Morgen nog wat boekbinders vastzetten zodat ik de laatste loshangende draden netjes kan wegwerken.
Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

De eerste loc is binnen. Eindelijk kan het rijden beginnen!
Ns1601 met sound functie!
De eerste meters heeft hij gemaakt en alles rijdt goed zonder kortsluiting.
Echter op sommige punten als hij stilstaat heeft hij een mini zetje nodig om weer op te trekken.

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Brouwerbaan

Bericht door Ad_M »

FF goed inrijden (uurtje)
En de wielen schoon maken (geen schuurpapier!!!!) is helaas geen overbodige luxe, vanaf de fabriek zijn de wielen namelijk gebruind
Dat laagje (isoleert) zorgt er voor dit gedrag
Als dat "weg" is kruipt hij heel mooi :D
(is ook een draadje hierover geweest, zie https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?t=17712)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

Zal even mijn baan moeten doorleggen voordat ik hem een uurtje kan laten rondrijden. Inmiddels weer wat verder gevorderd.


Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

Inmiddels weer een hoop draden aangesloten. Verder de bovenlaag gelegd en het stationsgedeelte helemaal gelegd en aangesloten.

Wat teststukjes gereden, want rondrijden lukt nog niet, tot nu toe rijdt hij overal goed. Soms blijft hij op 1 punt stoppen bij de overgang naar een blok altijd op hetzelfde punt, klein zetje en dan gaat die weer, alles is schoon gemaakt. Langzaam krijgen we ook weer wat plek op de tafel, orde en netheid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



walter666
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 apr 2023 12:25

Re: Brouwerbaan

Bericht door walter666 »

Eendenreetx schreef: 09 feb 2024 17:36 Langzaam krijgen we ook weer wat plek op de tafel, orde en netheid.
Berg dan maar snel die locomotief van €300,- op.



walter666
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 apr 2023 12:25

Re: Brouwerbaan

Bericht door walter666 »

Mooie baan en layout, veel plezier met bouwen.

Gr. Walter



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

Ik ben tussen het baanleggen door aan het stoeien met mijn voorste en grootste station. Hopelijk kan ik hier station Roermond realiseren. Ik wil de perrons maken met de standaard nl perrons van markenburg. Nu heb ik de volgende opstelling gemaakt en tips zijn altijd welkom. Niet op ieder spoor hoeft een perron, wordt wellicht erg druk. Het enige nadeel van deze opstelling is dat spoor 2 vanuit boven gezien geen perron heeft ivm de smalte. Dit is juist het spoor dat komt vanuit het schaduwstation. Deze trein zal dus meteen doorrijden. De aangegeven maat tussen de sporen is de overgebleven maat. Dus hart spoor 10mm eraf tot perron.

In rood aangegeven vrije ruimte tussen sporen (uitgaande van vrije ruimte hart spoor -10mm).
Blauw is keuze standaard perron markenburg.


Afbeelding



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

Inmiddels de baan wat verlegd en het station probleem is opgelost. Links komt een perron en tussen spoor 3 en 4 komt een perron van 30mm. Spoor 2 wordt een doorgaand spoor. De perrons worden verbonden met de ondergrondse trappen van Markenburg.
Tussen het leggen van de baan wat aan het experimenteren met een stuk eps wat in de garage lag. De stukken gelijmd met een lijmpistool, waardoor ze iets beter te bewerken zijn met een stanleymes.
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Brouwerbaan

Bericht door WimC »

30 mm is best smal voor een perron


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brouwerbaan

Bericht door bpieters »

WimC schreef: 16 feb 2024 17:25 30 mm is best smal voor een perron
Valt wel mee denk ik : is toch 4,8 m in het echt.
Er zijn stations waar dat bij lange na niet gehaald wordt.
Bij mij op de baan zijn ze ook ongeveer die breedte en dat ziet er best wel natuurgetrouw uit.
Juist de brede perrons van bijv. 6 a 7 cm geven bij kleinere stations met een omgerekende maat van rond de 10 meter een vreemd beeld.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

Ik heb ook niet z’n hele grote baan. Dus om daar dan hele grote perrons toe te passen. Ben al blij dat ik toch redelijk wat baan heb kunnen neerleggen met nog een redelijk station gedeelte op dit oppervlakte. Als ik de plek en ruimte had gehad dan had ik inderdaad een maatje groter gekozen.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

Inmiddels was gaas geschoten om de opening dicht te maken en wat gipsverband aangebracht.
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Brouwerbaan

Bericht door WimC »

Eendenreetx schreef: 16 feb 2024 18:39 Ik heb ook niet z’n hele grote baan. Dus om daar dan hele grote perrons toe te passen. Ben al blij dat ik toch redelijk wat baan heb kunnen neerleggen met nog een redelijk station gedeelte op dit oppervlakte. Als ik de plek en ruimte had gehad dan had ik inderdaad een maatje groter gekozen.
Ik heb dat opgelost door een rondgaand dubbelspoor te maken (simpele ovaal) met een aftakkende zijlijn met een 'kop'station. Ik schrijf 'kop', omdat het station op zich wel redelijk groot is, maar fictief ligt maar 2/3 op de baan. Het is in zekere zin dus redelijk abrupt afgesneden.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Brouwerbaan

Bericht door Eendenreetx »

Ik zit sterk te denken om de dubbelsporige tunnel linksboven (oranje) weg te halen om toch een iets meer Nederlandse uitstraling te creëren. Het voornemen is om er alleen een heuvel/berg van te maken en alleen het spoor naar het schaduwstation (paars) een betonnen Nederlandse tunnelbak te maken. Weet iemand of hier kant en klare portalen van zijn? Ik krijg ze niet gevonden en anders maar zelf maken.
Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie