2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Dolfwalthuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2024 16:07

2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door Dolfwalthuis »

Ik heb als voorbeeld een spoor lay-out van het internet gehaald om daar ideeën van te gebruiken op mijn eigen baan na de baan te bestudeerd te hebben zie ik dat er een gedeelte is waar de treinen langs elkaar rijden maar in tegenovergestelde richting Op dat zelfde traject hebben ze de sporen met elkaar gekoppeld met wissels en naar mijn mening zou er door die wissels kortsluiting ontstaan omdat je de plus en min wisselt
Zie ik dit nú verkeerd en kan ik dit zo aansluiten zonder kortsluiting of moet ik het aanpassen
Afbeelding



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door TonN »

Goed gezien. Er ziet een keerlus in, maar daar zijn wel oplossingen voor.
Het station is trouwens erg klein voor zo'n grote baan.



Onderwerp starter
Dolfwalthuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2024 16:07

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door Dolfwalthuis »

Ik heb wel veel gelezen over keerlussen maar snap nog niet helemaal precies hoe het werkt


Klopt die stations ga ik wel wat ruimer opzetten


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door BramvanLeeuwen »

Het ligt ook aan het besturingssysteem hoe je moet omgaan met zulke situaties. iTrain heeft hier bijvoorbeeld geen enkele last van keerlussen e.d.. De software iTrain weet waar de trein rijdt en hoe de wissels staan en poolt (in samenwerking met b.v. Dinamo) de sporen gewoon om afhankelijk van de trein die de sporen reserveert. De polariteit wordt dus pas bepaald als een trein een spoor of een wissel wil gaan berijden.

Misschien kun je even vermelden wat je besturingssysteem is.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
Dolfwalthuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2024 16:07

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door Dolfwalthuis »

BramvanLeeuwen schreef: 01 feb 2024 21:47 Het ligt ook aan het besturingssysteem hoe je moet omgaan met zulke situaties. iTrain heeft hier bijvoorbeeld geen enkele last van keerlussen e.d.. De software iTrain weet waar de trein rijdt en hoe de wissels staan en poolt (in samenwerking met b.v. Dinamo) de sporen gewoon om afhankelijk van de trein die de sporen reserveert. De polariteit wordt dus pas bepaald als een trein een spoor of een wissel wil gaan berijden.

Misschien kun je even vermelden wat je besturingssysteem is.

Hoi Bram ik heb na 30 jaar de minitrix weer van zolder gehaald en ben eigenlijk meteen over gegaan naar digitaal met minitrix mobile station en wil in de toekomst uitbreiden naar de centrale station
Ik ben op digitaal gebied een beginner dus wil stap voor stap uitbreiden maar in het baan ontwerp wil zoveel mogelijk voorbereiding maken die ik later kan automatiseren
Ff terug te komen op mijn lay-out met de eventuele keerlus gedeelte. Stel ik ga verder zoals op tekening en ik maak de verbinding tussen de 2 sporen Dan moet ik ze isoleren op welke manier word meestal gedaan en welke voorbereiding moet ik maken om er later een trein over te laten rijden

Mvg dolf Walthuis


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door PaulRoman »

Hoi Dolf,

Ik begrijp dat je digitaal gaat rijden. Ik heb je ontwerp even "uitgevouwen" en dan is het in wezen niets anders dan een hondebot met verbinding in het middenstuk, door middel van de twee wissels die je wilt aanbrengen in wat eruit ziet als een aanzet tot station.
De oplossing is standaard. Sluit het stuk met de wissels allemaal hetzelfde aan. En in de twee uiteinden van het hondebot kom je dan vanzelf twee plaatsen tegen waar de spoorstaven tegengesteld zijn gepoold. Daar heb je dus twee keerlussen nodig.
In mijn plaatje heb is het stuk rails in rood allemaal hetzelfde gepoold aangesloten, en de keerlussen zie je dan vanzelf ontstaan. Die heb ik in blauw en groen aangegeven.

Afbeelding

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door PaulRoman »

Hier nog een schematische weergave van je baanontwerp.

Afbeelding

Paul


Schäßburg an der Kokel

BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door BartenThomas »

in deze schematische weergave zijn de blauwe en groene delen geen keerlus



piksov
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door piksov »

Samen met de overloopwissels wel ….


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door PaulRoman »

Dank je Guus.
Standaard situatie, standaard oplossing.

@BartenThomas: alle rode sporen zijn op de zelfde manier aangesloten. Op de scheiding rood blauw zie je dus bv verticaal +- en +-. Wat denk je dat er in de blauwe citkel gebeurt als je deze in de cirkel doortrekt ?

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door PaulRoman »

Plus min (+-) is een beetje verkeerde benaming, want we hebben het over digitaal. Dus beter zou zijn rode draad, bruine draad, rode draad, bruine draad. In de blauwe cirkel ontmoet rood bruin en bruin rood.

Paul


Schäßburg an der Kokel

BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door BartenThomas »

piksov schreef: 04 feb 2024 18:39 Samen met de overloopwissels wel ….
Precies, het blauw en groen zou moeten doorlopen tot de overloopwissels.

Maar dan nog is het alleen een keerlus als de wissels afbuigend bereden worden.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door bpieters »

Ik zou zoals Paul aangeeft het hele station (rood dus) dezelfde polariteit geven ,zodat van spoor wisselen probleemloos is.
Is ook het handigst als je in het station wat wil rangeren en je probleemloos alle sporen kunt meepakken.
Buiten dit station zul je dan dus wel een keerlusschakeling moeten toepassen wat schakeltechnisch verreweg het simpelst is.
Bij digitaal is dat een keerlusmodule plaatsen.
Anders moet je bij elk stationsspoor de polariteit instellen wat bij grote stations niet eenvoudig is.
Dus wat dat betreft ga ik mee met Paul.
Laatst gewijzigd door bpieters op 05 feb 2024 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door PaulRoman »

BartenThomas schreef: 04 feb 2024 21:09
piksov schreef: 04 feb 2024 18:39 Samen met de overloopwissels wel ….
Precies, het blauw en groen zou moeten doorlopen tot de overloopwissels.

Maar dan nog is het alleen een keerlus als de wissels afbuigend bereden worden.
Ik zou zeggen doe zelf wat je wilt, maar zet niet Dolf op het verkeerde been. Deze situatie is uit en te treure uitgekauwd, en hele volksstammen gebruiken de standaard oplossing voor deze situatie.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door bpieters »

Ter aanvulling op wat Paul zegt;
In dit topic op het andere forum wordt alles uitgelegd:
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... #msg322187
Naar beneden scrollen voor de voorbeeldplaatjes.


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door PaulRoman »

Dat draadje ken ik, Bert. Heb ik geloof ik zelf ook nog wat aan bijgedragen.
Vooral de uitleg in het begin van Klaas Zondervan is uitermate helder.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door bpieters »

Dit is dus de uiteindelijke schematische oplossing:
Afbeelding
In het rood-blauwe kun je elke wisselcombinatie maken die je wil (het gehele station bijvoorbeeld)
In de 2 groene gedeeltes die zo groot moeten zijn dat er een gehele trein in past een keerlusmodule plaatsen.
Komt dus geheel overeen met wat Paul voorstelde.
Ingewikkelder dan dit is het niet.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door bpieters »

PaulRoman schreef: 05 feb 2024 11:14 Dat draadje ken ik, Bert. Heb ik geloof ik zelf ook nog wat aan bijgedragen.
Vooral de uitleg in het begin van Klaas Zondervan is uitermate helder.

Groet,

Paul
Klopt Paul, maar in dat draadje wordt ook duidelijk dat het begrip keerlus niet voor iedereen even eenvoudig te doorgronden is.
Een keerlussituatie is ook niet altijd even eenvoudig te herkennen.
In het baanplan van Dolf is het ook niet meteen duidelijk.
Ik gebruik eigenlijk daarom vaak de term polariteitsprobleem.
Ik heb voor de duidelijkheid nog maar even een plaatje geplaatst.
Ik hoop dat Dolf hier genoeg informatie aan heeft.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7367
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door Krab »

In mijn garagebaan was het zo dat alle sporen rood en blauw in het hoofdstation sporen 1-2-3-4-5-6 aangesloten hetzelfde waren .
en aan elke kant een keerlus erna zat zowel in de helix als het schaduwstation links .
Dus wat Paul schrijft klopt helemaal .


mvg. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Dolfwalthuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2024 16:07

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door Dolfwalthuis »

PaulRoman schreef: 04 feb 2024 09:59 Hoi Dolf,

Ik begrijp dat je digitaal gaat rijden. Ik heb je ontwerp even "uitgevouwen" en dan is het in wezen niets anders dan een hondebot met verbinding in het middenstuk, door middel van de twee wissels die je wilt aanbrengen in wat eruit ziet als een aanzet tot station.
De oplossing is standaard. Sluit het stuk met de wissels allemaal hetzelfde aan. En in de twee uiteinden van het hondebot kom je dan vanzelf twee plaatsen tegen waar de spoorstaven tegengesteld zijn gepoold. Daar heb je dus twee keerlussen nodig.
In mijn plaatje heb is het stuk rails in rood allemaal hetzelfde gepoold aangesloten, en de keerlussen zie je dan vanzelf ontstaan. Die heb ik in blauw en groen aangegeven.

Afbeelding

Groet,

Paul
Hoi Paul alvast bedankt dat je er ff tijd in gestoken heb
Als ik het goed begrijp moet ik dus een keerlus module plaatsen in het groene gebied en in het blauwe gebied En wat wat voor module stel je dan voor en word dat aangestuurd door een digitale centrale. Of werkt dat los van elkaar

Mvg dolf


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door PaulRoman »

Hi Dolf,

Je hebt het in ieder geval goed begrepen. Je hebt voor dit ontwerp twee keerlusmodules nodig.
Nu woedt er al jaren een storm van discussies op de diverse fora over de diverse modules.

Er zijn in de basis twee principes: Keerlusmodules die schakelen op grond van detectie van een beginnende kortsluiting (zoals bijv. Lenz LK200) en keerlusmodules die de positie van de trein bepalen op basis van bezetmelders en dan schakelen voordat er ook maar enige kortsluiting optreedt (zoals bijv. de Rosoft Extreme keerlus (niet meer leverbaar overigens) of DTS). Lees de documentatie van beide er maar eens op na.
Ik ga hier geen discussie opstarten wat de voor- en nadelen van alle methoden zijn. Dat is al genoeg gebeurd. Ieder zijn meug.
Kijk ook eens op de site van Huub Maaskant. Daar staat een hoop informatie. Ook voor simpelere oplossingen ! Zie https://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm en https://www.floodland.nl/aim/info_arduino_keerlus_1.htm

Zelf vind ik dat een keerlusschakeling moet werken onafhankelijk van een centrale. Mijn eigen keerlussen worden slechts in 1 richting bereden. Voordat ik de lus inrijd geeft een lichtsluis-achtige melder een signaal dat de keerlus geschakeld moet worden zodat de polariteit gelijk is aan het spoor waar de trein zich nog bevindt, zodat de trein de keerlus zonder problemen kan in rijden (door simpelweg een relais te schakelen). Gaat de trein de keerlus weer bijna verlaten dan geeft een tweede lichtsluis-achtige melder een signaal dat de keerlus qua polariteit gelijk moet worden geschakeld aan het spoor na de keerlus (door het genoemde relais weer te schakelen). Enige voorwaarde is dat mijn langste trein in zijn geheel moet passen tussen begin keerlus en de positie van de tweede melder. Simpel en doeltreffend.

Succes, met inlezen en keuzes maken.

Paul


Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
Dolfwalthuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2024 16:07

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door Dolfwalthuis »

Iedereen die heb gereageerd bedankt Ik kan hier weer verder mee bouwen en experimenteren



Onderwerp starter
Dolfwalthuis
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2024 16:07

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door Dolfwalthuis »

PaulRoman schreef: 05 feb 2024 15:50 Hi Dolf,

Je hebt het in ieder geval goed begrepen. Je hebt voor dit ontwerp twee keerlusmodules nodig.
Nu woedt er al jaren een storm van discussies op de diverse fora over de diverse modules.

Er zijn in de basis twee principes: Keerlusmodules die schakelen op grond van detectie van een beginnende kortsluiting (zoals bijv. Lenz LK200) en keerlusmodules die de positie van de trein bepalen op basis van bezetmelders en dan schakelen voordat er ook maar enige kortsluiting optreedt (zoals bijv. de Rosoft Extreme keerlus (niet meer leverbaar overigens) of DTS). Lees de documentatie van beide er maar eens op na.
Ik ga hier geen discussie opstarten wat de voor- en nadelen van alle methoden zijn. Dat is al genoeg gebeurd. Ieder zijn meug.
Kijk ook eens op de site van Huub Maaskant. Daar staat een hoop informatie. Ook voor simpelere oplossingen ! Zie https://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm en https://www.floodland.nl/aim/info_arduino_keerlus_1.htm

Zelf vind ik dat een keerlusschakeling moet werken onafhankelijk van een centrale. Mijn eigen keerlussen worden slechts in 1 richting bereden. Voordat ik de lus inrijd geeft een lichtsluis-achtige melder een signaal dat de keerlus geschakeld moet worden zodat de polariteit gelijk is aan het spoor waar de trein zich nog bevindt, zodat de trein de keerlus zonder problemen kan in rijden (door simpelweg een relais te schakelen). Gaat de trein de keerlus weer bijna verlaten dan geeft een tweede lichtsluis-achtige melder een signaal dat de keerlus qua polariteit gelijk moet worden geschakeld aan het spoor na de keerlus (door het genoemde relais weer te schakelen). Enige voorwaarde is dat mijn langste trein in zijn geheel moet passen tussen begin keerlus en de positie van de tweede melder. Simpel en doeltreffend.

Succes, met inlezen en keuzes maken.

Paul
Hoi Paul Bedankt voor de info nu ben ik meteen gaan googelen naar keerlus module. Nu kom ik ook de minitrix 66846. Keerlus tegen. Maar daar lees je voor rest weinig over op internet functioneert deze niet

Mvg dolf


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door PaulRoman »

Maerklin/Minitrix, dus zal wel te duur zijn.


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7367
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: 2 tegemoetkomende sporen koppelen met een wissel

Bericht door Krab »

Dat is zeker een duurdere oplossing ,
Denk dat je beter voor onderstaande oplossing kunt gaan is goedkoper .

https://domburgtrainsupport.nl/wp-conte ... -v3-NL.pdf


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie