magneet onder de locomotief

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Buizerd
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2024 15:50

magneet onder de locomotief

Bericht door Buizerd »

Dag,

Mijn baan heb ik ingedeeld in blokken. Die dienen eigenlijk alleen om via bezetmelders een LED op een plateau/plattegrond met wisselschakelaars te kunnen laten branden (met andere LEDs kan ik daar ook zien hoe de wissels staan). Er is 1 spoorwegovergang met knipperlichten (aangestuurd door een NE555-schakeling). Ik wil mijn blokken-opzet niet verstoren door de aansturing van die overweg en daarom dacht ik met een reed-contact (vermoedelijk onder de rails) die overweglichten in- en uit te kunnen schakelen. Dus er moet een magneetje onder de loc geplakt worden. Ik vroeg me alleen af, kan dat wel? Zijn er er wel zulke dunne magneetjes waarvan de loc niet ontspoort of vastloopt. Iemand ideeën? Of moet ik dat magneetje onder de 1e wagon hangen? Daar is waarschijnlijk wel ruimte genoeg. Iemand gedachten waar ik zulke magneetjes kan kopen?

Benieuwd naar jullie adviezen, Buizerd


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: magneet onder de locomotief

Bericht door traiNiac »

Hallo "Buizerd",

Magneetje m.i. beter onder de wagon plakken.



BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: magneet onder de locomotief

Bericht door BartenThomas »

Er zijn zeker platte magneetjes te koop. Maar hoe kleiner/dunner hoe minder sterk. Neem dus zeker Neodium magneetjes. Op Ali veel van te vinden.
Mijn reedcontacten zitten stijf tegen de onderkant van de fleischmann-zonder-bedding bielzen aan en dan gaat het met soms maar net. Ik heb (nog steeds) geen ballastbed aangebracht, dat kan mogelijk nog wat verzwakking geven. Dus maar proberen an anders idd grotere magneet in de 1e wagon.


Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: magneet onder de locomotief

Bericht door leon1965 »

kijk hier eens, in alle soorten en maten: https://www.supermagnete.nl/?adwords_nl ... 2cQAvD_BwE



Onderwerp starter
Buizerd
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2024 15:50

Re: magneet onder de locomotief

Bericht door Buizerd »

Bedankt voor jullie reacties.
De link van Leon naar de Duitse site ziet er interessant uit. Dan wordt het dus max. 1 mm dikke magneetjes. Waarschijnlijk nog te dik voor onder een loc., dus moet dan onder 1e wagon. Gaat het niet goed als er een loc zonder wagons langskomt. Gebeurt in het echt heel soms, 's nachts.
NB. ik het Fleischmann Piccolo-rails met bedding en moet dus wel een sleufje maken of zo om een reedcontact dicht genoeg bij de trein te krijgen.
Groet van Buizerd


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: magneet onder de locomotief

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Bij mijn testen zie ik locomotieven van alle kanten en bij veel modellen is het geen enkel probleem om onder de locomotief een 1mm dik magneetje te plakken. Bij de meeste locomotieven zijn er rem pakketten en veer pakketten die dikker zijn en tussen dit soort zaken is vaak nog wel plaats voor een klein magneetje. Denk er wel aan dat je het reedcontact de goede kant op draait. Ik denk dat er niets gefreesd behoeft te worden, maar het is wel zeer afhankelijk van loc model, is het een plastic chassis of een metalen. Het is dus wel een verhaal van uitproberen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: magneet onder de locomotief

Bericht door bpieters »

https://de-wisselstraat.nl/minitrix-rai ... 79-1-schak

kan het niet hiermee?
Je hebt dan geen reedcontact en magneet nodig.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: magneet onder de locomotief

Bericht door WimC »

Als je je baan ingedeeld het in blokken met bezetmelders, dan moet je die toch ook kunnen gebruiken om de spoorbomen te sluiten?

Bijvoorbeeld als je spoorwegovergang midden in een blok ligt, dan kun je bij het binnenrijden van het blok de spoorboom laten sluiten en bij het uitrijden weer open laten gaan. De bezetmelders die ik gebruik (Uhlenbrock) kunnen bij zowel het in- als uitrijden twee commando's versturen, er zijn meer bezetmelders die dat kunnen. Welke bezetmelders heb je? Kijk eens in de handleiding daarvan wat de mogelijkheden zijn.

Je moet dan overigens wel de spoorwegovergang aan een decoder hebben aangesloten.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Buizerd
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2024 15:50

Re: magneet onder de locomotief

Bericht door Buizerd »

Dank je wel dat er ook nog anderee ideeën voorbij komen.
Ik gebruik voor de bezetmelders geen schakelingen van bedrijven, zoals bijv. Uhlenbrock. Ik gebruik een diodebrug gekoppeld aan een optocoupler.
Dit naar ideeën van de site van Wim Ros en Klaas Zondervan. Ik houd er van om veel uit te puzzelen en het toch eenvoudig te houden. Schakelingen bedenken en bouwen was leuk en heb ik vroeger veel gedaan (niet voor modelspoor) en als het na al het gesoldeer ook werkt is mooi. Ik ga pas aan het werk als al het denkwerk voorbij is en ik vrij zeker weet dat het ook zal werken.
Een schakelrail is wel gemakkelijk, maar me veel te duur. Verder wil ik rekening houden met de mogelijkheid dat de trein van 2 kanten kan komen.
Het idee om er het signaal van een blok voor te gebruiken heb ik wel gehad, maar moet dan een deel van mijn blokkenschema overhoop gooien.
Groeten, Buizerd


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: magneet onder de locomotief

Bericht door bpieters »

Buizerd schreef: 08 mar 2024 12:12 Een schakelrail is wel gemakkelijk, maar me veel te duur.
Groeten, Buizerd
Te duur? In de link die ik vermelde staat 1,70 euri.
Rijrichting afhankelijk maken kan simpel met een diode.
Bij mijn vorige baan heb ik ze jarenlang probleemloos gebruikt.
Voordeel was voor mij: geen aanpassing aan het materieel en alle stroomvoerende wielen schakelen.



Onderwerp starter
Buizerd
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2024 15:50

Re: magneet onder de locomotief

Bericht door Buizerd »

Dag,
@bpieters: Jouw link toont rails die ik niet gebruik. Ik schreef eerder dat ik Fleischmann Piccolo gebruik, op N-spoorstore kost een schakelrail van Piccolo ca. € 24. Daar heb ik er dan 2 van nodig.
@WimC: ik ben toch opnieuw verder gaan denken en ga het toch maar via jouw idee dmv. het blokbezet-signaal doen. Achter de optocoupler zet ik dan tevens een DIL-relais dat al of niet het knippersignaal vanuit de NE555-schakeling kan doorlaten. Dan ben ik klaar.
Oorspronkelijk had ik wel het idee om de baan later verder te automatiseren t/m Koploper, maar door problemen rond mijn gezondheid en o.a. het stoppen van Wim Ros met Rosoft kan ik tzt niet meer aan de daarvoor benodigde schakelingen komen. Ik heb een Z21start, dat heeft zo z'n grenzen en er zouden nooit meer dan 2 à 3 treinen op mijn baan gaan rijden. De besturing blijft dus redelijk nostalgisch.

Dank je wel allemaal, ik heb zo wel genoeg ideeën om mee verder te gaan.
Met vriendelijke groet, Buizerd


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: magneet onder de locomotief

Bericht door WimC »

Buizerd schreef: 08 mar 2024 12:12 Ik gebruik voor de bezetmelders geen schakelingen van bedrijven, zoals bijv. Uhlenbrock. Ik gebruik een diodebrug gekoppeld aan een optocoupler.
Dit naar ideeën van de site van Wim Ros en Klaas Zondervan. Ik houd er van om veel uit te puzzelen en het toch eenvoudig te houden.
Helder. Dan werkt mijn idee niet voor jou. En dat is helemaal prima. :Thumb


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: magneet onder de locomotief

Bericht door PaulRoman »

Om even terug te komen op de magneetjes: toen ik nog analoog reed had ik onder elke lok een dun schijfmagneetje zitten. Geen enkele lok gaf daarbij problemen. De magneetjes waren rond 1,5-2 mm dik. Alle wissels werden moeiteloos genomen (zelfs de magnetisch gevoelige Arnold wissels). Nooit een trein ontspoord, nooit blijven haken.
De reed contacten had ik verticaal gemonteerd. Zag je niets van na het instrooien van het schotter. Zie plaatje.

Afbeelding

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Plaats reactie