Nieuw baanplan vraag

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Nieuw baanplan vraag

Bericht door Boudewijn »

Na jaren van afwezigheid wil ik weer gaan starten met een treinbaan, dit keer digitaal.
Ik ben nu eerst aan het rond kijken voor wat betreft baanplannen. Qua grootte naar wat ik had toen ik analoog reed.
Nu kwam ik op internet een interessant baanplan tegen wat mij erg aanspreekt.

Oké het station wat is opgenomen in het plan kan wat strakker, maar voor de rest is het iets wat ik zoek. Een station met draaischijf op het 1e niveau en rijbanen naar een 2e en 3e niveau. twee rijbanen op level O spreekt me zeer aan, een soort van paradespoor.

Waar ik echter niet uitkom is de situatie vooraan de baan aan de rechterkant. Daar lijkt een tweetal sporen naar het 1e niveau. Maar omdat je dan aan de voorkant al omhoog moet is het effect van de twee voorste rijbanen op niveau O lijkt me zo goed als weg. Of mis ik iets.

Andere wat ik nog niet kan plaatsen is het schaduwstation. vanzelfsprekend een niveau naar onder, maar het lijkt of de beide ingang en uitgangen aan de linkerkant van de baan liggen. Dat lijkt me niet handig,

Ik hoop dat iemand met mij wil meekijken. Bij voorbaat dank
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door Boudewijn »

Au niemand, tsja dat kan natuurlijk ook. Niet verwacht


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Okay, begin eerst eens je plan te presenteren zonder al die nummertjes, want dat maakt het zicht en de beoordeling niet beter. Nummertjes komen later wel, eerst het globale plaatje. Als ik het zo lees krijg ik het idee dat het plan niet door jou is uitgedacht, dat geeft niet, maar kan wel een probleem worden. Het is vrij logisch bij het omhoog of omlaag gaan naar een ander niveau omdat in een van de hoeken te doen met een helix. Alleen is het in je plan niet duidelijk wat topniveau is, wat het schaduw station is en wat er mogelijk nog tussen zit. Daarbij moet je ook een hoogteplan hebben met daarbij hoeveel ruimte tussen de niveaus, je moet er immers nog wel bij kunnen. Lengte mooi, breedte is mooi als je de baan van alle kanten kan benaderen. Als dat niet zo is dan is 120cm te breed en dus niet zo mooi. Als de nummertjes er uit zijn kan ik ook kijken of er geen probleem situaties in zitten.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door Boudewijn »

Nummertjes weghalen, lol. Nee dat heeft geen meerwaarde.

Geen plan wat door mij is bedacht. Zie mijn intro

1e plaatje is de O lijn, 2e plaatje is de baan 6 cm hoger, 3e en 4e plaatje weer 6 cm hoger. Dat is allemaal niet zo spannend.

Schaduwstation is niet als plaatje bijgevoegd zit dus op min 6 of min 12 cm. Ik wil eerst begrijpen waarom de beide sporen naar het schaduw station allebei links van het speelveld zitten

Bereikbaarheid is voldoende, ook m.b.t. de bereikbaarheid tussen de levels en dus over de opbouw van de tafel. Mijn startvragen blijven dus nog even staan.

Maar bedankt voor je reactie, dat kan ik waarderen


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door WimC »

Schaduwstation zal als een keerlus zijn uitgevoerd.

Op het bovenste niveau, aan de rechterkant draait het spoor onder zichzelf door. Die helling lijkt me erg steil.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1087
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door bpieters »

Om het probleem aan de voorkant op te lossen zou je de binnenste 2 sporen hellend omhoog naar het station kunnen laten lopen ipv de buitenste sporen.
Dus binnen en buiten omwisselen.
Het station schuift dan ook iets op uiteraard.
Ik zou trouwens de 4 sporen niet samen laten komen met de wissel vebinding links maar als aparte sporen in een lus als schaduwstation laten gaan.
Dat vereenvoudigt de beveiliging aanzienlijk.



Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door Boudewijn »

Bert. Eens met je opmerking over die wissel. Die wisselverbinding links in de tunnel om die 4 sporen naar 2 te brengen leek me ook al niks. Dat is vragen om problemen.
Je zou inderdaad het omhoog laten gaan bij de voorste sporen kunnen omdraaien. Maar zoals je al schrijft schuift het station ook daarmee op. Ik heb naar mijn gevoel daar al weinig ruimte voor bebouwing. Dat wordt daarmee nog minder.

Wim je hebt gelijk. Dat met die lus daarboven ik had nog niet eens gezien. Dat zal op het 3e niveau erg steil worden. Niet bij stilgestaan. Moet eens ff gaan rekenen hoelang die bocht is. Voor het gelijktijdig laten zakken van de baan. Denk inderdaad als ik dat nu zo zie dat dat niet gaat lukken daar.

Hmm toch maar eens naar aanpassingen gaan kijken. Ik had al bedacht om van de 4 sporen vooraan er 2 te maken. Maar daarmee alleen kom je er niet


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Er zitten nog wel meer problemen in het ontwerp, maar ja, de cijfertjes staat een goede beoordeling in de weg. Wat is de link voor dit plan? Niveau 3 en 4 liggen gelijk of is niveau 3 6cm en niveau 4 nog een keer 6cm?


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1087
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door bpieters »

Zaunkönigs Bahn schreef: 27 jan 2024 21:56 Er zitten nog wel meer problemen in het ontwerp, maar ja, de cijfertjes staat een goede beoordeling in de weg. Wat is de link voor dit plan? Niveau 3 en 4 liggen gelijk of is niveau 3 6cm en niveau 4 nog een keer 6cm?
Het stationsgedeelte heb ik sowieso nog niet bekeken ivm leesbaarheid op mijn tablet dus daar zal idd ook nog wel wat aan mankeren.
Als je het station niet wil verplaatsen maar wel de sporen omdraait zou de boog vanaf het station meer naar rechts kunnen met een boog en tegenboog.
De lus bovenin gaat dan niet meer lukken vrees ik maar dat was toch al een vraagteken.
Een kopstation aldaar is dan een optie.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door WimC »

Zo te zien ligt er heel veel spoor in het zichtbare gedeelte en heb je weinig ruimte voor landschap en scenery.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door Boudewijn »

Ja dat denk ik eigenlijk ook. Is wel jammer, want ik wil wel ruimte voor landschap en scenery hebben. Dan valt dit ontwerp in deze vorm dus af. Ik zal weer eens verder gaan zoeken naar een geschikt baanplan. Er zelf eentje ontwerpen is mij niet weggelegd. Ik word al snel tureluurs van die softwareprogramma's. Mocht iemand een mooi voorbeeld hebben liggen dan hoor ik dat graag.
Gaat dus om 3,5 x max 1.22. Station op 1e level . paradespoor op lvel O daarvoor. Mogelijkheid tot rangeren naast de reguliere hoofdsporen. Ach ja moet lukken, lol


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door PaulRoman »

Kijk hier eens voor wat inspiratie: https://www.moba-trickkiste.de/wie-mach ... laene.html
En zo zijn er nog wel een aantal aardige sites te vinden.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1087
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door bpieters »

Boudewijn schreef: 28 jan 2024 20:14 Ja dat denk ik eigenlijk ook. Is wel jammer, want ik wil wel ruimte voor landschap en scenery hebben. Dan valt dit ontwerp in deze vorm dus af. Ik zal weer eens verder gaan zoeken naar een geschikt baanplan. Er zelf eentje ontwerpen is mij niet weggelegd. Ik word al snel tureluurs van die softwareprogramma's. Mocht iemand een mooi voorbeeld hebben liggen dan hoor ik dat graag.
Gaat dus om 3,5 x max 1.22. Station op 1e level . paradespoor op lvel O daarvoor. Mogelijkheid tot rangeren naast de reguliere hoofdsporen. Ach ja moet lukken, lol
Ontwerpen kun je zonder software simpelweg met schrijfblok en potlood.(en een gummetje :D )
Zo heb ik voor het pc-tijdperk honderden ideeen en plannen getekend.
Hoeft in eerste aanleg niet eens op schaal maar later als iets bevalt en je wilt het verder uitwerken dan wel natuurlijk.
Dat zelf iets ontwerpen vond ik leuker dan een bestaand iets namaken.



Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door Boudewijn »

Ja dat is waar. Dat heb ik vroeger ook genoeg gedaan. Maar daardoor weet ik dat dat onderdeel niet aan mij is besteed. Die databank had ik al doorgespit. Helaas niet iets kunnen vinden. Maar goed, zoekt en gij zult vinden werd mij altijd verteld. Dus ik zoek nog even verder. Tips blijven welkom, mooi baanplannen bij het formaat wat ik zoek ook, lol


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1087
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan vraag

Bericht door bpieters »

Zelf zoeken is de enige optie denk ik.
Tips voor een baanplan blijven toch een kwestie van persoonlijke voorkeur.
En er staan heel veel baanplannen op internet.


Plaats reactie