Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door martinb »

Zag net de Z21 van Roco voorbij komen (zie: http://www.wentinkwebshop.nl/modelspoor ... index1.htm ) . Wat vinden jullie ervan? Vindt het wel een wreed ding, alleen een berg treuro's......


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door maarten »

Leuke gadget maar net wat je zegt, best wel duur. Alleen als je een grote baan hebt lijkt het me wel handig om een controller te hebben waar je mee rond kan wandelen. De grafische interface lijkt me wel handig, maar die 'echte cockpit' hoeft van mij dan weer niet. Wat me dan wel weer übercool lijkt is een video beeld door het raam wat opgenomen (en uitgezonden) wordt door de locomotief. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door evo »

Volgens mij kan dit al een tijdje met Rocrail, en voor niks!


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door Lemland »

Ik word er persoonlijk niet heel warm van, om twee redenen:

1. Ik vind de omvang niet fijn. Ik zou voor het overzicht en bedieningsgemak ik de (verre) toekomst best een CentralStation3 of een PC of zo willen, maar vind de MobileStation nu perfect omdat ik rond kan lopen en dan nog wel iets wat makkelijk in een hand past. Dus of groot en vast of klein en los (zoals MS, FRED enz).

2. De onderliggende hardware (en het OS) zijn voor mij niet toekomstvast genoeg. We bouwen langzaam en voor je het weet zit je met een platform dat outdated is. Ik bedoel: toen we aan Lemland begonnen had nog bijna niemand een tablet (de ipad kwam pas anderhalf jaar later) en netbooks waren de hype.

Ik denk wel dat het voor de modelbouw als geheel een belangrijk product is. Voor kids als Lem en de kids om hem heen zijn het juist dit soort ontwikkelingen die de jeugd weer richting modelbouw kunnen trekken. De aantrekkingskracht van Lemland voor kids om Lem heen zit 'm niet in de scenery of verroest geschilderde rails, maar zit hem in het feit dat je de boel kan besturen met twee controllers. Alsof het een xbox is.

Overigens: H@ns voert de Z21 ook. Just saying.

Bart



Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door Dave »

Bart (en anderen?), ben je je ervan bewust dat er bij de Z21 niet standaard zo'n iPad meegeleverd wordt, en de Z21 zelf helemaal niet zo groot is? En dat besturing middels een iPad slechts 1 van de vele mogelijkheden is van dit apparaat? Omdat tablets momenteel erg 'hot' zijn en Roco met een nieuw product komt, kan Roco natuurlijk niet achterblijven. En tada... Ze hebben een App gemaakt waarmee je je baan middels hun eigen Z21 kunt besturen. Op dit moment is dat uiteraard een goed demo/reclame/pr item.

Je kunt ook middels een Loconet of Xpressnet interface koppelen aan je PC en gewoon Koploper, iTrain e.d. gebruiken. Tablets zelf hebben wel de toekomst, dus ook de softwaremannen achter iTrain, RocRail, TrainController e.d. zullen (op termijn) daar meer mee gaan doen (als men daar niet al druk mee bezig is).

Ohja.. Voordat ik het vergeet. Het apparaat heeft (nog) wel een issue m.b.t. aansturing wissels via Loconet <-> XpressNet. Zie http://digitalemodelbaanforum.messagebo ... .php?p=464

Gr. Dave


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door Lemland »

Dave schreef:Bart (en anderen?), ben je je ervan bewust dat er bij de Z21 niet standaard zo'n iPad meegeleverd wordt, en de Z21 zelf helemaal niet zo groot is?
Jazeker, maar het gaat niet om de omvang van de achterliggende hardware maar om de omvang van het device wat je nodig hebt voor sturing. En ik vind persoonlijk een tablet te groot. Plus een nogal duur element om aan te schaffen, in mijn geval.
Dave schreef:En dat besturing middels een iPad slechts 1 van de vele mogelijkheden is van dit apparaat?
Zeker, maar een dergelijke besturing is wel het sellingpoint, koppelen met pc kan met andere systemen ook. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Dave schreef:Tablets zelf hebben wel de toekomst
Dat is maar de vraag. Samensmelten met andere personal devices, andere interfaces als projectie of holografie, home ICT infrastructuren en bijvoorbeeld cloudbased hosten van je baanbesturing kunnen het huidige plaatje weer helemaal anders maken over vijf jaar. Tablets zullen ook weer verdwijnen en opgevolgd worden door [iets]. Maar software als Koploper draait ook op een PC van tien jaar of ouder.

Bart

p.s. als ik [iets] nu al kon invullen, was ik heel snel heel rijk.


Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door eercb »

Cool!

Ik heb voor mezelf al besloten te beginnen met Z21 en eigenlijk om de zelfde reden waarom ik voor kato unitrack heb gekozen.... gemak. De grafische schil die de besturing met een smartphone of tablet biedt werkt veel directer dan een intellibox, mobile station of pc op dit moment.

Als je kijkt naar de kosten: de Z21 komt op de markt voor €399 en een androidtelefoon met wifi krijg je tegenwoordig al bij een pak melk (weet niet welk merk :-) ). En je pc past er ook nog steeds op.... een pc van tien jaar en ouder werkt dan nog wel met de eerder genoemde systemen, maar de kwaliteit van de pcs zijn minder als die van een t3 van vijftig jaar geleden. De pc gaat ook eens stuk en dan kom je er ook wel achter dat een standaard in de pc-wereld niet zo standaard is als de dcc- standaard.

Als je moet beginnen met digitaal, of je zoekt uitbreiding van je multimaus-systeem, dan is de Z21 alles waar je op had kunnen hopen. De tablet heb ik gister al aangeschaft voor -onder andere- dat doel. Zodra de middenstand het systeem kan uitleveren komt de Z21.

Verder kan ik me alleen nog maar aansluiten bij de eerder gemaakte opmerking dat het voor de hobby An sich een goede kans is meer jeugd te interesseren voor de modelspoorhobby. Ook het samenspel is nu stukken makkelijker omdat je met diverse smartphones tegelijk kan inloggen op het systeem. Je kan nu echt met zijn tweeën tegelijk spelen met je eigen treinen....

Ik begon mijn stukje met cool, maar zodra het draait bij mij thuis zet ik het op YouTube en ik denk dat de titel dan Ubercool wordt. Dan zet ik hier wel een linkje neer.

Groet

PS slightly off topic: Ik heb gisteren een Kato TGV gekocht 10916. Heeft iemand ervaring met de digitalisatie? Advies over de decoders kan ik wel waarderen. Anders gooi ik er gewoon twee kuehn 025-ers in.


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door Dave »

@Bart: Helder... Je 1e reactie deed mij vermoeden dat je dat niet helemaal in de gaten had. :D

Mijn benaming voor 'tablets hebben de toekomst' was overigens misschien wat te summier. Ik doelde eigenlijk op 'tablet-achtige apparaten'. Maar inderdaad zullen deze apparaten over enkele jaren veel meer kunnen dan de huidige versies, en zal de toepassing nog breder zijn. Die ontwikkeling gaat momenteel een stuk harder dan dat dit met PC's 25-30 jaar geleden ging. Er zal gegarandeerd wel weer iets na de 'tablet-achtige apparaten' komen, maar ik denk dat we dan net zoals met PC's (die er nog steeds zijn en voorlopig ook nog wel even blijven...) toch alweer minstens 20 jaar verder zijn. Zover ga ik zelf niet vooruit denken met mijn eigen baantje. :D

Desondanks blijft het een leuk apparaat met zeer veelzijdige mogelijkheden. Maar ik vindt hem persoonlijk wel heel erg aan de prijs (lees: onbeschoft duur)... Het is maar wat een gek er voorover heeft zeggen ze dan hè. ;)

Gr. Dave



Richie
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 mar 2011 12:48
Locatie: Bussum

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door Richie »

Als gadget-liefhebber heb ik vandaag van H@ns de Z21 binnengekregen. Mooi product en als iPhone / iPad fan een leuke gadget. Bij het fraaie zwarte apparaat zit een eigen Wifi-zender om het signaal naar iPhone / iPad te sturen. Werkt prima en de iPhone was eenvoudig te connecten.
Ten opzichte van de ECoS2 is het handiger om snel te switchen tussen loc's. Verder is het erg eenvoudig om je een eigen foto's toe te voegen aan de loc bibliotheek. Bij de ECoS2 is dit wat omslachtiger.
Een ander voordeel is ik niet meer gebonden ben aan de vaste positie waar de ECoS2 staat opgesteld. Een noodstop of of acute ingreep op moment dat je aan het rondlopen bent (met iPhone in de hand) langs de baan is hierdoor sneller te maken.
Al met al een mooi apparaat en persoonlijk vind ik het erg gebruiksvriendelijk. Ten opzichte van de ECoS2 bovendien stukken goedkoper (maar die ECoS2 had ik al...).


The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.

Gerda
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2011 12:49

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door Gerda »

Richie,

Gelukkig dat je iPhone geen geld heeft gekost of nog steeds kost.

Groetjes
Gerda


Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door eercb »

Hey Richie,

Ik heb de Z21 inmiddels ook binnen, echter werk ik met een androidtablet en mijn telefoon voor de besturing.
Maar ik ben eigenlijk nog steeds op zoek naar de juiste baanspanning en programmeerspanning voor mijn baan.

Zijn al draadjes over geweest, maar behalve een lading theorie zoek ik gewoon het juiste antwoord. We werken met een standaard genaamd DCC. Daar zal toch gewoon een standaard voltage bij horen om de boel juist te laten werken. Een te hoge baanspanning zou er mijns inziens toe leiden dat het teveel aan stroom in de decoder "weggewerkt" moet worden?

Wie weet hoe het zit?

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door martinb »

Wat staat er in de handleiding van je centrale? Dat is m.i. het enige juiste antwoord. En inderdaad..... standaard... helaas ver te zoeken. :cry:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Gerda
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2011 12:49

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door Gerda »

Zit er dan niet gewoon een standaard transformator bij. Volgens mijn blonde verstand krijg je dan ook de juiste baan en programmeer spanning uit het ding.

Groetjes
Gerda.


Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door eercb »

Gerda schreef:Zit er dan niet gewoon een standaard transformator bij. Volgens mijn blonde verstand krijg je dan ook de juiste baan en programmeer spanning uit het ding.

Groetjes
Gerda.
Er komt 20V= uit de bijgeleverde voeding en het is via de z21 mogelijk de uitgangsspanning van de digitale centrale aan te passen tot maximaal 24 V~, dus zelfs met zwart of donkerblond verstand is daar geen doorslaggevend antwoord van te breien....

In de handleiding wordt aangegeven dat je met dit instellen binnen de 11 en 23 Volt moet blijven, waarbij het tussen de 14 en 18 Volt voor H0 en TT gebruikelijk is en "ongeveer" 12 volt voor N. Maximum is 24 V. Het maximale trackvoltage is altijd 1 volt lager dan de ingangsspanning.

oftewel 20 V er in en hij fabriceert er 5 volt bij als je m op 24 volt zet?

Daarnaast: ongeveer 12 volt? je kan m alleen op hele volten afstellen: bedoelen ze dan 11-13?
Moet je eens een vraag stellen aan Roco: Krijg je barge-duuts terug.... ik weet echt niet wat ze me hebben geantwoord op mijn vraag over de android app!

Ik wacht dus nog op mensen met ervaring.

Groet,


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door Nijboer »

Ooit heb ik het al eens ergens gepost:

Als je een scope op een multimaus zet (een met de oude dikke roco trafo),
dan meet je van TOP tot BOTTOM 36 V spanningsverschil.
Dat is geheel symmetrisch, wat betekent dat de positieve kant met exact
18V uitslaat en de negatieve kant ook met 18V uitslaat.

Met deze maus kun je prima een N-baan besturen. Dus als je dat nu eens
aanhoudt, zit je goed.
Wil je dat nu meten met een simpele voltmeter, dan moet je al met een diode gaan
meten, en dan zal daar de spanningsval over die diode niet inzitten, en de
waarde wordt gemiddeld gemeten, dus de helft. Geeft denk ik toch wel een goede
indicatie waar je zit. Ik zou dus voor die 18V gaan.

Collin


Gebruikersavatar

Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door Appie173 »

Ik had me voor het lezen van dit draadje nog niet beseft, dat we hier met twee telefoons en een tablet al drie losse controlers voor dat ding in huis hebben. Verder zie ik dat de Z21 zo'n honderd euro goedkoper is dan een Intellibox II. Wat heeft die Uhlenbrock dan nog dat de Z21 niet heeft?

Mvg, Albert



Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door Dave »

Knoppen en een display... :D

Functioneel en qua prijs is het lastig te vergelijken, beetje appels met peren vergelijken maar het is allebei fruit...
De apparaten hebben bepaalde dingen beiden in huis, maar qua functionaliteit en mogelijkheden zijn er toch behoorlijk veel en grote verschillen.

Gr. Dave



Richie
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 mar 2011 12:48
Locatie: Bussum

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door Richie »

Appie173 schreef:Ik had me voor het lezen van dit draadje nog niet beseft, dat we hier met twee telefoons en een tablet al drie losse controlers voor dat ding in huis hebben. Verder zie ik dat de Z21 zo'n honderd euro goedkoper is dan een Intellibox II. Wat heeft die Uhlenbrock dan nog dat de Z21 niet heeft?

Mvg, Albert
Voordeel van de Z21 (voor mij althans) is dat ik de Z21 gewoon ergens weg kan zetten waar hij niet in de weg staat. Ik heb ook een ECoS2 welke ik met een schuiflade onder de baan had hangen. Zat altijd in de weg en is een vrij groot ding.
Ander voordeel is dat ik nu met iPhone of iPad (draadloos langs de hele baan kan lopen en niet aan 1 plek gebonden ben.


The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.

Gerda
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2011 12:49

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door Gerda »

Appie173 schreef:Ik had me voor het lezen van dit draadje nog niet beseft, dat we hier met twee telefoons en een tablet al drie losse controlers voor dat ding in huis hebben. Verder zie ik dat de Z21 zo'n honderd euro goedkoper is dan een Intellibox II. Wat heeft die Uhlenbrock dan nog dat de Z21 niet heeft?

Mvg, Albert
En niet geheel onbelangrijk een ruime keus aan besturing software waarmee je de baan kunt automatiseren en beveiligen. De Z21 is alleen maar een dure handregelaar via extern aan te sluiten regelaars of smartfoons. Ook recent gelezen dat de z21 nog vol fouten zit en nog niet voor de helft klaar is. Eigenlijk werkt er niets helemaal.

Groetjes
Gerda


Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door eercb »

Ik heb van de week de mijn motorwagen van de tgv wat rondjes laten rijden op een hondebot van kato... ongeveer 15-18 meter rails en het reed met één aansluitinkje naar de rails.

Het besturen met de z21 ging echt heeeel makkelijk, en overzichtelijk. Ik heb de baan nu uitgelegd.... ga de draden door de plaat heen voeren en de boel vastzetten, en dan volgt het beloofde filmpje later...

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door P Bender »

Kan alleen afgaan op wat ik in de recente Railhobby over de Z21 gelezen heb, maar voor mij gaat het hem, voorlopig, niet worden.

Kennelijk kan de Z21 alleen met z'n eigen WiFi accesspoint werken en NIET communiceren met een reeds bestaand WiFi netwerk / accesspoint. Dat maakt in mijn e.a. in mijn ogen qua onderliggende techniek te brak. Mogelijkerwijs is e.a. t.z.t. met een software / firmware update te verhelpen, maar tot die tijd:

uncool / of eigenlijk zelfs: buiten competitie


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door eercb »

Hoi Paul,

Je schijnt m bedraad aan je bestaande netwerk te kunnen hangen, dan ben je ook klaar.

Dat ie een eigen wifi point (nodig)heeft vind ik dan eigenlijk helemaal geen probleem... het is meegeleverd en wellicht voorkomt het oneigenlijke aanpassingen als je je eigen wifi (tegenwoordig vaak standaard van de kabelboer) niet goed dicht hebt zitten....

Ik heb hem nog niet aangesloten gehad op mijn LAN, maar dat gaat zeker gebeuren..... zal voor de updates die op een gegeven moment geheid gaan komen wel makkelijk zijn, maar je tablet schrijft ook al naar je Z21-centrale.....

Het zal met al zijn aansluitingen toch wel een breed inzetbare machine worden, ik bouw het langzaam op.....

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door P Bender »

Klopt heb ik ook begrepen, echter ..........

Je iPad / iPhone zal via WiFi moeten en als systeembeheerder vertrouw ik hardware die enkel met z'n eigen AP (accesspoint) kan samenwerken niet. Is dan in 95% van de gevallen brakke soft/firmware.

Kortom je kan het werkend krijgen, maar niet onder alle omstandigheden. Wat gebeurd er dus als je "Roco AP" kapot gaat. Dan MOET je dus weer een "Roco AP"" hebben i.p.v. dat je een willekeurig AP koopt.

Het kan ook zijn dat het een vorm van kopieerbeveiliging is, maar ook daarbij ben ik er principeel op tegen wanneer er dan dergeljike trucen gebruikt worden.

Van mij mag iedereen er gelukkig mee zijn en de Z21 kopen, voor mij komt deze oplossing pas in beeld wanneer de Z21 gewoonn met ieder willekeurig AP werkt. That's all


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Z21 van Roco, uncool, cool of subzero?

Bericht door P Bender »

Verwijderd. Twee keer geplaatst :?


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Plaats reactie