wanneer het met Saraan wat tegenwind gaat, hou ik me regelmatig bezig met de vormgeving van het idee om het oude Brussel-Noord kopstation de bouwen, in schaal N. Het hele project zou ongeveer 12m lang worden. Die plaats heb ik (nog) niet. Dus, na lang wikken en wegen lijkt me het beter om te beginnen met een eerste segment: het oude depot.
Ik baseer me op een plan uit 1926. Het depot ligt in de driehoek op de splitsing van de lijnen naar Oostende, Antwerpen en Luxemburg, op 2km van het oude kopstation. Het depot wordt gedomineerd door de 19 sporige remise met ateliers voor kleine herstellingen. Links, langs de lijn naar Oostende ligt een grote kolenstortbunkerinstallatie met draaischijf, langs de andere kant een brikettenpark met ook een eigen draaischijf. Voor de rest is er nog een hele hoop grut, teveel op op te noemen.
Dit segment zou 2,40m lang worden, en 1,80m op het breedste deel. De lijn naar Antwerpen en Luxemburg zijn voor de eenvoud samengenomen. Links en rechts van het depot lopen de hoofdsporen elk naar hun eigen schaduwstation (nog niet getekend).
Dit ontwerp is snel neergeploft, en is estetisch nog niet in orde. Maar het ging hier om een eerste oefening om te zien in hoeverre ik met het sporengamma van Peco code 55 de ruimte vind om dit depot vorm te geven.
Elk commentaar is welkom!
met vriendelijke groeten,

het oorspronkelijk plan uit 1926

het sporenplan met peco code 55

een 3d-zicht met het probleem dat wissels niet op een helling mogen liggen