Wat zal ik doen???

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Wat zal ik doen???

Bericht door leon1965 »

Beste Allen

Ik ben de laatste weken aardig in de weer geweest met mijn baanplan en dit gaat het ongeveer worden.
2x dubbelspoor die elkaar kunnen kruisen zodat er afwisseling is tussen de binnen en buiten ring voor de treinen.
Doelstelling is om er permanent 4 treinen onderweg te hebben, en eentje die een stop maakt op het industrie spoor, langs de loods of diesel opslag of onder de laadbrug
Afbeelding

Ondertussen Marktplaats onveilig gemaakt en aardig wat analoge lokjes ( 12 stuks... :o ) en wagons staan nu regelmatig op mijn kleine test baantje de beentjes te strekken en op de Minitrix wielborstel met af en toe een druppletje W40 zodat ze ( weer) soepletjes lopen.

Ondertussen ook de topic mbt Dinamo en DCC doorgespit

Nu de besturing.... heb ik eigenlijk twee opties die me aanspreken..Dinamo met Itrain of DCC ( Z21 of equivalent) met Itrain.
In het eerste geval ben ik daarna afhankelijk van 1 leverancier, en dan de vraag of, gezien het puur een blok besturing systeem lijkt te zijn, ik wel een route per specifieke trein kan maken. Ik bedoel daarmee dat ik een specifieke trein een specifieke route kan laten volgen. en weer een andere trein een andere route. Ik wil bijvoorbeeld geen passagierstrein laten stoppen op het industrie spoor langs de goederenloods
Indien ik kies voor de DCC + Itrain optie ben ik gedwongen om alle locjes van een decoder te voorzien maar heb ik, please correct me if i'm wrong, meer mogelijkheden qua dienstregeling gezien dit per loc gebeurt.
Wat zouden jullie mij aanraden ?( het financiele plaatje zal als ik me goed heb ingelezen weinig verschil maken)

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest
Alvast Bedankt voor jullie input
Laatst gewijzigd door leon1965 op 15 jan 2024 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door BramvanLeeuwen »

Hoi Leon,

Het ombouwen van lokjes zal niet in een keer gebeuren, maar lok voor lok. Alles in één keer digitaal laten rijden is, zou ik denken, bijkans onmogelijk. Er kunnen in iTrain locs digitaal rijden naast locs die analoog rijden. Ik rijd zelf met iTrain maar ken andere systemen zoals Z21 niet. Ik heb zelf mijn locs successievelijk digitaal gemaakt. Zelf ombouwen van locs is een heel werk, maar wel een leuk werkje, en natuurlijk veel en veel goedkoper dan laten ombouwen.

Het argument dat je met iTrain geen dienstregeling per lok zou kunnen maken snap ik niet zo goed. Bij mij heeft iedere lok zijn eigen dienstregeling. Ze kunnen alleen ook op de dienstregeling van een andere lok lopen. Je kunt een oneindig aantal dienstregelingen in iTrain aanmaken volgens mij, alleen beperkt door de capaciteit van je computer.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door leon1965 »

Ik doelde op Dinamo vs DCC. Itrain is het probleem niet, daar is alles in te programeren. De vraag is echter: Gaat Dinamo deze de treinen herkennen? Met het DCC protocol heeft iedere loc zijn decoder en dus adres dus wordt "apart" aangestuurd, maar Dinamo in combinatie met analoge locs daartegen ?????????


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door maarten »

De intelligentie zit niet in de hardware (Dinamo) maar in de software (Koploper, iTrain, etc.). Bij Dinamo is de baan opgedeeld in stukken (blokken), ieder stuk kan òf analoog òf dcc aangestuurd worden. Analoog en digitaal rijdt met Dinamo gelijktijdig op je baan maar nooit in hetzelfde blok. De software houdt bij waar een willekeurige loc is, niet de hardware (Dinamo). De hardware signaleert wel de aanwezigheid van een loc dmv stroom detectie en meldt dit terug naar de software.

De hardware is het gereedschap maar de software heeft de brains.

Nog een misverstand, dcc werkt met omroepberichten, alle locs ontvangen alle berichten. Alleen staat in het bericht voor wie het bericht bestemd is. Alleen de geadresseerde loc (decoder) onderneemt echter actie. De rest negeert het bericht wat niet voor hem is.

Omdat elke analoge loc op zijn eigen stukje baan rijdt, kan elke analoge loc individueel 'bestuurd' worden. Dat is het interessante van een systeem als Dinamo. Meerdere analoge en digitale locs gelijktijdig op je baan laten rijden, onafhankelijk van elkaar.

Bijkomend voordeel van Dinamo is dat áls er een kortsluiting is, alleen dat betreffende blok uitschakelt en niet je hele baan.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

BasG
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2022 10:05

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door BasG »

Dinamo is zowel DCC als analoog. Dus geen vs DCC maar en en
Ik gebruik dinamo met itrain. Je kunt zelfs nog DTS iTrain remote bij aanschaffen waarmee je via itrain met dinamo en een handregelaar analoge treinen kunt rijden. Daarnaast kun je ook DCC rijden. Dinamo wisselt per blok als je gemixt rijdt.
Maar dit alles heeft wel een behoorlijke stijle leercurve als je het mij vraagt. Dat is zeker iets om rekening mee te houden.
Verder kun je met iTrain meerdere treinen eigen routes laten rijden incl stops etc.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door leon1965 »

Beste Bas, Marten
Heel erg bedankt voor jullie input. Als Itrain icm Dinamo mij de mogelijkheden biedt die ik voor ogen heb, hebben we een winner. Dit bespaart me ( voorlopig) het inbouwen van decoders. Wordt binnenkort een rondje Ermelo en eens ter plekke er aan te snuffelen


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door maarten »

Dinamo is geen goedkope oplossing maar ideaal als je nog veel analoge locs hebt. Ook voor verenigingen fijn dat alle leden hun locs een keer een rondje kunnen laten rijden, ongeacht of ze analoog of digitaal zijn. Ermelo is ook bekend met Dinamo en kan je er veel over vertellen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door shoven »

Er zijn vele draadjes met de vele overwegingen die langs komen bij de keuze voor een systeem.

De afweging om analoge locs te kunnen blijven gebruiken is er een. Je kunt er ook voor kiezen er een decoder in te (laten) zetten. Ik begrijp dat ze ook bij Dinamo mooier rijden met een decoder, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.
De kosten van de verschillende systemen is een andere. Als je Dinamo afzet tegen 'reguliere' DCC-systemen als een ECos, Z21 of DR5000 met alles wat daar bij hoort (wissels aansturen, bezetmelding, seinen aansturen etc) zie je grote prijsverschillen, die er o.a. in zitten hoe groot je baan is en hoeveel treinen je wilt laten rijden. Maar ook tussen merken zie je grote prijsverschillen. Vergelijk de prijs van 16 bezetmelders maar eens tussen Yamorc of Floodland en een merk als Esu of Uhlenbrock... goed oriënteren loont.

Tegenwoordig is met Arduino ook erg veel te realiseren, voor een habbekrats. Zeker als je zelf een beetje handig bent een reuze interessante optie. Vergelijk de prijs van een DCC Next maar eens met een OC32.

Daarnaast zijn er nog hele andere afwegingen. Is goede service heel belangrijk? Op dit forum vind je veel informatie over de mate van service die de verschillende leveranciers bieden. En wil je keuzevrijheid? Voor zover ik weet is er 1 fabrikant van Dinamo-spulleboel. Ben je voldoende verzekerd van continuïteit als die ermee stopt? Kun je over naar een ander merk als het toch niet bevalt en werkt dat dan met de spullen die je al hebt?
Enzovoorts.
Zelf zou ik niet met huid en haar aan 1 fabrikant vast willen zitten.

Zet vooral op een rijtje wat voor jou belangrijk is en hoe de verschillende opties daarop scoren. Plus of je portemonnee het aankan. :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door Marksintpancras »

:D 1 ding over Dinamo, ik heb het nu 10 jaar in huis.

Nog nooit een nieuwe centrale gekocht daarna ivm de oude kon de nieuwe functies en sounds op de decoders niet aan.
Bij Marklin heb ik al de CS2 nu de CS3 voorbij zien komen, en update van zo'n ding gaat ook niet altijd lekker 7(8)7 van zo'n CS.

Tja, en de de prijs van een OC32 vindt ik echt wel mee vallen. Zeker als je servo's gaat aansturen met een DCCnext ivm OC32.

Want 2 DCCnext = 1 OC32, en het is een appel en peer vergelijken.

Wat voor mij geldt is dat ik een vrij grote baan wilde bouwen, met vele blokken en seinen. De betrouwbaarheid van de hardware systeem was voor mij de belangrijkste reden om voor Dinamo te kiezen 10 jaar geleden.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door Onmogelijkhier »

Waarom is 2 DCCnext 1 OC32?
Sorry maar ik ben niet zo bekend met al die termen enz.


Groeten Marcel V

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door Marksintpancras »

Onmogelijkhier schreef: 13 feb 2024 19:52 Waarom is 2 DCCnext 1 OC32?
Sorry maar ik ben niet zo bekend met al die termen enz.
Een OC32 heeft 32 uitgangen en een DCCnext heeft 16 uitgangen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onmogelijkhier
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door Onmogelijkhier »

Oh op die manier. Zelf heb ik een CS-EX dat ook met Arduino werkt en gebruik daar een okkie8 bij die dingen kosten bijna niets.


Groeten Marcel V

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door TonN »

Het is maar net waar je kennis ligt en hoe groot je portemonnee is.
Leon's baan is met een 6 trafo's prima te besturen. Snel te maken maar met weinig beveiliging en seinen. Wel goed te begrijpen.

Wil je het mooi maken gaat het geld kosten en moet hij ook aardig in de digitale wereld duiken. Nadeel is dat je nog een hobby erbij hebt.

Als hij het mooi wil maken, zonder dat het geld kost, moet ie nog meer in de digitale wereld duiken en in de electronica. Dan heb je dus nog 2 hobby's erbij. Misschien 3 als je ook nog zelf gaat programmeren.

Even een paar prijzen voor als je zelf gaat solderen.
1 voeding voor 1 blok: 5 a 10 euro.
1 treindetector naar TTL:1 euro.
Vanuit arduino 1000 sein-ledjes aansturen: 20 cent per ledje.
Vanuit arduino een treinvoeding aansturen. De eerste 20 euro. Volgende 10 euro.
Hang me er niet aan op, maar veel zal het niet schelen.

Maar het draait om tijd, geld en kennis.



bord4kop
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door bord4kop »

Het is inderdaad maar net wat je wil.

Als je zelf actief jouw baan wil besturen zou ik eerder investeren in elektrische wissels met schakelaars. Dan kun je ervoor zitten en alles met trafo 's laten rijden.
Maar als je -net als ik- liever de treinen vol automatisch wil zien bewegen.. dan zou ik investeren in digitaal (centrale en -loc- decoders) en een programma op de PC.
En in dat geval zijn er meerdere keuzes; alles (zelfbouw) met Arduino o.i.d. is goedkoper. Maar zoals gezegd; dan heb je er waarschijnlijk wel een hobby bij :mrgreen:

Mijn persoonlijke ervaring:
Koop direct een Z21 (zwarte dus) en iTrain. Daarmee kan ik tot nog toe alles aansturen (ik heb Uhlenbrock, Roco, Litfinski en dccnext schakeldecoders door elkaar, werkt allemaal prima).
Concentreer op een goede baan op een goede ondergrond, leg en test de rails goed. Bespaar niet op onderdelen.


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door Momfer »

Ik zie in het eerste bericht 12 analoge lokjes. Dat brengt wat gewicht in de schaal, want als je DCC gaat heb je 12 x de kosten van een decoder. Ga uit van een goedkope decoder zonder geluid en je zit op pakweg 25 euro per lok erbij; totaal 300 euro (mits je het zelf inbouwt!!!).

Weet je al dat je ook geluid in de lokjes wilt hebben wordt dat uiteraard veel duurder, maar dat heb je dan ook als je analoog wilt blijven (analoog+geluid)

Is geluid geen wens, dan is de (minimaal) 300 euro een besparing wanneer je dinamo gaat gebruiken.

Verder gaan de kosten ongeveer gelijk op (blokken/detectie/etc), maar met DCC kun je die stukje bij beetje maken, bij Dinamo zul je toch minstens je blokken en detectie (lees de TM-44's en CD16's) moeten aanschaffen voor de baan.

Zelfs als je voor zelfbouw gaat en deze met iTrain wilt besturen, heb je het toch al gauw over honderden euro's voor een baan als deze.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door Hube »

Leon,
Volgens mij moet je de ui langzaam pellen;
Je geeft in jouw opening post aan dat je automatisch wilt kunnen rijden met veel mogelijkheden voor routes, treinen etc..
Dat is voor mij een no-brainer: iTrain !
Dan kiezen tussen Dynamo of DCC.
Dynamo met de mogelijkheid om analoog en digitaal door elkaar te rijden maar een flinke learning curve en misschien maak je niet gebruik van alle mogelijkheden die digitaal rijden biedt. Maar je kunt nog het ombouwen van jouw locs naar digitaal nog even uitstellen…
(Ik heb geen ervaring met dynamo)
Of puur DCC. Dan moet je wel jouw locs ombouwen maar je krijgt een wereld aan opties voor centrales, locdecoders, wisseldecoders, bezetmelders.
En je kunt het allemaal door elkaar gebruiken. Prijzen verschillen ook sterk afhankelijk van de keuze tussen bijvoorbeeld op Arduino gebaseerde componenten (ArCoMoRa) of van ESU of YaMoRC.
Zelf ben ik begonnen met een Multimaus en het ombouwen van mijn soms 60 jaar oude Minitrix locs. Later overgestapt op de z21 (wit), de baan uitgebreid en iTrain aangeschaft. Ik gebruik componenten van Digikeijs, Rosoft, Arcomora, DTS, etc. voor wissels, bezetmelders, seinen. Ik heb 15 treinen op mijn baan staan en kan er met ca. 4 à 5 tegelijk rijden.
Dus, resumé, mijn advies:
Ga er vanuit dat je op termijn iTrain gaat gebruiken.
Om een keuze te maken tussen Dynamo of alles DCC; ga eens praten bij DTS of ergens anders waar ze er verstand van hebben. Investeer desnoods in een workshop en begin klein. Bepaal ook wat je het leukste vindt in jouw hobby, de soldeerbout, de computer, het zien rijden, rangeren, scenery…
Succes met jouw keuze(s),
Groetjes,
Gerard

PS.: Digikeijs en Rosoft bestaan inmiddels niet meer


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door Peter »

Dinamo.... :)

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door Hube »

Dinamo !! 8)7
Zoals ik al zei, “ik heb er geen ervaring mee”

Grrr.,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4484
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door spoor65 »

eigenlijk is er ook op deze vraag, maar 1 antwoord nodig.

wat je vooral moet doen, is geen overhaaste beslissing maken, maar vooral veel oriënteren, lezen, b.v de vele info op https://www.nproject.org/nl/ , proberen systemen te bekijken bij anderen.
vooral er de tijd voor nemen.
Deze hobby is een prachtige hobby, we kunnen heel lang discussiëren over wat duurder is en wat goedkoper is,
over wat ik fijn vind werken of wat piet, klaasje, of wie dan ook, als voorkeur heeft.

het belangrijkste blijft, waar jij je het beste bij voelt.
Elk systeem heeft zijn voor en nadelen.

Alleen zelf onderzoeken wat bij jou past, geeft uiteindelijk de juiste voldoening.
Je kunt morgen, op basis van wat anderen zeggen, een systeem kopen, maar het wordt alsnog een duurdere aankoop, als je er achter komt, dat je eigenlijk toch beter die andere keuze had kunnen maken.

kijk ff wanneer er infodagen zijn, b.v. houten digitaal of wanneer dts ermelo weer zijn infodagen houdt.

Dat soort dagen zijn een bron van informatie.

informatie die je nodig bent om tot de juiste keus te komen voor jezelf.

mvg Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door leon1965 »

Ik ben nu 3,5 maand lid van dit forum en daarvoor ook al heel veel gelezen over de diverse systemen ( software en hardware matig)
Ik was in den beginne gecharmeerd van Koploper ( de Nederlandse lekker goedkoop :mrgreen: ) maar naar mate het lezen vorderde ging toch steeds meer mijn interesse over naar I-Train.

Gezien ik ( voorlopig) alleen analoge locs heb lijkt eigenlijk Dinamo de oplossing voor mij. ( OMG wat een buk leesvoer..hier en elders op het www)
Ik ben sws van plan om zeer binnenkort een ritje naar Ermelo te maken en bij DTS alle vragen te stellen die ik wellicht al beantwoord heb gehad tijdens het lezen, maar van de bron het bevestigd hebben vindt ik wel zo veilig. En ook daar mijn boodschappenlijstje definitief te maken.
De investering wil ik graag éénmalig doen.
Het prijskaartje is even iets minder van belang. Ik heb mijn totale 1/14 RC truck hobby verkocht ( 5 trucks en 7 opleggers) en dat heeft toch een mooi bruto maandsalaris opgebracht

Dit forum en de site van Nproject zijn goud waard qua informatie, kennis en ervaring. En ik wil jullie allen heel hartelijk danken voor jullie input en ontvangst.

toch nog even een plaatje van het baanplan


Afbeelding



Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door Peter »

Leon, als je Dinamo gaat gebruiken dan ga je daar geen spijt van krijgen. Ik was een van de vroege gebruikers, inmiddels na jaren met Dinamo gebouwd en gereden te hebben, ben ik overgestapt naar volledig digitaal.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4484
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Wat zal ik doen???

Bericht door spoor65 »

Leon,

Een goede keus om een ritje naar Ermelo te maken, Martin en zijn team kan jou goede info geven.
wel raad ik je aan om een afspraak te maken, wanneer je komt. zodat je ook zeker weet dat ze ook veel tijd voor jou hebben.

Met een afspraak plannen ze voldoende tijd in voor duidelijke uitleg.

mvg Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie