ontsporen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

ontsporen?

Bericht door bord4kop »

Goedemorgen,

misschien is het een enorme beginnersvraag, maar hoe kan ik het ontsporen voorkomen?

NB:
Ik heb de 'best practise' aanbevelingen van dit forum en van diverse andere fora aangehouden hoor. Dus heb ik gezorgd voor:
- Een schone, gladde binnen-, en bovenkant van de spoorstaaf;
- Bochten links en rechts niet direct aan elkaar leggen (stukje rechte rails ertussen);
- Wissels niet direct op een bocht aansluiten
(en natuurlijk: rustig rijden ;) )

PS: ik gebruik geen 3 wiellige Locs. "Meerwielers" hebben draaistel voor en achter met max 2 wielen p/stk


Ik ben nu aan het testrijden met wat locs en met de hand: simpele gesloten wagon om de spoorstaaf te voelen en personenwagons (2x draaistel en 4 wielen). Maar ik wordt echt moedeloos van het ontsporen.
kan het komen door:

- kleine ruimte tussen twee spoorstaven?
* bij sommige raillassen sluiten de spoorstaven namelijk niet perfect op elkaar aan. Dat is zeker het geval bij isoleer verbindingen.
Dit is ook te voelen

- teveel R1 bochten?
* doe misschien toch te nauw / scherp zijn?

- aan de spoorstaaf gesoldeerde draden?

- kritische, rigide locs?
* Ik merk dat mijn Arnold Trammetje met kleine wieltjes nog hebt best over de baan gaat.

Hoe lossen jullie dat op?


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: ontsporen?

Bericht door maarten »

Ik zie dat je al een hoop dingen hebt nagelopen. Zijn het vaste punten waar het gebeurt? Of op willekeurige plaatsen? Is het steeds dezelfde loc, wissel, etc. die problemen geeft? Wat voor rails gebruik je? Sommig oud materieel heeft hoge wielflenzen, in combinatie met bepaalde rails en/of wissels kan dat problemen geven.

Wat in N ook belangrijk is, is dat alles (vooral wissels) goed vlak ligt!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: ontsporen?

Bericht door bord4kop »

Dank voor de reactie Maarten.

Inderdaad op bijna dezelfde locaties of dezelfde punten..
Nu ik het zo lees, weet ik wat me te doen staat voor die stukken :mrgreen:

Dat is ook wel een goeie, het goed vlak liggen :Thumb Die ga ik ook controleren!
En ik ga ook kijken naar het materieel..

Rails is minitrix 90% niuew of nieuwstaat.
Er zijn 2 minitrix wissels (oud, maar geen problemen) en 4x peco elektrofrog (nieuw). De Peco 's geven soms problemen, het lijkt alsof de flens op de wisseltong haakt. Ik loop dat nog een keer na!

PS: flens = wiel neem ik aan? :oops:


Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: ontsporen?

Bericht door MiddenGroningen96 »

Bij Kato rails zit er (meestal) een klein braampje aan weerszijde van de rails, die met een nagelvijl te verwijderen is. Jouw rails is mij onbekend. Voel met je vinger hoe je rails erbij ligt. een braampje in N is x160 wellicht een reden om te ontsporen.


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: ontsporen?

Bericht door Hube »

Een kleine oneffendheid op of aan de binnenkant van de railstaaf kan al een ontsporing veroorzaken.
Als je aan de rails soldeert dan kan dat een klein hobbeltje soldeertin zijn.
Of rails die niet in maar op een railschoen geschoven zit.
Ik druk dan vaak met een 2-asser op de rails en beweeg het wagonnetje over de rails om te voelen of ergens een hobbeltje zit.
Of met een scherpe punt, naald of pincet, langs de rails gaan om te voelen.
Controleer ook eens de afstand van de wielen op de as van het wagonnetje of de loc. Deze moet tussen de 7,4 en 7,6 mm zijn.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: ontsporen?

Bericht door bord4kop »

Dank voor de reacties @MiddenGroningen96 en @Hube !

Ik ga dat ook nalopen allemaal!


Plaats reactie