5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

Dag allemaal ik heb een zeer frustrerend probleem, en dat is dat mijn locomotieven er 1 voor 1 mee op houden. Ik heb een klein overzichtje gemaakt van wat er tot nu allemaal is gebeurt:

Piko Br216 retour (geen geluid) Vervangen onder garantie winkel
Fleischmann BR44 retour (Alleen lampen branden nog , geen geluid geen functies) Vervangen onder garantie winkel
Fleischmann BR01 retour (geen geluid) Retour Fleischmann onder garantie
Piko Br216 retour (motor defect) Retour Piko onder garantie
Fleischmann BR44 retour (alle functies doen het behalve motor, vermoedelijk motor defect) Wordt van de week retour gestuurd naar winkel.

Eigenlijk heb ik door deze toestanden nog maar bar weinig zin in de hobby, ik heb nu enkel nog een Piko NS2400 rondrijden, maar hoelang zal het duren totdat ook deze het begeeft?

Verschillende locomotieven zijn gelijk vervangen onder garantie, ook liggen er inmiddels 2 bij de fabrikant voor garantie, maar je bent ze dan zo een paar maanden kwijt.

Kan dit nog toeval zijn? zoveel locs in zo'n korte tijd met verschillende defecten? Of is er iets in mijn DCC systeem dat decoders en motors beschadigd?
Ik rijd met een Roco Z21 Start systeem icm met 1 grijze Multimauss, beiden voorzien van de nieuwste firmware.

Ik ben een beetje ten einde raad, en sta op het punt de handdoek in de ring te gooien.
Iemand enig idee wat er fout kan gaan?

Bij voorbaat dank,
Remi


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Modelbouwerke »

Wat is de spanning naar de Z21?
Er wordt aangeraden om bij N-schaal max. 15 volt te gebruiken.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

Modelbouwerke schreef: 12 mar 2024 17:05 Wat is de spanning naar de Z21?
Er wordt aangeraden om bij N-schaal max. 15 volt te gebruiken.
Bedankt voor uw antwoord
Het voltage naar de Z21 is volgens de bijgeleverde trafo 18VDC, ik heb dit nagemeten met een multimeter en die gaf me 17.8V
Dit is de originele trafo die meegeleverd zit bij de Z21, deze zou dan ongeschikt zijn?
Is er een alternatieve trafo te koop met een lagere spanning?



WouterDeBanaan
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door WouterDeBanaan »

Ik gebruik zelf de meegeleverde voeding van 18v. Dit levert bij mij geen problemen op. Het enige is dat de decoder iets warmer wordt. Heb je nog andere apparaten aangesloten op de DCC signalen?


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

WouterDeBanaan schreef: 12 mar 2024 17:38 Ik gebruik zelf de meegeleverde voeding van 18v. Dit levert bij mij geen problemen op. Het enige is dat de decoder iets warmer wordt. Heb je nog andere apparaten aangesloten op de DCC signalen?
Ik rijd soms met binnenverlichting en sluitverlichting, maar die zijn verder niet digitaal aangestuurd. Ook zijn alle wissels gewoon analoog aangestuurd. Het zijn enkel de locomotieven die iets doen met de DCC signalen



Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

Ik heb inmiddels een alternatieve voeding gevonden de meanwell- sga40e15-stekkervoeding-15V-2.66A
Hoop geld voor een voeding, maar als ik 100% zeker wist dat hiermee het probleem was opgelost dan zou ik hem zonder twijfel bestellen


Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door kootje007 »

Ik vind ze voor rond de 25 euro. Je zou ook een diodeschakeling toe kunnen voegen. Of bezetmelders. Scheelt je zo 1,4volt. De meningen hierover zijn verdeeld of dit de beste oplossing is.
Ik heb ook de z21start met originele adapter en heb nog geen problemen ondervonden.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

Ok bedankt allemaal. Het feit dat er wel verschillende mensen probleemlooos rondrijden met de originele adapter laat me nog wel twijfelen. Of zeggen jullie gewoon proberen, en waarschijnlijk is dat het.



piksov
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door piksov »

Je noemt een aantal Fleischmann loks ... met een beetje pech heb je daar de een MS sound decoder van Zimo in zitten

Zimo decoders hebben een goede naam .... maar .... de nieuwe MS series (met 16bit sound) heeft wat 'vage'problemen,

De mx (al of niet met sound) geven geen problemen.

Dat zou in ieder geval je pech met de FLM loks kunnen verklaren..

Piko decoders ... geen idee, ik ken ze niet en blijf er verre van

Groet,
Guus



Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

Volgens de documentatie zit in de Piko 40523 (br216) een PSD XP 5.1 Sound Next18 Decoder, 2 defecte locs teruggestuurd.
In de Fleischmann 714575 (BR01) zit een: MS590 N18 Zimo0 1 defecte loc terug gestuurd
In de Fleischmann 714479 (br44) zit een: Sounddecoder N18 Hen.So. BR44 2 defecte locs terug gestuurd.

Voor de defecte BR216 en de br44 heb ik 1 keer een vervangend exemplaar ontvangen, deze vervangende exemplaren zijn nu dus ook al defect en retour, de BR01 is gelijk terug gegaan naar Fleischmann.
Hopelijk helpt deze info om het probleem vast te leggen


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Ipharra »

Via het maintenance programma van de Z21 kun je de railspanning instellen. Niks andere voeding nodig. Heb zelf ook een zwarte Z21 met de originele 18 VDC voeding. Even de maintanace software opstarten en de railspanning instellen op 15 V en klaar is kees.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

Ipharra schreef: 12 mar 2024 20:00 Via het maintenance programma van de Z21 kun je de railspanning instellen. Niks andere voeding nodig. Heb zelf ook een zwarte Z21 met de originele 18 VDC voeding. Even de maintanace software opstarten en de railspanning instellen op 15 V en klaar is kees.
Ik heb geen zwarte Z21 ik heb een witte z21 Start, volgens google heeft deze centrale geen aanpasbare baanspanning. Mocht deze informatie onjuist zijn hoor ik het graag, dan ga ik hem inderdaad proberen aan het Maintenance programma te hangen, ik heb de switch en de z21 start is ontgrendeld.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Remos112 schreef: 12 mar 2024 17:43
WouterDeBanaan schreef: 12 mar 2024 17:38 Ik gebruik zelf de meegeleverde voeding van 18v. Dit levert bij mij geen problemen op. Het enige is dat de decoder iets warmer wordt. Heb je nog andere apparaten aangesloten op de DCC signalen?
Ik rijd soms met binnenverlichting en sluitverlichting, maar die zijn verder niet digitaal aangestuurd. Ook zijn alle wissels gewoon analoog aangestuurd. Het zijn enkel de locomotieven die iets doen met de DCC signalen
Dit is de reden dat je decoders overlijden, je kunt niet en digitaal en analoog tegelijkertijd op een digitale baan gebruiken, je moet je binnenverlichting en sluitverlichting met een functie decoder aansturen. Wissels is een ander circuit en zijn in de aansturing niet verbonden met de rails.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Raymond »

Ik denk dat Remi de verlichting bedoeld van de rijtuigen, die hoef je dan ook niet aan te sturen met een functie decoder!
Dat heb ik ook nog nooit gedaan, waarom zou je dat moeten doen?

Groet,
Raymond



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door FidOo »

Sorry joop. Dat is onzin. Je kunt prima analoge binnenverlichting of sluitverlichting op een digitale baan zetten. Geeft geen enkel probleem.

Ik ben bang dat guus hier een heel eind in de juiste richting zit.
Op het Duitse 1zu160.net forum is in ieder geval over de 44 en 01 vrij veel geschreven qua klachten en uitval. Van de piko 216 kan ik weinig zeggen.

Ik ben bang dat dit echt een gevalletje heeeel veel pech is.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

Raymond schreef: 12 mar 2024 22:22 Ik denk dat Remi de verlichting bedoeld van de rijtuigen, die hoef je dan ook niet aan te sturen met een functie decoder!
Dat heb ik ook nog nooit gedaan, waarom zou je dat moeten doen?

Groet,
Raymond
Ik bedoelde inderdaad de verlichting in de rijtuigen, en die zijn allemaal omgebouwd om om te gaan met de digitale baan spanning, dwz gelijkrichtigers, weerstanden, 3V ledstrips en een zo groot mogelijke 10V condensator. Deze rijtuigen nemen spanning af, ik zou geen reden kunnen bedenken waarom dat invloed zou hebben op een decoder.



Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

FidOo schreef: 12 mar 2024 22:24 Sorry joop. Dat is onzin. Je kunt prima analoge binnenverlichting of sluitverlichting op een digitale baan zetten. Geeft geen enkel probleem.

Ik ben bang dat guus hier een heel eind in de juiste richting zit.
Op het Duitse 1zu160.net forum is in ieder geval over de 44 en 01 vrij veel geschreven qua klachten en uitval. Van de piko 216 kan ik weinig zeggen.

Ik ben bang dat dit echt een gevalletje heeeel veel pech is.
Heel veel pech , okay jullie stellen me iets gerust nu dat het wellicht niet aan mijn apparatuur ligt.
Ik vind het dan wel echt belachelijk, dat een locomotiefje van 4 a 500 euro deze problemen kent, dat is gewoon ronduit schandalig.
De reacties van de fabrikanten ook, wacht-tijd 3-6 maand.
Het maakt de hobby er zeker niet leuker op.
In elk geval bedankt voor alle reacties tot nu toe!


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Ipharra »

Ik was even op het verkeerde been gezet doordat je het over de Z21 had (de zwarte dus). Deze heeft via de maintenance tool de mogelijkheid om de baanspanningte te regelen. Ik heb voor de Z21de witte Z21 gehad, hier is de baanspanning niet van te regelen. Deze kun je alleen verlagen door de 18 VDC voeding te vervangen door een 15 VDC voeding. Dat de verlichting de oorzaak zou zijn is een broodje aap verhaal.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

Ipharra schreef: 12 mar 2024 22:45 Ik was even op het verkeerde been gezet doordat je het over de Z21 had (de zwarte dus). Deze heeft via de maintenance tool de mogelijkheid om de baanspanningte te regelen. Ik heb voor de Z21de witte Z21 gehad, hier is de baanspanning niet van te regelen. Deze kun je alleen verlagen door de 18 VDC voeding te vervangen door een 15 VDC voeding. Dat de verlichting de oorzaak zou zijn is een broodje aap verhaal.
Ik snap de verwarring die ik heb veroorzaakt z21 Z21 z21 start, makkelijk door elkaar te halen . Verwarrende manier van aanduiden van Roco



Peter Ruifrok
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik rij zelf al geruime tijd met de bruine BR216 van Piko rond, geen centje pijn. Heb daar vorige week de rode versie aan toegevoegd omdat die bij onze sponsor wel heel gunstig in prijs was. Zal het in de gaten houden.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

Peter Ruifrok schreef: 13 mar 2024 15:10 Ik rij zelf al geruime tijd met de bruine BR216 van Piko rond, geen centje pijn. Heb daar vorige week de rode versie aan toegevoegd omdat die bij onze sponsor wel heel gunstig in prijs was. Zal het in de gaten houden.
Hopelijk blijven ze nog lang probleemloos rijden! Het zijn prachtige locs met mooie functies (als ze het doen)



Onderwerp starter
Remos112
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2024 16:36

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Remos112 »

Even een update, ik kreeg vanmorgen bericht van de modelspoorwinkel. De motor van de br44 is inderdaad defect, de locomotief wordt teruggestuurd naar Fleischmann onder garantie



Peter Ruifrok
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Peter Ruifrok »

Misschien ter aanvulling, ik heb al een paar jaar probleemloos 2 FLM BR44’s rijden met geluid, een prachtig model. Of je hebt idd heel veel pech gehad, maar ik zou een technisch probleem nog niet uitsluiten. Ik heb daar zelf te weinig verstand van, dus het gevaar is, dat ik maar wat roep, maar is je baanspanning echt niet te hoog?


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Peter Ruifrok
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Peter Ruifrok »

Voedingsspanning is bij mij 15V, output van de DR5000 dus ongeveer 13,5V. En 1500 mA


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: 5 DCC sound locomotieven defect binnen een jaar

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Even over de onzin van dat analoge verlichting samengevoegd kan worden met digitaal. Als het uitsluitend verlichting is kan dat, dat is dus een lampje. Maar als men dioden en condensatoren gaat toevoegen kan er een gevaarlijke cocktail ontstaan. Als je in de elektronica een voedingsspanning moet hebben die hoger is dan wat de transformator of batterij kan leveren, kun je met wat schakelingen aan spanning opslingering doen. Voorwaarde is dan dat je een "wisselstroom" generator hebt, enkele dioden en condensatoren. Nu zal het niet snel gebeuren dat in de modelbouw dit tot gevolg heeft dat opslingeraars van 2x of meer gemaakt worden, kan wel, maar lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Echter 1x opslingeren kan wel degelijk met blokken. De wisselspanningsstroom wordt geleverd door de DCC voeding, immers DCC signaal is een soort wisselspanning met blokgolven. De ideale vorm voor spanning opslingering. Dan hangt het er nog van af hoe de schakeling is vorm geven en in elkaar is gezet. Resultaat kan dus zijn dat voor een kort moment twee keer de voedingsspanning op de baan komt te staan. En een onderdeel van een seconde is genoeg om dan een decoder naar de eeuwige decoder velden te sturen. Dus ik zou daar maar voorzichtig mee zijn tenzij je heel goed weet wat je doet en heel goed weet en begrijpt hoe spanningsvermenigvuldiging schakelingen werken. Digitaal gaan betekend dus ook alles digitaal, ook je verlichting.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie