HELP

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mark v sas
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 apr 2009 11:06
Locatie: Dordrecht

HELP

Bericht door mark v sas »

kan iemand mij helpen

ik had dit al een keer gevraagt,maar dat was in een topic van iemand anders.
ik rij met de roco multimaus en wil ook gaan werken met bezet en terug meldingen.
weet iemand (vast wel) hoe dit moet, en wat ik hier voor moet aanschaffen...
cq monteren op de rails, en de multimaus (als dit werk ism de multi).
en misschien een tekening met hoe ik dit moet aansluiten.
want ik weet hier dus echt niks van af.

mvg mark.


op 8-10-2010 is onze zoon geboren STEPHANO
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: HELP

Bericht door Hookies »

Volgens mij heeft Wim Ros in dat andere draadje antwoord op jouw vraag gegeven. Of was het Rob Fongers. In ieder geval moet je maar eens op de site van Wim Ros gaan kijken. Kom je alles te weten.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mark v sas
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 apr 2009 11:06
Locatie: Dordrecht

Re: HELP

Bericht door mark v sas »

klopt maar op zijn site wordt niet gesproken over roco.
of maak dit niks uit
(dit is voor mij nieuw vandaar dat ik zoveel mogelijk info probeer te krijgen)
en wat de bedoeling is van bezet/terugmelders.

mvg mark


op 8-10-2010 is onze zoon geboren STEPHANO
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4490
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: HELP

Bericht door spoor65 »

Mark,

Lees de vele berichten op de volgende 2 links eens goed door, dan zullen denk ik al veel van jouw vragen beantwoord zijn.

http://www.beneluxspoor.net/index.php/t ... 150.0.html

http://www.beneluxspoor.net/index.php/t ... 925.0.html

Hierin word namelijk verteld, besproken, gevraagt en nog uitgebreider besproken, wat je allemaal nodig hebt om met een multimaus/locmaus2 van roco toch met "koploper" via de pc jouw baan te laten rijden. naast deze besprekingen over het bedienen met pc, komt ook veelvuldig jouw vragen omtrent bezet en terug meldingen langs.

Naast het "koploper- De s88XpressNetIF" verhaal, kun je natuurlijk ook nog kijken naar het eigen digitaal systeem van roco,
"Rocomotion" genaamd, en waar je ook volop info over kunt vinden in dat zelfde forum als ook op de site van roco.

mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: HELP

Bericht door shoven »

Mark,

wat je nodig hebt zijn een paar dingen:
- Een Multimaus centrale (heb je)
- Bezetmelders, aantal is afhankelijk van de grootte van je baan/aantal blokken. Deze worden op de rails aangesloten, even op Wim Ros zijn site checken hoe je de draden precies aansluit, daar staat een handig schemaatje.
- Een interface om je Roco centrale op de PC en op de bezetmelders aan te sluiten. De eerder genoemde s88xpressnetLI interface is daar geschikt voor, of het Rocomotion spul (hoe daar bezetmelders aan worden geknoopt weet ik niet).
- Als je ook de wissels via de PC of de muis wilt bedienen: wisseldecoders. Aansluiten op DCC signaal (handig is een ringleiding aan te leggen), evt. op externe trafovoeding en natuurlijk op de wissels. (maar dit heb je waarschijnlijk al)

Ik heb zoiets draaien i.c.m. een MM set en Koploper en het werkt prima. Hoe het zal gaan met grotere aantallen locs weet ik nog niet, een stuk of 6 tegelijk laten rijden op 1 centrale is geen probleem.
Wat wel cruciaal is, is dat de MM zelf niks kan met bezetmelders. Je hebt daar de PC voor nodig (met Koploper, Rocomotion o.i.d.). De MM handset kan alleen wissels en locs bedienen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie