TIP! Draden aan rails solderen.
Geplaatst: 26 dec 2011 19:01
Voor velen is dit de evidentie zelve, maar misschien dat deze tip sommigen toch kan helpen met het solderen van draadjes aan rails. Nu ik toch bezig ben met mijn baan, kan ik het hier ook even plaatsen. Ik gebruik hier schaal N Peco code 55 sporen, maar het principe is geldig voor alle railsysteemen zonder aangegoten ballast. Voor bijvoorbeeld Fleischmann Piccolo en Kato gaat deze tip niet op. Er is natuurlijk niet EEN methode, maar wat hieronder beschreven is, is hoe ik het tegenwoordig doe.
1) De eerste stap is natuurlijk bepalen waar er draden aan de sporen gesoldeerd dienen te worden. Teken deze positie af, zowel op de rails als op de ondergrond. Boor een klein gaatje (2 - 3mm diameter) door de bodemplaat daar waar de draden naar beneden gestoken worden.

2) Aan de onderkant van de rails, daar waar de draad aan de rails bevestigd gaat worden, wordt een klein stukje plastiek onder de spoorstaaf tussen 2 bielsen weggesneden. In deze opening merken we duidelijk het blanke metaal van de spoorstaaf.

3) Voorsoldeer de spoorstaaf in deze openingen tussen de bielzen, en ook de draden die eraan gesoldeerd gaan worden. De draden mogen vrij dun en kort zijn. Ik gebruik 0,15mm² draadjes van 4cm lang, voldoende lang voor het doorvoeren onder de baan.

4) Soldeer de draden aan de rails.

5) voer de draden door de gaten in de bodemplaat, en laat het spoorsegment zakken terwijl het in de raillassen van de naastliggende sporen wordt geschoven.

6) De soldeerpunten liggen nu haast onzichtbaar langs de onderkant. Met een laagje ballast erover ziet men helemaal niets meer van deze draden.
Alle opmerkingen zijn natuurlijk welkom. Of beschrijf een alternatief systeem!
1) De eerste stap is natuurlijk bepalen waar er draden aan de sporen gesoldeerd dienen te worden. Teken deze positie af, zowel op de rails als op de ondergrond. Boor een klein gaatje (2 - 3mm diameter) door de bodemplaat daar waar de draden naar beneden gestoken worden.

2) Aan de onderkant van de rails, daar waar de draad aan de rails bevestigd gaat worden, wordt een klein stukje plastiek onder de spoorstaaf tussen 2 bielsen weggesneden. In deze opening merken we duidelijk het blanke metaal van de spoorstaaf.

3) Voorsoldeer de spoorstaaf in deze openingen tussen de bielzen, en ook de draden die eraan gesoldeerd gaan worden. De draden mogen vrij dun en kort zijn. Ik gebruik 0,15mm² draadjes van 4cm lang, voldoende lang voor het doorvoeren onder de baan.

4) Soldeer de draden aan de rails.

5) voer de draden door de gaten in de bodemplaat, en laat het spoorsegment zakken terwijl het in de raillassen van de naastliggende sporen wordt geschoven.

6) De soldeerpunten liggen nu haast onzichtbaar langs de onderkant. Met een laagje ballast erover ziet men helemaal niets meer van deze draden.
Alle opmerkingen zijn natuurlijk welkom. Of beschrijf een alternatief systeem!