Arnold INOX TEE rijtuigen

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door railrene »

LS,

Recent zijn deze INOX rijtuigen uitgekomen, nummers HN4440 etc. Bijvoorbeeld:

https://www.n-spoorstore.nl/nl/arnold-h ... 3129014803

https://www.n-spoorstore.nl/nl/arnold-h ... 3129014810

https://www.n-spoorstore.nl/nl/arnold-h ... 3129014841

en ook nog losse rijtuigen als aanvulling.

Ik heb niet zo'n verstand van Franse rijtuigen. Is dit nu het zelfde type als in de Étoile du Nord naar Amsterdam liep in de jaren 70, 80? Welke heb je dan nodig om het daar een beetje leuk op te laten lijken (generatorwagen wel of niet?)?

Dank alvast!

Mvrgr,
René



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door TonN »

Ik ook niet, maar heb wel iets met Frankrijk. Als eerste zie ik een opmerking op een wiki pagina. Etoile du nord heeft PBA rijtuigen.
A2Dxj Generatorrijtuig met bagageafdeling en twee coupés eerste klas.
A3rtuj barrijtuig met een salonafdeling eerste klas.
A5rtuj keukenrijtuig met salonafdeling eerste klas.
A8uj coupérijtuig eerste klas.
A8tuj salonrijtuig eerste klas.

Hier een foto van de Märklin variant
https://www.marklin.nl/producten/details/article/41870


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door WilcoV »

Bij de sets van Arnold zit altijd wel een rijtuig dat NIET in de Etoile du Nord zat. Bepaalde typen kunnen wel voor de PBA rijtuigen doorgaan.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door caspervt »

Volgens mij ligt de geschiedenis iets genuanceerder. De PBA rijtuigen (andere dan de Arnold, met een korter generator-rijtuig en ook de bakken zijn iets anders) zijn gebouwd voor de lijn Parijs-Brussel-Amsterdam (vandaar PBA...). In latere jaren zijn de Mistral rijtuigen (die van Arnold en ook door LS models in het verleden uitgegeven) ook op Amsterdam ingezet. Mooie treinen als je het mij vraagt die dus met goed fatsoen op een NL baan kunnen rijden. Wil je helemaal natuurgetrouw dan moet een B meerspanningsloc voor.

Voor een correcte samenstelling zou ik even Beneluxspoor doorzoeken. Daar zijn meerdere discussies hierover te vinden. Er is geloof ik een bar-rijtuig wat nooit op Adam is ingezet. Weet dat niet helemaal zeker meer...

Met groet, Casper



caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door caspervt »

Hier een mooie foto van de etoile du nord met de Mistral rijtuigen in Roosendaal. Herkenbaar aan het lange generator-rijtuig.

https://flic.kr/p/HXRrLW

Hier meer info over de soorten rijtuigen:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5858.45



Onderwerp starter
railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door railrene »

Dank allemaal. Ik had ook al even doorgezocht en was op deze post terecht gekomen:

https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... #msg126608

met duidelijke uitleg. Ik dacht dat 'PBA' een Thalys-kreet was :)

En dan de Belgische loc nog. Dat is idd ook nog een dingetje... (ik zet er rustig een 1100 voor anders, die Belg was vast wel eens defect vanaf Roosendaal :))

Mvrgr,
René



Onderwerp starter
railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door railrene »

Ah, Casper was me net voor :)


Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door MarcoTrix »

railrene schreef: 04 feb 2024 16:23 .....Welke heb je dan nodig om het daar een beetje leuk op te laten lijken (generatorwagen wel of niet?)?.....
Ik ging altijd met mijn overbuurjongen treinspotten op de Klinkerberg, onder het A44 viaduct, tegenover de Sikkens. De generatorwagen zat er beslist bij, want mijn opa heeft nog uitgelegd wat dat is.



Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door Rick »

Het zijn fraaie rijtuigen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
WilcoV schreef: 04 feb 2024 16:52Bij de sets van Arnold zit altijd wel een rijtuig dat NIET in de Etoile du Nord zat.
Van set 4441 zijn alle rijtuigen bruikbaar, in set 4440 en 4444 zit een restauratierijtuig dat niet in Nederland kwam maar zijn de andere wel bruikbaar.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door WilcoV »

Van de 4441 kwamen de 1 x A4Dtux, 1 x Vru niet in Nederland


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door Rick »

In set 4441 zit geeneens een Vru, die bestaat uit een A8tu, A8u en een A4Dtux. Voor de volledigheid, in set 4440 zitten Vru, A3rtu en A8u en set 4444 bestaat uit A4Dtux, Vru en A3rtu. Van deze types is alleen de Vru niet in Nederland gebruikt, de A4Dtux dus wél. Voor deze stam zou dus set 4441 en een los rijtuig volstaan.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door WilcoV »

Rick schreef: 08 feb 2024 20:32 In set 4441 zit geeneens een Vru, die bestaat uit een A8tu, A8u en een A4Dtux. Voor de volledigheid, in set 4440 zitten Vru, A3rtu en A8u en set 4444 bestaat uit A4Dtux, Vru en A3rtu. Van deze types is alleen de Vru niet in Nederland gebruikt, de A4Dtux dus wél. Voor deze stam zou dus set 4441 en een los rijtuig volstaan.
Dan had ik een verkeerde samenstelling doorgekregen, don't blame the messenger but the sellers. Echter de A4Dtux zat NIET standaard in een Nederlandse reeks, de standaard generatorwagen was een A2, maar dat zie je bijna niet. De A4D zat echter wel met enige regelmaat in samenstellingen waarbij de Mistral rijtuigen werden gebruikt voor de Etoile du Nord. Daardoor maakt het blijkbaar allemaal niet zo uit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door WilcoV »

Ik heb in ieder geval het volgende kunnen vinden, in Nederland kwamen (met dank aan Beneluxspoor.net forum):
Type PBA:
- A8u, zitrijtuig, coupé's;
- A8tu, zitrijtuig met middengang;
- A5rtu, zitrijtuig met middengang met keuken;
- A3rtu, zitrijtuig met middengang en bar
- A2Dx, generatorrijtuig met 2 coupé's.

Type Mistral 69
- A8u, zitrijtuig, coupé's;
- A8tu, zitrijtuig met middengang;
- A3rtu, zitrijtuig met middengang en bar
- A4Dtux, generatorrijtuig, voorzien van zitafdeling met middengang.

Na 1964 voornamelijk eerst INOX type PBA in de samenstelling A2Dx + 1 of 2 stuks A8tu + A5rtu
IN 1973 zijn samenstellingen gezien met PBA A2Dx + A8tu + A8u + A8tu + A5rtu +A3rtu + A8u
Vanaf 1974 werden ook de Mistral 69 typen ingezet, waarbij verschillende samenstellingen door elkaar werden gebruikt, Zowel PBA als Mistral, veelal in de combinatie A4Dtux + A8u + tweemaal A8tu
IN 1984 werd het Nederlandse deel opgeheven en liep de Etpoile du Nord als Eurocity nog maar tot Brussel. De rijtuigen kregen groene banden in plaats van de rode TEE banden. Ook volgde declassificatie. De standaard samenstelling werd toen veelal A4Dtux + 2 of 3 stuks B9 1/2tu + A3rtu + A8tu
Laatst gewijzigd door WilcoV op 09 feb 2024 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door WilcoV »

Enkele geregistreerde samenstellingen (met dank aan Beneluxspoor.net forum):
Winter 76/77, Asd - Paris, SNCF/NMBS materieel:
TEE 82 Etoile du Nord: loc, rijt.nr.5 A5rtuj, 4 A5rtuj, 3 A5rtuj, 2 A8tuj, 1 A2Dtux.
TEE 88 Ile de France: loc, rijt.nr.6 A5rtuj, 4 A5rtuj, 3 A5rtuj, 2 A8tuj, 1 A2Dtux.

Onbekende datum:
A8tu Mistral - A3rtu PBA - A8u Mistral - B9 1/2tu PBA - B9 1/2tu PBA - A4Dtux Mistral

Laatste rit, 2 juni 1984:
Eloc SNCB 1504
SNCF A4Dux 81 89 718 (type Mistral serie 711-724)
SNCF A8u 18 89 945 (type Mistral serie 943-957)
SNCF A8tu 18 89 994 (type Mistral serie 991-996)
SNCF A8tu 18 89 923 (type Mistral serie 915-942)


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door Rick »

WilcoV schreef: 09 feb 2024 07:26Echter de A4Dtux zat NIET standaard in een Nederlandse reeks, de standaard generatorwagen was een A2, maar dat zie je bijna niet. De A4D zat echter wel met enige regelmaat in samenstellingen waarbij de Mistral rijtuigen werden gebruikt voor de Etoile du Nord. Daardoor maakt het blijkbaar allemaal niet zo uit.
Vanaf '78 werd de AD4tux standaard gebruikt in de stammen, het verschil met de A2Dx is duidelijk zichtbaar. Je geeft nu zelf ook samenstellingen op waar het rijtuig inzit dus het claimen dat het rijtuig nooit in Nederland kwam was voorbarig...

De onbekende datum is trouwens 22 maart 1986, zoals te zien hebben alleen de tot tweede klasse rijtuig verbouwde B9tu een groene band en hebben de andere wagons de rode band met TEE tekst behouden.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door WilcoV »

Rick schreef: 09 feb 2024 08:11 Vanaf '78 werd de AD4tux standaard gebruikt in de stammen, het verschil met de A2Dx is duidelijk zichtbaar. Je geeft nu zelf ook samenstellingen op waar het rijtuig inzit dus het claimen dat het rijtuig nooit in Nederland kwam was voorbarig...

De onbekende datum is trouwens 22 maart 1986, zoals te zien hebben alleen de tot tweede klasse rijtuig verbouwde B9tu een groene band en hebben de andere wagons de rode band met TEE tekst behouden.
Dat had ik zelf in mijn tekst al geconcludeerd, maar dank dat je me nog even een draai om de oren wil geven. :lol:


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door Raymond »

Prachtige rijtuigen!
Ik heb 2 sets gereserveerd, de HN 4440 en de HN 4441
1 rijtuig daarvan (restauratie rijtuig) kwam niet in Nederland maar ja ik zie dat niet op de modelbaan, dus een mooie trein met 6 rijtuigen!
Nu hopen op die Belgische bolneus?
Volgens mij kan die er ook voor?

Groet,
Raymond



Riem
Berichten: 161
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door Riem »

Van de Arnold zijn 6 verschillende:
Cisalpin, Mailand - Paris
HN4440: 1x Vru, 1x A2rtu en 1x A8u
HN4441: 1x A4Dtux, 1x A8u en1x A8tu
HN4442: 1x A8u
HN4443: 1x A8tu
Paris - Ruhr
HN4444: 1x A4Dtux, 1x Vru en 1x A3rtu
HN4445: 1x A8u

Ik ben uitgegaan van info van beneluxspoor, het deel van de info van na de A4Dtux, daarvoor waren het dus de andere Inox met de A2Dx:
In 1978 verandert het beeld: volgens Dupuy bestaan de Amsterdamse treinen dan uit A4Dtux + A8u + tweemaal A8tu.
Van 1984 tot de opheffing in 1996 bestaat de Etoile du Nord uit een A4Dtux + 2 of 3 stuks B9 1/2tu + A3rtu + A8tu.

Zelf ik dus gekozen om set HN4444 en 2x HN4445 te kopen.
Je hebt keuze tussen HN4441 en HN4444 voor de A4Dtux
Reden voor mij voor set HN4444 is de A3rtu welke alleen in set deze set zit.
Verschil tussen de A8u en A8tu zit in het interieur (A8u, zitrijtuig met coupés en A8tu, zitrijtuig met middengang)
Om 1 bestemmingsaanduiding te hebben heb ik 2x HN4445 gekozen.

De Vru en de A2rtu (sommige websites melden deze als A3rtu, maar de A2rtu bestaat bij SNCF ook) zijn dus overblijvers als je heel precies wil zijn.
Had zelf ook wel A8tu rijtuigen willen hebben, maar dan klopt de bestemmingsaanduiding niet. Snap niet dat deze er voor de Paris - Ruhr niet is.
Als het een groot succes word komt er misschien ook een correcte PBA serie dus ga niet te veel rijtuigen kopen, vind een set van 5 een leuke lengte voor nu.



Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door Rick »

Riem schreef: 09 feb 2024 17:04De Vru en de A2rtu (sommige websites melden deze als A3rtu, maar de A2rtu bestaat bij SNCF ook)
Het is een A3rtu, een Mistral A2rtu is er niet: https://docrail.fr/les-voitures-mistral-69/ ;)



Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door Raymond »

Nu heb ik begrepen dat de Belgische bolneus (lemke/Kato) ook niet voor deze rijtuigen kan...(verkeerde versie?)
Maar welke N-spoor loc's zou er dan wel voor kunnen op de Nederlandse modelbaan?
We zouden er natuurlijk een NS 1100,1200 of een 1300 voor kunnen zetten en met een beetje fantasie is er een Belgische loc defect gegaan en moest een Nederlandse loc het laatste stukkie doen...
Alles kan natuurlijk op de modelbaan maar het is wel zo leuk als het ook echt kloppend is..
Het liefst zou ik een Belgische 25.5 ervoor willen maar ja die is er niet in N-spoor.

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door Robert_N-Nm »

Deed in2N niet een 25.5 op basis van een Arnold 1046? Je zal alleen zelf moeten bouwen want het zijn etsdelen + 3d kap

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Arnold INOX TEE rijtuigen

Bericht door Raymond »

Dat zou idd een goede optie kunnen zijn!
Misschien dat ik dat op een later moment ga doen?
Nu even te veel met de baan zelf bezig😃

Bedankt voor de tip 👍🏻

Groet,
Raymond


Plaats reactie