De meest compacte wisselaandrijvingen die ik gezien heb, zijn van minitrix. (een simpele magneetspoel combinatie in een platte en compacte behuizing)
Een minitrix wisselaandrijving past echter niet makkelijk op een roco/fleischmann wissel
Zodra je ook schakelcontacten hebt in je wisselaandrijving, wordt het vanzelf al lomper. Zodra je je wissels ondervloers gaan aandrijven, wordt het ook al lomper.
kanttekening hierbij is weer de minitrix wisselaandrijving. De aandrijving van een rechtswissel, kun je ondersteboven gebruiken bij een links wissel en de wisselaandrijving kan dan verzonken worden ingebouwd, ofwel steekt nauwelijks boven de onderkant van de dwarsliggers uit.
Met dit in gedachten en wat priegelwerk (met risico dat je je wissel vernaggelt) kun je met een roco/fleischmann(zondergrindbed) wissel iets vergelijkbaars doen met een links en rechtswissel. Behalve dat je de linker wisselaandrijving op de rechter wissel gebruikt en er ondersteboven onderschroeft, moet je ook het palletje tussen de wisseltongen van de linker naar de rechterwissel omzetten. Dat is het priegelen met risico op blijvende schade, maar als je het voor elkaar krijgt, heb je ook een roco/fleischmann wisselaandrijving vrijwel vlak met de onderkant van de dwarsliggers. In mijn jonge jaren heb ik dit wel gedaan (en zeker 2 wissels kapot gekregen)
Voor Himbeerenwald heb ik pecowissels en mpt-mp5 aandrijvingen klaarliggen. Voor mijn testbaantje heb ik pecowissels met bemo 4225 wisselmotoren. Die bemo's zijn wel redelijk vlak, maar hebben wel de nodige vierkante centimeters nodig, ongeveer net zoveel als het wissel zelf, en zijn best luidruchtig.
De mpt-mp5's zijn stiller en compacter, ook vlak tegen de onderplaat in te bouwen. Je levert dan wel 2 schakelcontacten in (2 ipv 4 tov bemo en fleischmann/roco.
btw, als er nog spelfoutjes in deze bijdrage zitten, ik heb mijn bril nog niet op en de tekst danst wat wazig voor mijn ogen
Fenna