Helix bouwen
Geplaatst: 16 okt 2024 12:59
Hallo allen,
In mijn nieuwe baan komt een 4sporige helix om de niveaus met elkaar te verbinden. In de helix gebruik ik rails van Fleischmann (R3, R3a, R4 en R5) waarvan de krapste een dalend spoor zal zijn. Ik zit alleen even in twijfel over de opzet van de helix.
Ik heb een tweetal versies van de helix in mijn hoofd (ik kan helaas de AnyRail tekening niet bijvoegen vanwege een foutmelding), de ene versie zijn alleen de bochten en dus een rondje en de andere versie heeft ook rechte stukken spoor en dus een soort ovaal. Beide versies kennen voor en nadelen en ik wil graag jullie meningen hierover weten.
Voor de helix gebruik ik 3,6mm dik Multiplex en tussen de lagen wil ik 4cm vrijhouden, laten we het afronden naar 4,4cm stijging per rondje.
In het geval van de ronde helix met als krapste stijgende spoor (Fleischmann R3a) kom ik dan uit 4,4cm stijgen over 185cm lengte, afgerond een stijgingspercentage van 2,4%. Bij deze helix kan ik het geheel ruim kwijt op een plaat van 95x95cm.
De ovale versie van de helix is overal hetzelfde alleen is de stijging van 4,4cm over een lengte van 331cm. Het stijgingspercentage komt dan uit op 1,3% wat aanzienlijk minder is maar de plaat waar de helix dan op gebouwd moet worden is 95x165cm en dus compleet onhandelbaar voor het geval je er ooit mee aan de haal moet.
Ik rij met treinen die op lengte zijn, uitschieters zijn de 12 bakken ICE4 (2 motorbakken) en 15 rijtuigen Orient Express (2 locs). Goederentreinen kunnen indien nodig ook van dubbeltractie voorzien worden.
Kort gezegd: wat denken jullie? Wat is wijsheid?
Alvast bedankt!
In mijn nieuwe baan komt een 4sporige helix om de niveaus met elkaar te verbinden. In de helix gebruik ik rails van Fleischmann (R3, R3a, R4 en R5) waarvan de krapste een dalend spoor zal zijn. Ik zit alleen even in twijfel over de opzet van de helix.
Ik heb een tweetal versies van de helix in mijn hoofd (ik kan helaas de AnyRail tekening niet bijvoegen vanwege een foutmelding), de ene versie zijn alleen de bochten en dus een rondje en de andere versie heeft ook rechte stukken spoor en dus een soort ovaal. Beide versies kennen voor en nadelen en ik wil graag jullie meningen hierover weten.
Voor de helix gebruik ik 3,6mm dik Multiplex en tussen de lagen wil ik 4cm vrijhouden, laten we het afronden naar 4,4cm stijging per rondje.
In het geval van de ronde helix met als krapste stijgende spoor (Fleischmann R3a) kom ik dan uit 4,4cm stijgen over 185cm lengte, afgerond een stijgingspercentage van 2,4%. Bij deze helix kan ik het geheel ruim kwijt op een plaat van 95x95cm.
De ovale versie van de helix is overal hetzelfde alleen is de stijging van 4,4cm over een lengte van 331cm. Het stijgingspercentage komt dan uit op 1,3% wat aanzienlijk minder is maar de plaat waar de helix dan op gebouwd moet worden is 95x165cm en dus compleet onhandelbaar voor het geval je er ooit mee aan de haal moet.
Ik rij met treinen die op lengte zijn, uitschieters zijn de 12 bakken ICE4 (2 motorbakken) en 15 rijtuigen Orient Express (2 locs). Goederentreinen kunnen indien nodig ook van dubbeltractie voorzien worden.
Kort gezegd: wat denken jullie? Wat is wijsheid?
Alvast bedankt!