Pagina 1 van 1
Mijn eerste baanplan
Geplaatst: 09 nov 2012 23:14
door Klipper
Dit is mijn eerste baanplan die ik in AnyRail heb gemaakt. Ik heb er best een tijdje op zitten zweten om alles naar mijn idee in het baanplan te krijgen, maar uiteindelijk toch gelukt. Er zullen best wel foutjes in zitten, maar ik hoop met jullie opmerkingen en suggesties een heel eind te komen.
Even wat kerngetallen op een rij:
- De baan is 330 cm bij 200 cm de lange kant is 80 cm diep en de korte kant 75 cm diep;
- Het rail materiaal is van Peco code 55 en de wissels met geleidend puntstukken;
- Het wordt een digitale baan met blokken en bezetmelders en een ECoS II centrale;
- De periode is 1 t/m 3;
- Het is de bedoeling om alle wissels met servo’s aan te sturen;
- Een naam heb ik nog niet bedacht, maar ik denk aan iets op het drie landenpunt Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
Ik ben zeer benieuwd van jullie er van vinden
Spoorgroet,
Coen (Klipper)
Re: Mijn eerste baanplan
Geplaatst: 11 nov 2012 14:05
door Marcel
Een zeer fraai baanplan,ben benieuwd naar het vervolg.
Re: Mijn eerste baanplan
Geplaatst: 11 nov 2012 16:41
door P Bender
Leuk baanplan, in ieder geval voor zo ver ik het op deze grote kan beoordelen (krijg het plaatje niet groter). Leuk idee om je Bw aan de andere kant van de rivier te leggen!
Wat ik wel kan zien is dat je uithaalspoortje rechts onder voor je "rangeeremplacement" aanzienlijk korter is als de sporen zelf. Dat zal de bruikbaarheid van dit emplacement aanzienlijk beperken
Re: Mijn eerste baanplan
Geplaatst: 11 nov 2012 20:42
door spoor65
Zo op het eerste oog, op dit idd wat klein plaatje,
een leuk ontwerp.
Maar om het goed te beoordelen op eventueel verbeterpunten, zou het wat groter mogen zijn.
Voor de eerste blik, een mooie opzet, speels neergelegt en ontworpen, zeker de moeite waard om hier meer van te zien.
mvg
Freddy
Re: Mijn eerste baanplan
Geplaatst: 12 nov 2012 20:43
door Klipper
Heren, bedankt voor het commentaar. Moest het plaatje erg verkleinen om aan de grootte te voldoen om te kunnen uploaden. Probeer het nu op een andere manier misschien is het dan wel te vergroten en een stuk duidelijker.
J. bender, het uithaalspoortje is inderdaad wat aan de krappe kant. Ik zal proberen het wat langer te maken.
mvg
Coen (Klipper)
Re: Mijn eerste baanplan
Geplaatst: 13 nov 2012 12:37
door Paul B
Grappige been, speels ontwerp. Maar zie ik daar 2 helixen met R1 binnenbochten?
Re: Mijn eerste baanplan
Geplaatst: 13 nov 2012 23:10
door Klipper
Hallo Paul,
De binnenbocht is geen R1, maar een ruime R2. De binnenspoor radius is 257 mm. en het buitenspoor radius 289 mm. de afstand tussen de beide sporen is 32 mm. (hart op hart) en dat is volgens de NEM 112. Het was mooier geweest als de straal van de helix wat ruimer was geweest, maar dan moest ik de baan dieper maken dan 80 cm. en dat vond ik te veel, want ik ben niet zo groot.
mvg
Coen (Klipper)
Re: Mijn eerste baanplan
Geplaatst: 14 nov 2012 21:14
door evo
Klipper schreef:De binnenbocht is geen R1, maar een ruime R2. De binnenspoor radius is 257 mm. en het buitenspoor radius 289 mm. de afstand tussen de beide sporen is 32 mm. (hart op hart) en dat is volgens de NEM 112.
Hier ga je spijt van krijgen, het stijgingspercentage is wel erg groot!
Klipper schreef:Het was mooier geweest als de straal van de helix wat ruimer was geweest, maar dan moest ik de baan dieper maken dan 80 cm. en dat vond ik te veel
Hoezo? Je hebt nog erg veel ruimte achter de helix, gewoon de vorm van het schaduwstation aanpassen en de helix tegen de achterwand aanleggen, kun je veel grotere diameter toepassen en dus ook lager stijgingspercentage (dubbele winst).
Re: Mijn eerste baanplan
Geplaatst: 15 nov 2012 20:09
door spoor65
En als je dan daarbij ook nog de helix in baanvakken verdeeld, kan ook die nog als schaduwstation gebruikt worden,
gewoon al je niet zichtbare baandelen zo veel mogelijk benutten voor bufferen van het materiaal, des te afwisselender word het beeld op
het zichtbare baandeel.
mvg
Freddy
Re: Mijn eerste baanplan
Geplaatst: 15 nov 2012 22:43
door shoven
spoor65 schreef:En als je dan daarbij ook nog de helix in baanvakken verdeeld, kan ook die nog als schaduwstation gebruikt worden,
gewoon al je niet zichtbare baandelen zo veel mogelijk benutten voor bufferen van het materiaal, des te afwisselender word het beeld op
het zichtbare baandeel.
mvg
Freddy
Yep. Hier kunnen 8 treinen in de helix staan. Ook in de verbindende sporen tussen delen van het schaduwstation worden treinen gestald. Dat is bij elkaar best de moeite.