paradebaanvak

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
haverkatrans
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
Locatie: Goor

paradebaanvak

Bericht door haverkatrans »

Ik lees geregeld het woord paradebaanvak, wat is dit en waar moet het allemaal aan voldoen om het zo te kunnen noemen. Ik ben zelf pas bezig met het maken van een n-spoor baan, samen met mijn 2 zonen van 12 en 10 jaar oud.Alvast bedankt voor de reactie. :)



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: paradebaanvak

Bericht door Saraan »

Een paradebaanvak heeft geen enkele technische vereisten. Het is louter een term dat gebruikt wordt voor een stukje spoor waar men de treinen goed kan zien, en waar ze helemaal tot hun recht komen. Een baanvak waar treinen paraderen dus. Hoe dat dit stukje spoor eruit ziet, de lengte ervan of de functie is helemaal niet bepaald. Zolang we er de voorbijrijdende treinen kunnen bewonderen in hun volle glorie.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 754
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: paradebaanvak

Bericht door mmhajvth »

Saraan dekt volledig de lading!
Maar ik zou als kleinigheidje nog wel even toevoegen dat een lang parade baanvak natuurlijk wel het mooist is, zeker als je ook met lange treinen rijdt.

Het is natuurlijk fijn als je paradebaanvak langer is dan je langste trein.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: paradebaanvak

Bericht door Wesley »

Over het algemeen wordt de term "paradebaanvak" overigens gebruikt voor een traject waarin geen haltes of stations liggen, niet elk lang stuk spoor is dus een paradebaanvak. Maar verder is het inderdaad een begrip zonder al te specifieke betekenis :mrgreen: .


Swiftly and with style !
Afbeelding
Plaats reactie