Baanplan Peter

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Peter V
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jan 2012 08:33
Locatie: Breda

Baanplan Peter

Bericht door Peter V »

Goedemiddag,

Hier mijn eerste post van het baanplan waar ik mee bezig ben.

Ben vooral benieuwd wat anderen van het station vinden.

Met vriendelijke groet,

Peter
Laag niveau spoor rechts helix links verbinding spoor
Laag niveau spoor rechts helix links verbinding spoor
Verbind en helix spoor.png (32.27 KiB) 2644 keer bekeken
Bijlagen
Schaduwstation
Schaduwstation
Schaduwstation.png (25.65 KiB) 2644 keer bekeken
Station
Station
Station.png (28.41 KiB) 2644 keer bekeken
Complete baan
Complete baan
Compleet.png (68.75 KiB) 2644 keer bekeken


Met vriendelijk groet,

Peter V
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan Peter

Bericht door Michiel »

Indrukwekkend plan! Als je dit klaar krijgt, heb je een machtig mooie baan. Maar in het plan zitten nog een paar dingetjes dat je ove rhet hoofd hebt gezien.

- lang beide kanten van het station ontbreken nog overlopen. Zoal het nu is, zullen een hoop treinen het hele eind tegenspoor moeten gaan rijden. Niet echt praktisch.

- Het dubbelsporig hoofdspoor loopt niet mooi door over de rechte wisselstanden. Doorgaande treinen moeten nu steeds snelheid minderen e zigzaggend door het station. Ook niet echt praktisch

- Die vier wissels halfweg je schaduwstation lijken me niet echt veel nut te hebben. Misschien dat je iets heel specifieks in gedacht had, maar anders gewoon weglaten.

-Het is niet erg duidelijk, maar aan je helix beneden lijk je een korte driehoek te hebben gepland. Electrisch (polariteit) zal dat moeilijkheden opleveren.

Voor de rest een indrukwekkend plan, met mogelijk boeiend stationsverkeer.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Peter V
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jan 2012 08:33
Locatie: Breda

Re: Baanplan Peter

Bericht door Peter V »

Michiel schreef:Indrukwekkend plan! Als je dit klaar krijgt, heb je een machtig mooie baan. Maar in het plan zitten nog een paar dingetjes dat je ove rhet hoofd hebt gezien.

- lang beide kanten van het station ontbreken nog overlopen. Zoal het nu is, zullen een hoop treinen het hele eind tegenspoor moeten gaan rijden. Niet echt praktisch. Dit ben ik aan het uitpuzzelen hoe het beter kan. Ik denk dat u bedoeld dat de treinen niet van de binnenbaan naar de buitenbaan kunnen gaan?

- Het dubbelsporig hoofdspoor loopt niet mooi door over de rechte wisselstanden. Doorgaande treinen moeten nu steeds snelheid minderen e zigzaggend door het station. Ook niet echt praktisch
Is niet erg praktisch maar in het echt rijden ze ook niet op top snelheid door een station denk ik.

- Die vier wissels halfweg je schaduwstation lijken me niet echt veel nut te hebben. Misschien dat je iets heel specifieks in gedacht had, maar anders gewoon weglaten.Dit heb ik aangepast door er engelse wissels in te leggen. Heb ik ook meer opstel sporen, ook voor kortere treinstellen.
Verder heb ik de bocht met de kleinste straal flm 1 eruit gehaald is denk ik erg krap.



-Het is niet erg duidelijk, maar aan je helix beneden lijk je een korte driehoek te hebben gepland. Electrisch (polariteit) zal dat moeilijkheden opleveren. Is geen driehoek alleen een onduidelijkheid in de tekening.

Voor de rest een indrukwekkend plan, met mogelijk boeiend stationsverkeer.
Dank je.

Mijn spaar woede was groter dan ik had gedacht. Er moeten alleen nog wat wissels komen voor het station verder is alles al aanwezig qua rails.
Bijlagen
Schaduwstation.png
Schaduwstation.png (56.5 KiB) 2596 keer bekeken


Met vriendelijk groet,

Peter V
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Baanplan Peter

Bericht door Jeroen »

Geen onaardig plan inderdaad. Als ik die ruimte had moeten bouwen had ik wellicht een wat rustiger ogend station gecreeërd. Dat houdt in minder sporen (met dito minder mogelijkheden, dat wel) maar dan kun je mooie slanke wissels gebruiken enzo. Maar dat is up to you natuurlijk; ik houd wat meer van scenery dan drukke sporen.....


Afbeelding
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan Peter

Bericht door spoor65 »

Peter,

Indrukwekkend plan, maar idd wel de zelfde opmerkingen als al door michiel genoemd,
de overloop wissels ( ja die wisselstraatjes die er voor zorgen dan je van binnen naar buitenbaan kunt en anders om)
ontbreken cq liggen rechts net ff op de verkeerde plaats ( van binnen naar buitenbaan ligt die rechts voor het laatste wissel vanaf de
binnenste opstel/perron sporen)

En ook ik denk dat je de wissels (inmiddels kruiswissels) beter weg kunt laten,
om de eenvoudige reden dat we het hier hebben over een schaduwstation, en dus over een bundel opstelsporen, die eigenlijk gewoon uit beeld liggen, het zal dus moeilijk zijn om goed te kunnen zien/volgen wat daar gebeurd.

Wil je op in jouw schaduwstation ook kortere treine kwijt, kun je beter een aantal blokverdelingen maken, zodat ze gewoon
op het zelfde spoor achter elkaar kunnen staan. en dan vervolgens steeds netjes doorschuiven naar het volgende blok totdat ze weer vertrekken
naar het zichtbare deel. Uiteindelijk is tenslotte het schaduw station niets anders dan een plek waar jouw treinen ff verstoppertje kunnen spelen,
met het voordeel dat je op het parade deel van jouw meer afwisseling krijgt door een groter aanbod van treinen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Peter V
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jan 2012 08:33
Locatie: Breda

Re: Baanplan Peter

Bericht door Peter V »

Goedemorgen,

Zoals tezien is heb ik de station ingangen aangepast. (Dit zijn de paarse gedeelten.)
Een trein die van links binnen komt kan volgens mij op alle sporen stoppen en weer vertrekken naar links en aan de rechter kant is dat het zelfde.

Over het hoofdspoor dat niet over rechtewisselstanden loopt. Van rechts naar links heb ik het er in kunnen zetten maar andersom niet gaat nog over 1 afbuigende wissel. Links en rechts is dat de wissel (in de cirkels)
Verder heb ik de kruiswissels uit het schaduwstation gehaald en blokken ingetekend.
Bijlagen
Station 2
Station 2
Station 2.png (45.81 KiB) 2557 keer bekeken


Met vriendelijk groet,

Peter V
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Baanplan Peter

Bericht door Maurits71 »

Hoi Peter,

Je hebt echt een heel indrukwekkend baan plan, alleen iets om over na te denken, ik weet uiteraard niet hoeveel ervaring je hebt, maar ik kan uit eigen ervaring zeggen dat als het te groot is het te lang duurt dus frustratie gaat opleveren en eindigt in afbraak. ( eigen ervaring. ), zelfs al zou je het halveren dan is het nog een mega baan.

Hoop dat je het voor elkaar krijgt om dit te bouwen en dat je treintjes kan gaan zien rijden. :),succes.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Peter V
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jan 2012 08:33
Locatie: Breda

Re: Baanplan Peter

Bericht door Peter V »

Hier het aangepaste baanplan.

Ik heb het schaduwstation aangepast en aan de linkerkant de verbinding naar de derde module aangepast (het licht groene gedeelte)

Deze komt nu op min 8 onder het station vandaanen gaat over de Bietschalbrücke.
Dan draait het spoor naar rechts om via het rode spoor het station op te draaien.
Bijlagen
Compleet 2.png
Compleet 2.png (54.71 KiB) 2345 keer bekeken


Met vriendelijk groet,

Peter V
Plaats reactie