Fleischmann Railbus rijdt slecht

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Fleischmann Railbus rijdt slecht

Bericht door Jos »

Ik heb een poosje geleden de FLM railbus met ingebouwde DCC decoder gekocht (87400). Deze reed vanaf het begin heel slecht, dacht dat het de stroomafname was. Ook de frontseinen brandden aan de verkeerde kant bij het rijden. Gisteren het ding eens helemaal uit elkaar gehaald om hem schoon te maken. Hierna weer op het proefbaantje gezet om het verwachte wonder te aanschouwen. Maar hij reed nog steeds slecht :cry:
Toen ben ik maar eens in de decodersettings gaan duiken. FLM levert een klein boekje met een beperkt aantal CV-waardes die aan te passen zijn.
CV 29 bevatte een waarde die niet eens uit het boekje te halen is. Hier maar eens 2 in gezet (alleen digitaal) en warempel, hij rijdt als het spreekwoordelijke zonnetje!
Nu nog de frontseinen, die staan niet vermeld in het boekje. Even gekeken bij andere DCC decoders, waar dit meestal zit. Hmm, CV 49 of 51 komt het meeste voor. Die worden hier anders gebruikt.

Gisteren dus maar even een mailtje naar Hobbytime gestuurd met de vraag om een uitgebreidere CV lijst. Hopelijk komt die nog :)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1842
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Fleischmann Railbus rijdt slecht

Bericht door OBBinN »

Succes ermee! Fijn dat die nu wel het gaspedaal weet te vinden ;) :mrgreen:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fleischmann Railbus rijdt slecht

Bericht door Rob Fongers »

Jos,

Is dat er een mee draadjes of stekker verbinding? Heb je CV 29 --> 3 al geprobeerd?

Groetjes Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Fleischmann Railbus rijdt slecht

Bericht door spoor65 »

Hallo Jos,

Heb zelf ook een aantal locs van Fleischmann met ingebouwde decoder, en raar maar waar, standaard gaven ze allemaal problemen met de verlichting, de oplossing bleek echter eenvoudiger dan verwacht, domweg het aantal rijstappen veranderen en het probleem was opgelost,

128 rijstappen is voor de loc geen probleem alleen de verlichting blijkt er niet goed op te willen werken bij Flm modellen, dus terug zetten naar 14 of 28, en probleem was opgelost.

Ben zelf toen met de loc terug geweest naar Barrie Somberg, waar ik toen de eerste kocht, en deze kwam gelijk met deze oplossing.

Mocht je dus nog niet geprobeerd hebben om het met de rijstappen te veranderen, probeer het eens, wie weet.

mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fleischmann Railbus rijdt slecht

Bericht door Rob Fongers »

Freddy,

Het probleem wat jij schetst is dat als de verlichting af en toe werkt in de juiste richting, bij Jos is de richting verkeerd om.


Gr Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Fleischmann Railbus rijdt slecht

Bericht door Jos »

@Rob: Het is er een met draadjes, en omkeren van de rijrichting keert de verlichting ook om.
Bij een reset van de decoder komen de rare waardes weer terug.

@Freddy: Cv 29 bit 1 heeft de keuze uit 14/27 (waarde 0) stappen of 28/128 (waarde 1) stappen. Hij stond initieel inderdaad op 0. De defaultwaarde van CV 29 is 20, dat betekent dat bit 2 en 4 aanstaan. Bit 4 staat niet in de beschrijving, dus ik heb hier maar 18 van gemaakt.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fleischmann Railbus rijdt slecht

Bericht door Rob Fongers »

Jos,

Als je de CV 29 bit 0 op 1 zet, keert de rijrichting om. Dat zou je ook kunnen bereiken door wit en geel om te zetten.

Kan je CV 7 en 8 uitlezen? Heb je de maker en versie. Ik vermoed dat het een Twin decoder is, dan zou er nog een condensator aan moeten zitten. In dat geval m.i. gelijk eruit halen heb er hoopjes problemen mee gehad.


Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Fleischmann Railbus rijdt slecht

Bericht door Jos »

Rob,

Ja, maar ik wil nog niet gaan solderen aan dat ding. CV 7 = 62, CV 8 = 155 (Fleischmann). En het is geen Twin decoder.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fleischmann Railbus rijdt slecht

Bericht door Rob Fongers »

En bit 0 cv 29 op 1?


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Fleischmann Railbus rijdt slecht

Bericht door Jos »

Dan keert de rijrichting om en ook de verlichting :(

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fleischmann Railbus rijdt slecht

Bericht door Rob Fongers »

Jos,

Ja dat had je geschreven maar had het niet zo begrepen.:o

Deze zou normaal gesproken de rijrichting omkeren en het licht laten branden in omgekeerde richting. Very strange :?: :?: :?:

Ik denk dat de soldeerbout de enigste optie is. Geel wit


Gr. Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fleischmann Railbus rijdt slecht

Bericht door Rob Fongers »

Jos,

Ken je deze 1 zu 160 en deze link

Gr Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Fleischmann Railbus rijdt slecht

Bericht door Jos »

Rob,

Ja, daar had ik al gekeken, staat ook niks over omkeren lichtfunctie.

Groetjes,
Jos


Plaats reactie