Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Donderdag nog wat nieuw spul gekocht, ik ging voor een kleine onderlosser maar dat werd wat meer.
Afbeelding

Ondertussen weer aardig aan het schilderen geweest.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Alles wat geel moet zijn is nu geel en een deel van de locs begint hun 2e kleur te krijgen.
Afbeelding

Afbeelding

Begin van de middag wilde het niet door de tremor en nu was het door hoofdpijn bijna niet te doen dus nu eerst zien daar weer vanaf te komen |:( .

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister ochtend heb ik hout gekocht voor mijn 3e en 4e treinen vitrinekast en daarna nummer 3 gelijk gebouwd. Die was na een uurtje of 8 werken af en ik heb hem net opgehangen. Alle lijm moet nu goed uitdampen voor ik het deur er in zet. De vitrinekast zelf is ook op/van een kast deurtje gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb dit weekend op SGZ in Sittard vooral het lego materieel afgemaakt. 2 goederenwagens zijn bijna af en 6 bakken voor treinstellen zijn roze gegrond en blijven ingepakt voor een volgende demo in 2024.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn demo eindigde heel abrupt tussen 15.00u en 15.30u met een zware tremoraanval. Bjorn moest uiteindelijk het penseel met verf uit m'n hand komen halen voor het op de grond viel. Na een tijd flink schokkend en trillend in de stoel hangen en vervolgens minuten vechten om op m'n benen te komen en tijden schudden heel langzaam rond waggelen( proberen te lopen was de beste manier de controlle over m'n spieren langzaam terug te krijgen) kwam ik naar mate de alkohol van het zware bier( dat m'n pa uitvoorzorg mee had gebracht) dat ik naar binnen moest gieten begon te werken langzaam weer op de been en na een uur kon ik weer enigszins redelijk functioneren. Opruimen ging daarna weer maar demoën was afgelopen voor het weekend.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Momfer »

Hè, wat jammer dat je weekend zo moest aflopen, Michiel.

Als ik zo kijk naar de foto's ben je goed productief geweest. De LEGO gebaseerde lokjes vind ik erg leuk geworden!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Rico, bedankt voor je reactie, als iemand wat van dat van lego gemaakte spul wil hebben stuur dan ff een PB.

Ik heb een slechte week wat tremor betreft, ik had maandag eigenlijk m'n rollator nodig gehad om van en naar de fysio te komen maar dat merkte ik pas toen ik niet meer terug kon om hem te pakken.

Gister kon ik weer wat doen en ben ik begonnen met wat goederenwagen en een rijtuig om te schilderen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gister avond een begin gemaakt met het kleinere vitrinekastje.

Vandaag is m'n lichaam weer een onvoorspelbaar zooitje. Ik zit nu al aan het bier om de boel werkzaam te krijgen en te houden en ik hoop dat ik vandaag een beetje functioneel en dus bezig kan blijven.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Momfer »

Wat vervelend dat je zo last van je lijf hebt. Ik hoop dat het snel weer wat beter gaat!

Groet,
Rico


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Voorlopig kloot ik een beetje door, ik heb nu 5 goederenwagens omgeschilderd en 3 daarvan ook bestikkerd. Ik ben niet helemaal tevreden over m'n washes en pinwashes dus dat moet een volgende keer anders en beter maar ik heb nu wel een leuk treintje.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen ook wat aan de kleinere vitrinekast geprutst. Die was op de klok aangepast die er boven op de zelfde deur moest zitten. Nu viel het geheel straks tijdens het snijden van het plexiglas ruitje en uiteraard ving de klok de klap op. Klok stuk al was dat niet het vervelendste want de vloer lag uiteraard vol met glas. Zondag dan maar een andere klok kopen zonder glas. De plexiglasruit zit er nu ook in al moet ik nog wel wat schuimtape voor de geleiding plakken.
Afbeelding

Met m'n lichaam heb ik waarschijnlijk het lek gevonden, weer eens een magnesium te kort waardoor de tremor erger word en uiteindelijk alle spieren meer en meer verkrampen en dat laatste komt als laatste en is het enige herkenbare signaal. Het voordeel is wel dat ik een magnesium te kort in 48uur op kan lossen al. Daar ben ik sinds vanmorgen mee bezig en ik voel het verschil al. Nu moet ik m'n lichaam wel de rust en hersteltijd geven die het nodig heeft uiteraard maar dat komt wel.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag de kleine 4e treinen vitrinekast voor 3/4 van rails voorzien en het ruitje wat te breed bleek 8mm versmalt. Nu moet de lijm even 2 dagen goed uitdampen zodat de ruit niet wit uitslaat.
Afbeelding

De kast die als zonwering moet dienen bleek zo'n 50cm breed te moeten worden en daarmee net zo groot als de 3e. Dus was het zoeken naar zo licht mogelijk materiaal voor de achterwand. 2 bijna even grote en even dikke plaatjes multiplex bleken een totaal ander gewicht te hebben. De ene was 2x zo zwaar als de andere dus heb uiteraard de lichtste gebruikt. Met het hout wat ik nog had kwam ik precies uit alleen heb ik geen plexiglas genoeg en moet ik 2 tochtstrips hebben als rails voor het plexiglas.
Afbeelding

Ben blij met dat grove werk vandaag want voor schilderen heb ik nog te veel tremor( dus wel half op bier gewerkt) maar het gaat de goede kant uit.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Woon je in Arnhem en moet je met het OV naar IKEA dan ga je uiteraard naar Haarlem. Je kan met 3 bussen gaan kloten om bij de IKEA in Duiven te komen of je kan lekker relaxt met de trein naar Haarlem rijden waar de trein 4xU voor de IKEA stopt. Bijkomend voordeel van het voordeel ik kan gelijk m'n meditatie kilometers maken en Bjorn vervelen wat goed is gelukt. Daarnaast zelfs nog vrienden gemaakt :shock: , een stuk of 8 kauwen waarmee ik m'n suikerwafels deelde :mrgreen: 7(8)7 Daarna even daar naar de Action en o.a. nieuwe lampen van 2500lümen gekocht, nu verlicht ik naast m'n werkplek ook de overburen :mrgreen:
Afbeelding
Hopelijk krijg ik wat betere foto's nu ;)

Na het nodige bieren, eten en Bjorn vervelen ben ik nu weer thuis 8)7

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik was toch niet helemaal blij met de lichtkleur van de nieuwe led-peer, het was mij veel te koud wit. Nu heb ik een grotendeels transparant verfje gemengd en daar de peer 2 dunne laagjes van geven. Dat leverd een betere lichtkleur op bij ik schat 3/4 van de licht opbrengst.
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag de nieuwe klok op de kastdeur boven de vitrinekast bevestigd en de deur terug gehangen en de vitrinekast met treinen en trams gevuld.
Afbeelding

Afbeelding

De 3e kast heb ik van rails voorzien en de rest van de spullen komt 22-11.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister eind van de avond ben ik nog wat aan de vitrinekasten gaan doen en had daarna door het zagen en schroeven minder last van m'n nek, rug en schouders _o_ :mrgreen: Ik heb een dun plankje hout onder vitrinekast 3 geschroefd en gelijmd waar kast vijf op kan staan zowel bij montage als wanneer die dicht geklapt is. Daarna het pianoscharnier op maat gezaagd en de randen geschuurd en vast geschroefd en gelijmd aan de deur van kast 3. Voor kast 5 heb ik de profielen die de rails van de deur zijn op maat gezaagd en er op gelijmd.
Afbeelding

Afbeelding

Nu ga ik denk ik zo maar eens het deurtje aftekenen en op maat snijden.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ruitje gesneden, profiel als handgreep gezaagd en er op gelijmd, deurtje 95% er in geschoven en de kast opgehangen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet ik nog iets van een haakje maken om hem in verschillende standen open te kunnen zetten.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De haak zit er op en ik heb gister avond met treinen geschoven en de vitrine ingeruimd. Door het schuiven met treinen kwam in de 2e treinen vitrinekast boven m'n bed een heel schap vrij dus daar kan ik nu een lange trein( tot 163cm) kwijt.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het schap van 163cm dat ik vrij had gaat gebruikt worden voor een kolentrein omdat ik daar al 10 wagens voor heb en er op korte termijn o.a. met wagens van Jaap nog aardig wat bij kan maken. Als loc daarvoor maak ik een Br140 op basis van een Br110 die ik van H@ns gekregen heb met de opdracht er iets mooi's van te maken omdat de vorige eigenaar de kap half had gesloopt. Rond de draaistellen waren stukken uit de kap geknipt of gebroken in een poging de draaistellen schijnbaar meer bewegingsruimte te geven. Ik heb aan de binnenkant afplaktape in de kap geplakt en alle ontbrekende stukken met fine turf en secondelijm opgevuld. Om het te kunnen moest ik eerst een nieuwe statisch onderstel maken zodat de wanden er op vast gelijmd konden worden. Daarna is alles glad en het model er zo goed mogelijk in geschuurd.
Afbeelding

Afbeelding

De loc word oriëntrood dus ben ik begonnen met een lichte huidskleur achtige kleur als grond verf.
Afbeelding

Daarna heb ik de loc met 2 lagen met een mix van oriëntrood en de grond kleur geschilderd omdat ik een aardig verbleekte en verweerde loc wil hebben.
Afbeelding

Gister heb ik een hele lading goedkope rijuitgen gekocht. Ze waren zo goedkoop omdat er roco kortkoppelingen op zitten. Deze vind ik erg mooi maar bijna niemand gebruikt ze. Een deel van de rijtuigen is niet meer van andere koppelingen te voorzien, bij andere zijn ze wel makkelijk te vervangen. 12 van de rijtuigen liggen inmiddels alweer ingepakt op Jaap te wachten, de rest is voorraad waar ik jaren mee vooruit kan.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door FidOo »

DIe Roco kortkoppelingen zijn echt heel sjiek. Heb ze ook op een 1 specifieke sleep zitten en werken heel goed en zijn mooi filigraan. Helaas moeilijk meer te krijgen en door 3 verschillende lengtes ook nog eens lastig om te bepalen welke je nodig hebt. Heb nog wel een heel doosje liggen maar voornamelijk de lange variant terwijl de korte de meest gebruikte is.

Ik ga uiteindelijk overstappen naar alles met magneetkoppelingen dus bij mij gaan die en de profikoppeling van flm er uit.

Je lok is trouwens erg gaaf geworden en de kleur heel goed getroffen! Dat bleke, bijna roze, rood is precies goed. En ik vermoed dat de schade breukschade is. Die oude kapjes worden toch wat broos na al die jaren en breekt dan wat makkelijker.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

FidOo schreef: 30 nov 2023 08:11 Helaas moeilijk meer te krijgen en door 3 verschillende lengtes ook nog eens lastig om te bepalen welke je nodig hebt.
Daar kan ik nu dus wat aan doen :mrgreen: , zie PB ;)

Dat er verschillende lengtes waren wist ik nog niet.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door FidOo »

He Michiel, bedankt voor t aanbod, maar zoals gezegd ga ik ze er af halen ter zijnde tijd en vervangen voor magnetische koppelingen, dus als we er iemand anders blij mee kunnen maken ook prima!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

FidOo schreef: 30 nov 2023 12:19 dus als we er iemand anders blij mee kunnen maken ook prima!
:mrgreen: ja ik stuur je net via PB precies het zelfde dus als iemand nog Roco Kortkoppelingen wil hebben, laat het weten :idea: ;)

Ze zitten mij niet in de weg wat normale koppelingen vaak wel zitten maar tegelijk mis ik ze niet als ik ze er af haal en weg geef :Thumb

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De Br140 heb ik vandaag afgemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik vind het een heel gaaf ding geworden.

Gister ben ik nog snel even langs wentink gegaan om een onderlosser te scoren die ik al een paar keer had laten staan. Er bleken er uit eindelijk 2 te staan dus ik heb ze allebei meegenomen. Het waren kalkwagens dus er zaten kleppen op. Bij de wagens die Jaap heeft zijn die simpel afneembaar appte hij, maar bij deze 2 bleken ze vast gelijmd. De kleppen inslijpen en vervolgens met een punttangetjes afknabbelen deed wonderen. Dus nu heb ik 2 open wagens en die ben ik aan het schilderen. Ik heb de onderzijde nadat ik de wagens verwarmt had van onder zwart gespoten en daar in de luchtstroom van de kachel gedroogd. Daarna heb ik ze een lichte overbrush gegeven om zo wat meer diepte te creëren in de verflagen die er overheen komen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hier 2 foto's van de 2 wagens die ik vrijdag heb afgemaakt. De kolen zijn nog niet helemaal droog maar de verf is ver genoeg er in getrokken dat ik ze nu wel bij de kachel kan drogen zonder dat er een vlies van verf overheen ontstaat.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Voor de ertstrein van Jaap ben ik proefjes aan het doen om passende lading te maken. Wat veel mensen vergeten is dat ijzererts heel zwaar is een een 4asser daardoor maar ongeveer 1/3 vol geladen kan worden omdat dan het maximum gewicht al word bereikt. Daarom worden op enkele verbindingen ook 6assige onderlossers ingezet met automatische koppeling. Neemt niet weg dat ook in 4assige onderlossers nog genoeg erts word vervoerd om meerdere redenen.

Het doel van mijn proeven is om met materialen die aanwezig zijn bij Jaap of bij mij een realistisch uitziende lading te krijgen. De foto die ik van een 4asser heb heeft erts die erg oranje rood is bij foto's van 6asser gaat het meer naar roodbruin met een wat oud roze gloed.

Het eerste idee was fine turf in de kleuren burnt gras en soil en woodland sneeuw te mengen met verf. Daarbij heb ik te veel verf gebruikt maar het gaf wel gelijk een goede richting. Alle 3 heb ik met roest verf gemengd en burnt gras en soil ook met engels rood.
Afbeelding
Engels rood geeft de goede richting. Toen ben ik alle 3 de kleuren fine turf met verdund engels rood gaan lijmen. Sneeuw bleek daarbij geen succes want daar trekt de verdunde verf slecht in. De andere 2 heb ik daarna nog een 2e laag verf gegeven. Dat geeft een redelijk effect maar mag de volgende keer iets meer verdund worden.
Afbeelding
Aangezien het drogen lang duurt en ik snel resultaat wilde hebben ben ik de 3 fine turf kleuren gaan lijmen met secondelijm. Zoals bekend kost dat veel lijm, wekt dat een heftige chemische reactie op waarbij veel dampen( traangas achtig) vrijkomen en het fine turf uitzet. De sneeuw reageerde wat ander en vormde rare lagen omdat ook daar de lijm weer niet goed door trok. Ook hier is sneeuw dus niet bruikbaar. Door het uitzetten is de hoeveelheid die je nodig hebt moeilijk te controleren. Door de hitte ontwikkeling kan het kunststof van de wagons smelten vooral bij nieuwere flexibele kunststoffen. Het oude brosse kunststof van minitrix kan gek genoeg veel hitte hebben. Ik zou dus in de wagens van Jaap geen secondelijm gebruiken om fine turf vast te lijmen. Deze proef was wel nuttige om de verf verder te testen. Alles kreeg 1 laag dun engels rood en de helft daarna nog een 2e. Daarbij vind ik dat brunt gras+engels rood het mooiste effect geeft.
Afbeelding

Om ook nog te kijken wat lijmen met verdunde tacky glue doet heb ik ook daar 2 proefjes mee gedaan. Het lijmen zelf gaat goed maar schilderen daarna gaat niet. De lijm trekt het vocht zo snel uit de verf dat de verdunde verf als een vlies opdroogd en de structuur verloren gaat. Omdat Jaap alleen fine turf in de kleur green blend heeft heb ik gister avond daar nog een proefje mee gedaan. Ook hier verlijmd met verdund engels rood en deze moet nu als het droog genoeg is nog een 2e laagje krijgen.
Afbeelding

Mocht de kleur uiteindelijk te rood worden kan het altijd nog met een bruine wash afgezwakt worden.

Ondertussen denkt Jaap er nu over om er een cokes trein van te maken dus dan zouden we daar weer dingen voor moeten proberen of hij koopt passend strooisel maar het doel was eigenlijk niks te hoeven kopen dacht ik ;)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Naar aanleiding van de tip van "Den Eric" op modelspoorwijzer en omdat Jaap over cokes nadenkt ben ik ook even proefjes voor kolen en cokes gaan maken op basis van zand en fine turf green blend van woodland.
Afbeelding
Deze zand versie heeft mijn voorkeur en de heel donker grijze is voor cokes bedoeld. Van de andere 2 komt de zijde glans zwarte het beste over al kan die nog iets meer glans vernis gebruiken. Dus dank aan Eric voor de nuttige tip :Thumb . Bij het zand was nog wel wat drybrushen nodig om alles dekkend te krijgen want zandkorrels nemen geen verf op fine turf wel.

Afbeelding
Dit is de fine turf versie en omdat die heel licht is is deze beter voor Jaap omdat het moet rijden. Hierbij is het verschil tussen zwart met een beetje zilver en zwart met een beetje glans vernis minder groot.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 460
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door jeemka »

De wagons zijn bevrijd van de plastic kolen en wachten op de nieuwe vulling. In Zutphen nog 2 bij kopen. Dan wordt het een mooie cokestrein. Er staat een E44 Eisenschwein voor, mooie combinatie vind ik.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5086
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister heb ik bij Jaap nog 6 onderlossers meegenomen. 5 daarvan ben ik na thuiskomst gelijk onder handen gaan nemen en deze heb ik vandaag gespoten en geschilderd. De 4 4assers zijn af op logo's na, de 2asser moet nog wat verouderd worden en daarna van lading voorzien worden.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie