Pagina 1 van 1
Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 01 okt 2012 21:46
door pp4trains
Omdat de verkoop van ons huis nog niet opschiet en ik noodgedwongen doordeweeks bij mijn moeder bivakkeer vanwege mijn nieuwe baan, ben ik toch maar weer een nieuw projectje begonnen.
Het projectje bestaat uit 3 modules van 100 bij 40 cm. met een vrij simpel baanplannetje:
Voor de bouw neem ik de tijd, ik heb niet al mijn materiaal hier in Zwolle voor handen.

kopwandjes

3 bakken

Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 01 okt 2012 21:50
door dizkartes
een goed begin is het halve werk.....
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 01 okt 2012 22:18
door Lemland
...en om 3 uur is het theetijd.
Bart
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 02 okt 2012 06:14
door pp4trains
Doe mij maar koffie, wel met een koekje...
Ik zit dus duidelijk niet in mijn eigen omgeving...
Hoop toch wel dat het een keertje op gaat schieten.
Groeten,
Patrick
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 02 okt 2012 06:17
door bob vermeulen
Hallo Patrick,
Goed te zien dat je weer wat onderhandel hebt.
Het begin is er en maak er wat moois van.
Ik blijf het volgen
Mvrg Bob Vermeulen
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 02 okt 2012 18:07
door pp4trains
Ondertussen zijn de bakken ook al voorzien van kurk voor de demping
of van blauwe ondervloer in het schaduwstation
Het schaduwstation is een schuiflade met handbediening. Schuifbeweging over ladegeleiders.
Aandrijving middels een simpel draadeind via een inschroefmoer in een dwarsspant.
En alles is ondertussen van een bruin kleurtje voor de ondergrond
Volgende stap wordt rails leggen. Ditmaal gekozen voor Peco code 55. De 4 wissels in het plan zullen voorzien worden van een servo aandrijving.
Groeten,
Patrick
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 02 okt 2012 22:14
door pp4trains
Vanavond de eerste rails en wissels gelegd.
Groeten,
Patrick
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 02 okt 2012 22:36
door Wim
Toch een vraagje Patrick,
waarom leg je alleen onder de rails kurk en niet op de hele baan?
Zal vast een reden hebben.
Groet Wim.
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 02 okt 2012 23:03
door Jos
Waarschijnlijk om een "ballastdijkje" te maken. In het echt ligt er ook een ballastbed wat hoger ligt onder de rails.
Groetjes,
Jos
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 03 okt 2012 06:13
door pp4trains
Ja,
Jos heeft het bij het goede eind.
Groeten,
Patrick
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 03 okt 2012 07:40
door mdedeugd
Hallo Patrick.
En denk ook voor geluidreductie.
Overgens, super goed, wat je laat zien.
Ik vermoed
Dat er een kostelijk fraai stuk scenery komt.
Mega mooi met heel veel oog voor detais.
Sucses.
Blijf je volgen.
Martin de Deugd
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 03 okt 2012 17:33
door Peter
Hey Patrick, leuk om te zien dat je weer aan het bouwen bent.
Ziet er goed uit!
Blijf het draadje volgen.
Grtz. Peter
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 06 okt 2012 09:26
door pp4trains
Hoi,
Voor de wissels zocht ik een oplossing om die handmatig te bedienen. Maar het liefst wilde ik wel met servo's werken.
Nu heb je van Esu een servodecoder voor 4 servo's maar samen met een uitbreiding om relais te bedienen kwam je al gauw 50 euro.
Dus een analoge oplossing gezocht en gevonden op het forum bij de buren.
In dit draadje waren collegamodelspoorders bezig met hetzelfde vraagstuk.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 824.0.html
Mijn resultaat na een avondje knutselen:
Een gestabiliseerde adaptervoeding die instelbaar is in verschillende voltages, 9V is ruim voldoende, het zou ook goed met een blokbatterij kunnen.
Nu is dit nog niet de meest ideale servo voor deze schakeling, heeft te maken met het aantal pulsen dat ie nodig heeft.
De servo gaat daarom nog niet verder dan 90 graden rond. Voor het bedienen van een wissel wel voldoende.
Ik ben nog op zoek naar een andere.
Groeten,
Patrick
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 06 okt 2012 21:39
door evo
pp4trains schreef:Nu is dit nog niet de meest ideale servo voor deze schakeling, heeft te maken met het aantal pulsen dat ie nodig heeft.
De servo gaat daarom nog niet verder dan 90 graden rond.
Patrick,
De meeste servo's hebben een bereik van ongeveer 180 graden, maar als je ze met een radiobesturing aanstuurt, wordt maar ongeveer 90 graden gebruikt. Dit komt door de puls
lengte en heeft niets te maken met het
aantal pulsen. Normaal gesproken wordt een servo aangestuurd met 1 puls per 20ms (dit is niet kritisch), de lengte van die puls varieert (ongeveer) tussen de 1 en 2ms. Deze lengte bepaalt de stand van de servo.
De schakeling die je gemaakt hebt, maakt deze puls. Ik neem aan dat dit op basis van de 555 is (of 556). Als je te weinig draaibereik hebt, dan moet je de waarden van de weerstanden anders kiezen. In het datasheet van de 555 kun je de formule vinden om de weerstandswaarden uit te rekenen (let vooral op de duty cycle).
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 06 okt 2012 22:15
door pp4trains
Hoi Evo (ben even je echte naam kwijt...)
Bedankt voor je reactie e hebt gelijk wat betreft met je pulsen. Het gaat idd om de pulslengte. De schakeling is op basis van een CD4001.(schema in antwoord #69 aangevuld met elco 1000 uF) De waardes had ik al zo gekozen zodat ik een draai van 180 graden mocht verwachten. In de link, naar het draadje op het andere forum die er bij stond, staat dat ook vermeld (antwoord #102). Ik snap ook dat dit te veel was om door te lezen.
Misschien dat ik weerstand R3 (verlagen) en condensator C3 (verhogen) nog aan kan passen.
Groeten,
Patrick
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 08 okt 2012 13:43
door pp4trains
Hoe kan ik daar nu zo overheen gekeken hebben.
Ik bedoel natuurlijk Edwin.
Groeten,
Patrick
Re: Modulebaan Müttisheim
Geplaatst: 10 okt 2012 21:54
door pp4trains
De eerste wissel aangesloten en bestuurd met behulp van het analoge servoprintje.
Ik moet het hier en daar nog wat afstellen, maar vooralsnog ben ik niet ontevreden.
Groeten,
Patrick