Pagina 1 van 1
TOMIX polijster/stofzuiger
Geplaatst: 23 dec 2010 21:35
door johannesdirk
Hoi allemaal! Wie heeft er ervaring met de Tomix polijster/stofzuiger? Is het normaal,dat de thermische beveiliging aanspreekt na drie meter polijsten? Bij stofzuigen blijft-ie gewoon draaien.JohannesDirk
Re: TOMIX polijster/stofzuiger
Geplaatst: 23 dec 2010 22:02
door Rob Fongers
Johannes,
Ik zou daar maar gauw mee stoppen met dat polijsten, zuigen is genoeg.
Dat de beveiliging aanslaat heeft te maken met een te grote weerstand. Waarschijnlijk heb het busje te ver op de as geschoven zodat die aanloopt aan de bovenkant tegen het huis van de Tomix.
Re: TOMIX polijster/stofzuiger
Geplaatst: 24 dec 2010 12:06
door Nijboer
Als je echt wilt polijsten, gebruik dan een railgum (bv Roco).
Werkt goed en kosten vallen enigszins mee.
Onlangs heb ik nog een stel oude roco rails gegumt die al 20
jaar hebben gelegen. In ieder geval is de bovenkant railstaaf weer
zo goed als nieuw!
Collin
Re: TOMIX polijster/stofzuiger
Geplaatst: 25 dec 2010 11:42
door johannesdirk
Ok,bedankt voor de antwoorden.Het is alleen,dat ik dacht,dat dat ding wel een baantje kon poetsen.Niet dus.Jammer.JohannesDirk
Re: TOMIX polijster/stofzuiger
Geplaatst: 25 dec 2010 22:25
door martinb
Gebruik je hem toevallig op een digitale baan zonder een ingebouwde decoder?
Re: TOMIX polijster/stofzuiger
Geplaatst: 25 dec 2010 23:21
door vantongeren
Poetsen moet mijn inziens gewoon kunnen. Wel die schijven met het witte doek gebruiken met wat reinigingsspul en niet die zwarte schijven!
Echter; als stofzuiger werkt het goed ; een stoffen zakdoek met bv beetje wasbenzine reinigt beter dan welk systeem op rails dan ook. Zelfs beter dan de bekende blokjes.
De reinigingswagon van Roco en tegenwoordig Fleischmann zou een goed alternatief zijn om vastzittend vuil vooraf aan de Tomix als stofzuiger laten gaan. Nadeel vind ik dat de lok sterk moet zijn om de combinatie uberhout te kunnen trekken.
Persoonlijk vind ik de Tomix toch wel een miskoop. Maar goed er moet wel rekening gehouden worden dat ik geen tunnels of onbereikbare stukken spoor heb. Het beste, maar dat is dus mijn mening, werkt het stoffenzakdoekje met wasbenzine het beste na bouw of langdurig ongebruik en dan met wat wagons zo'n viltje te voorzien klik je zo op het asje onder de wagon/rijtuig. Maar merk zou ik je zo ff niet kunnen vertellen.
Thermische beveiliging die ingetreden is heb ik nog nooit meegemaakt.
Volgens mij is het apparaat voor analoog gebruik gemaakt en wellicht dat de spanning wat te hoog (door digitaal) is waardoor de motor te veel krijgt. Zou dat het probleem bij je kunnen veroorzaken?
Groeten,
Marcel