Raum Zellen System

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Raum Zellen System

Bericht door MarcoTrix »

Raum Zellen System

Afbeelding

Wat hebben alle huisjes op mijn test-treinbaan met elkaar gemeen? Om te beginnen zijn ze van oorsprong ontwikkeld en geproduceerd door VERO uit de voormalige DDR. Veel van deze huisjes zijn uiteindelijk in de collectie gekomen van Auhagen en worden nog steeds geproduceerd.
Officieel zijn de huisjes in schaal N, maar ik durf dat in twijfel te trekken. Op basis van dezelfde Raum Zellen (ik kom hier op terug) worden er ook huisjes in schaal TT geproduceerd. Zo staan de Auhagen 13315 vakantiehuisjes bij Auhagen als TT bouwpakket te koop, in de oude VERO catalogus uit 1973 worden ze als N bouwpakket verkocht. Ik denk ongeveer aan hetzelfde principe als Plasticville uit Amerika, dat het midden houdt tussen S en 0 schaal.

Binnen VERO / Auhagen nemen deze huisjes nog een andere bijzondere plaats in. Alle huisjes zijn opgebouwd uit Raum Zellen. Dit Raum Zellen System bestaat uit rechthoekige bouw elementen met ramen en deuren, in diverse vaste maten. De afwerking van deze Raum Zellen kunnen gepleisterde muren, houten muren of vakwerk muren voorstellen. De versie met houten muren wordt helaas niet meer gemaakt. Alle ramen, deuren en garagedeuren worden geproduceerd in een aantal vaste maten, en dat geldt ook voor de daken. Er zijn platte en schuine daken, met dakpannen of leien. De bodemplaten van de vrijstaande huisjes zijn alle gelijk, om te voorkomen dat alles te monotoon wordt, snij ik deze meestal op maat. Dat scheelt ook ruimte.

Afbeelding

Raum Zellen met gepleisterde muren, ze zijn er in verschillende pastel kleuren en grijs.

Afbeelding

Raum Zellen met vakwerk imitatie.

Nu kan je de huisjes volgens de bouwinstructies in elkaar zetten, en de eerste keer zou ik dat zeker aanraden om te ervaren hoe het systeem in elkaar zit. Gooi de restjes vooral niet weg. Omdat veel onderdelen met elkaar overeen komen kan je dit als reserve materiaal gebruiken, maar ook om huisjes naar eigen inzicht in elkaar te zetten. Voorstadhuis "Annelies" en "Heidi" van VERO worden door Auhagen niet meer gemaakt, maar zijn zeker nog uit andere onderdelen van Auhagen op te bouwen. Auhagen heeft wel de garagedeur veranderd: bij VERO zijn dit nog twee deuren, bij Auhagen is dit een moderne garagedeur geworden.

Afbeelding

V.l.n.r. voorstadhuis "Heidi" en "Annelies". Met behulp uit onderdelen van het huidige assortiment van Auhagen nog steeds na te bouwen. Kleuren mogen dan verschillen, en de garagedeur is bij Auhagen moderner. Bij voorstadhuis "Heidi" is helaas de Raum Zellen met planken betimmering niet meer verkrijgbaar.

Afbeelding

Hoogbouw, gemaakt uit Raum Zellen. Door bouwpakketten te combineren is het flatgebouw van 7 verdiepingen ontstaan. Het lage grijze kantoor op de voorgrond, voor de treindienstleiding, is ook opgebouwd uit restjes.

Afbeelding

Halte en dorpshuisjes bestaan grotendeels uit dezelfde onderdelen. De dorpshuisjes hebben dezelfde bodemplaat als voorstadhuisjes "Annelies" en "Heidi". In gelijke trend is ook nog een Gasthof met bijgebouw verkrijgbaar.

Hopelijk heeft u wat inspiratie opgedaan. Ik vind het heerlijke huisjes om tussendoor te bouwen, omdat je de Raum Zellen van te voren kan monteren, om dit later als een compleet gebouw op te bouwen. Deze huisjes zijn ook ideaal voor een retro DDR-treinbaan.


Plaats reactie