Brawa 63101 E44 019 (DRG uitvoering)

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Brawa 63101 E44 019 (DRG uitvoering)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Historie/achtergrond
De ontwikkeling van de E44 komt voort uit eigenlijk het mislukte idee om de aandrijving van de stoomlocomotief over te brengen op elektrische locomotieven. Als je de literatuur er op na slaat, dan lees je eigenlijk overal dat dit soort systemen niet beviel. Voor eigen rekening en risico ontwikkelden drie locomotief fabrikanten in 1930/1931 een nieuwe locomotief. De E75 werd gebruikt als uitgangspunt, maar dan met meer trekkracht en ook een hogere snelheid om personentreinen te kunnen trekken. Door de steeds verdere verlaging van het motorgewicht konden draaistellen uitgevoerd worden met een zgn "tramophanging", de motor zit dan aan de assen vast en aan het draaistel (Tatzlagerantrieb). Fabrikant SSW ontwikkelden hun eigen E15 en E16 door naar de E44 001. BMAG en MSW bouwden de E44 101 en BMAG en BEW bouwden de E44 201. De laatste beviel niet en viel in de keuze van de DRG af. De E44 101 kreeg nog een vervolg van nog eens twee maal vier stuks en werden later vernummerd tot 501-509 om ruimte te maken voor de opvolgers van de winnaar E44 001. In totaal werden uiteindelijk 175 locomotieven naar voorbeeld E44 001 geleverd over een periode van 12 jaar. De locomotief moest op alle geëlektrificeerde trajecten van de DRG ingezet kunnen worden. Er moest rekening gehouden worden met;

1200t goederentrein op een 5‰ helling
900t goederentrein op een 10‰ helling
700t reizigerstrein op vlakke trajecten.

De eisen werden;
2000t goederentrein op vlakke trajecten met een snelheid van 75km/u
1190t goederentrein op een 5‰ helling met een snelheid van 65km/u
920t goederentrein op een 10‰ helling met een snelheid van 50km/u en
700t reizigerstrein met 90km/u

De locomotief voldeed aan de voorwaarden en werd door de meervoudige inzet door het personeel bestempeld als "Mädchen für alles". Pas in 1991 werden de laatste exemplaren afgedankt. De maximale snelheid werd vastgesteld op 90km/u.

Het model
De locomotief zit goed verpakt in een schuifdoos van licht karton met daarin twee opgevouwen handleidingen om een plastic doosje dat meer bekend is. Het plastic doosje bevat een stuk papier dat alle wanden en de bodem bedekt met daar tegenaan een soort hardschuim. Daarin zit dan een plastic houder die in twee delen is. Tussen de twee plastic delen zit de locomotief geklemd. De plastic delen klikken via een soort pen en gat systeem op elkaar. In een van die houders een plastic zakje met luchtslangen, treden en koppelingshaak. Het is allemaal super klein. Op de bodem van de plastic doos nog een plastic zakje met twee beugels en een handleiding voor vlak voor de wielen. Al deze zaken zijn bedoeld voor als de locomotief als vitrine model ten toon komt te staan.
Er worden twee handleiding meegeleverd in de talen Duits en Engels. De inhoud van de handleiding in boek/bladvorm is; Inleiding, In gebruik nemen van de locomotief, Voedingsmogelijkheden van de locomotief met functies, Analoog bedrijf, Digitaal bedrijf, Wijzigen van instellingen voor digitaal bedrijf, Instellingen wijzigen met DCC, Wat kan worden gewijzigd?, Hoe worden instellingen gewijzigd?, Decoder-Reset, Instellingen wijzigen met SelecTRIX centrales, Instellingen wijzigen in SelecTrix 1, Instellingen wijzigen in SelecTRIX 2, Decoder-Reset (alleen SX2), Verdere informatie, Ondersteuning en hulp van BRAWA klantendienst, Programmeertabel belangrijkste CV's, Programmeertabel belangrijkste parameter. De andere handleiding heeft een vreemde vorm, meer een A4'tje overdwars en dat 3x en A5 hoog. Duits en Engels door elkaar. Veel tekeningen, een lijst met onderdelen en bestelnummers, een lijst met functies voor de modellen met geluid. Hoewel goed bedoelt, ik vind de tekeningen niet echt duidelijk, maar misschien ligt dat aan mij. De functies gaan van F0 t/m F22. Met F5, F6 en F7 kun je de verlichting regelen of voor of achter aan of uit moet en met F7 de bovenste lamp. Dat hele circus wordt met F0 aan of uit gezet. Met F1 wordt het hoofdgeluid aan/uitgezet. Met F2 krijg je een kort signaal en met F3 een lang signaal. F4 rangeer instelling. En zo gaat het verder.
De maximale spanning is 30Volt en bij analoog bedrijf staan de nodige waarschuwingen dat de toegevoerde spanning zuivere gelijkstroom moet zijn. Sommige regelaars hebben een puls-breedte modulatie (PWM) en daar kan het systeem niet tegen.

Afbeelding
Het model van de E44 019

Het model ziet er goed uit, maar ik heb toch nog wel een puntje van kritiek. De grote opschriften zijn scherp, de kleinere opschriften niet leesbaar en de hele kleine opschriften niet scherp of gewoon een soort van gekleurde streep. De draaistellen zien er correct uit, echter door het laten doorlopen van de trappetjes is de draaicirkel beperkt. Er zijn erg veel details los opgezet en deze zijn van een buigzaam plastic zodat afbreken niet zo snel zal gebeuren. Door de, in mijn ogen, veel sterkere detaillering kun je deze E44 niet zetten naast de E44 van Minitrix. Mijn kritiek is voor de pantografen, die zijn té en daardoor werkt het niet lekker. Ze gaan niet zo hoog, inklappen is voor mijn gevoel zeuren en dan staat het scheef. Ik vind ze ook niet mooi, te rommelig. Ik heb het idee dat je er nog even langs moet met een tangetje om alles voorzichtig recht te buigen. Is dit nu te filigrain? Onduidelijk is ook of ze werkend zijn, ik wordt niet echt wijs uit de tekening. Het model wordt op vier assen aangedreven en in elk draaistel is één wiel voorzien van rubber.

De testrun
Het model rijdt erg soepel, heeft goede rijeigenschappen en meer dan genoeg trekkracht. Wel is dit model ontworpen om op een digitale baan te rijden, analoog kan, maar is meer een noodoplossing of zo. Het model weegt 71 gram. De locomotief is beproefd op mijn stokoude testbaan en op mijn trekkracht testbaan. De stokoude testbaan heeft allerlei rariteiten, er zit een boog in met een radius <R1(182), R1(194,6) en R2. Verder twee meegebogen wissels R1/R2 met de scherpe kanten tegen elkaar. Bogen die direct aansluiten op een Engels wissel. Allemaal ingrediënten waarop een locomotief of wagon soms de mist in kan gaan. Deze locomotief ging goed door de drie bogen, de twee meegebogen wissels op afbuigend was te veel, dit komt door de trappetjes waardoor de draaistellen niet nog verder kunnen meedraaien en dus een ontsporing. Het Engels wissel wordt zonder problemen genomen, wel is de loop onrustig over dit wissel.

Op de trekkracht testbaan is er getest op analoog en op digitaal bedrijf. Analoog wordt geleverd door de Fleischmann 6720 regelaar met een veel te grote stekkertrafo. Digitaal wordt geleverd door een Intellibox Basic met daarachter een DSR van AMW. Als monitor wordt een AMW meetsysteem gebruikt met een uitlezing in Volt en Ampère. De locomotief mocht eerst wat rondjes alleen rijden. Daarna werd er een testsleep aan de haak gehangen van 42 wagons. De tijd werd genoteerd en met een programma worden dan de snelheden uitgerekend.

Afbeelding
trekkracht testbaan

Die sleep wagons bestaat uit door mij afgekeurde wagons. Ik wil een periode II baan bouwen en daar horen dan geen wagons uit periode III of nog later op rond te rijden. Ook zijn er wagons van de verkeerde maatschappij die nog niet bestond in periode II. De wagons in kwestie zijn over het algemeen Roco wagons die destijds goedkoop in de aanschaf waren. Als je begint moet je wat, vandaar. Dus deze afgekeurde wagons kunnen mooi dienst doen als testsleep.

Digitaal
De DSR stond op de afregeling van 13,9Volt. Intellibox Basic op stap 28(maximum) geeft een snelheid van 96,89km/u, dat is ietsje meer dan in het echt. Met een sleep van 42 wagons (equivalent van 1260t) zakt de snelheid in tot 67,08km/u, dat is op 2,08km/u na bijna correct. De minimale snelheid waarmee dit sleepje nog vooruit komt is 1,57km/u (ja, dat lees je goed, nog geen twee kilometer per uur!) De Intellibox Basic staat dan op stap 1(minimum). De locomotief alleen rijd dan omgerekend 1,71km/u. De locomotief doet dan 1533 (alleen)/1670(met 42 wagons) seconden over een rondje (454,177cm) op de test baan en dat is super langzaam voor een model met 42 wagons als sleep!

Analoog
Geen woord in de handleiding over wat het maximum in analoog bedrijf is. De Fleischmann 6720 op maximum spanning van 15,06Volt ingesteld. De locomotief gaat met deze instelling omgerekend 145,34km/u over de baan, te hard, maar geen TGV. Met een sleep van 42 wagons (equivalent van 1260t) haalt de trein 104,64km/u, dat is veel harder dan in het echt. De regelaar teruggebracht naar ongeveer 12Volt. Met een sleep van 42 wagons rijd de trein dan 79,27km/u. De laagst haalbare snelheid met de locomotief alleen is 53,39km/u en met 42 wagons 34,42km/u. Als de regelaar nog verder wordt geknepen tot ongeveer 6,5Volt stopt de locomotief erg abrupt. Het weer gaan rijden gebeurd ook erg abrupt en dat kan toch wel anders denk ik zo. Duidelijk is wel dat het er op zit, meer voor de vergissing en dan gaat ie niet stuk. Pas met digitaal worden de fijne kwaliteiten van deze locomotief zichtbaar.

Het rapportcijfer
In het verleden zijn er al testen geweest waarbij rapportcijfers werden gegeven. Ik ben daar met de maker van toen nog mee bezig. In mijn huidige opstelling kom ik tot het volgende;

Details 10,00
Bouwkwaliteit 9,14
Bedrukking 6,00
Loopeigenschappen 10,00
Snelheid 8,33
Trekkracht analoog 8,33
Trekkracht digitaal 8,33
Totaal indruk 10,0

Door de manier van noteren in een rekenprogramma wordt enige subjectiviteit onderdrukt omdat genoemde onderdelen bestaan uit meerdere meetpunten. Er zijn wat zaken die een verklaring behoeven. Bij bouwkwaliteit zijn de pantografen beoordeelt met een 0,6 ipv 1. Het waarom, zie boven. Ik vind verder de tekeningen niet erg duidelijk, dus 2,8 ipv 3. Bij bedrukking is de score gemiddeld met een 3. Het had beter gekund en het kan ook beter als ik E44 bekijk van andere merken. De analoge snelheid is beoordeelt met een 2 ipv 3 vanwege de abruptheid bij het starten en stoppen op een lage spanning. Bij trekkracht scoren analoog en digitaal een 5 ipv een 3. Dus 8,3 per onderdeel. Omdat trekkracht één onderdeel is is de score dus 2 x 8,33=16,66 en dat is hoger dan 10 voor als je in rapportcijfers van 1 tot 10 denkt. Alles bij elkaar komt uit op een 10,02, het is een beul van een locomotief.

In de DRG periode werd 600 ton gezien als maximum last voor in de bergen. Ik moet nog gaan zien of dit op hellingen echt problemen geeft. Het zijn 22 wagons minder dan de test en de wagons zijn allemaal uit vrij recente producties en zullen dus lichter lopen dan het sleepje wat ik er nu achter had gehangen en die allemaal van minimaal 35 jaar terug dateren. Dit sleepje van 42 wagons is ongeveer 270cm lang. Uit de test blijkt dat de locomotief daar geen probleem mee heeft.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie