Functie decoder vraagje

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Functie decoder vraagje

Bericht door sjoef »

hallo, forummers, Ik heb een vraagje over een functie decoder van uhlenbrock de 73900. Deze heb ik ingebouwd in de sluitwagon van mijn N spoor koploper. Zoals de beschrijving aangeeft, rood en zwart op de rails en de witte en de gele op de lampjes. (eigenlijk hetzelfde als de loc, alleen zonder motor) Nu heeft de loc adres (intellibox) 10 gekregen. Ik neem aan dat de functie decoder ook adres 10 moet krijgen om zodoende de verlichting overeenkomstig met de rijrichting te laten branden. Nu komt mijn probleem.......als ik de wagon op de prog.rails zet en hem wil uitlezen om zodoende het adres te veranderen krijg ik (uiteraard) de melding....geen loc gevonden. Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe? Ik ben redelijk nieuw op het gebied van digitaal rijden en ben tot dusver redelijk ver gekomen met het ombouwen van loc's. Alleen hier kom ik even niet uit. Ik hoop op jullie hulp...

Met vriendelijke groet,

sjoef



Paul
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 17:33
Locatie: Rockanje

Re: Functie decoder vraagje

Bericht door Paul »

Hallo Sjoef,

Heel eenvoudig eigenlijk, gewoon gelijkertijd met je loc programmeren.
Dus loc en wagon op programeertrack en dan adres veranderen.
Succes.

Groet Paul



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Functie decoder vraagje

Bericht door sjoef »

Hoi Paul, bedankt voor je snelle reactie. Maar helaas, ik denk dat de decoder verkeerd is aangesloten, hoewel dat haast niet mogelijk is. Rood en zwart op de rails en geel en wit op de lampjes , net zoals bij de loc. Verder alle onderdelen (diodes e.d.) weggehaald. Ik ga verder zoeken.........maar mocht je nog een tip hebben.....dan hou ik me aanbevolen.

Sjoef



Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Functie decoder vraagje

Bericht door Bouwe »

Hallo Sjoef,

Heb je de banen op de print naar de lampjes wel onderbroken?

Mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Functie decoder vraagje

Bericht door sjoef »

yep.....de diodes weggehaald.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Functie decoder vraagje

Bericht door Jos »

Hallo Sjoef,

Ik zou de rode en zwarte draad eens omwiselen. De verlichting haalt een pool van de rails af, deze is meestal via het chassis gevoed. Als je nu de andere pool van dezelfde rail haalt heb je geen spanning.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Functie decoder vraagje

Bericht door sjoef »

Mede hobby genoten......probleem opgelost. Nieuwe slepertjes doen wonderen.
Bedankt voor het meedenken.

Sjoef


Plaats reactie