Info aan beginner, betreffende besturings-modules

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paultje
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2009 19:13

Info aan beginner, betreffende besturings-modules

Bericht door Paultje »

Misschien heb ik er over heen gekeken. Maar ik heb nog geen info gevonden, over de vraag waar ik mee zit.

Ongeveer 15jaar terug, was ik een klein mannetje, en kreeg toen mijn eerste treinsetje van sinterklaas.
Het was een marklin H0 set. Toen ooit op een beurs wat rails bijgekocht maar dat was het. Toen thuis wonende, en dus weinig plaats.

Nu ben ik uitgevlogen, en heb op zolder een mooi plekje. Maar wil toch N-spoor gaan rijden.
Nu ben ik rond kijkend geweest, maar ik kan niet echt de belangrijkste verschillen ontdekken tussen een twin-center en een profi-boss van fleischmann. Zelfs op de site van fleischmann kan ik de info niet vinden.

Met de twin-center, kan je dan maar 2 digitale treinen tegelijk laten rijden, ook al staan er meerdere op het spoor?
Graag wil ik meer dan 2 treinen tegelijk laten rijden, is dit mogelijk met een twin-center of moet je dan uitbreidingen van het systeem aanschaffen?
En hoe is dit voor de profi-boss?

Verder staat op de site van fleischmann, dat beide producten allerlei opties van de trein kunnen bedienen. Maar ik zie niet direct de verschillen. De twin-center is kwa aanschaf een stuk duurder dan de profi-boss. Dus ik neem aan dat de twin-center meer kan, want waarom ander dat grote prijsverschil.
Ik wil een beginners-set aanschaffen, want ik bezit nog niets van een N-spoor. Dus moet direct al een keuze maken, welke besturings-module ik moet kiezen.

Hopelijk is er iemand die me antwoord kan geven, zodat ik de mooi hobby weer kan gaan opbouwen.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Info aan beginner, betreffende besturings-modules

Bericht door Rob Fongers »

Welkom Paultje,

Wat digitale zaken betreft kan je beter op het Benelux forum te rade gaan. Daar zitten een aantal mensen die er alles vanaf weten. Jou vraag kan daar waarschijnlijk ook beantwoord worden Klik hier maar eens en dan heb je welliswaar de verschillen tussen de Multimaus en Profiboss maar ik denk wel genoeg info om een stap te nemen

Succes Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Info aan beginner, betreffende besturings-modules

Bericht door spoor65 »

Paul,

Zoals Rob al aangaf is er op BNLS veel info te vinden over de verschillen in systemen. maar toch ook hier al ff een reactie.

je vraagt het verschil tussen twin-center en profiboss, beide systemen van Fleischmann.

twin-center, de naam zegt het al, ondersteund zowel het ouder Fleischmann FMZ systeem als het huidige en meer gebruikt DCC systeem. Twincenter heeft standaard 2 besturings knoppen waarmee je dus 2 loc gelijktijdig commando`s kan geven.Twin-center beschikt over de mogelijkheid, het systeem aan een PC te koppelen
dit ff als eerste belangrijkste punten voor twin-center.

Profiboss ondersteund alleen DCC, heeft maar 1 besturings knop, dus hier kun je 1 loc een commando geven, en is
NIET te koppelen met een PC (tenminste niet via de officiële weg van FLM)

Natuurlijk kun je wel meerdere loc`s tegelijk op je baan laten rijden, alleen schakkel je door de loc/decodernummers steeds over naar een andere loc om hem commando`s te geven, en ondertussen rijden de andere loc`s gewoon door op de laatste stuuropdracht die jij hen gaf.

mss dat je aan deze antwoorden wat hebt.

Overweeg trouwens ook eens het Roco Multimaus systeem, sinds Roco ook Fleischmann in zijn gelederen heeft opgenomen, word de Multimaus zelfs in Fleischmann startsets aangeboden.
en op de N-spoor beurs in lochem aankomende zaterdag, heeft de oranje brigade zelfs de roco n-spoor startset in de aanbieding, kortom multimaus, trein en rails in 1 keer voor een leuke prijs.

Nog vragen, laat ze maar zien.

Mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Info aan beginner, betreffende besturings-modules

Bericht door Jos »

Paul,

Als toevoeging aan bovenstaande:
De Twin Center is eigenlijk de Intellibox van Uhlenbrock waarbij het Motorola protocol vervangen is door het FMZ protocol. Ik heb zowel de TC als de Profi-Boss. Het voordeel van de TC is dat het een modulair uitbreidbaar systeem is, met uitgebreid toetsenbord waardoor een hoop commando's direct vanaf het toetsenbord gegeven kan worden. Bij de TC zit een zwaardere trafo waardoor je met meer treinen tegelijk kunt rijden. Ook de 2 aparte rijregelaars zijn handig. Per rijregelaar zitten er ook toetsen voor verlichting aan/uit plus 4 functietoetsen. De Profi-Boss heeft 1 toets voor de verlichting en een toets voor 1 functie. De TC is te koppelen aan een PC en heeft een loconet bus en een S88 bus. Via deze bussen kun je andere modules, zoals bezetmelders koppelen aan de TC. De Profi-Boss heeft alleen een loconet bus. De loconet bus is naar verwachting wel de bus van de toekomst. De TC heeft uitgebreidere programmeerfuncties voor decoders.
De Profi-Boss is een klein en handzaam apparaatje wat al een hoop functies kan. Via het menu op de display kun je een hoop dingen doen, je moet alleen iets meer knopjes indrukken om bij een functie te komen. Begin je met de Profi-Boss (en dat kan uitstekend) en wil je later toch de TC dan kun je de Profi-Boss koppelen aan de TC en je hebt een derde regelaar.

Hopelijk geeft dit een beeld, heb je nog meer vragen, stel ze gerust :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Info aan beginner, betreffende besturings-modules

Bericht door shoven »

Paul,

De Roco set die Freddy noemt heeft als voordeel (naast de prijs) dat je snel en goedkoop van start kunt. Dat kun je met de Profi-Boss ook, alleen zit je sneller aan een uitbreiding (booster) vast vanwege het beperkte vermogen (1,8A ipv 3A). Ik rij nu met zes loks op een Multimaus en dat is geen probleem. Ik zet dan ook wel zoveel mogelijk (wisseldecoders en straks licht) op een aparte trafo (kost paar tientjes, stuk goedkoper dan een booster).
Wat je het best kunt aanschaffen is afhankelijk van wat je wilt. Als je volledig digitaal wilt gaan (dus besturing met PC etc) is het verstandig te kiezen voor iets wat daarnaar is uit te breiden. Als je een TC neemt ben je wat dat betreft al meteen flink onder de pannen. Met een PB of MM moet je nog wat spul bijkopen (zie het Benelux draadje bij de bijdrage van Rob F).

Ik heb zelf de MM set die bij de oranje brigade in de aanbieding gaat, en dat bevalt goed. Je hebt in een keer een MM incl. centrale + trafo, een setje rails (Roco, dus redelijk, en kan altijd nog op Marktplaats) en een leuke lok + 4 wagons. De prijs van €199 is erg gunstig t.o.v. de vrij dure Fleischmann sets. Alleen de lok incl. decoder kost je normaal al tegen de €100.

Wat mij erg leerzaam is gebleken is om ook eens goed rond te kijken op sites als eBay.de of Marktplaats. Dan zie je een beetje wat 2e hands (maar vaak ook gloednieuw) spul waard is. Ik ben vorige week in Houten geweest en zie dan prijsverschillen met eBay die fors zijn (een Minitrix 12552 Taurus ligt op Houten voor 80 euri, op eBay bij lackyloc voor 55! :o Nadeel zijn de verzendkosten vanuit Duitsland, die zijn belachelijk hoog). Dus orienteer je goed, er is veel (prijs)verschil.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Paul
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 17:33
Locatie: Rockanje

Re: Info aan beginner, betreffende besturings-modules

Bericht door Paul »

Paul,

Ik zou ook even naar de Digitrax Zephyr (DCC) kijken, prachtig apparaat 2.5A, schrijf en leesfunctie decoders, loconet, dubbele aansluiting main en programmeertrack, diverse aansluitingen voor handhelds etc.
http://www.digitrax.com/prd_zep_basic_set.php
Dit alles voor............schrik niet 131 Euries.
Denk niet dat hier veel fabrikanten tegen opkunnen.

groet Paul


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Info aan beginner, betreffende besturings-modules

Bericht door shoven »

Da's een leuk prijsje Paul, kan dat ding dan ook met Koploper werken? Dan is het helemaal perfect.
Heb je ook hands-on ervaring met dat ding?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Info aan beginner, betreffende besturings-modules

Bericht door spoor65 »

digitrax staat niet in de lijst van door koploper ondersteunde systemen, dus nee, denk dat combi met koploper dus niet mogelijk zal zijn. :|

verder is er in heel nederland zo te zien maar 1 leverancier te vinden die dit systeem verkoopt, :roll: heb ik dus ook zo mijn twijfels bij, wil niet vooroordelen hoor, maar als het systeem zo optimaal en vrezelijk goed zou zijn, zouden er dan niet al lang veel meer winkeliers te vinden zijn :?:

nogmaals, ik wil geen vooroordeel geven met deze woorden, daar ik geen ervaring heb met het systeem, maar bovenstaande gegevens geven naar mijn mening wel te denken, en maakt het voor mij niet moeilijker in de keus van een systeem, liever iets meer betalen voor iets waar ik veel meer kanten mee op kan, en waar ik bij meerdere zaken terecht kan voor aanschaf en service, en waar ook nog eens meer en duidelijkere info over te krijgen is op forums als deze en BNLS.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Paultje
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2009 19:13

Re: Info aan beginner, betreffende besturings-modules

Bericht door Paultje »

Allen bedankt voor de info, dit maakt alles al een stuk duidelijker.

Ik had ook via benelux forum e.e.a. aan info gevonden. Waaruit ook opviel, dat de profi-boss of multi-maus geen seinen kunnen bedienen. Wat de TC wel zou kunnen. Gezien die in de toekomst mogelijk ook erop komen, ben ik aan het denken om dan voor een TC of IB te gaan. Dit zit hem puur in het protocol verschil. Ik weet niet wat het voordeel heeft, of om het FMZ protocol erop te hebben, of om het Motorola protocol erop te hebben. Moet ik nog gaan uitzoeken.

Digitrax is misschien aantrekkelijk kwa prijs. Maar omdat dit mijn eerste digitale treinen gaan worden, lijkt het mij verstandiger om het bij een systeem te houden, waar vele andere ook gebruik van maken.
Of dit met digitrax is weet ik niet, en als ik dan problemen vragen heb, dan is het maar afwachten of er in nederland een goed antwoord te boven komt.

Verder heb ik met een collega afgesproken, om eens naar hem te gaan. Hij heeft een multimaus (geen idee of het de fleischmann of roco is, maar ze zeggen dat ze hetzelfde zijn, op de kleur na). Daar eens kijken hoe de multimaus functioneert.

En ook is er op 14 maart een beurs in Weert, wat voor mij 20 minutjes rijden is. Dus daar ook maar eens kijken om info op te doen, en wie weet, gaat er zelfs iets mee naar huis.

groetjes Paul


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Info aan beginner, betreffende besturings-modules

Bericht door Hookies »

DCC is dé standaard voor het digitale rijden, dus met een TC of een IB zit je altijd goed. Naar wat ik weet, heeft Uhlenbrock de IB ontwikkeld. De TC is in feite exact hetzelfde apparaat, alleen staat er Twin Center en Fleischmann op en bieden ze geen Motorola aan, maar FMZ. Beide besturingssystemen hebben nog een derde protocolmogelijkheid, namelijk Selectrix.

Motorola is een ouder protocol wat met name bij 3-rail wordt gebruikt. Märklin heeft het lange tijd gehanteerd en hun eigen systeem daar ook op gebaseerd. Inmiddels is er voor 3-rail een nieuwer systeem van Märklin.

Aan het FMZ-protocol wordt door Fleischmann ook niet veel meer gedaan. Ook Fleischmann rust haar digitale locs uit met DCC. Al zijn er naturlijk nog wel Fleischmann Piccolo locs met alleen ruimte voor het FMZ-protocol.

Ik heb overigens ook gelezen dat Motorola wel weer voordelen biedt voor het gebruik van meerdere soorten wisseldecoders. Henk Funky noemt dit en rijdt zelf ook met schaal N. Hoe dat precies zit, kan ik je verder niet uitleggen.

Succes,

Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Paul
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 17:33
Locatie: Rockanje

Re: Info aan beginner, betreffende besturings-modules

Bericht door Paul »

Onbekend maakt onbemind....
Maar digitrax is geen bedrijfje wat net om de hoek komt kijken.
Het loconet protocol welke het systeem van de toekomst is, komt van ....jawel digitrax.
Loconet wordt ondersteunt door koploper zie pag 286 van handleiding ver 6.6
Computer interface met oude RS232 en USB 2.0
Wat betreft service of vragen, een mail naar digitrax en binnen 24 uur antwoord (eigen ervaring)
Ook gebruik ik digitrax locdecoders, 1A/1.25A Peak en vind deze geweldig en doen niet onder voor kuehn of lenz.
Zo zie je maar ieder zijn mening, maar als ik 40 a 50% goedkoper kan voor een gelijkwaardig of beter product doe ik dat.

groet,

Paul

ps ik heb geen aandelen in digitrax


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Info aan beginner, betreffende besturings-modules

Bericht door Jos »

@Paultje

Als je het apparaat los gaat kopen zou ik nu voor de IB gaan. Het voordeel van het motorola protocol is dat wisseldecoders stukken goedkoper zijn. Uhlenbrock komt met een nieuwe versie van de IB met een groter display en waarschijnlijk ook meer mogelijkheden, heb me hier nog niet in verdiept, maar op hun site staat een tabel met verschillen per apparaat.
In een startset is de TC weer aantrekkelijker, dat scheelt aardig in prijs.

@Paul

Digitrax is zeker niet slecht of minder dan de anderen. Het probleem ligt er voor mij in dat het een Amerikaanse firma is die hier amper vertegenwoordigd is. En Amerikanen staan over het algemeen niet bekend om after sales service :D
Dit zal nu nog wel goed zijn, maar als je over 3 - 5 jaar problemen krijgt weet ik niet of ze nog service verlenen op de huidige modellen.

Groetjes,
Jos


Plaats reactie