Fijnregelaar

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Fransderee
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 jan 2018 23:45

Fijnregelaar

Bericht door Fransderee »

Ik rij analoog met 4 gescheiden secties en dus ook 4 trafo s , werkt voor mij prima.
Nu rij ik de laatste tijd steeds meer met nieuw materiaal naast locomotieven die ik 2 de hands gekocht heb. De nieuwe modellen zijn heel fijn te regelen en kunnen heel traag lopen prima .
Maar ik merk dat een paar trafo s niet zo fijn te regelen zijn ( dat had ik met 2 dehands materiaal niet zo in de gaten).
Kan ik zo iets oplossen door eenvoudig een regelaar tussen de trafo en de baan in te zetten of moet ik nieuwe trafo s aanschaffen. (Vind ik beetje zonde van het geld )


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Fijnregelaar

Bericht door fenix »

Hi,

Je kunt PWM (puls breedte modulatie) systemen overwegen. Je trafo's gebruik je dan als de voeding (op een vaste stand ) voor de PWM regelaar. Met de PWM regel je dan de snelheid.

Heb zelf met een arduino PWM regelaar een analoog lokje in een superkruip snelheid gekregen:


er zijn meerdere mogelijkheden om aan een PWM signaal te komen. Behalve dat PWM signaal heb je een voeding nodig en iets om de voedingspannings en het PWM signaal te mixen tot je rijspanning op de rails. Zelf gebruik ik microcontrollers met motor drivers, maar er zijn ook kant en klare PWM regelaars te koop voor niet heel veel geld.

Fenna



Onderwerp starter
Fransderee
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 jan 2018 23:45

Re: Fijnregelaar

Bericht door Fransderee »

Oke klingt eenvoudig,( moet voor mij ook☺️☺️) maar waar en wat koop ik dat dan concreet?


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Fijnregelaar

Bericht door fenix »

https://www.bitsandparts.nl/Toerenregel ... )-p1907180

Deze bijvoorbeeld.
Wel opletten dat je de plus en min van je trafo goed hebt. Een aandachtspuntje is de rijrichting. als je deze PWM regelaar gebruikt, heb je voor de rijrichting een ompoolschakelaar nodig. Een ompoolschakelaar is een 'gewone' 2 polige schakelaar die je op een slimme manier aansluit.



Onderwerp starter
Fransderee
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 jan 2018 23:45

Re: Fijnregelaar

Bericht door Fransderee »

Oke , hier kan ik denk ik wel wat mee, zijn ook niet de kosten,
Misschien domme vraag; ik kan de rijrichting dan niet veranderen door op de hoofd trafo de rij richting te veranderen.


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Fijnregelaar

Bericht door fenix »

Nee, dat zou ik niet doen vanaf de trafo. De electronica op het printje gaat dat niet zo gezellig vinden.
Denk aan blauwe rook en plofjes (Die 3 ronde opstaande blokjes, dat zijn polariteits gevoelige elco's, kunnen dan ontploffen)


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Fijnregelaar

Bericht door BramvanLeeuwen »

Dat zou ik zelf wel een beetje eng vinden, dat als je per ongeluk de knop van je trafo naar achteruit verdraait (of als je kleinzoon dat doet) dat de zaak gelijk 'ontploft'. Dat is makkelijk te voorkomen met een enkele diode tussen trafo en fijnregelaar. Dit voor het geval dat je een trein'trafo' als gelijkspanningsvoeding gebruikt. Dat geldt natuurlijk niet als je een vaste gelijkspanningsbron als voeding gebruikt. Die heeft een vaste plus en min. Plaats dus wel die diode. De maximale spanning wordt daardoor wel 0,7 Volt lager, maar dat hindert (meestal) niks. Ik zou de spanning van de (zogenaamde) trafo op 15,7V zetten.

Heeft iemand betere adviezen?


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Fijnregelaar

Bericht door fenix »

Een diode is zeker verstandig, maakt het geheel wat robuuster. In het verlengde daarvan is een andere optie een brug gelijkrichter tussen de trafo en de PWM module.


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Fijnregelaar

Bericht door BramvanLeeuwen »

Klopt zeker, maar is wat gecompliceerder, en voordelen heeft het niet (lijkt me)


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Fijnregelaar

Bericht door fenix »

het grote voordeel (in mijn ogen) van een gelijkrichter ipv een enkele diode is dat je de trafo beide kanten kunt uitdraaien om de PWM module te voeden. Dat geeft wat minder kans op het zoeken naar een niet bestaande storing als je treintje stilstaat ;-)



Onderwerp starter
Fransderee
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 jan 2018 23:45

Re: Fijnregelaar

Bericht door Fransderee »

Bedankt voor julie racties,
Eerst was ik enthousiast , ik denk dat gaat eenvoudig, maar zo simpel is het volgens mij ook weer niet, ik ben nl helemaal niet zo n techneut.
Ik ga toch maar eens overwegen of gewoon een nieuwe trafo niet handiger voor mij is


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Fijnregelaar

Bericht door fenix »

Als je voor nieuwe trafo's gaat, is wel een grotere investering, kun je bv voor de kato SX kiezen. Die doet ook regelen met PWM


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Fijnregelaar

Bericht door fenix »

over de diode of gelijkrichter: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter

de stukjes 'enkelzijdige gelijkrichter' en 'dubbelzijdige gelijkrichter' is waar Bram en ik het over hadden.

het heen en weer draaien (en wisselen tussen de rijrichtingen) van je bestaande trafo kun je zien als de 'wisselspanning' die op de ingangen van de gelijkrichter worden gezet.



BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Fijnregelaar

Bericht door BartenThomas »

Als je het simpel wil houden, neem zo n pwm regelaartje en sluit die aan op je trafo die zet je op max en zet de knop vast met tape.
Voor de 200% zekerheid zou je idd nog een diode kunnen plaatsen
ps bij sommige trafo s zit de knop vast met een schroefje, dan haal je hem er zo af.


Plaats reactie