Decoder problemen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Decoder problemen

Bericht door sjoef »

Hallo, ik heb in een wadloper een Uhlenbrock 73-400 gezet. Hij leest op mijn programmer rails goed uit maar als ik wil gaan rijden kreunt de loc aan alle kanten en komt geen milimeter van zijn plaats. Ik heb de motor los gehaald en gekeken of die goed liep. Nou...die loopt als een "trein". Het is dus waarschijnlijk een instelling in de decoder. Wie kent probleem en (nog beter) heeft een oplossing?

Sjoef


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Decoder problemen

Bericht door Rob Fongers »

Rijdt je trein wel zonder de decoder (maar met motor) , Het lijkt er een beetje op dat er iets geblokkeerd wordt.

Voor de rest wil ik je niet ontmoedigen maar wat ik hoor over Uhlenbrock decoders is niet al te best.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Decoder problemen

Bericht door Jos »

Hoi Sjoef,

Ik heb ook een aantal van die decoders, werken hier prima. Is de decoder ooit eerder gebruikt? Het is een multiprotocol decoder en de eerste programmering bepaalt of hij het Selectix protocol of DCC verstaat.
Heb je wel gekeken of je motor geïsoleerd van het chassis is? De meeste locs hebben een verbinding tussen 1 van de polen van de motor en het chassis. Deze verbinding moet je verbreken anders blaas je je decoder op.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Decoder problemen

Bericht door sjoef »

Hoi Jos, hoe kun je checken op welk protocol hij staat? Dat doe je toch gewoon door (intellibox) loc#, locnummer, enter, loc#, menu? Daar kies ik altijd voor 14 of 28.

Sjoef


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Decoder problemen

Bericht door Rob Fongers »

Sjoef,

Op het programmeer spoor in de programma modus kan je kiezen tussen DCC - Motorola - Trix. Ga naar DCC en dan register nr 1 lees cv 1 in. Lukt dat staat die op dcc, lukt dat niet dan naar Trix(T) en adres inlezen. lukt dat is het trix

Daarna moet je het protocol aanpassen bij het loc locmenu een T voor Trix of D voor DCC en die 14 / 27 of 28/128 komt daarna

Daarna horen we je wel

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Decoder problemen

Bericht door Jos »

Hoi Sjoef,

Je moet de decoder eerst een adres geven. Door te kiezen voor DCC en het adres te programmeren staat de decoder dan in DCC mode.
En je kunt het beste altijd kiezen voor 28 stappen, en zo moet je centrale ook ingesteld staan.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Decoder problemen

Bericht door sjoef »

blijf het een raadsel vinden. Alles ingesteld zoals het hoort en toch niet vooruit te branden. Heb een ander locje geprobeerd en daar heb ik dezelfde problemen mee. Haal ik de decoder er weer uit en zet de loc op een stukje rails dat gewoon aan de trafo hangt (je weet wel, rechts en linksom draaien) dan gaat tie als de brandweer. De decoder kan ik keurig uitlezen en programmeren, dus die zit goed aangesloten, maar verder weer geen beweging in te krijgen. De intellibox staat bij de user-interface op 28 stappen en ook de loc. Verder heb ik een aantal cv waardes veranderd die invloed kunnen hebben op het rijgedrag maar ook dat heeft geen resultaat gehad. Zijn er verder nog tips die ik kan proberen?

Sjoef


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Decoder problemen

Bericht door Rob Fongers »

Sjoef,

En als je de decoder omdraai wat gebeurd er dan. Het kan zijn dat de lichtaansluiting op je motor zit en de motor op je licht, dat zie je niet op het programmeerspoor.

Voordat je gaat rijden ff cv 1, uitlezen, om zeker te zijn dat er nergens sluiting hebt!! Dat doe ik altijd als ik met de decoder geweest ben want ben in het verleden nogal eens onaangenaam verrast geworden als je begrijp wat ik bedoel.

Grtz Rob

By the way wat geeft CV 29 en CV 1 aan voor waarde?


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Decoder problemen

Bericht door sjoef »

Bij de ulhenbrock decoder moet toch zwart en rood naar de rails, oranje en grijs naar de motor, en wit en geel naar de verlichting. Bedoel je dat ik geel en wit naar de motor moet doen en orange en grijs naar het licht? Cv 29 staat overigens op 6.

Sjoef



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Decoder problemen

Bericht door sjoef »

sorry.....cv1 vergeten die = 3


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Decoder problemen

Bericht door Jos »

Wat staat er op je display na het kiezen van lok# 3? Staat daar een d of een t voor linksboven?


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Decoder problemen

Bericht door Rob Fongers »

Sjoef,

Zet cv 29 eens op 2, dan kan je alleen digitaal rijden maar dit is alleen om zaken uit te sluiten

Wat je aansluiting betreft de codering zoals je schrijft is correct. ik ging er vanuit dat je een decoder met stekker had. Sluit je aan op een bus of soldeer jij de decoder draadjes?

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Decoder problemen

Bericht door Jos »

Ah, met draadjes, dus zelf gesoldeerd? Massaverbinding van de motor wel verwijderd?



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Decoder problemen

Bericht door sjoef »

cv 29 staat op 2......motor hangt niet aan massa, bij het kiezen van loc3 staat een d.....trein rijdt 2 cm en staat dan piepend en kreunend stil. Andere decoder geprobeerd...zelfde resultaat. Is overigens niet de eerste loc die ik ombouw. Snap er werkelijk niets van.........


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Decoder problemen

Bericht door Rob Fongers »

Als je die decoder in een andere loc doet die het dan wel?

Zo ja Is het een oude loc dus ik bedoel veel gereden op analoge basis? vaak is het zo dat deze toch wel wat problemen gaan geven met kool rondom de collector en borstels. Enigste remedie is dan nog Nieuwe koolborstels er in na het schoonmaken en opnieuw in laten lopen volgens de methode van Martinb

Grtz Rob
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 26 dec 2008 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Decoder problemen

Bericht door sjoef »

yep...alleen is dat een wat nieuwere loc.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Decoder problemen

Bericht door Jos »

Sjoef,

Dit kan ook een probleem in het drijfwerk (tandielen/drijfstangen etc) zijn. Haal de motor eens uit de loc en probeer dan of je de loc zo zonder wrijving over de baan kunt duwen.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Decoder problemen

Bericht door sjoef »

Jos, heb ik gedaan. dan rijdt tie als een trein.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Decoder problemen

Bericht door Rob Fongers »

Toch maar eens schoonmaken is denk ik de laatste optie. Persoonlijk koop ik nooit meer een loc die analoog gereden heeft of niet nieuw is. Gewoon omdat dit veel problemen geeft en ik daar niet op zit te wachten, als je technisch onderlegd ben is dat geen probleem maar het kost je een hoop werk

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Decoder problemen

Bericht door Jos »

@Rob: Ik heb een behoorlijk aantal locs die eerst analoog gereden hebben en nu voorzien van een decoder. Die rijden op zich prima.

@sjoef: Het feit dat de loc "kreunt" geeft aan dat de decoder zijn werk wil doen maar op een of andere manier de motor niet aan het draaien krijgt. Dat kan zijn omdat hij niet genoeg stroom kan leveren of dat er teveel mechanische weerstand ondervonden wordt. Je geeft aan dat het treinstel zonder motor soepel voort te bewegen is, dus dat kan het niet zijn. Blijft over de stroomafname. Heb je de condensator en de spoeltjes wel verwijderd?
Maak anders even een foto van de printplaat met de decoder, dat kan misschien helpen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Decoder problemen

Bericht door Rob Fongers »

@Jos,

Ik heb er nog rijden uit mijn niet digitale tijdperk. Een Minitrix 120 rood, dus niet de jongste. Eerst met een SX decoder waar ik hem niet goed mee afgeregeld kreeg en een knorrend geluid produceerde en later met een Kühn 025 zelfde probleem ondanks dat ik daar de frequentie kan veranderen. Mocht allemaal niet baten, minimale snelheid 11 kmh max geen probleem, Alle andere locs komen aan 3-4 kmh zonder F3 te gebruiken. Alle andere locs had ik al weggedaan, en deze gaat ook als het me lukt om een BR 185 Crossrail (á la Hookies) te snaaien voor 122 Euris

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Decoder problemen

Bericht door sjoef »

Bij deze de foto's....wow waar zijn de foto's? Ik ga het ff uitzoeken

hierzo.....

http://s462.photobucket.com/albums/qq348/sjoef/


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Decoder problemen

Bericht door Jos »

Sjoef,

Ik heb de foto's bekeken, jammer genoeg zie je op de 2e foto net niet de hele voorkant van de print.
Zo te zien zijn de rode en zwarte draad alleen verbonden met het voorste draaistel, de stroomafname zal daardoor slecht zijn.
Aan de onderkant van de print (tussen de motorlipjes en de verlichtingscontacten) is niet goed te zien of je daar de printbanen hebt onderbroken. Als dat niet zo is (of niet goed genoeg) maakt de motor nog contact met de stroomafname van de wielen. De opstekende lipjes op het chassis naast de lampjes maken contact met de printbanen.
Als je een multimeter hebt, meet dan eens of er weerstand zit tussen rood en oranje en tussen zwart en grijs.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Decoder problemen

Bericht door bisschop »

Hoi,

Zitten de contact lipjes die aan de printplaat zitten wel goed tegen de motor aan gedrukt?
Dit probleem heb ik namelijk ook gehad toen ik mijn wadloper ging digitaliseren.
Ik heb ook nog 6 draden tussen de twee bakken gehangen,
:2 (rood/zwart) voor de rijstroom om de stroom afname te verbeteren.(letop links en rechts)
:2 (geel/wit) voor de front en sluit licht.
:1 (paars) voor de binnen verlichting die ik zelf uit smd ledjes heb gemaakt.
:1 (blauwe) voor de massa voor de binnen verlichting.

Groetjes,
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS

Onderwerp starter
sjoef
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Decoder problemen

Bericht door sjoef »

geachte meedenkers......

@jos
tussen zwart en grijs geen weerstand
tussen rood en oranje geen weerstand
baan tussen de spanningslippen is onderbroken.

@bisschop

lippen geven goed kontakt door aan de motor

ik ben bijna toe aan de kreet.........wie wil er een wadloper, kom maar onder het raam staan. haha


Plaats reactie