Lage Zwaluwe ( 7700 x 500 )

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Lage Zwaluwe ( 7700 x 500 )

Bericht door Smolderz »

Zoals enkele van jullie weten ben ik station Lage Zwaluwe aan het bouwen in N!

Afbeelding

Ik ben een groot liefhebber van goederen vervoer en de HSL lijn, daarom valt mijn keus op dit station. Ook zal ik de nabijgelegen fly-over nabouwen.

Afbeelding

Van links naar rechts zie je de fly-over en het station Lage Zwaluwe met het rangeerterrein ernaast. Het stuk in het midden zijn een aantal overloop sporen, die heb ik eruit gehaald om wat ruimte te winnen.

Afbeelding

De totale baan is 8 meter lang en bij de fly-over 1 meter diep, aan de rechterkant bij het station is hij 80cm diep. Ik heb als minimum zichtbare radius 3 meter genomen. De minimum radius van de HSL is 5 meter. De bochten aan de uiteinden leiden naar een 6-sporen breed schaduwstation. De treinen zullen achter elkaar worden opgesteld.

Afbeelding

De tafels staan al en ik ben begonnen met het leggen van de hoofdsporen die kaarsrecht door Lage Zwaluwe en onder fly-over lopen. Ik print de tekening vanuit Autocad op A4 papier die ik vervolgens aan elkaar plak en dan op een laag van 2mm isolatieschuim bevestig met spuitlijm. Daarop komt dubbelzijdige tape met de rails. Hierdoor is het geluid bijzonder goed gedempt. Hoe goed dat is nadat de rails voorzien is van ballast weet ik nog niet, maar ik heb hier een positief gevoel over. 8-) Later meer foto's van de tafels.

Afbeelding

Daarnaast ben ik ook met een testbaan bezig waarop ik koploper experimenten uitvoer. Ik gebruik een s88 interface gemaakt door Karst en Wim van BNLS.

Afbeelding

Voorlopig staan de seinen nog op rood op de testbaan maar dat gaat spoedig veranderen! Ik zal hier mijn progressie posten.

Mvg,

Rob
Laatst gewijzigd door Smolderz op 17 dec 2022 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Rob Fongers »

Rob,

Ziet er veelbelovend uit.

Succes Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Jos »

Rob,

Dit belooft veel. Ik vind Lage Zwaluwe ook een heel mooi stukje spoor. Het karakteristieke modern stationnetje in combinatie met een rangeerterrein en de HSL maakt het een uniek stukje sporend Nederland.
Ik ga je draadje met veel aandacht volgen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

r0n
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:29
Locatie: Utrecht

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door r0n »

Super dat je zo'n lengte tot je beschikking hebt. Zal er echt super uitzien als er een HSL langs komt sjeesen!


Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 754
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door mmhajvth »

Spulleke hoor Rob,

We hebben het er binnen kort zeker nog wel over ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door shoven »

Ik ben ook erg benieuwd Rob.
Mag ik hieruit opmaken dat je S88Xpre* spul inmiddels functioneert samen met Koploper?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Hookies »

Interessante plannen heer Smolders. Ik kijk uit naar je vervolg!

Succes,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Thnx guys :)

@Steven
Heb de boel aangesloten en getest. Het was ook belangrijk dat ik een pc had met een seriële interface, dat staat nu allemaal klaar! Hoef alleen nog maar koploper in te stellen. Dat zal wel ff duren...

Omdat de tafels van de baan al staan ben ik verder gegaan met de bakken van het schaduwstation. Dit zijn 2 meter lange modules van 22cm breed die ik aan de zijkant van de baan bevestig met vleugelmoeren. Zo zitten ze aan de baan bevestigd:
Afbeelding

Hier een foto van 1 van de modules vanaf de achterkant gezien. Sorry voor de belabberde kwaliteit, heb deze foto's gemaakt bij slecht licht met mijn mobiel. Je ziet 6 sporen, 2 voor de HSL en 4 voor het NS deel.
Afbeelding

Hier nog een foto maar dan met de achtergrond gesloten. Heb gewoon standaard kastdeur magneten gebruikt.
Afbeelding

En zo ziet het eruit vanuit de baan zijde. Als ik erbij moet vanwege een ontsporing of schoonmaak dan trek ik deze achtergrond zo weg. ;)
Afbeelding

Voor de afwerking moet het nog blauw worden geschilderd. Ook kan ik de sporen en elektrische verbindingen vooraf inrichten voordat hij moeilijk bereikbaar achter aan de baan hangt.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door spoor65 »

Rob,

Ziet er veelbelovend uit, en ik ben naast de vorderingen van jouw baan eveneens zeer benieuwd naar jouw koploper bevindingen met het s88 verhaal van Wim en Karst, heb de set ook binnen, moet alleen nog de tijd gaan maken/vinden om er mee te gaan testen, en daar moet eerst nog een baantje voor gebouwd worden.

Blij je zeker volgen.

mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Eindelijk weer eens een update'je. :)
Voor de zolder heb ik een aantal opberg boxen gekocht om alles wat toonbaarder te maken. ;)
De buitenste ring van mijn testbaan is aangesloten en ik ben de baan in Koploper aan het zetten. Tot zover lijkt alle hardware goed te werken.
De modules voor de schaduw delen zijn bijna klaar om te worden voorzien van rails. In het schaduwstation zit ook een mini-fly-over die ik nog moet uittekenen.

De toekomst van mijn modulebaan is een beetje onzeker geworden. Paps heeft een mooi stukje grond op het oog en wil weer gaan verhuizen. Als alles doorgaat woon ik uiterlijk nog een jaar op mijn huidige adres inclusief grote zolder. :( Ik ben op dit moment bijna afgestudeerd en als ik een vaste baan heb dumpen mijn ouders me ergens in een appartement. Hartstikke leuk natuurlijk! :mrgreen: Alleen ietsje minder voor de hobby...vooral minder ruimte. :( De modules zullen opgeslagen worden en ik kan ieder stuk individueel afmaken. Waarschijnlijk staan de modules dan pas over een jaartje of 4 weer op een vaste plek tegen elkaar.


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Wesley »

Of je gaat er af en toe beurzen mee afsjouwen natuurlijk ;) .


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Dat is ook een puik plan!
Als ik het busje van diezelfde paps kan lenen ;)
Misschien heeft Hans wat ruimte voor me? :D


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Wesley »

En zijn er nog vorderingen met betrekking tot Lage Zwaluwe?

What do you mean, an African or a European swallow? :mrgreen:


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

lol :)

Heel toevallig was ik vandaag nog op Lage Zwaluwe! Ik had een spiegel reflex camera geleend en heb daarmee de kleuren van de balast gefotografeerd en enkele details van de HSL.
Ik ben deze week afgestudeerd en ik had eindelijk een dagje vrij! :D Nu ik eindelijk wat tijd heb voor de baan is de temperatuur wel stiekum omhoog gedaan. :( Het is overdag 38 graden op zolder, niet echt een fijne temperatuur om bij te werken. Ik ga denk ik een kleine airco unit naar binnen smokkelen om de zolder wat te koelen...

Ondertussen had ik ook nog aan de testbaan geprutst, ik had bijna rijdende treinen! ;) Nog even verder prutsen dus...

Binnenkort wat foto's van zolder!


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Jos »

Gefeliciteerd Rob!
En zo'n mobiele airco kan ik je aanraden. Acceptabele temperatuur hier op zolder :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door shoven »

Smolderz schreef:Ik ben deze week afgestudeerd
Hee gefeliciteerd! Goed hoor. En wat ben je nu geworden? (doctorandus in de treinologie?) :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

ICT en Media Design (HBO)

Doctorandus in de treinologie hangt al aan de muur ;)

Die airco's zijn duur zeg! Welke heb jij Jos?

Hier een paar mooie foto's van Lage Zwaluwe. Door mij genomen met een Canon 400D. (klikken is groter)

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Jos »

Die krengen zijn inderdaad niet goedkoop Rob, ik heb de mijn een jaar of 4 geleden gekocht voor zo'n 600 euro.
Maar ze worden wel steeds goedkoper. Ik zie ze soms al voor 250 euro. Of die ook goed werken weet ik niet.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Deze week ben ik langs de drukker geweest en heb ik de hele baan laten afdrukken op 90cm breed papier. De eigenaar van de drukker herkende de tekeningen meteen als sporenplannen, dat kwam omdat hij toevallig ook een N-Spoorder is! :mrgreen:

De eerste tekening ligt al op de tafel en moet alleen nog permanent bevestigd worden. Komende week ga ik de overige tafels voorzien van tekeningen.

Ik heb nog een aantal sollicitatiegesprekken maar er is vast wel ruimte voor een kodak momentje ;) Stay tuned...


Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 754
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door mmhajvth »

Als hij ook een N spoorder is heb je vast een goede korting gekregen?! ;)

... 5 dagen later heb je inmiddels al vast wel het papier op de ondergrond geplakt ;)

Veel succes in ieder geval!

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Ik heb een heel klein beetje korting gekregen ;), alle beetjes helpen!

Vandaag stond volledig in het teken van mijn modelbaan. Gelukkig was er veel regen gevallen de laatste dagen dus was het best aangenaam op zolder. Drie van de vier tafels zijn nu voorzien van isolatie met daarop de bouwplannen. In principe kan daar nu rails worden gelegd! Helaas is er is nog een tafel over die moet worden voorzien van isolatie, die raakte vandaag op. Morgenvroeg dus als een speer naar de bouwmarkt! Ik zal na een grondige schoonmaak wat foto's maken. :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

En dan nu eindelijk wat foto's na al dat geblaat! :lol:

Eerst 2mm dik isolatiemateriaal opgehaald bij de bouwmarkt. (Karwei, 3,50 euro)
Afbeelding

Deze voelde een fractie dikker aan dan de isolatie die ik al had liggen, hopelijk gaan de treinen geen mini-sprongetjes maken aan de randen van de tafel...

Hier zie je de laatste tafel met de fly-over, hier houden punaises alles nog op hun plek. Kort daarna had ik het vastgelijmd met spuitlijm. Dit is een foto van begin deze week.
Afbeelding

En toen alle bouwplannen eindelijk vast lagen kon ik met de foamtape aan de slag! :) (Xenos, 1 euro voor 6 meter)
Afbeelding

Hier een overzichtje vanuit de fly-over kijkend richting het station, rechts zie je de HSL getekend.
Ik heb de rails tijdelijk neergelegd om een eerste indruk te krijgen van het geheel.
Afbeelding

En hier een overzicht van de complete baan! Het NS hoofdspoor is 7 meter lang. Zoverre lijkt het een leuk parade stuk(je) te worden... 8-)
Afbeelding

Zo hier en daar zit er een vouwtje in het papier, maar niet op de plekken waar er rails komt dus dit deert niet zo. De HSL ligt een stukje lager en daar is nu nog geen vaste fundering voor, dat komt er later bij. Ik ga me eerst concentreren op het NS gedeelte en het station.

Mvg,

Rob


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Jos »

Kijk, dat gaat serieuze vormen aannemen. Leuk hoor!

Maarruh, zie ik het goed dat de treinen gewoon de muur gaan rammen? :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Niet helemaal, ze gaan afbuigen hoor. ;) De lijnen lopen door voor het geval dat ik in de toekomst de moerdijk bruggen ga maken. :)



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Chris83 »

Gewldig met die tekening zo! :idea: die laatste foto zo, dat ziet er uit zo als ik het bij mij ook al heb gepland en het zolder dak loopt precies zo!


Groeten Chris
Plaats reactie